Att få mat som vegetarian.

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 7 224
Jag har uppfattat det såhär;
En vegetarian äter inte kött men kan äta tex ost
däremot en vegan äter inga animalieprodukter dvs ej ost, mjölk etc.

Sen finns det ju olika varianter av vegetarian dvs vissa äter fisk, skaldjur etc.

Någon annan kan det säkert bättre.;)

Jag skulle aldrig kalla någon som äter fisk och skaldjur för vegetarian. Däremot så tillhör jag dem som i vardagstal säger vegetarisk om mat som är lakto-ovo-vegetarisk, dvs innehåller ägg och mjölk men det där varierar lite har jag förstått.

Sen finns det ju olika varianter av vegetarian dvs vissa äter fisk, skaldjur etc.

Fast då är man inte vegetarian. Där håller jag med @TinyWiny, att den uppluckrade definitionen vissa använder skapar problem. Jag har varit med om det själv, när räksallad serverades som vegetariskt alternativ. Och då pratar vi om ett finare kök på konferenshotell där man borde kunna anta att det finns kunskap om mat och kost.

Däremot tycker jag att man också måste respektera att ordet kött ofta används på ett sätt som inte omfattar fisk och skaldjur. Det är så språket används. Vill man inte låtsas om det så riskerar man att hamna i onödiga missförstånd.

Vegan - Äter inga animalier, och undviker djurutnyttjande i alla aspekter av livet. Zoo, djurtester osv.
Vegetarian - Äter inga animalier
Lacto-ovo vegetarian - Äter inga animalier med undantag från ägg och mjölprodukter.

I talspråk används däremot ofta felaktigt ordet vegetarian för att beskriva en lacto-ovo vegetarian, och ordet vegan för att beskriva en vegetarian :)

I talspråk används däremot ofta felaktigt ordet vegetarian för att beskriva en lacto-ovo vegetarian, och ordet vegan för att beskriva en vegetarian :)

Fast enligt The Vegetarian Society är det inte felaktigt.

"The Vegetarian Society defines a vegetarian as: "Someone who lives on a diet of grains, pulses, nuts, seeds, vegetables and fruits with, or without, the use of dairy products and eggs. A vegetarian does not eat any meat, poultry, game, fish, shellfish* or by-products of slaughter."

Fast enligt The Vegetarian Society är det inte felaktigt.

"The Vegetarian Society defines a vegetarian as: "Someone who lives on a diet of grains, pulses, nuts, seeds, vegetables and fruits with, or without, the use of dairy products and eggs. A vegetarian does not eat any meat, poultry, game, fish, shellfish* or by-products of slaughter."

Och enligt SAOL är det felaktigt :) Och eftersom jag skrev på svenska och syftade på svenska förhållanden så är ju definitionen på svenska språket rimlig att gå efter :)

Men det där är ju enbart en lek med ord. Varför inte kalla saker och ting vid dess rätta ord? Det är som om just ordet kött är så laddat för vissa att de måste hitta på ersättningsord för att dämpa lite. Att man delar upp i fisk, skaldjur osv. har enbart med rent praktiska saker att göra. Det blir enklare för kunden att hitta vad hen vill ha på menyn om inte allt står i en kolumn. Kött får man ifrån döda djur. Självklart är en räka lika mycket kött som en bit entrecote. En räka blir inte mindre ett dött djur för att man benämner det som skaldjur.

Det viktiga är väl att veta om det finns något som man inte äter i rätterna.
Mina döttrar äter bara fisk och skaldjur. Det är ju väldigt bra för dom om det står att det är fisk och skaldjursgryta istället för köttgryta. Det ena äter de, det andra äter de inte.

Och enligt SAOL är det felaktigt :) Och eftersom jag skrev på svenska och syftade på svenska förhållanden så är ju definitionen på svenska språket rimlig att gå efter :)

Enligt SAOL är en vegetarian "person som endast äter föda från växtriket jämte i vissa fall mjölk".

*Kl*

Jag förstår inte problemet. Eller, jag förstår problemet för vegetarianerna, men jag förstår inte problemet för köken. Vegetarisk mat är mat, det är ju inte så att jag för att jag är karnivor MÅSTE äta kött. Så ska det vara finnas ett alternativ så borde det ju kunna vara vegetariskt, så kan alla (utom allergiker och "militanta karnivorer") äta det.

/Lady_S

Det viktiga är väl att veta om det finns något som man inte äter i rätterna.
Mina döttrar äter bara fisk och skaldjur. Det är ju väldigt bra för dom om det står att det är fisk och skaldjursgryta istället för köttgryta. Det ena äter de, det andra äter de inte.

Precis. Jag tror att en restaurang som annonserar ut en "mustig köttgryta" till middag får väldigt många besvikna och ledsna gäster med svikna förväntningar om den i själva verket bara består av fisk och räkor. Det är helt enkelt inte så ordet kött används i vårt språk - även om det definitionsmässigt är korrekt.

Precis, i vissa fall. Inte som standard :)

Då tolkar vi olika, jag skulle snarare säga att den korta förklaringen inkluderar både laktovegetarianer och vegetarianer som helt utesluter animalisk föda. Merparten av världens vegetarianer bor i Indien, kosthållningen där är oftast lakto-vegetarisk men för det mesta används ändå bara ordet vegetarisk.

Hur som helst så tror jag att man får acceptera att ordet "vegetarisk" om mat innebär lakto-ovo-vegetarisk. Det är den betydelse som jag uppfattar som allra vanligast. Däremot är det som sagt inte acceptabelt att det förekommer fisk, skaldjur, kyckling eller liknande i något som betecknas som vegetariskt.

Då tolkar vi olika, jag skulle snarare säga att den korta förklaringen inkluderar både laktovegetarianer och vegetarianer som helt utesluter animalisk föda. Merparten av världens vegetarianer bor i Indien, kosthållningen där är oftast lakto-vegetarisk men för det mesta används ändå bara ordet vegetarisk.

Hur som helst så tror jag att man får acceptera att ordet "vegetarisk" om mat innebär lakto-ovo-vegetarisk. Det är den betydelse som jag uppfattar som allra vanligast. Däremot är det som sagt inte acceptabelt att det förekommer fisk, skaldjur, kyckling eller liknande i något som betecknas som vegetariskt.

Ja, då tolkar vi annorlunda. Och ja, att lakto-ovo vegetariskt benämns som vegetariskt är ju standard, och bara att acceptera :)

Jag har uppfattat det såhär;
En vegetarian äter inte kött men kan äta tex ost
däremot en vegan äter inga animalieprodukter dvs ej ost, mjölk etc.

Någon annan kan det säkert bättre.;)
En vegetarian äter inte kött, så den äter inte fisk eller skaldjur heller eftersom det är kött från döda djur.

det är du som ägnar dig åt lek med ord.
Jag håller helt med om att räkor är animalisk föda.
Men KÖTT är det inte.
Med KÖTT menas i dagligt tal nöt- eller fläskkött, liksom vilt och det finns mer som räknas dit. Häst, till exempel...
Sedan har vi fågel
fisk
skaldjur

döda djur, ja.
Men KÖTT, nej.

För övrigt kan man ha hur många synpunkter som helst på vad som serveras när och var.
Jag äter inte ost eller smör och gissa hur enkelt det är att hitta en macka som innehåller varken - eller.
Jag har lärt mig att klara av att äta med smörgåsfett även om jag inte vill ha det. Osten petar jag självklart bort.
Annars får jag ju som regel gå hungrig på de tillställningar där smörgåsar serveras.

Enklare serveringar som på travbanor, mindre ridtävlingar och liknande kan inte ha hur många alternativ som helst, nej, och det är ju fortfarande vanligare med än utan kött (jodå, kött).

Har just bokat mat till "mitt" happening för sommaren och då är det kassler plus potatisgratäng. Nu äter jag kött men även för icke-köttätare är det väl helt OK: låt bli kasslern och ät sig mätt på potatisgratäng...
Hm, det känns lite konstigt, tycker jag. Om jag skulle äta en kräfta (vilket jag inte längre gör, men OM!) skulle jag lätt säga att jag "äter köttet ur klon" eller att "jag äter krabbköttet" (om det var en krabba). Vad kallar man det annars? Fyllning?

Hm, det känns lite konstigt, tycker jag. Om jag skulle äta en kräfta (vilket jag inte längre gör, men OM!) skulle jag lätt säga att jag "äter köttet ur klon" eller att "jag äter krabbköttet" (om det var en krabba). Vad kallar man det annars? Fyllning?
Kött betecknar väl egentligen muskelmassa? Så alla djur har ju kött. Man talar ju tom om fruktkött ibland ;)

Jo, men @TinyWiny (och du) har helt rätt i definitionen att kött är all djurvävnad som är från ett slaktat/dödat djur som tillagats för födointag.

Det jag vänder mig emot är att inte respektera den användning av ordet kött som sker i dagligt tal. Säger någon ur vårt svenska folk, "jag ska göra en köttgryta" så menar exakt 0 procent av folket att de ska göra en fiskgryta. Det finns alltså en mycket utbredd användning i betydligt mer specifik betydelse.

Däremot vänder jag mig emot att man kallar sig vegetarian om man äter animalier i form av döda djur (som vissa säger det omöjliga "fiskvegetarian"). För det resulterar i att folk blir förvirrade och serverar exempelvis räkor och torsk till vegetarianer.

Är inte vegetarian, men är däremot glutenintolerant. Är van vid att behöva ta med eget. Jag accepterar det. Det är komplicerat med glutenfritt och svindyrt är det, dessutom.

Däremot har jag faktiskt svårt att förstå hur det kan vara svårt att servera vegetariskt. Det finns ju vegetariska alternativ till "allt". Serverar man varmkorv - ha sojakorv som alternativ . Serverar man mackor - servera vegomacka.
Men många restauranger krånglar verkligen till det.. För ett tag sedan var jag ute och åt och det enda vegetariska på menyn var pizza, vilket min kompis, som är vegetarian, inte var så sugen på. Hon frågade om hon kunde få kombinera ihop en av förrätterna (sparris) med lite andra tillbehör och få ihop hel rätt. Svaret? "Nej".

Håller med du!

Laktosintolerant och allergisk mot nötter, mandlar, fisk och skaldjur. Det blir inte massor av mat kvar. Nu är jag inte vegetarian, mycket för att jag aldrig skulle överleva då, jag måste äta ungefär var 4e timme för att inte förvandlas till en gremlin och sen få migrän följt av en totalt kraschad mage...

De säkraste ställena att äta på är typ snabbmatshak. Jippie!

/L
Jag äter också minst var 4 timme. Sibylla korv med bröd är riskfritt för mig :)
Burger King och Mc Donlads har mjölkproteinfria alternativ sån tur är även om det inte är jätte gott. eller vegetarisk pizza utan sås o ost kan det bli också.
Med vänlig hälsning
Pudlan
Pudlan

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 793
Senast: Badger
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 328
Senast: Tantan
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 049
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka