Bukefalos 28 år!

Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

exteriörpoäng är en styggelse, många blir alldeles för sifferblinda :grin:
det är inte siffran som visar hur bra eller dåligt något är, utan det är vilken kritik som ges.

Och jag kan hålla med om att det kan skilja mellan olika domare hur det bedöms) och det är inte bra. Jag själv har till och med ett sto som fått både 9or och 6a på sina ben vid olika visningstillfällen (premiering/utställning). Där gäller det att kunna se kritiskt själv och avgöra vilka egenskaperna egentligen är - hon är ordentligt tåtrång fram, värre på den ena sidan. Jag begriper själv inte hur hon kunde få 9 på benen, så jag fnissar åt det och lever vidare med min egen kunskap i ämnet benställningar. Fast det intressanta i kråksången är att ingen av hennes 5 avkommor har ärvt det benstället, utan samtliga har varit lätt fransyska vid födseln och sedan blivit korrekta i framstället när de vuxit upp.

Exteriör är nog inte avgörande, men den har betydelse i olika omfattning - vissa exteriöra detaljer har förmodligen mer betydelse än andra i förhållande till användningsområdet, så det är nog svårt att generalisera.
 
Senast ändrad:
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Knapplån

I den här artikeln står följande:
Den svenska halvblodsaveln är unik eftersom vi började med kvalitetsbedömningar väldigt tidigt. Det gör att vi har väldigt bra statistik över tid. Bland annat har den statistiken använts till en studie där man jämförde exteriörpoäng med hästens hållbarhet.
- Det som var mest signifikant i studien var att man kunde se en längre levnad på de hästar som hade riktigt höga exteriörpoäng. Dessutom hade hästar med korrekta benställningar signifikant lägre risk för att slås ut, berättar Karl-Henrik. (Heimdahl)

....
Det exteriördomarna bedömer är i första hand typ, huvud-hals-bål, ben och rörelser. Forskningen har visat att de hästar som har 41 poäng eller mer löper mindre risk för att slås ut i unga år. - Dessutom har en sådan häst lättare för att balansera sig själv. Även när vi sätter upp en ryttare på ryggen, förklarar Karl-Henrik.

Borde gå att leta på den/dessa studien/er om man är intresserad.

Någon skrev att vissa raser är enbart avlade på prestation och inte exteriör och att de håller lika bra oavsett hur de ser ut och detta borde då gälla alla raser. Njae, där håller jag inte med, jag tror att det beror på hur hästarna används, dvs att "bra hållbarhet" skiljer sig ganska mkt beroende på vilken användningsområde hästen har. Ta travaren t ex. De kan se ut lite hur som helst och ändå klara träning och springa fort. MEN en travares träning är oftast inte lika långvarig, en dressyrhäst måste däremot tåla att harva runt, runt i måååånga år innan den når toppen, vilket borde kräva en högre hållbarhet på andra sätt, rent logiskt. En dressyrhästs hållbarhet behöver se annorlunda ut mot en travhästs. Alltså kanske dressyrhästens exteriör påverkar dens hållbarhet mer än vad travhästens exteriör påverkar dens hållbarhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Fortsätter...

Här finns en länk till ett litet elevarbete, i slutet finns referenser till ett par forskningsartiklar/avhandling.

Här är en direktlänk till examensarbetet "Livslängd och utslagsorsaker hos häst". I referenslistan är Wallin L (2001a) och Wallin L et al (2001b) de mest intressanta. Där finns ju forskningsartiklarnas namn, bara att beställa hem och läsa :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Min erfarenhet är att en duktig ryttare kan "hjälpa" och kompensera upp en häst mer exteriöra avvikelser, medans en mindre kunnig ryttare kan få problem med en häst som har större exteriöra avvikelser
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

@Karoliten: Ja givetvis, men fortfarande så har ju hästen för- eller nackdelar pga sin exteriör.
 
Senast ändrad:
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Lena Wallins forskning (m fl) finns som sagt att få tag i. En snabb googling ger att det går att beställa den ena här:
http://www.ingentaconnect.com/content/els/03016226/2001/00000068/00000002/art00244

och den andra här:
http://www.researchgate.net/publica..._prediction_of_performance_in_Swedish_horses_
(Om du registrerar dig så kan du läsa den gratis)
Sammanfattningen finns att läsa gratis här:
http://epsilon.slu.se/avh/2001/91-576-5836-6.pdf
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Alltså. Jag har grunnat på det här hela helgen.
Du tror alltså att en sabelbent häst får senskada pga att just den sabelbenta hästen har sämre kvalitet på senan, inte att senskadan kommer av att det blir större påfrestning på senan när de är sabelbenta?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Hej!
Jag har inte läst igenom tråden så du har säkert redan fått tips på artiklar men jag adderar några ändå.
Jag tycker det verkar finnas ganska mycket forskning gjort i ämnet. Vid en generell sökning hittade jag bland annat följande artiklar på google scholar.

Conformational Traits of Norwegian Cold-blooded Trotters: Heritability and the Relationship with Performance.

Equine conformation: clues to performance and soundness?

Studies on the conformation and related traits of Standardbred trotters in Sweden.

Variation in conformation of Swedish warmblood horses and conformational characteristics of elite sport horses.

Relationship between conformation and lameness.

Har inte läst dem så jag vet inte om de kommer fram till något intressant men de har ju långa referenslistor så det går säkert att hitta bra artiklar där också. Troligen får man dock ett bättre resultat om man söker efter något mer specifikt, t.ex "parallellförskjutnings betydelse för kotledsinflammation"

Delge gärna slutsatser om du läser artiklar i ämnet :)
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Jag ska ta mig tid i em och kika igenom hela filmen, men min spontana reflektion är att när man avlar på hästar som bevisar prestation och/eller hållbarhet genom prövning så får man ett helt annat resultat än när man avlar på hästar som kan antas ha en hög hållbarhet och/eller prestationsförmåga, dvs studera utsidan via exteriören. Anatomi och exteriör är ju två olika begrepp.

Om du kollar på filmen så är dom inne och gräver i anatomin rätt rejält :D
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

hittat på är nog en mild överdrift, jag tror snarare att man genom århundraden har sett hur en hästkropp bör se ut för att klara de påfrestningar människan utsätter den för. (och innan dess har evolutionen sorterat bort de kroppsformer som inte varit något bra) Det är ju också därför arbetshästar i viss mån har andra vinklar på sina kroppar. Sen finns möjligen ett uns skönhetsideal också, men många exteriöra detaljer har faktiskt praktisk betydelse.

Fast mycket handlar ju om trender och tillfälliga ideal. Det är ju bara att studera vad som har hänt med såväl islänningar som halvblod senaste 20 åren.

Sen nämndes travhästars benställning vilken många gånger inte är så vacker men att de håller ändå för hård träning. Islänningar är ju inte heller jättevackra i benstället många gånger men det är ju inte överrepresenterade för hälta enl försäkringsbolagens statistik.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Fast mycket handlar ju om trender och tillfälliga ideal. Det är ju bara att studera vad som har hänt med såväl islänningar som halvblod senaste 20 åren.

Sen nämndes travhästars benställning vilken många gånger inte är så vacker men att de håller ändå för hård träning. Islänningar är ju inte heller jättevackra i benstället många gånger men det är ju inte överrepresenterade för hälta enl försäkringsbolagens statistik.


:bow::bow::bow:
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Min mening är att man ska avla på sådant material som genom användning bevisar sig vara hållbart - inte det som man tror är hållbart.

Du skriver att en 8a är en 8a. Hästen som jag angav som exempel ovan har fått både 6a och 8a på sina ben..........................

Borde inte exteriören isåfall vara avgörande på alla raser??

Då missförstod du mig! Jag menar definitivt inte att en 8 är en 8. Jag rider själv dressyr så är när det kommer till bedömningar så är jag fullt medveten om att siffror kan skilja enormt... Det jag menade var att hästen ser trots allt ut som den gör! Är den knipt under knäet så är den. Sen är det upp till domaren att ha kompetensen att uppmärksamma det.

Din tanke om att avla på material som har visat sig vara hållbart är god men det skulle också betyda att mycket bra avelsmaterial kom till avelsboxen väldigt sent... Framför allt för ston så skulle det innebära att man gick miste om väldigt många bra avelsår. Efter en avslutad tävlingskarriär där stoet visat upp sin kapacitet och hållbarhet så kanske hon inte ens går att få dräktig längre :crazy:
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Sen nämndes travhästars benställning vilken många gånger inte är så vacker men att de håller ändå för hård träning.

Nej, det gör de inte...
Det finns ju en anledning till att minsta exteriöra avvikelse på benen gör att alla travunghästar blir så gott som osålda, trots bra stam.

Sen finns det UNDANTAG, men de är inte så många.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Nu har du ju fått massor av titlar på forskningsarbeten, samt länkar till flera av dem, som visar att exteriören har betydelse för hållbarheten. Så du får väl helt enkelt acceptera att du bara sökte för dåligt och att din hypotes var fel.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Nu har du ju fått massor av titlar på forskningsarbeten, samt länkar till flera av dem, som visar att exteriören har betydelse för hållbarheten. Så du får väl helt enkelt acceptera att du bara sökte för dåligt och att din hypotes var fel.

Vill du visa mig var i forskningsrapporterna det står?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Men jisses. Har ju länkat till dem + att du har fått flera andra titlar som du får beställa om du ska läsa. Om du går på universitetet så brukar deras bibliotek ha prenumeration på hela artiklarna, annars får du ofta nöja dig med abstracts. Det står ju i sammanfattningarna att undersökningarna visar att exteriören påverkar hållbarheten. Forskningen har ju t ex publicerats i Livestock Production Science av Elsevier, så mkt mer accepterat i forskarvärlden kan det inte bli. Du antydde ju att det inte finns någon forskning som visar att exteriören påverkar hållbarheten och var så himla noga med att det ska vara en riktig forskningsartikel som källa. Nu har du fått det flera gånger om men vill ändå inte ge dig. Du måste vara otroligt dålig på att söka fram info på nätet och att läsa en text (för det kan väl inte vara så att du medvetet försöker vinkla det till att det inte går att hitta?). Har du en häst som blivit bedömd som sabelbent med grav parallellförskjutning eller liknande, eftersom du så gärna vill tro och/eller få andra att tro att det inte spelar någon som helst roll hur en häst ser ut?
 
Senast ändrad:
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

@ Eligible:
Artiklar som svenskar (och kanske även utländska) har skrivit kan du säkert få hemskickat gratis om du kontaktar dem, jag har en del i pappersformat hemma som jag har fått när jag har frågat om det. Nu har du ju fått flera namn på artikelförfattare. Inte svårt alls om man verkligen vill...

Sen är jag nyfiken på varför du hoppar över att svara på CKs fråga (som jag citerar här nedan):
Du tror alltså att en sabelbent häst får senskada pga att just den sabelbenta hästen har sämre kvalitet på senan, inte att senskadan kommer av att det blir större påfrestning på senan när de är sabelbenta?
Vill gärna veta ditt svar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
816
Senast: McFlurry
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 638
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 358
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 553
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skola om galoppör
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp