Att bryta mig loss

Bukefalos 30 år!

Just nu befinner jag mig i ett vägskäl - ska jag göra vad jag känner är rätt eller ska min mamma få avgöra vad jag ska göra likt hon brukar?
Jag är i allra högsta grad vuxen men min mamma håller mig fortfarande allt för nära och jag är som oförmögen att satta gränser. Det har alltid varit omöjligt. Och nu när tiden har gått så har hennes inverkan gjort att jag inte har något liv utan henne, vilket gör det ännu läskigare att försöka etablera någon form av distans till henne. Samtidigt är jag så beroende av henne, både emotionellt och ekonomiskt.

Nu när jag inte haft någon större inkomst har hon exempelvis stått för mina matkostnader, vilket innebär att maten måste handlas med henne närvarande. Om jag lägger en vara i korgen som hon anser är onyttig, blir det blickar, suckar, ifrågasättande och en diskussion om min vikt. Hon säger att hon gör det för att hon bryr sig om mig trots att jag förklarat att det gör allt värre och att jag panik-köper mig mat som jag vill äta.

Hon ringer mig minst 3 gånger per dag. Jag träffar henne minst 3 dagar i veckan. Om jag inte svarar inom en trekvarts timme använder hon extranyckel för att gå in i min lägenhet.
Om hon skulle hjälpa mig att mata katten går hon igenom mina sopor och vill diskutera vad jag ätit och att jag missköter mig.
Hon gör mig tjänster som jag sagt att jag inte vill ha hjälp med, som att tvätta och diska.
Klassikern är att hon står utanför om jag är på väg någonstans för att köra mig fast jag förtydligat att det inte behövs och att det går jättebra att ta bussen. Ibland ber jag om hjälp själv, vilket jag skäms för, men det är som att det blir så ändå och då har jag kontroll över när det sker.

Så fort jag försöker prata med henne om att jag vill vara mer självständig blir hon alltid ledsen och känner att jag stöter bort henne. Då blir hon kall och ger mig dåligt samvete. Hon gör det bara för att hon älskar mig och vet vad som är bäst för mig. Hon matar mig med att jag aldrig klarat mig själv och att jag behöver mycket stöttning i mitt liv men jag känner att jag aldrig fått möjligheten att skapa ett. Jag har mått dåligt stora delar av mitt liv, där mina föräldrar ställt upp mycket och sett till att jag hållit mig flytande. Samtidigt önskar jag att de hade hjälpt mig med att skapa något eget som ger mig mening.

Det rullar på! Jobbar och ringer mamma på bussen till och från jobbet. Det blir ganska långa samtal men ibland är vi bara tysta när det är mycket folk på bussen. Känns inte så betungande just nu.

Har panik över att min utbildning inte räcker till för mina arbetsuppgifter och jämför mig mycket med andra gällande kunskapsnivå. Känns som det blir pannkaka av alltihop :cry: Det är inga krav på mig ännu, så jag försöker bara kämpa på. Har avstämning imorgon, så då får jag säga vad jag känner tänker jag.

Har inte kunnat äta på två dagar, illamående och får inte behålla något. Kan ju vara stress men tror att det är sköldkörteln som bidrar, vilken nyss gått bananas.

Jobbar hemifrån nu på eftermiddagen och även imorgon.

Kl. 18 kommer boendestöd :)
Att vara ny på jobbet brukar generellt ge den känslan. Jag känner mig helt värdelös på jobbet just nu. Jag kommer inte på tillräckligt mycket material tillräckligt snabbt, och jag är SÅ stressad. Men det kommer ge sig, så är det bara.

Självklart har andra mer kunskap. 1 De är inte supernervösa och stressade på ett nytt jobb. 2 De har varit där längre och lärt sig undertiden de har arbetat.

Man är inte fullärd när man börjar på ett nytt ställe.

Det rullar på! Jobbar och ringer mamma på bussen till och från jobbet. Det blir ganska långa samtal men ibland är vi bara tysta när det är mycket folk på bussen. Känns inte så betungande just nu.

Har panik över att min utbildning inte räcker till för mina arbetsuppgifter och jämför mig mycket med andra gällande kunskapsnivå. Känns som det blir pannkaka av alltihop :cry: Det är inga krav på mig ännu, så jag försöker bara kämpa på. Har avstämning imorgon, så då får jag säga vad jag känner tänker jag.

Har inte kunnat äta på två dagar, illamående och får inte behålla något. Kan ju vara stress men tror att det är sköldkörteln som bidrar, vilken nyss gått bananas.

Jobbar hemifrån nu på eftermiddagen och även imorgon.

Kl. 18 kommer boendestöd :)
Jag skulle säga att de flesta känner så på nytt jobb, speciellt om allt är nytt dvs man inte har gjort just det tidigare. Arbetsgivaren har ju ändå bedömt att dina erfarenheter och utbildning räcker. Ge det tid och ge dig själv utrymme att komma in i arbetet. Det är inte en sprint det är en maraton, kunskap är något man kan skaffa sig, det är viktigare att det känns rätt dvs att man fungerar i gruppen och passar för uppgifterna långsiktigt.

Att vara ny på jobbet brukar generellt ge den känslan. Jag känner mig helt värdelös på jobbet just nu. Jag kommer inte på tillräckligt mycket material tillräckligt snabbt, och jag är SÅ stressad. Men det kommer ge sig, så är det bara.

Självklart har andra mer kunskap. 1 De är inte supernervösa och stressade på ett nytt jobb. 2 De har varit där längre och lärt sig undertiden de har arbetat.

Man är inte fullärd när man börjar på ett nytt ställe.

När jag bytte karriär för 2 år sedan kunde jag mig som Ralph i Simpsons. "I'm helping!" Och så stod jag och typ höll ett papper eller en ficklampa... :rofl:

Det har blivit sjukt mycket bättre sen dess.

Jag skulle säga att de flesta känner så på nytt jobb, speciellt om allt är nytt dvs man inte har gjort just det tidigare. Arbetsgivaren har ju ändå bedömt att dina erfarenheter och utbildning räcker. Ge det tid och ge dig själv utrymme att komma in i arbetet. Det är inte en sprint det är en maraton, kunskap är något man kan skaffa sig, det är viktigare att det känns rätt dvs att man fungerar i gruppen och passar för uppgifterna långsiktigt.
Ja, det är nog inte så konstigt att man känner sig kass i början 😂 Jämför mig mycket med andra trainees som också är nyexade men samtidigt har de gått helt andra program eller samma på tekniska högskolor, så det spelar väl också roll.

Samtidigt kan jag det jag kan och vill lära mig det jag inte kan, så så mycket mer kan jag ju inte göra 💁‍♀️ Får katastroftankar om att de säger upp mig men det är ju inte bättre att jag gör det själv efter 1 vecka 😅

Skönt, eller vad man ska säga, att man inte är ensam om hur man känner ändå

Andas!

Tack :heart Det kändes toppen med boendestödet! Gick från att vara smått apatisk och nere i soffan till att ha lagat 4 matlådor, tvättat en panna och kört diskmaskinen på 45 min 😅
Men vad skönt! Då vet du att den aspekten av livet är lite mer förutsägbar eller ordnad än utan.

En äldrekursare sa till oss när vi fick sommarjobba i yrket första gången att ”köp mycket yoghurt. Ni kommer inte orka något annat i vardagen än att försöka ett bästa på jobbet och att mellan arbetspassen liggande på soffan hälla i er yoghurt medan ni undrar vad ni gett er in i.” Jag menar bara att säga att jag tror det är helt normalt att känna sig lost på nytt jobb och det förstärks såklart som nyexad!

Ja, det är nog inte så konstigt att man känner sig kass i början 😂 Jämför mig mycket med andra trainees som också är nyexade men samtidigt har de gått helt andra program eller samma på tekniska högskolor, så det spelar väl också roll.

Samtidigt kan jag det jag kan och vill lära mig det jag inte kan, så så mycket mer kan jag ju inte göra 💁‍♀️ Får katastroftankar om att de säger upp mig men det är ju inte bättre att jag gör det själv efter 1 vecka 😅

Andas!
För arbetsgivaren är det mycket bättre med en anställd som är intresserad av att lära sig mer än någon som tycker att hen kan tillräckligt från början. Om meningen är att man ska vara långsiktigt kvar i jobbet.

Andas!
Jag "firade" 6 månader på mitt nya jobb häromveckan och har fortfarande panik lite då och då över att jag inte vet vad jag gör, att jag inte gör tillräckligt, att det jag gör inte är värdefullt och att alla andra är så mycket bättre än jag. Detta trots att jag fått massor av beröm från både chefer och kollegor och har ett väldigt stöttande team bakom mig. "Tro inte på allt du tänker" och "känslor är inte bevis" går på repeat i mitt huvud under arbetsdagarna och förra veckan kändes det faktiskt lite bättre :)

Men vad tiden går fort 😱 Nu är det 6 veckor sedan jag flyttade, det är ju helt galet!

Hatar fortfarande mig själv och min okunskap på jobbet men som tur är har jag inget annat häruppe, så jag andas i fyrkant och går till jobbet ändå 🤣👍 Majoriteten av kollegorna är jättetrevliga och har gott om tålamod. Min mentor är toppen och ställer inga krav på mig. Kört en första presentation av produkt idag, så något har hänt i alla fall!

Känner mammas ångest över telefonen när hon gråter och pratar om alkohol. Hon vill bara prata mer och längre, nu inkl. nattetid. Ikväll sa jag till henne att jag inte orkar prata mer ikväll och då säger hon bara att hon ringer tills hon får svar och gråter att jag inte bryr mig om henne.

När jag jobbar är telefonen blockad för henne och i natt ska jag blocka även nattetid.
Har fått avstyrt att hon ska komma upp men det dröjer nog inte länge innan hon gör det... Ibland drömmer jag om skyddad identitet 😅

Jag känner ingen som helst hemlängtan, har aktiviteter inbokade och ska på flera jobbevent, så jag har... början på något känns det som 😊

Men vad tiden går fort 😱 Nu är det 6 veckor sedan jag flyttade, det är ju helt galet!

Hatar fortfarande mig själv och min okunskap på jobbet men som tur är har jag inget annat häruppe, så jag andas i fyrkant och går till jobbet ändå 🤣👍 Majoriteten av kollegorna är jättetrevliga och har gott om tålamod. Min mentor är toppen och ställer inga krav på mig. Kört en första presentation av produkt idag, så något har hänt i alla fall!

Känner mammas ångest över telefonen när hon gråter och pratar om alkohol. Hon vill bara prata mer och längre, nu inkl. nattetid. Ikväll sa jag till henne att jag inte orkar prata mer ikväll och då säger hon bara att hon ringer tills hon får svar och gråter att jag inte bryr mig om henne.

När jag jobbar är telefonen blockad för henne och i natt ska jag blocka även nattetid.
Har fått avstyrt att hon ska komma upp men det dröjer nog inte länge innan hon gör det... Ibland drömmer jag om skyddad identitet 😅

Jag känner ingen som helst hemlängtan, har aktiviteter inbokade och ska på flera jobbevent, så jag har... början på något känns det som 😊
Fint att få en uppdatering från dig. 😊
Skönt att du känner att du har början till något, är ju verkligen positivt!

Va stark du är ♥️ hejja dig!

Beklagar att din mor inte är kapabel att vara glad för din skull o ta dig före sig.
Det är tråkigt att höra.
Du är värd bättre och därför är det jättebra att du prioriterar dig ♥️

Det låter som du sakta men säkert håller på att ta dig fri och leva ditt egna liv 👏 heja dig!

Åh, vad fint att höra att det fortsätter på rätt spår för dig! Jag har undrat hur du har det.
Jättebra att du sätter gränser gentemot din mamma och hennes gränslöshet. Det låter positivt på många sätt nu för dig. Kul! Och heja dig!

Har du tagit upp kontakten med ditt syskon?

Liknande trådar

• Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Ensam och ledsen
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat