Bukefalos 28 år!

Återgå till det gamla beprövade?

J

Jeeves

Sitter o funderar kring det här med den kommande inridningen av min welsh cob och kunde behöva lite input.

Saken är den att den senaste unghästen lämnades iväg på inridning till en utbildad remontryttare. Jag kände mig helt enkelt för gammal o ringrostig för att återigen rida in på egen hand. Nu blev det aldrig så bra med den hästen, skyller inte på den som red in utan det beror säkert på mig, det blev liksom en osäkerhetsfaktor på något sätt att sitta upp helt plötsligt och bara börja rida. Tidigare hästar har jag gått hela vägen och kravlat mig upp på, haft ledhjälp och vinglat ut i terrängen, ridit själv i paddocken, successivt ridit i alla gångarter och först efter det har jag ridit för tränare. Oftast har jag hunnit rida i ett helt år ute i naturen innan det är dags för riktig ridning eller vad man ska kalla det.

Jag är fortfarande "gammal", inte lika ringrostig men inte smidigheten själv och börjar leka med tanken på att försöka på egen hand igen eftersom jag inte har några bra erfarenheter av att lämna iväg. Jag tycker att jag är typ 10 kg över min matchvikt f n, dvs väger en bit över 70, 1,68 lång och tänker också om det ska vara en lättare ryttare på en kat D, han blir stor häst men det lär nog dröja tills han är kanske 4-5 innan han är färdigväxt på höjden. Funderar jag vidare så tänker jag;om hästen är van vid en lättare ryttare med superbalans och så kommer då jag, stelbenta tanten på 70 kg o kravlar sig upp - hur inriden är hästen då egentligen? Det måste bli en smärre chock för honom då.

Hur resonerar ni kring inridning, vikt, smidighet, lämna bort eller ej? Jag kan tillägga att jag förr alltid ridit in mina egna hästar och utbildat dem vidare med tränares hjälp därav rubriken.
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Uj, uj - jag är så glad att jag inte har dina bekymmer :D

Personligen har jag sett så mycket konstigt hos de som tar emot hästar för inridning. Nu menar jag inte de riktigt stora namnen så klart, men hos småskuttarna. Där det har stressats lite väl mycket, där många har varit med och hanterat hästen, där hästskötare fått ta över en vecka, misslyckats och inte vågar erkänna det. Farliga misstag.

Jag hade nog provat själv. Faktiskt. Du är ju inte någon gröngöling och vet vad som ska ske, hur det ska göras och vad du vill ha ut av "produkten". Om du tar god tid på dig med inridningen och hästen är viktbärande ser jag det inte som något problem. Du är hyfsat balanserad som ryttare, du låter hästen träna för din vikt som den ska bära.

Hästar är inte fullt så ömtåliga som vissa inbillar sig, det är bara det att man måste skola dem för vad man vill använda dem till.

Men det är bara min åsikt...
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Jag vill inte lägga hela skulden på den som tagit emot den förra hästen för inridning, det kan också vara jag själv som beter mig annorlunda p g a att jag inte känner mig säker när någon annan gjort förarbetet... Hu, vilket kontrollfreak man är:crazy:

Vikten ska jag nog kunna hyfsa till på ett par månader förhoppningsvis, lite löpträning så ska det väl gå.:bump:
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Jag har ju inte sett hästen, men vikten är knappast något problem. Jag är själv 1,76 lång, väger en bit över 70 kg och hade nog inte backat för att rida in en viktbärande ponny.

Däremot hade jag inte suttit och trimmat på banan, mest för att jag är fåfäng och det hade sett fånigt ut...

Själv ÄR bäste dräng ;) (dessutom är det dyrt att lämna bort dem till någon vettig)
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Jag skulle göra det själv. Då vet man vad hästen gått igenom och, just som du säger, det blir ingen osäkerhet om vad den lärt sig, tränat på osv. Jag har sett skräckexempel, och de allra värsta hos en mycket duktig och välkänd ryttare. Hur pressade hästarna blir, ridna med hjälptyglar osv. Inte sagt att det inte finns de som tar det lugnt, men det blir ändå en annan sak att göra det själv, ta det i hästens takt, man känner ju sin häst. Så tänker jag iallafall.

Ta hjälp av en tränare om du stöter på problem, men var med och rid hästen själv isåfall.

Stort lycka till!!
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Tusen tack till er båda! Behövde lite peppning och det lutar åt att återgå till "gamla synder" - rida in själv, i lagom takt. Han är inte precis viktbärande nu men med tanke på rasen och hur den åtminstone borde vara så grovnar han nog en hel del under det kommande året. Han är så valpig nu och det är en bit kvar innan han får ordning på sin gängliga kropp!
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Jag upplever att cobbarna är lite enmanshästar. Visst alla kan rida mina cobbar men ändå så ör det 1 person som de fäster sig vid och litar på. Jag skulle rida in honom själv om jag var du.
Variera inridning med tömkörning så får du starkare häst
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Jag rider in min 3-åring nu. Hon är förberedd sedan 2 årsåldern och har redan mycket stark rygg och är välväxt. Jag är 174 cm lång och väger mer än du. Har lagt upp det med att jag suttit in henne i december, ridit 10 minuter 2ggr i veckan i januari, successivt har jag ökat tiden och rider nu 30 minuter 2 ggr i veckan. Om två veckor är det dags för clinic nr 1, i april blir det clinic nr 2 och så en i maj slutligen. Hon kommer att underhållas till midsommar ungefär och sen får hon långsemester. I höst kommer hon att ridas 3 ggr i veckan och successivt kommer jag att öka ridtiden.

Jag använder en westernsadel då jag är westernryttare och den fördelar vikten på en större yta än en vanlig sadel.

Kan tillägga att jag har mailkontakt med tränare jag kommer att rida för nu i vår så vi har bollat uppkomna problem och så har vi löst dom på ett bra sätt...
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Har just påbörjat grunderna i tömkörning och gör detta en gång i veckan, i ridhus nu. Det går fint, men han har lite dåligt driv framåt så jag försöker vara försiktig och noga med eftergiften. Vill väldigt gärna bromsa och krulla ihop och det blir han ju inte stark av, inte i ryggen i a f. Men vi jobbar på det. Han har ett stort behov av att känn tillit till en person, det märks, även om han inte är någon mes precis. Svårt att förklara:crazy:
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Det låter ju hoppfullt! Hur stor är din? Också welsh cob?
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Hon är ca 147 idag...växer lite till troligen... Ja, hon är Welsh Cob.
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Min är bara ca 143 än så länge, enl uppfödaren så ska han ha förutsättningar att bli mellan 150-1,55. Jag hoppas att han har rätt... Han är väldigt hög bak just nu och har lååånga ben så jag tror att han växer en hel del till. Ännu viktigare är att han grovnar och blir lite viktbärande och det är ju svårt att se ännu.
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Hinner inte svara mkt just nu o har inte mkt datortillgång men rider den lättare ryttaren hästen "normalt" dvs vänjer den vid div konstigheter så ska det inte vara ngra problem om du är lite ringrostig. Visst blir det nytt med en ny ryttare, delvis men inte helt kan man ju träna det genom att låta andra personer helt hantera hästen utan din hjälp men det är ju fortf lite nytt med en ny på ryggen. Dock tror jag de aldra flesta med en bra grund som blvit trygga med en ryttare är problemfria att sitta upp på för nya ryttare om de tar lite hänsyn. Vilket jag mkt väl tror du skulle göra med din erfarenhet!

Men känner du att du vill testa själv så tror jag säkert det funkar med. Hästen VET ju inte hur det ska/brukar vara så bara att det är du, hästens vanliga människa gör att den är mkt tålmodigare mot ev "fel" som du gör, den vet ju inte att det är fel sas. Om du nu inte "råkar" slå den med longerspöet eller liknande :D

Bara skicka ett PM annars :)
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Min lilla 3 åring är bara 1.40 idag hoppas på några cm till. Hon rids 4 dgr i veckan just nu av en stalltjej som är rutn1.65 vikt50-60kg. Hon är körd sedan i höstas så hon har en del muskler på ryggen redan. Rids korta pass i ridhus ca 20 min och varvat med 45 min uteridning. Löshoppas och tömkörs varje vecka. Ska snart få ett litet lov.
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Vi börjar löshoppa om några veckor är det tänkt, hoppas att detta lockar fram framåtbjudningen och att han sätter lite muskler, blir mer balanserad.

Har faktiskt funderat på inkörning men är osäker på om han har lämpligt temperament. Han är ju väldigt kvick i reaktionen och i tanken, det låter lite motsägelsefullt med tanke på den lite bromsande attityden, jag vet.
 
Sv: Återgå till det gamla beprövade?

Absolut, det KAN komma ett PM:smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 741
Senast: Verdandi
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 154
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Min nuvarande medryttarhäst är jättesnäll och trevlig men jag känner att vår utveckling står still. Dels är jag inte en så skicklig...
2
Svar
30
· Visningar
3 557
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp