Att få tiden att räcka till

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 5 446
T

todde

Hur klarar ni er med att få tiden att räcka till ? Gnäller inte era partner om att "du bara håller på med dina hästar o gör inget annat"
Jag har gått in för detta på riktigt sedan et par månader tillbaks o känner nu attdet inte fungerar för jag rider sex dagar i veckan o det tar ju tid. Hon är borta nån kväll då o då på arbete. Hur klara ni er det tar ju tid att mocka till två hästar o ta in o ta ut ja o allt det som rör detta. Tränar borta två gånger i veckan ska tilläggas.

Sv: Att få tiden att räcka till

Det gäller ju verkligen att man har en partner som har ett intresse också. Jag har fem hästar + att jag jobbar heltid i Stockholm men bor i Katrineholm. Som tur är har min kille en del jour jobb + att han har flera bilar som meckar med. Har ju hästarna hemma på gården, så man träffas ju en del ändå :)

Jag går i skolan 6 timmar varje dag och förrutom det så är det enda jag gör äta, sova och vara i stallet. Hinner ibland ägna ca 30 min vid datorn oxå och kolla mail m.m. men det är ansträngande för mig oxå, men är bara 13 år, så ni har det säkert mycket värre.

Ibland räcker inte tiden till. Så är det bara. Då får man prioritera.

Jag har två hästar hemma på gården, stort hus, man och tre barn. Och det är mest gentemot barnen jag kan få dåligt samvete, men nu börjar dom bli så stora och två av dom har eget hästintresse.

Min partner brukar inte ge mig dåligt samvete för hästarnas skull. Han är införstådd med att det tar tid och har köpt hela paketet, med hästar och allt. Fast visst kan han vara trött på alla djur ibland.. :crazy:

Men det är ju en livsstil, det här, och jag tror inte att jag skulle kunna leva och må bra utan mina hästar även om det är jobbigt ibland, det ska jag inte förneka.

Visst ja, glömde bort att jag jobbar heltid också... :banana:

Yamaha skrev:

Jag har två hästar hemma på gården, stort hus, man och tre barn. Och det är mest gentemot barnen jag kan få dåligt samvete, men nu börjar dom bli så stora och två av dom har eget hästintresse.

Min partner brukar inte ge mig dåligt samvete för hästarnas skull. Han är införstådd med att det tar tid och har köpt hela paketet, med hästar och allt. Fast visst kan han vara trött på alla djur ibland.. :crazy:

Men det är ju en livsstil, det här, och jag tror inte att jag skulle kunna leva och må bra utan mina hästar även om det är jobbigt ibland, det ska jag inte förneka.

Du måste ha fullt upp, men håller med dig om det där med att det är en livsstil och känner precis likadant.

Om man verkligen satsar på hästen, tränar å håller på, så funkar inte det andra.
Jag arbetar på dagarna, är i stallet sex dagar i veckan och rider, mockar mm. Tränar dressyr 1ggr i veckan och hoppar 1ggr i veckan.
Denna vår ger jag verkligen järnet satsar allt jag har på mig och min lilla häst. ;)
Tyvärr räcker inte tiden till någor annat... men det kommer en höst...
Den dan jag är ledig går åt till att tvätta, städa, handla för det hinns inte med annars.:crazy:

Är än bara sexton så har ingen sambo, men skolan har ju börjat klaga för fullt, när jag kommer sent på morgonen och hinner ibland inte göra läxorna. Men men, de gäller att plugga i stallet, och nu har jag förbättrat mej :D

todde skrev:
Hur klarar ni er med att få tiden att räcka till ? Gnäller inte era partner om att "du bara håller på med dina hästar o gör inget annat"
Jag har gått in för detta på riktigt sedan et par månader tillbaks o känner nu attdet inte fungerar för jag rider sex dagar i veckan o det tar ju tid. Hon är borta nån kväll då o då på arbete. Hur klara ni er det tar ju tid att mocka till två hästar o ta in o ta ut ja o allt det som rör detta. Tränar borta två gånger i veckan ska tilläggas.
Min man är helt på det klara med att mitt intresse tar tid och att det är nödvändigt för mig att göra detta om jag ska må bra. Han är väl medveten om att jag inte blir en kul fru om jag inte får min dos av stalluft;)... Jag är borta på träning då och då...tävlar ibland...tränar 4-6 dagar i veckan + att jag tränar på gym...Jag har visserligen hästarna hemma nu men det hade vi inte från början utan jag for som en skottspole mellan stall, jobb, hemma och stall igen...

En tidigare make avpolleterade jag när han började gnälla om att jag älskade hästen mer än honom o.s.v...:mad:

Piraja skrev:
Min man är helt på det klara med att mitt intresse tar tid och att det är nödvändigt för mig att göra detta om jag ska må bra. Han är väl medveten om att jag inte blir en kul fru om jag inte får min dos av stalluft;)... Jag är borta på träning då och då...tävlar ibland...tränar 4-6 dagar i veckan + att jag tränar på gym...Jag har visserligen hästarna hemma nu men det hade vi inte från början utan jag for som en skottspole mellan stall, jobb, hemma och stall igen...

En tidigare make avpolleterade jag när han började gnälla om att jag älskade hästen mer än honom o.s.v...:mad:

Måste bara fråga följer inte din make med på tävlingar ? En sak till hur hinner du att gå på gym ? jobbar du heltid ? Vem städar i huset ?

Animor skrev:
Om man verkligen satsar på hästen, tränar å håller på, så funkar inte det andra.
Jag arbetar på dagarna, är i stallet sex dagar i veckan och rider, mockar mm. Tränar dressyr 1ggr i veckan och hoppar 1ggr i veckan.
Denna vår ger jag verkligen järnet satsar allt jag har på mig och min lilla häst. ;)
Tyvärr räcker inte tiden till någor annat... men det kommer en höst...
Den dan jag är ledig går åt till att tvätta, städa, handla för det hinns inte med annars.:crazy:

Funkar inte det andra kan du utveckla det lite mera !

Yamaha skrev:

Kan bara beundra dig :bow: :bow: :bow: :bow: Grejen är den att min fru visste inte om att det kom ett paket till lite senare som överraskning jag kom på att jag var hästintresserad lite senare i livet.

Du får se till att hon fastnar också :D

Jag lärde min sambo rida på nordisen jag hade, sen 'tog han över' henne och jag köpte en till häst så nu har vi varsin :love:
Vi jobbar heltid båda två men prioriterar hästarna varje dag ! Och vi älskar vårt liv och våra tjejer :love:

todde skrev:
Funkar inte det andra kan du utveckla det lite mera !
Jag tänkte på livet utanför stallet och på de som inte har hästar som intresse. Mitt sociala umgänge har flyttats mer och mer till stallet...
både på gott och ont...:smirk:

Yamaha skrev:

Jag bugar mig :bow: :bow:
Jag ska aldrig mera klaga på att jag inte hinner med. Jag har ju bara två hästar, ett litet hus, ingen man och inga barn och jobbar bara 4 dagar i veckan. Jämfört med dig så måste jag alltså ha massvis med tid :)

Todde - välkommen i gänget till att ha upptäckt att hästar tar tid! För min del är det en tid jag aldrig skulle kunna vara utan! Men som någon annan skrev här - det bästa är om sambon också får ett hästintresse, för först då kommer hon att ha förståelse för att man kan lägga så mycket tid på hästar.

Targa skrev:
Jag bugar mig :bow: :bow:
Jag ska aldrig mera klaga på att jag inte hinner med. Jag har ju bara två hästar, ett litet hus, ingen man och inga barn och jobbar bara 4 dagar i veckan. Jämfört med dig så måste jag alltså ha massvis med tid :)

Todde - välkommen i gänget till att ha upptäckt att hästar tar tid! För min del är det en tid jag aldrig skulle kunna vara utan! Men som någon annan skrev här - det bästa är om sambon också får ett hästintresse, för först då kommer hon att ha förståelse för att man kan lägga så mycket tid på hästar.

Tackar ! Men det är inte lätt att få henne att bli intresserad av detta hon säjer att hon inte har tid, vem får då dåligt samvete ? :angel: Men jag har nog kommit på att jag inte kan vara utan häst det blir som ett gift helt enkelt jag känner att jag måste ha min ridtur efter jobbet typ. Kanske det är en hel del av er som känner igen er. Trodde faktiskt inte man kunde bli så beroende. Hästarnar håller ju på att bli en farlig konnkurent till min fru:o nä skojar men hon kanske känner det så.

Mitten skrev:
Du får se till att hon fastnar också :D

Jag lärde min sambo rida på nordisen jag hade, sen 'tog han över' henne och jag köpte en till häst så nu har vi varsin :love:
Vi jobbar heltid båda två men prioriterar hästarna varje dag ! Och vi älskar vårt liv och våra tjejer :love:

Viljan måste ju finnas

Jag måste hålla med om att det är ett evigt pusslande med tid. Och har man inte dåligt samvete för familjen så har man det för hästen. Jag har sambo och 2 barn på 5 och 1 år, villa, sommarstuga (som kräver sitt denna årstid o framöver) hund och häst och 85% jobbtid. Jag har blivit väldigt strukturerad på senare tid, veckohandlar på måndagkvällar, stryker för hela veckan på söndagkvällar osv. Följer jag mitt veckoschema till punkt o pricka så hinner jag, men det är inte mer!

todde skrev:
Viljan måste ju finnas

Haha ja det måste den såklart :p Är hon helt ointresserad eller bara rädd och osäker?

Annars är det som de flesta andra säger - noggrann planering. Jag tycker att det är bäst om man lyckas fixa lite 'stallfria' dagar några kvällar per vecka, och att man sen när man väl är i stallet slipper stressa.

Piraja skrev:

HAHAHHA :D Fy va skön typ du är alltså ;) :rofl: Det är sådana som du , som jag ser upp till ;)

*kl*
Hinner gör man, men det är skönt när det börjar bli ljusare på kvällar och morgnar!!
Jag jobbar heltid, som lärare vilket innebär 45 timmar/vecka, men i gengäld ledigt sportlov, påsklov, jullov och 8 veckor på sommaren. Bor med hästarna (2 egna + svärfars 1 som jag sköter) ca 1 km bort, åker dit varje morgon före sex, fodrar och släpper ut. Mockar, tar in och rider när jag kommer hem från jobbet... Rider ca 3-5 dagar i veckan, mer den ljusare årstiden då jag slipper pannlampa... (Har inget ridhus eller paddock..) Försöker också hinna med dottern och hennes unghäst, dottern är bara 8 år så det är inget hon kan göra själv - än. Jag tömkör ponnyn för att kunna köra in den senare och hjälper dottern med inridningen, försöker också hinna med ledarskapsövningar och lekar typ "De sju lekarna" med båda hästarna för att hålla ordning på dem...

Kanske ska tillägga :angel: att jag har man, två barn, hund och hus också. (+ några stackars djur som får sköta sig själva = katt, akvarium och dammråttor...) Dotterns kanin har just fått flytta ner till stallet igen, den har mer sällskap där än här hemma...

Många, särskilt på jobbet, är helt förundrade över hur jag hinner/orkar. Men det är ju så att jag skulle inte orka alls om jag inte hade hästarna!! Vad vore alternativet?? Att sitta och glo på TV:n (eller datorn:o ), hela kvällarna?? TV ser jag i princip aldrig på. Bara på fredag och lördagkvällar, när barnen faktiskt vill att jag också ska sitta och mysa med dem framför TV:n... Datorn är däremot beroendeframkallande, så här sitter jag ofta... Särskilt när barnen har somnat! Om jag inte har jobb att göra... Nej, för mig är det meditation och återhämtning av högsta klass när jag får sticka ut och rida efter en dag på jobbet! Skulle inte byta bort mina hästar mot vad som helst!! (Även om maken säkerligen glatt skulle sälja dem...;) Men även han har lärt sig vad de betyder för mig, och han tog mig - med hästintresse och allt, då går det ju inte att ta bort det! Jag brukar snarare tjata på honom att han behöver skaffa sig ett eget fritidsintresse... Men vem skulle dammsuga här hemma då? :angel: Så har vi ju också varit tillsammans sedan 1991, så vi har kanske inte behov av att ses jämt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 808
Senast: Bullen22
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband