Att gå genom bäckar ...

F

FTW

En av mina hästar har tidigare kunna gå lugnt över bäckar utan att ta ett skutt. Det kunde hon när jag köpte henne.
Men se - nu har vi flyttat så nu är det nya bäckar och då går det inte längre. Hon tar ett jätteskutt efter att först stått och velat och trampat en evighet.
Eftersom jag är gammal, tung och ömtålig ;) skulle jag vilja slippa skutten.
Hur gör jag? Hur får jag henne att ta stg-för-steg över bäcken och inte skutta över? :confused:
(Hon har ingen extrem ovilja mot vatten på fötterna, för pölar är OK.)
 
Hej

Tänk på att hon inte kan se botten! Hästen ser allt vatten som en spegel. Även den minsta vattenpöl ser för hästen alltså bottenlös ut. Det är väl otroligt att de litar så på oss att de vågar gå igenom. Appropå att hon gick genom bäcken förr och inte den nya vet jag inte vad det kan bero på. Kanske råkade hon trampa i den gamla bäcken en gång och insåg då att den inte var bottenlös och kunde därför nästa gång gå rakt igenom eller så kanska hon tycker det är latjo lajban att hoppa.

Kanske kan du prova att backa henne ner i bäcken eller leda henne genom bäcken om den är tillräckligt grund.

Lycka till!

(man får ha tålamod, oj, oj, oj!)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 051
Senast: WildHorse
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Ok - grannen (som har en djurhistoria jag inte i övrigt vill gå in på här) har en katt. Ungefär 14 år gammal. Okastrerad hankatt, lever...
2
Svar
23
· Visningar
3 360
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 529
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp