Sv: Att bli vegetarian
Provade på ett nytt recept igår och blev helt förälskad! Tänkte försöka introducera lite afrikansk-inspirerad mat här hemma och det här var det första jag provade på:
"Couscous med grön kikärtsgryta och torkad frukt"
1 aubergine (à ca 250 g)
2 tsk salt
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 zucchini (à ca 350 g)
2 morötter
2 röda paprikor
1 dl olivolja
1 msk harissa
1 tsk gurkmeja
2 tsk hel eller malen spiskummin
10 torkade aprikoser
4 dl vatten
4 msk konc kycklingfond
(Kan man äta det om man är vegetarian? Man kan säkert utesluta kycklingfonden då i alla fall jag nog inte skulle sakna den smakmässigt)
2 kanelstänger
1 burk kikärter (à ca 400 g)
2 krm nymalen svartpeppar
1/2 dl finhackad bladpersilja
ev matyoghurt (10 %) till servering
Couscous:
2 gula lökar
2 tsk flytande honung
1 tsk salt
2 msk olivolja
1/2 dl russin
3 dl vatten
3 dl couscous
1 msk smör
- Skär auberginen i 2 cm stora tärningar. Blanda med hälften av saltet i en bunke. Låt stå ca 15 minuter, tills auberginen släpper vätska.
- Skala och strimla lök och vitlök.
- Skär zucchinin i 2 cm stora tärningar.
- Skala och dela morötterna på längden. Skär dem i ca 1⁄2 cm tjocka skivor.
- Dela, kärna ur och skär paprikan i klyftor.
- Häll av och pressa ut lite av vätskan ur auberginen.
- Hetta upp oljan i en stor stekpanna eller traktörpanna. Tillsätt grönsaker, harissa, gurkmeja och spiskummin. Stek ca 5 minuter, tills grönsakerna får lite färg.
- Tillsätt aprikoser, vatten, fond, kanelstänger och sköljda kikärter.
Låt småkoka under lock ca 20 minuter. Krydda med resterande salt och peppar.
Couscous:
- Skala och strimla löken. Bryn med honung och hälften av saltet i oljan ca 15 minuter, tills löken är mjuk, söt och gyllenbrun. Tillsätt russinen och låt det bli varmt.
- Koka upp vattnet och resten av saltet i en kastrull. Blanda det heta vattnet och couscous i en skål. Låt stå ca 5 minuter, med lock på så att couscousen sväller.
- Separera grynen med en gaffel eller ballongvisp till en fluffig och grynig couscous. Rör genast ner smöret.
- Toppa couscousen med lök- och russinfräset.
Servera med grytan som toppas med persilja. En klick matyoghurt är gott till.
--
Ser ut att vara ganska mycket jobb och ingredienser men det är det inte och det går riktigt fort att göra. Jag rekommenderar att hålla lite koll på hur länge grytan kokar då jag tyckte att det blev lite för kokt på 20 min, hade kanske räckt med 10-15 min enligt min smak

Enligt receptet räcker det till 4 port men jag skulle gissa att couscousen räcker till fem och grytan till 5-6 pers minst!