Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

när vi nu pratar om det där med utställningshästar och hållbarhet, så berättade en av lärarna på min hovslagarutbildning att amerikanarna bara skrattar åt europeer, som köper utställningsvinnande quarterhästar för att ha som ridhästar. De vet nämligen redan från början att de inte kommer hålla för ridning... Det är två skilda inriktningar på quarteravel - användbarhet eller skönhet.
Sen kan man ju fråga sig vari skönheten ligger i en sån här??:
raisedformeat.jpg

(kolla storleken på hovarna i förhållande till kroppsvikten)
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Precis! Exemplet jämförande hundar är väldigt bra. Där fyller utställningsmeriter ingen funktion i hundens liv. Det som anses vara "snyggt" i ringen är inte = funktionellt.

Beror på vad du tittar på för ras.
Har sprungit mycket på stövar utstälningar och avikelser som hämnar hunden i skogen ger inte mer en 3a och har då i aveln inget att göra oavsätt hur bra jakt meriter den har.

Sedan kan man bli mörkrädd för mindre när man tittar på sällskapshundar.

Kram
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Så du säger att alla islandsryttare är tyngre än halvblodsryttarna eftersom dom tydligen även täcker upp skillnaden i vikt på islänningen och halvblodet, eller vad är det som gör den man/kvinnan som sitter på islänningen är tyngre?

Dessutom sitter bara ryttaren där en del av dagen, halvblodet bär hela sin vikt 24 timmar om dygnet.

Dessutom missade du kanske frågetecknena just för att jag inte har källor dvs fakta på att det är så, även om det bör vara så om man följer fysikens lagar.

/Camilla

Procentuellt till kroppsvikten, menade jag såklart. Vilket jag tror du fattade.

Det är mycket som bör vara på olika sätt men som inte är det.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

när vi nu pratar om det där med utställningshästar och hållbarhet, så berättade en av lärarna på min hovslagarutbildning att amerikanarna bara skrattar åt europeer, som köper utställningsvinnande quarterhästar för att ha som ridhästar. De vet nämligen redan från början att de inte kommer hålla för ridning... Det är två skilda inriktningar på quarteravel - användbarhet eller skönhet.
Sen kan man ju fråga sig vari skönheten ligger i en sån här??:
raisedformeat.jpg

(kolla storleken på hovarna i förhållande till kroppsvikten)

Det där var en ful krake. Att jänkarna pysslar med sådant är dock inte förvånande.

Det här borde väl ändå vara ett praktexemplar på en individ som inte är hållbar.
Och man behöver varken forskning eller vara Einstein för att se det.

Belgian Blue i hästformat. Usch :o

AM
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Fast, kan domaren se annat än hästen som står framför denne? Jag har hört domare påstå att de kan avgöra hur hästen kommer att se ut som vuxen (om den premieras vid 2,5 års ålder) men hur skulle detta egentligen vara möjligt? (Om de nu inte är synska.) Tendenser kan man ju se, men man kan aldrig veta slutresultatet....?

Detta finns det dock en hel del forskning om. Viklund t ex. Finns även ett examensarbete som rör fölresultat i korrelation till treårstestresultat. Finns även en hel del tysk forskning kring detta (referenslistan i ovan nämnda arbeten borde ge en hel del).
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Men är det en riktig bild då, tycker snarare den ser ut som ett resultat av photoshop?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Har du sökt på pubmed?
För ett par år sedan hade jag via Umeå Universitet fullständig tillgång till den databasen och passade på att söka en del på internationell forskning om fång.

seriös källa men kräver inloggning (och jag har tyvärr inte kvar min inloggning, funderar dock på att be sjukhusbiblioteket om tillgång).
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Jag har kvar min högskoleinloggning så jag antar att jag kommer in där. Tack!
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Procentuellt till kroppsvikten, menade jag såklart. Vilket jag tror du fattade.

Det är mycket som bör vara på olika sätt men som inte är det.

Ja, och men fortfarande lär inte den där timmens ridning med högre procentuell belastning ge lika mycket belastning som typ 200 kg extra tyngd dygnet runt.

/Camilla
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Det där var en ful krake. Att jänkarna pysslar med sådant är dock inte förvånande.

Det här borde väl ändå vara ett praktexemplar på en individ som inte är hållbar.
Och man behöver varken forskning eller vara Einstein för att se det.

Belgian Blue i hästformat. Usch :o

AM

Tänkte detsamma när jag såg bilden, är verkligen hästvärldens Belgian Blue :crazy:

/Camilla
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Ja, och men fortfarande lär inte den där timmens ridning med högre procentuell belastning ge lika mycket belastning som typ 200 kg extra tyngd dygnet runt.

/Camilla
Fast alla hästar är ju gjorda för att bära upp sin egen vikt, inte en ryttares och ju högre den vikten är procentuellt så borde det slita mer.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

kl

Jag förstår inte förhållningssättet till exteriör vs. anatomi i den här tråden? Exteriören är ju en konsekvens av hästens anatomi?? det finns ju tom ett begrepp (iaf på människa) som heter "ytanatomi"=exterör.

Annars tycker jag ursprungsfråganfrågan är väldigt intressant ställd! Det vore jätteskoj att se statistik på hur typ raka kotor, överbyggdhet, lågt/högt ansatt hals, rakt/sluttande kors, avvikande benställningar eller korrekt variant osv osv osv påverkar hållbarheten i längden. Dessa fenomen syns ju dock både om man dissekerar hästar (och därmed ser den inre anatomi man vill få fram) och om man kollar på dem while living...
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Fast, kan domaren se annat än hästen som står framför denne? Jag har hört domare påstå att de kan avgöra hur hästen kommer att se ut som vuxen (om den premieras vid 2,5 års ålder) men hur skulle detta egentligen vara möjligt? (Om de nu inte är synska.) Tendenser kan man ju se, men man kan aldrig veta slutresultatet....?

En domare med erfarenhet vet hur olika hästar utvecklas och kan göra en rätt så vettig bedömning, ja. Tänk på att de som dömer mest i Sverige ser många tusen hästar varje år. De är inte perfekta (även domare är människor) men med ökad erfarenhet lär man sig en del.

Och ja, domaren kan givetvis se annat än hästen som står framför den. Allt man ser är inte exakta vinklar. En vältränad häst i perfekt hull är lätt att bedöma, men alla hästar som visas är inte vältränade och i perfekt hull. Då gäller det för premieringsförrättaren att exempelvis "tänka sig hästen i normalhull". Egentligen inte konstigare än att "tänka sig en ridhäst under ryttare" eller "tänka sig en körhäst framför vagn".

Tänk dig exempelvis en ung, vältränad hingst med rejäl utstrålning, och ett äldre avelssto som fått föl år efter år i många, många år. Hingsten har en klar fördel på utställning, men stoet kan ändå vara en långt bättre avelshäst = lämna bättre avkommor.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

när vi nu pratar om det där med utställningshästar och hållbarhet, så berättade en av lärarna på min hovslagarutbildning att amerikanarna bara skrattar åt europeer, som köper utställningsvinnande quarterhästar för att ha som ridhästar. De vet nämligen redan från början att de inte kommer hålla för ridning... Det är två skilda inriktningar på quarteravel - användbarhet eller skönhet.
Sen kan man ju fråga sig vari skönheten ligger i en sån här??:
raisedformeat.jpg

(kolla storleken på hovarna i förhållande till kroppsvikten)

Ehum... nja....

För det första finns det väldigt FÅ rena halterhästar i Europa. Och nej, amerikanarna skrattar inte åt oss korkade europeer, särskilt inte som deras marknad fullständigt har brakat ihop och de väldigt gärna vill sälja sina hästar till Europa. De är minst sagt rädda om denna marknad. Möjligen såg det ut som du beskriver för 20 år sedan, men inte ens då kom det hit några halterhästar utan det var fula ranchhästar som såldes hit.

Vi är inte helt korkade här i Europa... :grin: Det finns lika mycket kunskap här och många som tar hem riktigt bra hästar från USA. Utbytet med USA är stort, och många av de bästa hästarna och hingstarna säljs hitåt numera. Tränarna och uppfödarna har hittat en bra marknad som dom numera är mycket rädda om!

Dessa haltermonster kommer inte hit. I USA skiljer man på utställnings och ridhästar, men här i Europa är det vanligaste att man har en allroundhäst som visas i halter och sedan rids i flera olika klasser - det finns ingen marknad för hästar som ser ut som den på din bild.
Däremot, en del av halterblodslinjerna är mycket framgångsrika i ridaveln. En halterhäst av den där modellen är uppfödd, fodrad och tränad på ett mycket specifikt sätt.
Jag har ett USA-fött blodslinjemässigt rent haltersto i avel.
Mer halter blir det inte än så i blodslinjerna.
Hon är använd efter en framgångsrik tävlingskarriär (EM champion bland annat) enbart i ridhästavel och ALLA hennes avkommor är framgångsrika och meriterade, flera på EM nivå. I ridklasser. Hennes avkommor finns i Sverige, Tyskland, Österrike, Norge, alla är rena ridhästar.
Jag känner mig inte ett dugg lurad faktiskt.

Det blir inte mer utställning än såhär blodslinjemässigt. Däremot är detta sto fodrat, uppfött och tränat från början som en normal häst.

184204_177409168971125_2617043_n.jpg


För övrigt undrar jag om din bild inte är photoshoppad. Visst finns det såna där hästar men den där hade ALDRIG vunnit en halterklass idag i USA.....
 
Senast ändrad:
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Det är sjä'lvklart att exteriören/ anatomin spelar roll, men är inte allt.

Man vill att den är proportionerlig, har en så korrekt benställning som det går, samt normala vinklar överallt. Då menar jag även överlinjen.

Sen spelar ju uppväxten, maten, utbildningen o en massa annat in. Även tur eller otur;)

En duktig hästmänniska som ser till individen kan ju utveckla en häst med sämre förutsättningar än en med mindre erfarenhet. en som läser alla signaler o har erfarenhet av många många tidigare hästar.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Det är sjä'lvklart att exteriören/ anatomin spelar roll, men är inte allt.

Man vill att den är proportionerlig, har en så korrekt benställning som det går, samt normala vinklar överallt. Då menar jag även överlinjen.

Sen spelar ju uppväxten, maten, utbildningen o en massa annat in. Även tur eller otur;)

En duktig hästmänniska som ser till individen kan ju utveckla en häst med sämre förutsättningar än en med mindre erfarenhet. en som läser alla signaler o har erfarenhet av många många tidigare hästar.

I denna diskussionen är det många som jämställer exteriör med anatomi och det är felaktigt.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Då hästens gångarter/ rörelseschema ingår i exteriörbed. får du en mer total bild av hur anatomin fungerar. O då även hållbarheten. Sen har användningsområdet en väldig betydelse.

du kan inte jämföra med modet på t.ex Schäfertutställning som med bruks. Att ngn dum f-n hittade på att de skulle gå som att de satt- övervinklade övergav man som tur var ganska snabbt. När det gäller hästen är den tyngre, lever länge samt belastas.
 
Senast ändrad:
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Men enligt den här diskussionens TS borde inte (räk)schäfrarnas benvinklar spela någon roll ang hållbarheten, eller hur?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Men enligt den här diskussionens TS borde inte (räk)schäfrarnas benvinklar spela någon roll ang hållbarheten, eller hur?


Fast det är ju inte vinkeln i sig som gör att schäfern blir ohållbar, utan hur anatomin fungerar på insidan. Det finns ju räkryggade schäfrar som håller. Jag förespråkar dock INTE den sortens avel. Där ser man vad utställningar (exteriörebedömningar) kan fördärva!!
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Men snart ger jag upp.

Har ett djur avlats fram med extrema vinklar mot vad den är skapt för, blir det helt andra påfrestningar än vad det var tänkt, vilket gör att ligament, senor, skelett och muskler får problem.

Detta betyder inte att den har svag "anatomi", utan att djuret helt enkelt inte är byggt för att klara de påfrestningar som blir vid arbete.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
744
Senast: McFlurry
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 975
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 028
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 331
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp