Att gå mot strömmen...

Rumpnissen

Trådstartare
Blir jag halshuggen om jag entrar tävlingsbanorna i de här stigbyglarna:

BB.jpg


och den här kavajen (fasst svart):

Pikeur_Skala_Large.jpg


Eller har hopprytarna patent på funktionell utrustning?
 
Sv: Att gå mot strömmen...

stigbyglorna är okej, vet folk som tävlar gp med sprenger!

men kavajen.. nja...den var mindre snygg och väldigt kort.
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Jag rider med vanliga Sprenger nu, men de här är ju lixom.. blå. :rofl:

Glömde lammullspadden också. :angel:

Kavajen tycker jag är snygg. :love:
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Den kavajen är ju så ful! Hemska tanke, finns faktiskt snygga funktionella kavajer också..

Hade grå sprengler innan, blev inte halshuggen för de :p
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Kavajen är jättesnygg!! Självklart kan du tävla dressyr med dessa prylar! Absolut gräsligt är dock om du toppar med en blå HG-skjorta. Då ser det ut som om du kommit fel dag, eller kört till fel tävling eller nåt...
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Stigbyglarna är ok, kavajen är ju renodlad hoppkavaj, och visst kan man använda den till dressyr, om man så önskar, men om jag ska vara ärlig tror jag att jag skulle saatsa på en annan kavaj till dressyrtävlingarna...
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Delvis knapplån

Visst, fasst man ser lite blått av plattan också när man rider. Men jag har inga problem med det. :angel:

Blå skjorta är ju inget alternativ eftersom det inte är tillåtet, och inte heller snyggt. ;)

Hurvida ni tycker kavajen är snygg eller inte spelar ingen större roll. Men jag tar gärna imot tips på andra hyfsat korta, funktionella kavajer!

Nissen
 
Sv: Att gå mot strömmen...

både stigbylar och kavajen ser riktigt hoppiga ut, enligt mig.... men ingen ska såklart säga till dig vad du ska ha på dig och din häst:)
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Delvis knapplån

Ja, visst ser det hoppigt ut. Men vart ska jag leta om jag vill ha funktionell utrustning som dressyrryttare? Det är lite min poäng. Måste man ha övertraditionell utrustning utan något som helst nytänkande bara för man rider dressyr?

Jag provade till och med en flughjälm härom dagen, men det dröjer lite längre tills jag entrar banan i en sådan kan jag lova. :angel:
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Varför just de stigbyglarna? Finns snyggare som är säkra...

Angående "hoppkavaj" så har jag det på grund av att jag är så kort i rocken (:D)
När jag står upp ser kavajen lite kort ut för att vara en dressyrkavaj men när jag sitter till häst ser det bra ut.
De vanliga pikeur dressyrkavajerna drunknar jag i och det är inte så snyggt när det är fem centimeter mellan kavaj och ridstövel...

Så mitt svar är: stigbyglar nej, kavaj ja om du är kort

/Malin
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Jag mäter ungefär 1,64 m över marken. :angel:

Eftersom Sprenger har patent på de här stigbyglarna så har jag inte ens letat efter andra. Jag vill åt att de är vinklade, har bredare plattor och givetvis att de är ledade. Rider som sagt i ett par vanliga ledade Sprenger nu men dessa var ju ännu underbarare! :love:
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Tja, det är ju relativt kort:angel:
Då kan den modellen funka.

Angående stigbyglar så hänger jag inte riktigt med i vad som är bra eller ej. Jag har några uppsättningar, inköpta för 100 år sen typ och de funkar bra. Har inte haft någon tanke på att byta.
Annars skulle jag nog ha dessa supersäkra hemma och ett par traditionella när jag tävlar.
Risken att du åker av på en dressyrtävling är ju inte särskilt stor...:angel: tror jag;)
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Jag rider dressyr i en sån kavaj! (dock är min marinblå)
Köpte den just pga längden, jag är 160 kort och vanliga kavajer ser ut som klänningar på mig.
Ang. sprenger-stigbyglarna har alla dressyrtanter häromkring sådana på sina sadlar :P
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Jag är faktiskt bara 0.5 cm under medellängden... Jag har inte bestämt mig för kavajen, men det är ett alternativ. Därför tar jag gärna imot andra tips också!

Stigbyglarna måste upplevas för att man ska förstå. Jag hatar vanlgia stigbyglar nu mer, är fruktansvärt obekvämt. Sprenger har ju patent på den ledade stigbygeln (kopior förekommer men vad jag vet är de flesta stoppade) vilket ger en helt annan känsla och rörlighet i hela benet och därmed sitsen. Just denna modellen är ju vinklad, mest för att ge bätter balans vid hoppning men den breda plattan är helt underbar!

För oss med krångliga knän finns det inga alternativ. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Att gå mot strömmen...

Om du blir halshuggen? Nej. (Ruinerad? Ja, möjligen ;) men det är ju inte det diskussionen gäller här.)

Är själv dressyrryttare ut i fingerspetsarna men tycker (till skillnad mot många andra, jag vet) att man "får" ha vad man vill, så länge det är TR-godkänt! Tycker också att det är roligt att det kommer in lite nya intryck och prylar i dressyren och att inte alla måste se exakt likadana ut. När det gäller stigbyglarna (och all utrustning egentligen) tycker jag att man ska välja det som funkar bäst för en själv och hjälper till att få till en så bra prestation som möjligt (för det är ju ändå det som räknas i slutändan). Vissa hävdar att om man kommer med "hopputrustning" så får man automatiskt sämre poäng för att domaren avskriver ekipaget som "hoppryttare på rymmen", men personligen utgår jag faktiskt ifrån att vi har en lite högre kvalitet bland våra domare än så...

När det gäller ryttarens klädsel tycker jag att personligt tycke och smak bör få råda. Du kan aldrig falla alla andra i smaken. Har du en sak (t.ex. kort kavaj) så kommer vissa tycka att det är snyggt/kul/modigt, medan andra kommer att himla med ögonen och tycka usch och fy :eek:. Men kommer du med en lång kavaj är det samma sak, vissa gillar det, andra inte. Mitt bästa tips är alltså: ha det DU vill ha! Och strunta i om vissa tittar lite snett, det spelar ju faktiskt ingen roll, eller hur? (Och det kommer ALLTID att finnas folk med åsikter om allt och du kan ALDRIG göra alla nöjda, så varför ens försöka? ;))

Så lycka till på tävlingarna med din korta kavaj och dina blå stigbyglar! :D
 
Sv: Att gå mot strömmen...

men är inte MMB jätteliten?? tror att den kavajen blir lite vääl kort... har du provat den så du vet hur den sitter på dig?
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Här är bild på hur det kan se ut, dock är det annan kavaj då. Men här är det både lammullspadd och sprenger.

Dålig bild men...
14196466.jpg


14196467.jpg
 
Sv: Att gå mot strömmen...

Nancy: Tack för ett bra svar! Härligt att någon tänker som jag. Och ruinerad? Ja, det är jag redan.... :angel: :crazy:

Centaur: Ja, jag har provat den. Jag upplevde den som något längre än Scarletten och visst satt den bra! Sen finns de ju som extra korta också och den har jag inte provat.

Crinos: Men är inte det där de vanliga sprengers? För de har jag redan tävlat med hela året. Om det är Bow Balance så är det ju toppen om det inte syns mer än så! Och lammullspadden valde jag faktiskt utan kant, mest av praktiska skäl.:idea:
 

Liknande trådar

Utrustning hej, jag håller på att kolla på bra stigbyglar just nu, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. jag är hoppryttare och vill ha...
Svar
14
· Visningar
1 401
Senast: caballus
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 189
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 470
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 980
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp