Återkommande utslag

Gimlan

Trådstartare
Har en skäck, mest vit, islandshäst, som både förra våren och denna fått krustor på halsen. Förra året lät jag det vara - och de bredde ut sig. Behandlade sen som regnskållor och det verkar som att det gav effekt (eller spontanläkte det?). Nu visar sig samma typ av krustor. Ännu är de väldigt få men behandlar som regnskållor, men är inte alls säker på vad det är. Det är alltså små såriga upphöjningar som hästen inte störs av alls. Blir fundersam på varför de dyker upp nu -oavsett vad det är. Ska be vet ta prov när denne kommer ut för att kolla tänder inom kort men är konfunderad över vad det kan vara... nån som har tankar eller tips?
 
Har en skäck, mest vit, islandshäst, som både förra våren och denna fått krustor på halsen. Förra året lät jag det vara - och de bredde ut sig. Behandlade sen som regnskållor och det verkar som att det gav effekt (eller spontanläkte det?). Nu visar sig samma typ av krustor. Ännu är de väldigt få men behandlar som regnskållor, men är inte alls säker på vad det är. Det är alltså små såriga upphöjningar som hästen inte störs av alls. Blir fundersam på varför de dyker upp nu -oavsett vad det är. Ska be vet ta prov när denne kommer ut för att kolla tänder inom kort men är konfunderad över vad det kan vara... nån som har tankar eller tips?
Någon slags sol eller knotteksem?
 
Någon slags sol eller knotteksem?
Knotteksem brukar se annorlunda ut, sol - kanske. Men de verkar gå bort av att behandlas som regnskållor. Kanske är det, men har knappt varit blött eller fuktigt? Äh, krävs nog nån sorts skraptest för att reda ut vad det är :)
 
Någon annan svamp eller bakterie på huden än just den som ger regnskållor då kanske. Men bra att be vet kolla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 402
Senast: Piaff
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: Corax
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 601
Senast: vallhund
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 729
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp