Att bryta mig loss

Bukefalos 30 år!

Just nu befinner jag mig i ett vägskäl - ska jag göra vad jag känner är rätt eller ska min mamma få avgöra vad jag ska göra likt hon brukar?
Jag är i allra högsta grad vuxen men min mamma håller mig fortfarande allt för nära och jag är som oförmögen att satta gränser. Det har alltid varit omöjligt. Och nu när tiden har gått så har hennes inverkan gjort att jag inte har något liv utan henne, vilket gör det ännu läskigare att försöka etablera någon form av distans till henne. Samtidigt är jag så beroende av henne, både emotionellt och ekonomiskt.

Nu när jag inte haft någon större inkomst har hon exempelvis stått för mina matkostnader, vilket innebär att maten måste handlas med henne närvarande. Om jag lägger en vara i korgen som hon anser är onyttig, blir det blickar, suckar, ifrågasättande och en diskussion om min vikt. Hon säger att hon gör det för att hon bryr sig om mig trots att jag förklarat att det gör allt värre och att jag panik-köper mig mat som jag vill äta.

Hon ringer mig minst 3 gånger per dag. Jag träffar henne minst 3 dagar i veckan. Om jag inte svarar inom en trekvarts timme använder hon extranyckel för att gå in i min lägenhet.
Om hon skulle hjälpa mig att mata katten går hon igenom mina sopor och vill diskutera vad jag ätit och att jag missköter mig.
Hon gör mig tjänster som jag sagt att jag inte vill ha hjälp med, som att tvätta och diska.
Klassikern är att hon står utanför om jag är på väg någonstans för att köra mig fast jag förtydligat att det inte behövs och att det går jättebra att ta bussen. Ibland ber jag om hjälp själv, vilket jag skäms för, men det är som att det blir så ändå och då har jag kontroll över när det sker.

Så fort jag försöker prata med henne om att jag vill vara mer självständig blir hon alltid ledsen och känner att jag stöter bort henne. Då blir hon kall och ger mig dåligt samvete. Hon gör det bara för att hon älskar mig och vet vad som är bäst för mig. Hon matar mig med att jag aldrig klarat mig själv och att jag behöver mycket stöttning i mitt liv men jag känner att jag aldrig fått möjligheten att skapa ett. Jag har mått dåligt stora delar av mitt liv, där mina föräldrar ställt upp mycket och sett till att jag hållit mig flytande. Samtidigt önskar jag att de hade hjälpt mig med att skapa något eget som ger mig mening.

Grattis! Jätteroligt att du fick jobbet 🤗

Låter smart att tillbringa några veckor innan du börjar jobbet och hitta allt. Jag var inte lika planerande som du är. Slutade ett jobb på torsdag morgon, körde upp ena ponnyn på lördagen och flyttade mitt bohag på söndagen för att sen börja nytt jobb på måndagen 😂
Nu var det ca 2,5h flytt så inte jättefarligt långt men ändå 😅

Det har inte gått bra med jobbet 😔 Det har inte gått att ordna så jag kan vara på en lugnare avdelning och det har varit väldigt stökigt pga. många anledningar och flera incidenter har skett. Min läkare skrev ett sjukintyg för mig för två veckor sedan efter att ha pratat med min fasta vårdkontakt och varit orolig, men då jag bara jobbar timmar och söker jobb heltid för att skydda SGI tänkte jag att jag bara kunde bita ihop de sista få passen.

När det har varit okej på avdelningen har jag kunnat gå iväg på toaletten och kräkas och gråta. Men sist var jag ensam på golvet och kunde inte lämna. Så jag fick en panikångestattack bland klienter och kunde inte ta mig därifrån på 1 timme 😭

Anmält mig sjuk och det får gå som det går. Trots att jag är anmäld sjuk ringde jobbet kl. 05 imorse och frågade om jag kunde komma in och jobba. Jag som somnat vid 03 😩

Försöker packa och hålla fokus på att jag snart kommer jobba med något helt annat

Känns helt sjukt att det är sista måndagen inför flytt 😅 Nu är allt packat som jag inte kommer använda fram tills på onsdag då flyttgubbarna kommer. Tror inte jag glömt att säga upp/teckna nytt/flytta något avtal eller abonnemang 🤔

Stackars katten känner att något är galet, så han är dålig 😢 Om han inte är bättre i magen tills nästa måndag får han ev. stanna hos mina föräldrar tills oktober då jag ska ner på utbildning med nya jobbet. Men de klarar inte riktigt av att borsta honom eller ge hans mediciner och sådär... Han kanske håller ihop sig 1h och 40 min på flyget. Han får lugnande och tillskott för magen i alla fall.

Mamma håller ihop det bra under omständigheterna. Att jag skrev henne det där brevet var typ det bästa jag gjort :heart

Har också pratat med min farmor idag som nästa år fyller 102. Hon var så glad för min skull och tycker jag är modig :heart Hon sa: "Det klart att du ska göra flytten till det här jobbet, du måste tillåta dig att pröva dig fram i livet. Du kan ju inte sitta i din gamla lägenhet tills det växer mossa på dig" 🤣🥰

Nu har jag och Urax mellanlandat hos mina föräldrar. Hoppas han inte blir alltför stressad 😥:heart Mina föräldrar har haft Feliway igång sedan en vecka, vi har tagit med använd sand, ger lugnande och probiotika och har en dyna med som luktar hemma. Vi har stängt in oss i två rum så det inte blir för stort utrymme.

Pappa stannar i min lägenhet och ser till så att flyttmänniskorna får med alla mina saker idag.
Vad på riktigt det blev 😅

Det har gått jättebra med Urax ❤️ Han har varit precis som vanligt - bara lite mer nyfiken och att han går och gömmer sig om någon går på gruset utanför 😅 Superduktig!

Har lämnat nycklarna och visat hyresgästen lägenheten. Har städat sedan i fredags men hen var ändå inte nöjd :meh: Får väl komma överens om någon ersättning. Tycker det är orimligt att reagera på ex. skrap på en dörrkarm när allt är original från typ 60-tal.

Min bror hade pratat med min pappa tror jag. Pappa måste berättat vad som händer och gett mitt nummer för ett av mina syskon skickade ett sms där hen önskade mig lycka till och skrev att hen var stolt över mig 😭 Grät som ett barn och blev alldeles varm i hjärtat :heart Bara att mitt syskon skriver "vi hörs snart" är något nytt.

Mamma bara gråter och sover inte men har gjort en helvändning och ska åka med upp hon med. Bergsätter mig för avsked.

Imorgon flyger vi ✈️😱

Det har gått jättebra med Urax ❤️ Han har varit precis som vanligt - bara lite mer nyfiken och att han går och gömmer sig om någon går på gruset utanför 😅 Superduktig!

Har lämnat nycklarna och visat hyresgästen lägenheten. Har städat sedan i fredags men hen var ändå inte nöjd :meh: Får väl komma överens om någon ersättning. Tycker det är orimligt att reagera på ex. skrap på en dörrkarm när allt är original från typ 60-tal.

Min bror hade pratat med min pappa tror jag. Pappa måste berättat vad som händer och gett mitt nummer för ett av mina syskon skickade ett sms där hen önskade mig lycka till och skrev att hen var stolt över mig 😭 Grät som ett barn och blev alldeles varm i hjärtat :heart Bara att mitt syskon skriver "vi hörs snart" är något nytt.

Mamma bara gråter och sover inte men har gjort en helvändning och ska åka med upp hon med. Bergsätter mig för avsked.

Imorgon flyger vi ✈️😱
Åh vad härligt!
Jättebra jobbat!

Imorgon flyger vi ✈️😱
Men så fint! Heja dig! :) :heart

Nu är vi äntligen framme! Det var en hemsk resa :cry: Flyget var 30 min försenat. Det lät mer i planet än vad jag någonsin varit med om. Det var åskväder över Kallax, så vi fick cirkulera runt i turbulens i extra 20 min. Jag var så orolig för Urax att jag storgrät hela flygresan 😅

Mamma har panikångest och säger att hon ska köpa och dricka vin 😢 Klagar på hur lägenheten är uppbyggd och hur långt det är till allt.

Urax överlevde i alla fall :heart Vi sitter instängda i badrummet medan flyttlasset lassas in. Urax är det viktigaste!

Nu är vi äntligen framme! Det var en hemsk resa :cry: Flyget var 30 min försenat. Det lät mer i planet än vad jag någonsin varit med om. Det var åskväder över Kallax, så vi fick cirkulera runt i turbulens i extra 20 min. Jag var så orolig för Urax att jag storgrät hela flygresan 😅

Mamma har panikångest och säger att hon ska köpa och dricka vin 😢 Klagar på hur lägenheten är uppbyggd och hur långt det är till allt.

Urax överlevde i alla fall :heart Vi sitter instängda i badrummet medan flyttlasset lassas in. Urax är det viktigaste!
Tur att det är du som ska bo där då och inte hon. Dessutom kan man ju byta lägenhet, du behöver ju inte bo i just den lägenheten resten av livet...

Om inte DU har problem med hur lägenheten är uppbyggd och var den ligger så tänker jag att det är lugnt... :)

Heja dig och Urax!

Och vad skönt att din mamma ogillar stället, då är det kanske större chans att det blir din fristad? Det är säkert bara hennes försök att styra/döma lite till, innan du hamnar utom kontroll. Inte nödvändigtvis medvetet men det låter som det har varit hennes sätt att kontrollera dig hela tiden; tala negativt om ditt och hota med eget dåligt mående om du skaffar ett eget liv.

Du är så himla cool som genomfört det här! :heart

Nu har mina föräldrar åkt och jag känner vad fan har jag gjort? 🥺 Jag vet inte om jag mest är ledsen och orolig för mamma egentligen.
Mamma sa inte hejdå för hon hade för mycket ångest 😥

Samtidigt vet jag ju att det vore orimligt att allt känns naturligt och toppen första dagen ensam när jag alltid haft mina föräldrar närvarande.
Tänker att jag får vara snäll mot mig själv och acceptera att det blir lite berg- och dalbana med känslor ett bra tag framöver.

Försöker hålla mig igång och sätta upp tavlor. Gå till brevlådan en sväng sen. Kolla på el-cyklar.

Urax har det bra men han är väldigt rädd för disk- och tvättmaskin :heart Han har aldrig sett några sådana 😅

Nu har mina föräldrar åkt och jag känner vad fan har jag gjort? 🥺 Jag vet inte om jag mest är ledsen och orolig för mamma egentligen.

Samtidigt vet jag ju att det vore orimligt att allt känns naturligt och toppen första dagen ensam när jag alltid haft mina föräldrar närvarande.
Tänker att jag får vara snäll mot mig själv och acceptera att det blir lite berg- och dalbana med känslor ett bra tag framöver.

Försöker hålla mig igång och sätta upp tavlor. Gå till brevlådan en sväng sen. Kolla på el-cyklar.

Urax har det bra men han är väldigt rädd för disk- och tvättmaskin :heart Han har aldrig sett några sådana 😅
Din mamma behöver verkligen hjälp med att hantera sin (separations?)ångest.
Det kommer säkerligen att ta några veckor innan du kommer in i din dagliga rutin, men i slutänden blir det säkert jättebra :) !

Du är ny på en ny plats, det kommer kännas lite ensamt och obekvämt ett tag. Succesivt bort man in sig och det blir mer hemma. Det kan vara bra att engagera sig i någon förening eller så i början för att träffa nya bekantskaper. Ibland finns det träffar för nyinflyttade som kan vara värda att gå på, eller så låter man det bara ta sin tid. De flesta av mina lokala vänner har jag lärt känna via jobbet och många av dom är också inflyttade.

Tur att det är du som ska bo där då och inte hon. Dessutom kan man ju byta lägenhet, du behöver ju inte bo i just den lägenheten resten av livet...

Om inte DU har problem med hur lägenheten är uppbyggd och var den ligger så tänker jag att det är lugnt... :)

Heja dig och Urax!

Och vad skönt att din mamma ogillar stället, då är det kanske större chans att det blir din fristad? Det är säkert bara hennes försök att styra/döma lite till, innan du hamnar utom kontroll. Inte nödvändigtvis medvetet men det låter som det har varit hennes sätt att kontrollera dig hela tiden; tala negativt om ditt och hota med eget dåligt mående om du skaffar ett eget liv.

Du är så himla cool som genomfört det här! :heart
Jag tror jag har lätt att utgå från att jag måste tycka precis som min mamma. Hon verkar mest vilja få mig att inte trivas så att jag ska åka hem...

Jag tycker lägenheten är helt okej - det blev mysigare än min förra ☺️ Läget är lite off men det är bara bra att jag inte kan spontanhandla saker 😅

Du är ny på en ny plats, det kommer kännas lite ensamt och obekvämt ett tag. Succesivt bort man in sig och det blir mer hemma. Det kan vara bra att engagera sig i någon förening eller så i början för att träffa nya bekantskaper. Ibland finns det träffar för nyinflyttade som kan vara värda att gå på, eller så låter man det bara ta sin tid. De flesta av mina lokala vänner har jag lärt känna via jobbet och många av dom är också inflyttade.
Jag ska ju gå ett traineeprogram först, så jag hoppas att jag som du ska lära känna de andra på jobbet/programmet som är i lite samma sits.

I slutet av augusti går buss till ridskola igen, så det ska jag få iväg mig själv på :up:

Lite tråkigt utbud på typ ABF och Medborgarskolan :(

Din mamma behöver verkligen hjälp med att hantera sin (separations?)ångest.
Det kommer säkerligen att ta några veckor innan du kommer in i din dagliga rutin, men i slutänden blir det säkert jättebra :) !
Ibland har jag tänkt på all behandling jag har fått och hur det kanske hade varit om hon gjort samma sak...

Ja, det tar nog ett tag innan jag kommit in i min alldeles egna rutin. Försöker sitta lugnt i båten 😅

Det är så jäkla svårt att säga vad jag vill och behöver 😩 Mamma har hittills ringt mig 8 gånger idag. Det är ju inte hållbart någonstans.

Jag behöver liksom inte höra hur nära hon är att börja dricka, att hon inte kan köra vissa vägar i stan för att hon saknar mig så hon blir otröstligt ledsen eller att hon gråter att jag ska komma hem varje gång.

En del av mig vill vara henne till lags och tror att hon blir mindre ledsen och mår bättre om jag svarar henne varje gång hon ringer. Men en del av mig känner ju hur jag bara spär på hennes beteende och dramatik när jag inte sätter gränser.

Det blir ju förhoppningsvis enklare att skylla på jobbet sen men hon fortsätter väl att ringa tätare på eftermiddagen bara 😔

Men jag kan bara ta myrsteg. Nästa gång ska jag inte svara och sms:a att jag ringer henne sen.

Liknande trådar

• Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Ensam och ledsen
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn