Att bryta mig loss

Bukefalos 30 år!

Just nu befinner jag mig i ett vägskäl - ska jag göra vad jag känner är rätt eller ska min mamma få avgöra vad jag ska göra likt hon brukar?
Jag är i allra högsta grad vuxen men min mamma håller mig fortfarande allt för nära och jag är som oförmögen att satta gränser. Det har alltid varit omöjligt. Och nu när tiden har gått så har hennes inverkan gjort att jag inte har något liv utan henne, vilket gör det ännu läskigare att försöka etablera någon form av distans till henne. Samtidigt är jag så beroende av henne, både emotionellt och ekonomiskt.

Nu när jag inte haft någon större inkomst har hon exempelvis stått för mina matkostnader, vilket innebär att maten måste handlas med henne närvarande. Om jag lägger en vara i korgen som hon anser är onyttig, blir det blickar, suckar, ifrågasättande och en diskussion om min vikt. Hon säger att hon gör det för att hon bryr sig om mig trots att jag förklarat att det gör allt värre och att jag panik-köper mig mat som jag vill äta.

Hon ringer mig minst 3 gånger per dag. Jag träffar henne minst 3 dagar i veckan. Om jag inte svarar inom en trekvarts timme använder hon extranyckel för att gå in i min lägenhet.
Om hon skulle hjälpa mig att mata katten går hon igenom mina sopor och vill diskutera vad jag ätit och att jag missköter mig.
Hon gör mig tjänster som jag sagt att jag inte vill ha hjälp med, som att tvätta och diska.
Klassikern är att hon står utanför om jag är på väg någonstans för att köra mig fast jag förtydligat att det inte behövs och att det går jättebra att ta bussen. Ibland ber jag om hjälp själv, vilket jag skäms för, men det är som att det blir så ändå och då har jag kontroll över när det sker.

Så fort jag försöker prata med henne om att jag vill vara mer självständig blir hon alltid ledsen och känner att jag stöter bort henne. Då blir hon kall och ger mig dåligt samvete. Hon gör det bara för att hon älskar mig och vet vad som är bäst för mig. Hon matar mig med att jag aldrig klarat mig själv och att jag behöver mycket stöttning i mitt liv men jag känner att jag aldrig fått möjligheten att skapa ett. Jag har mått dåligt stora delar av mitt liv, där mina föräldrar ställt upp mycket och sett till att jag hållit mig flytande. Samtidigt önskar jag att de hade hjälpt mig med att skapa något eget som ger mig mening.

Jag är sladdis och var sjuk som liten. Så jag förstår på ett sätt att jag fått en annan “behandling” än mina syskon. Jag upplever att det kanske blev ännu kortare tyglar när ett av mina syskon var försvunnen. Mina syskon har jag ingen som helst kontakt med för att jag sitter ihop med mamma. Jag känner mig lämnad att vara mammas hela värld och jag klarar mig inte ur den. De lyckades ta sig ut för att jag finns kvar.

Jag har inget minne av att hon någon gång har peppat mig att göra saker jag tyckte var läskigt som ett blygt och försiktigt barn, utan hört att jag är asocial och inte är som alla andra. Jag behöver hanteras med bomullshandskar.

Nu har jag fått möjligheten att skaffa ett jobb typ 130 mil bort. En tjänst där jag får lov att vara ny och jobba med något som jag tror att jag kan vara starkast på i mitt nya yrke. Det finns absolut noll juniora tjänster där jag bor nu, så alternativet till att inte ta jobbet är att försöka få ekonomiskt bistånd och söka jobb i mitt gamla yrke som jag hatar, eftersom jag inte har någon a-kassa.

Min mamma har förstås fullständig panik och går inte att resonera med alls. Det finns inte på kartan, det är inte ens något att diskutera. Det enda samtalen kan nå fram i är att jag kommer må dåligt, inte kommer kunna ta hand om mig själv, att jag inte kommer klara av mitt jobb och allt blir bara katastrof. Min katt kommer dö av att flytta eller så kommer han inte klara av att jag är borta 8 timmar per dag.

Själv känner jag att jag vill testa. Jag kommer inte säga upp min lägenhet där jag bor, utan hyra ut så jag inte tappar ett förstahandskontrakt. Jag vill samla på mig erfarenheter i yrket jag valt och få en start på något nytt. Inte vara arbetslös. Jag känner inte att livet går under för att jag flyttar, jag kan väl komma tillbaka?

Just nu känner jag att om jag inte tar chansen att göra något som jag vill nu, så kommer mamma styra mitt liv tills hon eller jag dör. Men det är oerhört läskigt att flytta när jag aldrig etablerat några andra relationer eller inte haft mamma närvarande. Jag kommer känna mig ensam och vilsen utan henne. Men jag är ju missnöjd med hur mitt liv ser ut nu

Det låter jättetufft med er relation. Men det låter verkligen som om det vore toppen för dig med flytt. Så du kan börja DITT liv.
Jag känner några som inte kontrollerats så mkt av sina föräldrar. Men som på liten ort där föräldrarna var väldigt framträdande hade svårt att hitta sig själva. När de bott borta en period hände mkt med dem mentalt. Bra saker! Ingen har ångrat flytten trots rädsla innan.
Din mammas problem kan inte bli dina på en nivå där du dras ner av det. Hon får lära sig hantera dem.
Ofta blir det bättre när man sätter ner foten efter det inledande kaoset.
Om du vill flytta så tror jag absolut du klarar det och att det kommer få dig att växa. Dessutom får du ju bättre egen ekonomi, bättre CV, erfarenheter etc.

Jag tånker att detta handlar om henne. Hon har byggt upp sitt liv kring dig och nu behöver hon bygga upp det kring något nytt. Jag tror det blir jättebra med en flytt för er båda så att ni kan få en mer vuxen relation.
Sen så kommer hon säkert ha panik och vara anklagande men det är hennes ansvar som hon får ta ansvar för.

Det är så skrämmande att riskera att plötsligt bli ensam om hon reagerar som hon gjort mot mina syskon för att de inte gått den vägen hon önskar.

Samtidigt mår jag ju inte bra av att fortsätta ha det såhär. Och egentligen vet jag ju inte hur hon reagerar förrän jag tar steget

Det kan inte vara skäligt att få såhär dåligt samvete över att bestämma över min bostadsort och arbete

Nu är min relation till min mamma inte i närheten av din, samtidigt kan jag känna igen både hennes reaktion och min egen känsla från många situationer genom livet.

När jag skulle ta ett stort steg i livet där jag anade att reaktionen inte skulle vänta på sig så "kvävde" jag den genom att helt enkelt säga i förväg att jag skulle berätta något som jag ville hon skulle bli glad för min skull för och stötta. Då kunde hon liksom inte riktigt med att reagera som hon instinktivt brukar utan var "tvungen" att bli glad. Ungefär så. Fungerade förvånansvärt bra.

Självklart behöver du flyga! Oerhört läskigt men du kommer inte att ångra dig och du kommer att klara det fint.

Instämmer i övriga svar men också helt ärligt, jag hade kontaktat vården! Tycker du beskriver jättebra i tråden hur destruktiv er relation är och på ett vis är den ju ännu mer fängslande eftersom den pågått hela ditt liv från att du faktiskt var beroende av din egen förälder. Känn inte på något vis att det är du som är "svag" eller liknande utan har du möjlighet att få hjälp av vården ur denna relationen så ta den! Menar alltså inte just att du ska bryta med din mamma utan att ni behöver ju få en relation vuxna emellan och du måste också få en chans att ens känna sig vuxen och självständig. Det är ett allvarligt övergrepp din mor begår ❤️

Det är så skrämmande att riskera att plötsligt bli ensam om hon reagerar som hon gjort mot mina syskon för att de inte gått den vägen hon önskar.

Samtidigt mår jag ju inte bra av att fortsätta ha det såhär. Och egentligen vet jag ju inte hur hon reagerar förrän jag tar steget

Det kan inte vara skäligt att få såhär dåligt samvete över att bestämma över min bostadsort och arbete
Jag förstår att det är läskigt.
Kanske kan du redan innan flytten försöka lära känna nya orten? Dvs om du har någon hobby- ta kontakt med någon förening på den orten? Det kanske finns någon bukefalist som bor på den orten som kan hjälpa dig lite.

Skulle du kunna/vilja utöka kontakten med dina syskon när du flyttar? De har ju gått igenom något liknande som du och borde förstå hur starka krafter som är i rörelse och därför kunna vara ett bra stöd?

Jag tycker du redan har svaret, i det du skriver; du vill ha ett jobb som du vet att du kommer att vara bra på, du vill ha ett eget liv och stå på egna ben. Ett boende för dig och katten, där din mamma inte är ständigt närvarande. Allt detta är möjligt nu. Vad håller dig tillbaka? En rädsla att bli "ensam", men det sällskap du har av din mamma är ju inte en riktig vänskap utan ett beroende, främst din mammas beroende. Och hennes rädsla att förlora den enda hon lyckats klamra sig fast vid, låsa fast sig med.

Jag tror du har svaret, som sagt. Det här är en chans som kan förändra allt. Ge dig ett eget liv. Föräldrar MÅSTE släppa taget om sina barn och låta dem flyga på egna vingar. Du är inte skyldig att stanna kvar för att din mamma ska känna sig behövd. Hon måste också hitta ett eget liv.

Alla andra har skrivit så klokt redan, så jag nöjer mig med att sträcka ut en hand. Om du kommer bosätta dig i hyfsad närhet av Uppsala (typ Västerås, Enköping, Stockholm är vad jag kommer på nu) så träffas jag gärna för en fika eller promenad. Jag har svårt att äta med nya personer men är proffs på att smula sönder en muffin snyggt. ;) Vi kan prata om våra kvävande mammor eller om hur vackert väder det är.

Jag har själv flyttat 65 mil från mina föräldrar, för att efter 12 år flytta tillbaka. Det får man! Sen insåg jag att nä, det var inget för mig och flyttade igen. Man får göra precis vad man vill med sitt liv och har du fått ett jobb är det en toppenbra orsak till att flytta. Heja dig!

Många har redan kommit med väldigt många bra tips, jag vill bara tillägga att det går att få hjälp av kommunens familjerådgivning även i föräldra-barn-relationer. (Nu kanske inte din mamma går med på det, men...)
En bekant har gjort det; de hade varsitt separat samtal med behandlaren där de fick berätta om sin syn på relationen och sedan hade de tre samtal tillsammans med behandlaren och bägge var VÄLDIGT nöjda efteråt.

Det är klart att du ska flytta till jobbet, du kommer att klara det galant! :banana:

Skulle du kunna/vilja utöka kontakten med dina syskon när du flyttar? De har ju gått igenom något liknande som du och borde förstå hur starka krafter som är i rörelse och därför kunna vara ett bra stöd?
Jag har funderat lite på det. Mina syskon fick ju dock inte uppleva kaoset när de flyttade långt ifrån, det var jag som fick ta emot och hantera mammas känslor då. Hon har heller aldrig varit såhär mot mina syskon.

Tyvärr är jag ganska långsint också. Några lovade mig hjälp att komma hemifrån när alkoholen flödade som mest när jag var yngre, men de tog aldrig tag i handen jag sträckte ut. Sen dess har jag inte pratat med dem något mer ingående.

Jag förstår att det är läskigt.
Kanske kan du redan innan flytten försöka lära känna nya orten? Dvs om du har någon hobby- ta kontakt med någon förening på den orten? Det kanske finns någon bukefalist som bor på den orten som kan hjälpa dig lite.
Jag har faktiskt kikat lite på ridskolor i närheten, hästar känns ju tryggt. Sen borde jag ta tag i att ge mig ut och testa nya saker lite mer.

Vad gör man när man inte känt efter vad man tycker är kul i livet typ? 😅

Alla andra har skrivit så klokt redan, så jag nöjer mig med att sträcka ut en hand. Om du kommer bosätta dig i hyfsad närhet av Uppsala (typ Västerås, Enköping, Stockholm är vad jag kommer på nu) så träffas jag gärna för en fika eller promenad. Jag har svårt att äta med nya personer men är proffs på att smula sönder en muffin snyggt. ;) Vi kan prata om våra kvävande mammor eller om hur vackert väder det är.

Jag har själv flyttat 65 mil från mina föräldrar, för att efter 12 år flytta tillbaka. Det får man! Sen insåg jag att nä, det var inget för mig och flyttade igen. Man får göra precis vad man vill med sitt liv och har du fått ett jobb är det en toppenbra orsak till att flytta. Heja dig!
Åh, vad snällt av dig :heart Synd att det blir långt bort från mig :( Om du behöver ventilera om en kvävande mamma på distans så vet du var du hittar mig och min gedigna erfarenhet i ämnet :D

Tack för att ni delar med er av era perspektiv på det här lite smått pinsamma :heart Ibland har jag svårt att fånga fatt i den delen av mig som vill stå upp för mig själv. Det blir så mycket lättare när man får perspektiv utifrån

Idag fick jag inbjudan till visning på en lägenhet på jobb-orten (som jag inte kan närvara på i person dock). Gatan har min kompis smeknamn på mig i namnet. Det kanske är ett tecken :up:

Det är drogtest kvar att göra innan tjänstekontraktet skrivs på, men jag har fått tjänsten! 🥳 "Vi vill definitivt erbjuda dig tjänsten" skrev dem

Jag tar inte droger, så det borde inte vara omöjligt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Ensam och ledsen
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur