Att gå igenom en livskris och krishantering

Bukefalos 30 år!

Varit vaken två timmar. Är väldigt frustrerad och arg på vården och tankarna snurrar. Det är ju inte det att jag är korkad och inte fattar att läkaren säger att fysioterapi är medicinen om än oklar prognos

Det är bara det att jag just nu mår så djävla pissdåligt psykiskt att jag inte har någon energi att rikta mot rehaben. Det dåliga mårndet har spätts på av att vården bara bollat mig fram och tillbaka.

Så fort jag mår bättre ska jag ta tag i att på något sätt återkoppla min upplevelse till vården av hela den här processen..för det är inte okej att låta sjuka människor behöva skriva massa meddelanden till vården och att alla säger att man är någon annans ansvar.
Jag känner dessvärre igen mig. Allt skulle fungera hemma efter att jag skrevs ut från sjukhuset. Inget fungerade. Jag satt i rullstol och kunde inte ens nå vattenkranen. Utan mitt fantastiska nätverk och mina egna kunskaper om hur samhället fungerar hade jag blivit sittande där.
Det är helt vansinnigt att man som sjuk eller skadad själv måste se till att allt faller på plats.

Jag känner dessvärre igen mig. Allt skulle fungera hemma efter att jag skrevs ut från sjukhuset. Inget fungerade. Jag satt i rullstol och kunde inte ens nå vattenkranen. Utan mitt fantastiska nätverk och mina egna kunskaper om hur samhället fungerar hade jag blivit sittande där.
Det är helt vansinnigt att man som sjuk eller skadad själv måste se till att allt faller på plats.

Ja der är sjukt. Jag har också goda kunskaper själv om samhället och har jobbat inom flera myndigheter bland annat socialtjänsten. Tycker riktigt synd om dem som inte har några förkunskaper eller kanske språket hindrar och inte vet hur de ska gå tillväga.

Kuratorn var jättebra. Ny tid om två veckor. 🙂 Äntligen känner att jag får lite stöd. Hon skulle prata med läkare på önh att kanske skicka någon remiss till vårdcentralen för att de ska ta ansvar för min sjukskrivning.

Nu kanske jag kan få lov att fokusera på min rehab snarare än vårdens tillkortakommanden. Det känns skönt.

Allt kring detta har varit förvirrande och skrämmande. Det som.har varit
absolut mest skrämmande var hur fort min psykiska hälsa har rasat till en absolut bottennivå. Att ha sä svarta tankar som jag hade förra veckan har jag aldrig upplevt tidigare. Det var hemskt.

Glad att jag fått en vettig kurator nu som dessutom är kopplad till ÖNH med fler motragningar. Känns bara märkligt att jag fick svaret av ÖNH att från början att de inte har några kuratorer. En kompis till mig, som själv jobbat som kurator inom sjukvården, etade rätt på en länk till kuratorerna knutna till de här olika avdelningarna. Tacksam för det. Annars hade jag fortfarande stått utan stöd.

Ska börja med fysioterapi på måndag. Könner att jag mår så dåligt fysiskt och psykiskt att jag inte har energi till rehab.
Har du rehab på neuro eller på vc? Min erfarenhet är att rehabpersonal ofta är bra på att fånga upp generellt mående, de träffar patienten ofta och har lite mer tid för sina besök. De är också ganska ihärdiga på att jaga på andra yrkeskategorier för att få en bättre helhet. Det är inte bara träning:) utan de jobbar också mycket med energibalans/vardagsbalans. Inte minst kan de vara väldigt kluriga med förslag på hjälpmedel eller enklare anpassningar som gör livet hemma enklare för dig just nu. Krya på dig!

Har du rehab på neuro eller på vc? Min erfarenhet är att rehabpersonal ofta är bra på att fånga upp generellt mående, de träffar patienten ofta och har lite mer tid för sina besök. De är också ganska ihärdiga på att jaga på andra yrkeskategorier för att få en bättre helhet. Det är inte bara träning:) utan de jobbar också mycket med energibalans/vardagsbalans. Inte minst kan de vara väldigt kluriga med förslag på hjälpmedel eller enklare anpassningar som gör livet hemma enklare för dig just nu. Krya på dig!

Rehab är via sjukhuset antar att fysioterapeuten är knuten till ÖNH på något vis. Mins förväntningar ligger just nu under noll jag har fullständigt tappat förtroendet för vården på sjukhuset . Då behöver jag iallafall inte bli besviken.

Senast ändrad:
Jag tänkte som @vemsomhelst123 och det kan vara värt att fråga fysioterapeuten om hen tycker det vore motiverat med arbetsterapeutkontakt. De är ofta bra på att se sätt som vardagen kan funka lite enklare på. Både genom anpassningar, hjälpmedel, avlastning, att delegera/lyfta bort uppgifter och att få en känsla av egenmakt.

Ja får se vad det ger. Jag har inga förväntningar alls.

Eftersom jag inte kan stänga mitt vänstra öga behöver jag ha i gel minst en gång i timmen.På natten använder jag ögonfuktkammare. Räknade ut att det kostar mig 1500 i månaden Det går inte att få på recept inom högkostnadsskyddet. Nu klarar vi den utgiften men jag undrar vad den person gör som redan lever på marginalen och drabbas av något liknande löser det?

Frågade både på akuten och önh om det gick att få gel utskrivet. Svaret var nej.

Senast ändrad:
Eftersom jag inte kan stänga mitt vänstra öga behöver jag ha i gel minst en gång i timmen.På natten använder jag ögonfuktkammare. Räknade ut att det kostar mig 1500 i månaden Det går inte att få på recept inom högkostnadsskyddet. Nu klarar vi den utgiften men jag undrar vad den person gör som redan lever på marginalen och drabbas av något liknande löser det?

Frågade både på akuten och önh om det gick att få gel utskrivet. Svaret var nej.
Jag har fått välja bort medicin som inte är på högkostnadsskyddet för att den är för dyr. Så är det för en hel del personer tyvärr. 😓

Jag har kollat upp det nu och det stämmer inte. Du kan få det på recept, speciellt vi såna här tillfällen. Jag vet inte vad du har träffat för läkare men jag är inte imponerad.:rage:

Dom tejpar

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar