Bukefalos 28 år!

Att börja köra par?

moiran

Trådstartare
Ja, man ska ju aldrig gå utan utmaningar... Och nu när har jag varit kusk med egen rockard i evighetslånga åtta månader så kan jag naturligtvis allt man behöver veta som har med att köra enbet att göra..!

Nejdå, jag vet att jag fortfarande är nybörjare och att jag har nybörjarhästar. Men eftersom jag har två körhästar och det har gått oförtjänt bra med körningen så här långt har jag naturligtvis börjat fundera på det här med parkörning. (Är det så här det går till när man fastnar i körträsket? :eek:)

Jag har ju haft både mor och son som handhäst tillsammans med varandra i alla gångarter är jag rider och de går ju snällt som par brevid varandra när jag lett tre hästar samtidigt till och från hagen (inklusive koordinerad 180-graders vändning för att stänga grinden efter oss så att inte de andra tre följer med ut). Så det finns ju en "grund" att stå på i alla fall.

Jag har tillgång till två lokselar, flakvagn med parstång, en kusk som kört par tidigare och kanske ett par korstömmar. Men det varlänge sen kusken körde par, så steg ett för min del blir att åka och göra studiebesök hos en bekant till ovan kusk och som är mycket rutinerad och kör par både ofta och sedan lång tid tillbaka.

Steg två, när jag fått lite hum, blir väl att koppla ihop hästarna och försöka mig på att tömköra med ledare antar jag.


Men man kan aldrig få för mycket info, tips, tricks och åthutningar. Så finns det vana parkuskar här som har något att dela med sig av om vad ni tycker att jag borde göra och tänka på innan jag tar mina båda enbetshästar och försöker göra parhästar av dem? Förutom det uppenbara att vi kanske egentligen borde skaffa oss mer rutin av körning i sig..?
 
Senast ändrad:
Sv: Att börja köra par?

Va spännande! Jag är ju helt orutinerad vad gäller par-körning oxå men ska ju sätta ihop Tummen och Pippi snart. Vi har en träning inbokad 3 nov och då ska vi försöka få fast dom i vagnen :)

Jag har ju tömkört dom mkt i par och bara det är jättekul! Jag längtar verkligen efter att få dom i vagn!

Jättekul att du vill få ihop dina, jag ska följa er :D
 
Sv: Att börja köra par?

Va spännande! Jag är ju helt orutinerad vad gäller par-körning oxå men ska ju sätta ihop Tummen och Pippi snart. Vi har en träning inbokad 3 nov och då ska vi försöka få fast dom i vagnen :)

Jag har ju tömkört dom mkt i par och bara det är jättekul! Jag längtar verkligen efter att få dom i vagn!

Jättekul att du vill få ihop dina, jag ska följa er :D

Jamen vad kul att du snart ska få sätta dem framför vagn! :bump:

Jag ska också försöka mig på att tömköra dem mycket i par. Då får jag ju om inte annat lite känsla för om det är alldeles för tidigt för oss rutinmässigt att ge oss på att spänna framför någon vagn och ge oss iväg som ett par-ekipage... :D Jag tänkte också försöka fixa så att jag kan få låna ett par skaklar till flakvagnen också så att jag kan spänna dem i enbet framför den och vänja dem vid själva vagnen och lära mig hur man kör fyrhjuligt... :angel:


Och jag inser den största faran i hela detta projektet. Att jag, när (om?) projektet slutförs framgångsrikt, kommer behöva köra in två till av hästarna och skaffa mig ett fyrspann. Eller varför inte göra körhästar av alla sju och ha ett sjuspann!?! :eek:
 
Sv: Att börja köra par?

Korstömmen är inte lokaliserad ännu, så vi vet varken hur den ser ut eller hur den har varit lagrad. Finns det några tvivel så måste jag skaffa en annan. Vågar man köpa begagnat? Då vet man ju inte vad tömmen har varit med om, om den nu inte råkar vara oanvänd eller så? Partömmar verkar ju inte vara gratis direkt, och en utgift jag inte riktigt har råd med om jag sen skulle inse att vi måste mer rutin innan vi ger oss på det igen, eller (mot förmodan) inte ens verkar tycka att det är kul... Att tömköra med dubbla tömmar till en början antar jag är otänkbart, även om man sätter ihop dem?
 
Sv: Att börja köra par?

Haha ja gör körhästar av hela bunten! :D

Jag började med två vanliga tömmar så det fungerar oxå. l början satt jag inte ens ihop dom och det gick oxå bra. Först hade jag dem i varsinn hand så att säga och sen satte jag tömmarna i kors som vanliga partömmar och hade alltså båda höger i höger hand osv. Sen köpte jag parselar och fick då partömmen och då jag började med den så började jag även sätta ihop dom ifram pga risken som tillkommer då man har korstöm att de kan bli dragen i munnen om något gör att de kommer ifrån varandra, snurrar runt eller liknande.

Så jag tycker visst att du kan prova med två tömmar om du inte hittar korstömmen på en gång :)
 
Sv: Att börja köra par?

Idag kunde jag inte låta bli, utan provade att tömköra i par. När jag väl fått ordning på tömmarna så att jag svängde båda hästarna åt samma håll :o gick det riktigt hyggligt för att vara nybörjare alla tre! :) Unghästen hade lite mer brått än gamla damen eftersom det var så fruktansvärt jättekul och spännande enligt honom, men det får vi ju öva på!

Bifogar en bild över kvällens övningar. Jag hade hjälp att leda, men eftersom allt gick så bra så provade jag att köra lite själv i slutet, så då fick jag till och med några bilder på spektaklet! :D

bild_exp.jpg
 
Sv: Att börja köra par?

Vi gjorde egna sticktömmar av ett par väldigt långa tyglar, satte ihop dem med mina vanliga tömmar.
Har du stångkoppel om inte ring till Floby överskottsmatrial dom har det mesta!
 
Sv: Att börja köra par?

Jag bläddrade lite i gamla släktalbum. Nu gäller det att bita ihop och se till att klå farfar. Det är bara till att köra in lite fler hästar! :D

fem.jpg
 
Sv: Att börja köra par?

Det ska finnas stångkoppelkedjor där jag får låna flakvagnen, men de är inte heller funna (eller ens letade efter) än.. ;) Bara genom att prata om att jag har planer på att försöka köra par har det visat sig att det står fler åkdon i lador hos 'grannar' och släktingar som jag i så fall kan få låna. Någon var till och med nyrenoverad men oanvänd... Kul! Nu gäller det bara att hejda sig själv så att man inte går för fort fram. Mina hästar tenderar ju att inbjuda till det eftersom de gillar nya spännande utmaningar lika mycket som sin matte och beter sig bra och förnuftigt. Men allt förnuft i världen ersätter ju inte brist på rutin.
 
Sv: Att börja köra par?

Så kul med farfar! Det var en imponerande bild! :) Du har ju att brås påbara att köra på :D
 
Sv: Att börja köra par?

Så kul med farfar! Det var en imponerande bild! :) Du har ju att brås påbara att köra på :D

Jag vet inte om det var standard att de harvade med fem hästar, eller om det var något speciellt eftersom de faktiskt fotade det. Men det finns mycket ardennerbilder av olika slag i gömmorna. Jag har tillexempel bild på när min 6-7-åriga faster sitter i ett hölass och kör två ardennermärrar med föl vid sidan i par. Farfar står också i lasset, men det är min faster som kör. :eek: Jag ligger lite efter! ;)
 

Liknande trådar

Körning Nyfiken i en strut! Just nu tittar jag ut... Jag har börjat lite med körning och tycker att det är jättekul. Avsikten är inte att...
Svar
19
· Visningar
2 968
Senast: ameo
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 156
Senast: Mli
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
41 688
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 222
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp