Att bryta mig loss

Bukefalos 30 år!

Just nu befinner jag mig i ett vägskäl - ska jag göra vad jag känner är rätt eller ska min mamma få avgöra vad jag ska göra likt hon brukar?
Jag är i allra högsta grad vuxen men min mamma håller mig fortfarande allt för nära och jag är som oförmögen att satta gränser. Det har alltid varit omöjligt. Och nu när tiden har gått så har hennes inverkan gjort att jag inte har något liv utan henne, vilket gör det ännu läskigare att försöka etablera någon form av distans till henne. Samtidigt är jag så beroende av henne, både emotionellt och ekonomiskt.

Nu när jag inte haft någon större inkomst har hon exempelvis stått för mina matkostnader, vilket innebär att maten måste handlas med henne närvarande. Om jag lägger en vara i korgen som hon anser är onyttig, blir det blickar, suckar, ifrågasättande och en diskussion om min vikt. Hon säger att hon gör det för att hon bryr sig om mig trots att jag förklarat att det gör allt värre och att jag panik-köper mig mat som jag vill äta.

Hon ringer mig minst 3 gånger per dag. Jag träffar henne minst 3 dagar i veckan. Om jag inte svarar inom en trekvarts timme använder hon extranyckel för att gå in i min lägenhet.
Om hon skulle hjälpa mig att mata katten går hon igenom mina sopor och vill diskutera vad jag ätit och att jag missköter mig.
Hon gör mig tjänster som jag sagt att jag inte vill ha hjälp med, som att tvätta och diska.
Klassikern är att hon står utanför om jag är på väg någonstans för att köra mig fast jag förtydligat att det inte behövs och att det går jättebra att ta bussen. Ibland ber jag om hjälp själv, vilket jag skäms för, men det är som att det blir så ändå och då har jag kontroll över när det sker.

Så fort jag försöker prata med henne om att jag vill vara mer självständig blir hon alltid ledsen och känner att jag stöter bort henne. Då blir hon kall och ger mig dåligt samvete. Hon gör det bara för att hon älskar mig och vet vad som är bäst för mig. Hon matar mig med att jag aldrig klarat mig själv och att jag behöver mycket stöttning i mitt liv men jag känner att jag aldrig fått möjligheten att skapa ett. Jag har mått dåligt stora delar av mitt liv, där mina föräldrar ställt upp mycket och sett till att jag hållit mig flytande. Samtidigt önskar jag att de hade hjälpt mig med att skapa något eget som ger mig mening.

Är det säkerhetsprövningen?

Jag känner en person som endast skulle byta chefspost inom samma myndighet (efter många år både där och med stort ansvar på andra "informationskänsliga" ställen). Det tog vecka efter vecka efter vecka... och passerade tänkt tillträdesdatum utan besked. Sedan en dag var allt ok.

Menar inte att skrämmas med detta, men visa på att det kan ta tid utan att någon vet varför och det behöver inte tyda på något problem och det kan mycket väl gå bra ändå!

Om diagnosen inte finns kvar fr.o.m. slutet av juli, har de ju inget fog för att inte anställa dig? Är de medvetna om detta?
Ja, jag meddelade chefen så fort jag fick besked från min behandlare! Dock blev det efter ansökan hade skickats in, så nu hoppas vi på att tillägget med informationen om avskrivning av diagnosen kan ge möjlighet till anställning

Imorgon ska jag till läkaren och bli två diagnoser mindre :up: Känns skönt att lägga de kapitlen bakom mig. Försöker tänka på att oavsett hur det blir i augusti så har jag ändå lagt ner mycket tid och kraft på att klura ut vad jag vill - och har gjort det senaste decenniet

Igår blev det en våldsincident på jobbet och min PTSD sköt i taket på 0 sek. Ingen möjlighet eller rätt att gå undan. Dissocierade fullständigt och har ingen aning om hur/vad som fortlöpte egentligen :cry:

Ångest deluxe och det bara tjuter i öronen idag.

Idag är det svårt att tänka positivt på jobb och flytt :( Övertygad om att allt kommer gå skit. Skäms för att jag inte är på jobbet idag och för hur jag reagerar - och hur det påverkar de jag jobbar mot och mina kollegor

Igår blev det en våldsincident på jobbet och min PTSD sköt i taket på 0 sek. Ingen möjlighet eller rätt att gå undan. Dissocierade fullständigt och har ingen aning om hur/vad som fortlöpte egentligen :cry:

Idag är det svårt att tänka positivt på jobb och flytt :( Övertygad om att allt kommer gå skit. Skäms för att jag inte är på jobbet idag och för hur jag reagerar - och hur det påverkar de jag jobbar mot och mina kollegor
Jag vet att det är svårt men försök att vara snäll mot dig själv. Om det gällt någon annan hade du antagligen varit förlåtande och förstått att man inte alltid kan hjälpa hur man reagerar. Försök tänka så om dig själv också. :heart

Om inte arbetsgivaren erbjuder det av sig själv så be om samtalsstöd efter händelsen igår. Oavsett hur du reagerade så är en våldshändelse på arbetet något som ska följas upp och erbjudas stöd till de som har behov.
Det kanske inte påverkar din grundstötning, men kan kanske ge dig något litet verktyg att hantera situationen som händer nu.

Om inte arbetsgivaren erbjuder det av sig själv så be om samtalsstöd efter händelsen igår. Oavsett hur du reagerade så är en våldshändelse på arbetet något som ska följas upp och erbjudas stöd till de som har behov.
Det kanske inte påverkar din grundstötning, men kan kanske ge dig något litet verktyg att hantera situationen som händer nu.
Tyvärr är det en väldigt stark kultur av att man ska klara av dessa situationer (som är vanliga), så samtalskontakt sätts i regel bara in efter hot om livet enligt teamet jag jobbar med.

Jag hade inte jobbat där om jag hade fått något annat jobb om man säger så...

Kontrollerna som skulle genomföras tog bara 4 veckor istället för 8 som beräknat 😱

Allt är klart - anställningsavtal skickas till mig. Jag har den typen av tjänst jag drömt om sedan första året på min utbildning 😭😍🥳

Så jäkla glad och lättad, känns som jag kan skapa mig ett helt annat liv om jag tar kontrollen

Luleå, here I come 💼✈️🌸

Kontrollerna som skulle genomföras tog bara 4 veckor istället för 8 som beräknat 😱

Allt är klart - anställningsavtal skickas till mig. Jag har den typen av tjänst jag drömt om sedan första året på min utbildning 😭😍🥳

Så jäkla glad och lättad, känns som jag kan skapa mig ett helt annat liv om jag tar kontrollen

Luleå, here I come 💼✈️🌸
Härligt :) ! Nu kan du fortsätta planera din flytt.

Luleå, here I come 💼✈️🌸
Meeen SÅ UNDERBART!!! Du vågade, du gjorde, och det gick vägen!!! :love: Jag gillar Luleå!! HEJA!!!

Liknande trådar

• Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Ensam och ledsen
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat