Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Och vart har du forskningskällorna som styrker din tes?
Tänkte du borde ha gott om bra sådana då du utan tvekan förkastar det mesta som övriga skrivit i den här tråden?

/Camilla

Det står jag tror.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Jag förstår inte riktigt varför diskussionen måste vara så "hård"? Varför dessa "påhopp" om min egen häst, att jag skulle vara så besviken på hans ben-bedömning? Varför dra egna slutsatser om vad för syfte jag hade med trådstarten? Tyvärr ser jag detta alldeles för ofta på buke. Tagga ner!
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Men litar du inte på erfaret folk annars heller?
Måste du läsa djupgående forskning om att jorden är rund, inte platt, innan du tror på det?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

KL

Jösses så frustrerade och provocerade så många av er har blivit!

Själv gillar jag både när sanningar och 'sanningar' utmanas! Jag blir mer provocerad av den som hävdar att jorden är rund utan att ha belägg för det, än av den som frågar ÄR verkligen jorden rund? Hur kan vi säkert veta det? Och även om alla himlakroppar man tittar på är runda, hur kan vi veta att även den n:e är rund? Och i det här fallet spelar det ju ingen roll hur många runda planeter vi känner till, för TS letar efter källan till det som sägs, och inte vad vi säger...

Men jag undrar om det inte råder lite begreppsförvirring både här och där i tråden som gör att missförstånd uppstår Har ni verkligen förstått vad TS är ute efter och vad hon menar vara skillnader mellan exteriör och anatomi?

För jag vet i alla fall inte om jag har förstått? Är det typ så här TS? : Om jag använder 'lång rygg' som exempel så kanske det varierar mellan olika raser vad som anses vara en lång/kort rygg enligt olika ideal och vad hästen ska användas till. Det som anses vara en exteriör avvikelse inom en ras, skulle kunna vara godtagbart för en annan ras och inte nödvändigtvis en för kroppen anatomiskt sett för lång/för kort rygg? Vidare behöver inte önskad exteriör inom rasstandard vara kopplat till hållbarhet - om man ser på hundavel så har vi ju allt från knasiga höftvinklar till för korta nosar.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Men litar du inte på erfaret folk annars heller?
Måste du läsa djupgående forskning om att jorden är rund, inte platt, innan du tror på det?

Jag är alltid kritisk i mitt tänkande. Genom att vara det får jag ofta andra helhetsbilder. Det är en del av den jag är - jag tycker om att ifrågasätta och får saker och ting förklarat i minsta detalj.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

KL

Jösses så frustrerade och provocerade så många av er har blivit!

Själv gillar jag både när sanningar och 'sanningar' utmanas! Jag blir mer provocerad av den som hävdar att jorden är rund utan att ha belägg för det, än av den som frågar ÄR verkligen jorden rund? Hur kan vi säkert veta det? Och även om alla himlakroppar man tittar på är runda, hur kan vi veta att även den n:e är rund? Och i det här fallet spelar det ju ingen roll hur många runda planeter vi känner till, för TS letar efter källan till det som sägs, och inte vad vi säger...

Men jag undrar om det inte råder lite begreppsförvirring både här och där i tråden som gör att missförstånd uppstår Har ni verkligen förstått vad TS är ute efter och vad hon menar vara skillnader mellan exteriör och anatomi?

För jag vet i alla fall inte om jag har förstått? Är det typ så här TS? : Om jag använder 'lång rygg' som exempel så kanske det varierar mellan olika raser vad som anses vara en lång/kort rygg enligt olika ideal och vad hästen ska användas till. Det som anses vara en exteriör avvikelse inom en ras, skulle kunna vara godtagbart för en annan ras och inte nödvändigtvis en för kroppen anatomiskt sett för lång/för kort rygg? Vidare behöver inte önskad exteriör inom rasstandard vara kopplat till hållbarhet - om man ser på hundavel så har vi ju allt från knasiga höftvinklar till för korta nosar.

Precis! Exemplet jämförande hundar är väldigt bra. Där fyller utställningsmeriter ingen funktion i hundens liv. Det som anses vara "snyggt" i ringen är inte = funktionellt.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Precis! Exemplet jämförande hundar är väldigt bra. Där fyller utställningsmeriter ingen funktion i hundens liv. Det som anses vara "snyggt" i ringen är inte = funktionellt.

Nu blandar du äpplen med päron, du kan aldrig jämföra utställning med tex premiering. En utställning är mer en skönhetstävling medans en premiering ser på hästen ur ett bruksperspektiv. Finns ju många raser inom hästar också som har rena utställningar se tex på araberna. Resultaten på dessa brukar sällan bli det samma som när det kommer till premiering av samma ras.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Jag är alltid kritisk i mitt tänkande. Genom att vara det får jag ofta andra helhetsbilder. Det är en del av den jag är - jag tycker om att ifrågasätta och får saker och ting förklarat i minsta detalj.

Har du läst artiklarna du fick länkar till?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Nu blandar du äpplen med päron, du kan aldrig jämföra utställning med tex premiering. En utställning är mer en skönhetstävling medans en premiering ser på hästen ur ett bruksperspektiv. Finns ju många raser inom hästar också som har rena utställningar se tex på araberna. Resultaten på dessa brukar sällan bli det samma som när det kommer till premiering av samma ras.

Ok, men vad är då exakt skillnaden på utställning och premiering? På båda tillställningarna bedömer man ju hästens utseende.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

den stora skillnaden mellan travhästar och ridhästar är att travarna inte har någon försäkring som bekostar behandling av dem och de kan inte heller dömas ut pga att de inte längre kan tävla.
Därför ser man till att hålla dem friska, med eller utan behandlingar. Och de som inte håller för träningen åker ofta direkt till slakt.
Att påstå att travhästar generellt håller för hård träning är nog att överdriva en smula.


Men många håller. Såklart avlar man inte på hästar som inte håller. Det skulle inte vara ekonomiskt lönsamt, eller ja, avel är ju sällan det men åtminstone är risken mindre för att det går åt hell.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Fast baseras inte dessa trender väldigt mycket på att vårt användningssätt av hästen förändras?

Och tittar du på travhästen så har du ofta en kortare tävlingskarriär, skulle bara tro att det är en mindre det av hästarna som håller för tävling långt upp i åldern?

Islänningens krav på mindre korrekt benställning kan kanske ha med den mindre storleken att göra? Mindre vikt innebär ju mindre belastning, den effekten ser du ju även på ponny vs swb ponnyerna har inte samma krav på varken korrektheten i exteriör eller träningsbiten för att hålla långt upp i åldern.

/Camilla

Det är mycket tyckande och troende i ditt resonemang.

Islänningar bär kanske mindre kroppsvikt men desto tyngre ryttare. Så det resonemanget håller inte alls.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Men litar du inte på erfaret folk annars heller?
Måste du läsa djupgående forskning om att jorden är rund, inte platt, innan du tror på det?

Fast även erfaret folk har väldigt olika åsikter. Se bara på hovslagare.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Ok, men vad är då exakt skillnaden på utställning och premiering? På båda tillställningarna bedömer man ju hästens utseende.

Utställning är en "skönhetstävling" där även hästens dagsform spelar in för resultatet.

Premiering = avelsvärdering, d.v.s. hästen bedöms med avseende på sitt avelsvärde. Vid en premiering (avelsvärdering) ska domaren t.ex. "se igenom" en inte perfekt dagsform och bedöma om hästen är en bra avelshäst. Vid premiering (avelsvärdering) ska även härstamning och avkommor bedömas, och hästen tilldelas en avelsvärdeklass baserat inte enbart på sin egen exteriör utan det finns även avelsvärdeklasser som hästar inte kan få innan tillräckligt många avkommor kunnat bedömas.

Alla domare är inte så noga med den här skillnaden, men jag har varit med om att samma hästar visats samma dag för samma domare och fått olika poäng och till och med olika rangering sinsemellan vid premieringen (avelsvärderingen) och utställningen.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Utställning är en "skönhetstävling" där även hästens dagsform spelar in för resultatet.

Premiering = avelsvärdering, d.v.s. hästen bedöms med avseende på sitt avelsvärde. Vid en premiering (avelsvärdering) ska domaren t.ex. "se igenom" en inte perfekt dagsform och bedöma om hästen är en bra avelshäst. Vid premiering (avelsvärdering) ska även härstamning och avkommor bedömas, och hästen tilldelas en avelsvärdeklass baserat inte enbart på sin egen exteriör utan det finns även avelsvärdeklasser som hästar inte kan få innan tillräckligt många avkommor kunnat bedömas.

Alla domare är inte så noga med den här skillnaden, men jag har varit med om att samma hästar visats samma dag för samma domare och fått olika poäng och till och med olika rangering sinsemellan vid premieringen (avelsvärderingen) och utställningen.


Fast, kan domaren se annat än hästen som står framför denne? Jag har hört domare påstå att de kan avgöra hur hästen kommer att se ut som vuxen (om den premieras vid 2,5 års ålder) men hur skulle detta egentligen vara möjligt? (Om de nu inte är synska.) Tendenser kan man ju se, men man kan aldrig veta slutresultatet....?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Är du inte lite långt ifrån den frågan du ställde från början?

Vi har ju tragglat sabelbenthet och själv fick jag nog allt för mig att du ansåg att exteriöra defekter inte alls påverkade hållbarhet för det som hästen är ämnad för.
Därav min egen kommentar om att föl i så fall aldrig i så fall behöver korrigeras. Även om dom har kraftiga avvikelser i vinklar på kota eller "framknä".
Dom skulle då teoretiskt kunna vara hur x-benta som helst fram, och hur krokhasiga som helst och ändå kunna gå 1.08 och vinna Hambletonian/Prix d ´Amerique och Elitloppet.

Därifrån, till rena utställningsdjur är det väl en ganska stor skillnad.
På arabsidan finns det ju dom som ställer ut sina hästar för diverse domare, och hela cirkusen går ut på att vara vacker. Om dom är trånga fram så att man knappt får in ett Aftonblad på höjden var skitsamma. Bara dom är vackra och showar fint i nån form av balanstrav så är det hejåhå.

En sådan kan väl inte kännas så välbalanserad då det måste vara som att försöka mota upp ett spelkort på högkant.
Knappast heller vidare bra tävlingsdjur inom tuffa grenar så som trav/galopp eller fälttävlan.

Och ingen människa som skaffar sig en häst ämnat för att användas köper väl ett djur med mycket brant bog, korta stumma upprätade kotleder.
Sånt ser man ju vid okulär besiktning om man bara har viss hum.

Övriga som köper djuret blir väl förvånade då hästen drabbas av strålbenshälta efter att försökt harva runt en hoppbana på 1.20

Vet ej hur det är på ridhästar men inom travet så vet man sedan ganska lång tid tillbaka att olika exteriöra defekter påverkar olika delar av kroppen.

Exteriör och hållbarhet går ju liksom hand i hand.. så länge vi inte pratar skogsmullar som skrittas ett par gånger i veckan i skogen då.

För att vara ärlig så fattar jag igentligen inte vad du är ute efter...eller vad du har råkat ut för..men du får gärna berätta :idea:

AM
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Det är mycket tyckande och troende i ditt resonemang.

Islänningar bär kanske mindre kroppsvikt men desto tyngre ryttare. Så det resonemanget håller inte alls.

Så du säger att alla islandsryttare är tyngre än halvblodsryttarna eftersom dom tydligen även täcker upp skillnaden i vikt på islänningen och halvblodet, eller vad är det som gör den man/kvinnan som sitter på islänningen är tyngre?

Dessutom sitter bara ryttaren där en del av dagen, halvblodet bär hela sin vikt 24 timmar om dygnet.

Dessutom missade du kanske frågetecknena just för att jag inte har källor dvs fakta på att det är så, även om det bör vara så om man följer fysikens lagar.

/Camilla
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Fast även exteriörbedömningar på premieringar och unghästtester har sina begränsningar, och där har det ju gjorts en hel del studier som jag antar ligger bakom det faktum att man t ex idag äntligen räknar ut hopphästarnas slutresultat på unghästtestet än vad man gjorde på gamla tiders kvalitetsbedömningar. Vidare har man ju genom åren förändrat det man tittar efter - min hästs mor skulle t ex aldrig få 999 på gången idag.

Och även när man tittar på de delar i exteriörbedömningen som främst har med hållbarhet att göra, som benställningen t ex, så måste ju en domare ha något att luta sig emot när han/hon ska sätta poäng. Ska hästen som är lite parallellförskjuten ha än lägre poäng än den som är mycket inåttåad? Eller är det kanske tvärtom? Och blir riskerna med en viss avvikelse i benställningen större (eller mindre?) ifall en annan faktor spelar in, t ex något i rörelsemönstret eller som någon skrev en brant bog. Är det upp till domarens erfarenhet att göra den bedömningen, och ifall han/hon fått en rådgivning vilken forskning ligger bakom den?

Och den forskningen måste man ju får efterlysa om man vill, utan att bli tillskriven en massa avsikter och åsikter...?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 708
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 327
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 567
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp