Äta rätt till träning

Enda anledningen jag kan komma på där man får ont i lederna pga bristande kost är när man äter för lite mat innehållande B12. Min sambo fick ont i lederna när han var vegetarian och troligtvis var det brist på B12. När han började äta kött igen försvann också ledvärken. Men du är blandkostare väl, @RedHyuuga ?
Fast man kan ju få brist av B12 oavsett, jag är blandätare och trots att jag dagligen äter tillskott så ligger jag på gränsen till normalvärden bara. Så det kan ju vara vettigt att se över brister oavsett :)
 
Så många bra tips, @RedHyuuga !
Håler verkligen med om smoothies - jag KAN inte fysiskt äta frukost tidigt på morgonen och det var min räddning under brutalt tidiga mornar när jag började runt fyra/fem och skulle stå mig till lunchdags. Det går ju att mala ned i princip vad som helst med lite vaniljyoughurt eller apelsinjuice. :D Finns att köpa färdiga också.

Jag tänker också att om man verkligen är helt oinspirerad och döslut efter jobbet för att energin tryter är det inte alls något fel i att köpa hem frysta färdigrätter de dagarna. Det finns flera som är helt okej, och hellre det än ingenting eller en tallrik fil med banan, tycker jag. :)
 
H a... h a... h a..... j ä t t e k u l... är du här för att göra dig rolig på min bekostnad så är det inte vad jag behöver just nu. Jag har tillräckligt med problem irl än att någon ska försöka göra sig lustig i en tråd på nätet. :meh:

Nej men det är bra korkat att när man ber om råd om att kroppen äter proteiner dra in sina leder i det hela när man får det uppenbara rådet att äta mer proteiner eftersom det är det enda som bygger muskler! Då undrar man varför du överhuvud taget ber om råd når inga råd är bra nog! :meh:
 
woka/ stek kött som du gillar tillsammans med grönsaker du gillar. koka upp vatten med salt i. lägg i nudlar som får dra i vattnet till lagom konsistens (efter egen smak). hiva ner de färdiga nudlarna med en liten skvätt av kokvattnet i kött- och grönsakssteket (en liten skvätt soya om du gillar det). krydda med krydda du gillar (jag brukar ha lite sambal, men det funkar med i stort sett vilken krydda som helst). Tar noll tid att göra och går att äta både varm och kall. Gillar du inte nudlar, använd ris, couscous, bulgur eller matvete, eller vilket gryn du nu gillar.

Frukosttips: koka upp mannagrynsgröt på kvällen. Häll gröten i en skål (eller burk om du vill ta med den till jobbet). Ställ i kylen över natten och ät med en klick sylt eller fruktbitar som en manna frutti till frukost.

Jag kan tänka mig att det är trist att laga mat till sig själv och vad jag förstår av dina svar här så mår du rätt kasst mentalt, men vissa saker måste man ibland tvinga sig till för att komma över tröskeln till förbättring.

Sedan när det gäller protein och muskler. Det spelar ingen roll hur mycket protein man trycker i sig om man inte rör sig.
 
För att spinna vidare på @a1agnlju woktips, så brukar jag göra en "fusk-thai"-gryta som går jättesnabbt att göra. Skär kycklingfilé i småbitar och stek i lite olja. Häll i frysta wokgrönsaker och låt steka med en liten stund. Tillsätt en kycklingbuljongtärning, en burk kokosmjölk, lite röd currypasta, lite peppar... Låt puttra några minuter. Under tiden kokar du ris eller nudlar som äts till grytan. Tillsätt eventuellt lite vatten under tiden, om det blir för tjockt. Mumsigt :) !
 
Jag tycker också det är fruktansvärt tråkigt att laga mat, det är ju så varmt ute nu också, jag blir inte jättehungrig jag heller.
Och som någon skrev, det har väl varit mycket jobbigt som hänt dig på sistone? Det är inte konstigt att aptiten påverkas, och att motivationen tryter ännu mer

Jag brukar köpa färsk tortellini, nån färdig sås, och så tomater och ruccola typ, när jag inte orkar fixa nåt mer. Klart på 4 minuter :)

Annan lätt maträtt som är en såndär ”ingen aning om vad jag ska laga idag, gör detta lätta” för mig, är pasta med soltorkade tomater (om du inte gillar det är det bara att byta ut till vanliga tomater), valnötter eller pinjenötter, ruccola eller valfri sallad, oliver, nån rökt skinka och mozzarella. Jag brukar ha rosé balsamvinäger på med.
Både lätt att göra och att äta, sätter sig inte som en klump i halsen (förstå den känslan exakt)

Testa att byta ut vanlig pasta mot bönpasta, mer protein och jag tycker personligen att den är mycket godare :)

Känn dig inte misslyckad! Jag har levt på pannkakor och hallon/lakris fudge två dagar i rad nu 👍
 
Nu har jag sammanställt vad @RedHyuuga gillar, överlåter till er som är bra på mat att kombinera menyer! ;)

Tomat
Blomkål
Morot
Rotfrukter
Potatis
Banan
Äpple
Clementiner
Apelsin
Nötter
Makrill
Stuvade makaroner och falukorv
Tonfisk
Bruna bönor
Ärtsoppa
Risgrynsgröt
Blodpudding
Fil
Ägg i alla former
Lax
Mild ost
Pannkakor
Keso
Nyponsoppa

@RedHyuuga , du får lägga till och dra ifrån efter behag. :)
 
Fil/yoghurt med fruktsallad (skuren banan, apelsin, äpple) och hackade nötter/russin
Bondomelett
Lättstuvade morötter (med t.ex. stekt bacon?)
Blomkålsgratäng
Ugnsstekta rotfrukter, lax och turkisk yoghurt/tzatziki
Stekt-ägg-macka + morot att tugga på (när du inte orkar göra mer än så)
 
Jag vet inte, jag minns inte riktigt. Jag har ätit väldigt dåligt på sistone så kroppen gått in och börjat "käka" på reservförrådet och det verkar vara muskler och lederna i första hand. För jag får mer ont i knäna än när jag äter hyffsat. Svårt att förklara.

Om lederna är lite dåliga som grund kommer de behöva mer stöd av musklerna runt dem. Om du har tappat muskler kommer det alltså att kunna kännas som att lederna är sämre, men förmodligen har de nu bara mindre stöd av musklerna. Så gissningsvis kommer lederna kännas mindre om du får upp muskelstyrkan igen :)
 
Om lederna är lite dåliga som grund kommer de behöva mer stöd av musklerna runt dem. Om du har tappat muskler kommer det alltså att kunna kännas som att lederna är sämre, men förmodligen har de nu bara mindre stöd av musklerna. Så gissningsvis kommer lederna kännas mindre om du får upp muskelstyrkan igen :)
Det var det svar jag fick av läkaren när jag knappt kunde kliva upp på en pall i 35-års åldern. Så det var bara att träna.
 
Om lederna är lite dåliga som grund kommer de behöva mer stöd av musklerna runt dem. Om du har tappat muskler kommer det alltså att kunna kännas som att lederna är sämre, men förmodligen har de nu bara mindre stöd av musklerna. Så gissningsvis kommer lederna kännas mindre om du får upp muskelstyrkan igen :)
Och för att bygga muskler behövs rätt kost, dvs mitt dilemma och det jag försökte se om det fanns råd att ge. Just nu orkar jag tyvärr inte med tråden och måste ta en paus, vet att jag fått en del bra råd, men tyvärr finns det dom som ska förlöjliga osv, jag pallar inte. Tack för mig och tack till er alla som gett bra råd. :bow::heart
 
Och för att bygga muskler behövs rätt kost, dvs mitt dilemma och det jag försökte se om det fanns råd att ge. Just nu orkar jag tyvärr inte med tråden och måste ta en paus, vet att jag fått en del bra råd, men tyvärr finns det dom som ska förlöjliga osv, jag pallar inte. Tack för mig och tack till er alla som gett bra råd. :bow::heart
Ässch. Så himla noga är det inte med maten om du inte ska bli elitidrottare. Du bygger nog muskler med hamburgare och godis också.
 
Ang maten, bön-, kikärtsröror på bröd/i äggrulle. Håller bra, klarar värme, gott kallt som varmt. Brieost med basilika och tomat (ta bort kärnor) är också bra och kladdfritt. Jag som glutenintolerant gillar också chia, blandar med vatten i en sportflaska med stort hål och dricker. Ger fibrer, mättnad och bra fetter.

Makrill i tomatsås, blanda med någon ost i rulle.

Ha alltid sallad, gurka, kål, lök mm hackat i en bunke. Håller och går fint att äta lite av då och då. Ta inte med tomat, blir vattnigt.

Ägg, hackad med potatis, ansjovis/sill, och majonnäs samt dill. I bunke, lägg på torrt hårdbröd fungerar fint som middag. Med en sked blir det inte kladdigt.

Tipsar även om sittande träning. Spänn en muskel 5-10 SEK. Slappna av lika länge. Upprepa 10 gånger. Hjälper mer än man tror...
 
Och för att bygga muskler behövs rätt kost

Nej, det behövs bara kost som är tillräckligt bra, och den tröskeln är rätt så låg. Vill man optimera muskelproteinsyntesen för att bygga så mycket som möjligt, DÅ krävs rätt kost. Men vill man bara bli starkare och få lite mer muskelmassa, då kommer man långt på att äta som folk gör mest. I ditt fall handlar det nog bara om att äta tillräckligt mycket så att du faktiskt orkar träna så att träningen ger resultat.
 
Alltså ts det behöver inte vara så jäkla perfekt, tillräckligt mycket och någorlunda varierat är bra. Om du gillar blomkål så mycket så kan du väl äta ett huvud i veckan, vem stoppar dig? Gillar du paprika kan du äta det som sallad. Det behöver inte ens vara komplicerat, bara skölj, dela på mitten och ta bort kärnorna, vem bryr sig om du äter den i handen som ett snacks medan pastan kokar? Översätt till de grönsaker du inte hatar och utmana dig med att köpa en konstig frukt eller grönsak nån gång emellanåt. Hatar du den får du väl slänga och testa en ny nästa gång. VOILA där har du ett enkelt sätt att äta nyttig sallad så behöver du inte känna sån press över resten av maten.
Jag brukar tänka att vardagsmat inte alltid behöver vara så god och speciell. Det räcker med att den går att få ner och ger mig energi. Nån gång ibland äter jag chips till middag, jag kan träna ändå.
 
Nej, det behövs bara kost som är tillräckligt bra, och den tröskeln är rätt så låg. Vill man optimera muskelproteinsyntesen för att bygga så mycket som möjligt, DÅ krävs rätt kost. Men vill man bara bli starkare och få lite mer muskelmassa, då kommer man långt på att äta som folk gör mest. I ditt fall handlar det nog bara om att äta tillräckligt mycket så att du faktiskt orkar träna så att träningen ger resultat.

Instämmer! Jag hade magrutor och hur mycket muskler som helst när jag levde på ganska kass mat om man kikar på vad man "ska" äta när man tränar. Man behöver verkligen inte äta skitbra för att bygga muskler, bara tillräckligt mycket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 083
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 190
Senast: Lillefrun
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 897
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 206
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp