Återfallsryttare

Bukefalos 30 år!

Ava22

Trådstartare
Det var 20 år sen jag red senast 🫣 Men nu har jag tänkt börja igen, men på ridskola. Jag har inte koll på vad man har på kropp och knopp längre. Vad ska jag tänka på? Jag har Hööks i stan och Börjes 45 min bort. Jag vill börja rätt basic, det är betydligt dyrare idag att rida på ridskola än vad det var för 20-30 år sedan.. 😬

Vad för kläder, skor, hjälm, handskar kan ni rekommendera?

Det var 20 år sen jag red senast 🫣 Men nu har jag tänkt börja igen, men på ridskola. Jag har inte koll på vad man har på kropp och knopp längre. Vad ska jag tänka på? Jag har Hööks i stan och Börjes 45 min bort. Jag vill börja rätt basic, det är betydligt dyrare idag att rida på ridskola än vad det var för 20-30 år sedan.. 😬

Hööks har mycket billigt men helt ok kvalité tycker jag! Som skrivet, åk dit och prova 😊 det ska vara bekväma kläder och skor som sitter bra.

Ordentlig ridhjälm, finns ju MIPS- kanske särskilt bra om man har en tendens att slå i huvudet när man ramlar av, framförallt köp en som sitter BRA och absolut INTE begagnad. Kanske en bra säkerhetsväst? Airowear outlyne har jag och kan rekommendera. Annars finns ju såna där uppblåsbara med patroner som kopplas i sadeln om man vill ha den säkerheten men inte känna sig "låst" i en väst om man väljer det.
Bra skor med klack.

Kläder kan du ju köpa billigare i andra hand om du vill det :).

Instämmer i kören om hjälm med MIPS. Hööks har några olika vill jag minnas.

Vad gäller kläder så funkar vanliga funktionströjor och fleece utmärkt att rida i, behöver inte vara speciellt från någon ridsportsbutik. Behöver du köpa nytt så har Hööks mycket kläder också. Skulle rekommendera att köpa ett par sköna ridbyxor eller ridtights med silikonskoning, väldigt mycket smidigare än de ”gamla klassiska” ridbyxorna. Där har Maya Delorez mfl i ungefär samma prisklass som Hööks. Jag tycker ofta att Hööks byxor har konstig passform på mig men det är ju högst individuellt. Man kan hitta mycket kläder begagnat på Sellpy, Lofta, Vinted mfl.

När det kommer till skor skulle jag köpa ett par som du tycker är bekväma och kan ha att gå runt med i stallet också till en början, samt ett par shortchaps. Risken utan chaps är att man blir nypt av stiglädret. Det hade jag aldrig problem med som yngre men helt klart som vuxen. Om du tycker att det är värt det så kan man ju såklart investera i ridstövlar direkt men då måste de vara bra sådana som passar ordentligt, inte stela med dålig passform som bara gör det svårt för dig.

Jag tycker att Roeckls handskar är överlägsna, finns på Hööks. Kostar en slant men värt det för min del. Annars finns det ju massor av billigare handskar också. Kan vara bra med ett par tunt fodrade som ändå är smidiga till vintern.

Rider själv utan säkerhetsväst men det är såklart klokt att ha egentligen. Om ridskolan inte har krav på godkänd väst för vuxna (de flesta har inte det utan bara för barn, ibland krävs det även för vuxna vid hoppning) så är det fritt fram att rida utan eller med ryggskydd eller uppblåsbar väst, vilket är betydligt smidigare än de traditionella västarna.

Säkerhetsväst kan finnas att låna, på min ridskola finns både hjälmar och västar i olika storlekar.
Hjälm med MIPS, jag köpte på Hööks när det var rea.
Sen köpte jag även deras bomullsridbyxor med silikonskoning, så sjukt sköna! Jag hade också skor och shortchaps det första året innan jag investerade i ett bar fina ridstövlar. Handskar har de stort utbud på Hööks, jag gillar de i äkta läder framför syntet.
Tröja behöver absolut inte vara en ridtröja utan vilka funktionströjor/sporttröjor som helst duger.

Precis som @Nevermind rekommenderar jag Roeckls handskar, de är riktigt bra!

Vad gäller hjälmar så förbered dig på en glitterchock, det är mycket mer bling i ridsportsvärlden än för tjugo år sen. Jag behövde akut köpa ny hjälm i somras i fysisk butik och ville ha MIPS och inget svindyrt. Så numera rider jag i nåt som kombinerar raggarkrom och pastellglitter, typ 🫣 Är iallafall lätt att se vilken hjälm som är min...

Ridtajts är också en himla trevlig grej om man jämför med gamla tiders ridbyxor, prova några såna!

Precis som @Nevermind rekommenderar jag Roeckls handskar, de är riktigt bra!

Vad gäller hjälmar så förbered dig på en glitterchock, det är mycket mer bling i ridsportsvärlden än för tjugo år sen. Jag behövde akut köpa ny hjälm i somras i fysisk butik och ville ha MIPS och inget svindyrt. Så numera rider jag i nåt som kombinerar raggarkrom och pastellglitter, typ 🫣 Är iallafall lätt att se vilken hjälm som är min...

Ridtajts är också en himla trevlig grej om man jämför med gamla tiders ridbyxor, prova några såna!
Hööks har dock en hel del MIPS-hjälmar utan bling. Tack och lov. 😅

Det viktigaste är en ny bra hjälm. Kolla gärna tester som gjorts. Men mips-funktion är bra!

Jag hade alltid säkerhetsväst. Inget fancy som blåser upp sig själv men en säkerhetsväst.

Bekväma ridskor eller ridstövlar om du föredrar det. Jag använde jodhpurs och shortchaps. Köp på ridsportsbutik.

Jag tycker att det är slöseri med pengar att köpa ridhandskar. Dyra och går snabbt sönder. När jag red köpte jag arbetshandskar i skinn. Det finns tunna och tjockare. På vintern var favoriterna fodrade och vattentäta. Billigare och tåligare och funkar lika bra som dyra ömtåliga ridhandskar där man mest betalar för märket.

Ridbyxor har ändrats på 20 år. Då hade jag alltid riktiga ridbyxor. När jag red senast red jag alltid i ridleggings. Det är en fråga om tycke och smak om man vill ha silikon- eller skinnskoning på dem. Jag hade även ett par som närmast kam beskrivas som ridmysbyxor! Otroligt sköna och mjuka! Där får du prova vad du trivs i.

Tröjor och jackor tog jag bara såna som jag tröttnat på. Det var sista destinationen för tröjor att bli ridtröjor.

Jag gjorde samma grej för ett par år sedan. Dottern började rida och jag blev återfallsryttare efter ett minst lika långt uppehåll som ditt. Nu rider jag på ridskola en gång i veckan, men hänger i stallet oftare tack vare dottern.

Inför första lektionen köpte jag hjälm, ridbyxor, ridstrumpor, skor och ett par billiga handskar, allt från Hööks. På överkroppen hade jag en helt vanlig träningströja och jacka som jag hade sen tidigare.
Efter hand har jag bytt ut eller utökat min stallgarderob. Ny hjälm som sitter skönare på huvudet, fler par ridbyxor/ridtights, shortchaps (men fortfarande samma skor), handskar från roeckl.

Ang säkerhetsväst så kolla vad ridskolan har för regler. Hos vår ridskola finns inga regler om det för vuxna. I min grupp rider de flesta med ryggskydd, någon med säkerhetsväst och några helt utan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka