Att göra en häst glad

Tibra

Trådstartare
Hur tror ni man skulle kunna börja få sin häst glad?

Han är en häst som är väldigt nyfiken, nafsig, kan inte stå allt för stilla, vill gärna titta på allt annat och göra något hela tiden- detta har gjort en slags irritation mellan oss.

I hagen försöker han få igång den äldre hästen som inte alls är sugen på att leka (då blir han nästan lite småelak). Detta är den ända kompis han har. Däför har han rätt långttråkigt, försöker hitta på lekar för sig själv i hagen genom att bära på pinnar eller lalla runt.


* Jag har börjat fundera om jag skulle ta en stund varje dag med min häst och bara gosa, försöka få han avslappnad. Klia och faktiskt..
- Ne nu ska vi ta det lugnt och bara stå här. Kanske skulle han i längden börja slappna av och faktiskt tycka det är mysigt?

* Har även funderat på att skaffa en yngre hästkompis till honom i hagen som han kan leka med. Han är väldigt lekfull. Det kanske också skulle fungera? Få honom lite gladare och få av med en del höm..energi han har i kroppen.

Detta med ledarskap, sådana övningar o.s.v tycker jag inte alls piggar upp samvaron. Vi behöver testa något annat som vi båda trivs med. Givetvis ska vi ju inte lägga ner att träna på ex nh och liknande saker


Eller vad säger ni?
 
Sv: Att göra en häst glad

Han låter lekfull din häst, tror du e på rätt spår,.. ut å umgås, spring runt och lek ihop,.
sitt i hagen/boxen och studera honom, hur ser det ut när han tar en tugga,. hur reagerar han när du sätter på honom grimman, stänger han ögonlocken lite eller öppnar han dem, får han ett minspel över sina läppar, när suckar han, vilken muskel spänner han, titta kärleksfullt på honom, känn honom , lär känna honom och hans vanor... på djupet...

Sen lek igen å igen! :)
 
Sv: Att göra en häst glad

Han låter lekfull din häst, tror du e på rätt spår,.. ut å umgås, spring runt och lek ihop,.
sitt i hagen/boxen och studera honom, hur ser det ut när han tar en tugga,. hur reagerar han när du sätter på honom grimman, stänger han ögonlocken lite eller öppnar han dem, får han ett minspel över sina läppar, när suckar han, vilken muskel spänner han, titta kärleksfullt på honom, känn honom , lär känna honom och hans vanor... på djupet...

Sen lek igen å igen! :)

Mm precis, haha fast när jag har försökt leka med honom i hagen eller så blir han väldigt väldigt dominant. Men jag tror jag måste göra roliga saker med honom, min fantasi är dess värre sämre.

Han sticker oftast då han ser grimman i min hand så nu har han grimma på sig hela tiden.

De står på lösdrift, alltså jag har inte stall- kan detta påverka hans humör?
 
Sv: Att göra en häst glad

Jag tycker absolut att du ska försöka ordna en bra hagkompis (oftast är det bäst att ha en flock på 4 hästar eller fler men det är ju klart inte alltid möjligt att ordna).

Ngt som är väldigt motiverande för de flesta hästar, och som dessutom kan hjälpa en att förstå varandra bättre, är klickerträning. Jag måste säga att jag aldrig upphör att förvånas av denna uppfinning som gång på gång gör succé hos varända häst. Den kostar inte mycket och det är inte svårt att lära sig. Bara man tar sig tid en stund och läsa på hur den ska användas och varför.

Min häst beter sig lite som du beskriver (du kanske har läst i nordistråden) och det jag börjar känna är att ha ffa vill ha uppmärksamhet och ngt att göra. Klickerträningen gick hem direkt hos honom och trots att jag bara introducerat honom väldigt kort (ganska slarvigt också för den delen) så är vår relation mycket bättre efter bara några dagar. Han är mer uppmärksam på mig i stallet (använder klickern max 3-4 minuter/dag och oftast till samma saker varje gång), och plötsligt lär han sig vilka beteenden som är önskvärda för mig utan att jag ändrat mitt beteende, efter som att han nu noterar vad jag gör och vill vara till lags - han tycker att det är roligt och han är väldigt glad att få uppmärksamhet.

Ge honom ngt att göra - dvs uppgiften att vara dig till lags. När du borstar och pysslar, ta dig tid att hela tiden ta kontakt med honom. Det är inte så viktigt att han är välborstad, det är viktigare att du ser honom, noterar, klia lite på nosen, prata och kommunicera. Det behöver inte vara förtåbart för honom, han läser av ditt kroppsspråk och din sinnesstämning att du mår bra och är lugn, trygg och glad. Skrapar han med hoven, visa ingen som helst reaktion.

Igår kunde jag för första gången ha Tolero lös i gången en stund (utan att han hetsade runt utan att se mig) vilket gjorde att han kunde ägna sig åt annat än att bara stå o glo. Tex tända o släcka lampa, välta saker och andra hyss. :angel: Han gjorde det lugnt och fint och ffa så var han ständigt uppmärksam på mig och lyssnade till varända signal. Jag har inte klickat in att han ska vara lugn, det kommer av att han och jag har börjat mötas, innan såg vi inte varandra, vi kommunicerade inte.

Klickern öppnar en dörr att mötas och gör det lättare att fortsätta komminicera på andra plan. Och som sagt så är det jätteroligt, lätt och motiverande. Min förra häst slog nästan knut på sig ibland för att ta reda på vad det var jag ville att han skulle göra. Och det bästa med klickerträning är att det finns ingenting annat än positiv förstärkning. Inga tillrättavisningar, inga "nej" och inga fel. Det stärker också hästens förtroende för dig men ffa för sig själv. :)
 
Sv: Att göra en häst glad

Det är väldigt BRA att han står på lösdrift. Detta stimulerar honom troligtvis mer än om han stått på box. Hästar behöver röra på sig och jag tror att lösdriften bara är en fördel för din och hans del. :)
 
Sv: Att göra en häst glad

Hej

Ett bra sätt är att komma åt dem i huvudet, ge dem uppgifter att lösa.
Working Equitation, trickträning, cirkuskonster mm.

Equipage.se hade i ett nummer reportage om hur man kunde leka med sin häst, kanske finns på hemsidan i artikelhistoriken.

De blir fortare trötta om de måste jobba med huvudet.
 
Sv: Att göra en häst glad

Det första jag skulle göra då är att bygga upp relationen så han ser att när du kommer då sker det något roligt, något spännande, så han står å väntar på dig vid hagöppningen å bara längtar till att få komma ut,..

Vet inte alls hur din situation ser ut, men jag skulle vilja pausa med att kräva saker av honom, om han sticker när grimman kommer är en tydlig signal att han inte hel diggar situationen ;)

Gå till honom nu och då bara för att klappa om honom, med fasta tydliga händer, sen gå där i från,. det var det ända du ville ha av honom idag typ,. sen gör små framsteg, om han tycker något är läskigt, träna honom att röra sig mot förmålet, ett litet framsteg avsluta direkt, berömm honom massor, släpp direkt ut honom i hagen, för det ätr där han trivs bäst just nu...

Var hela tiden klar och tydlig med vad du vill, innan du tar kontakt med honom ska du veta vad du vill,.

Kräv aldrig mer av honom bara för att du kan, nöj dig med det du tänkte från början,..

Kanske att hans uppgift nu å en tid framöver bara är att du kan komma fram till honom i hagen å sen att du direkt går där i från,.


hua svårt att ge beskrivande å bra råd så här i skrift å sen när ja inte ens mött din häst,.. men hoppas du kan förstå nåt iallafall.. :)
 
Sv: Att göra en häst glad

Har ingen aning om vad man SKA göra i det här läget.

Med min häst har jag gjort så här ungefär:

När Tom kom till mig ville jag att vi skulle knyta an och att han skulle börja lita på mig. Tom var då en fyraårig shirehingst och detta var för två år sedan.

Första dagen satt jag utanför hans box och läste i timmar. Han var lugn när jag var där men blev orolig om jag gick ut och hämtade något. Redan där kände jag att vi fick en bra start, han litade på mig på något sätt.

Sedan började vi ta små promenader och se oss om i omgivningarna. Jag var noga med att lära honom att han får gå ungefär var han vill så länge hans nos inte passerar min hand - han är ju en stor häst och jag vill ha honom lite snett bakom mig. Han förstod väldigt bra.

Vi tog många promenader tillsammans, på så sätt byggde vi upp en förståelse och tillit oss emellan. Lekte lite bland träden i skogen etc. Sedan började vi "leka" i paddocken också. Jag lärde honom att följa mig och efter en tid kunde vi göra detta utan att han hade grimma/grimskaft på sig - han följde mig för att se vad vi skulle hitta på. Vi har gått över bommar, gjort serpentiner, stora och små volter och gud vet allt. Det är en underbar känsla att ens häst frivilligt följer en i paddocken! Numera törs jag vissa dagar (man ser ju lite vad de är på för humör) ha honom lös på gården också - han följer mig till 90 % så jag måste ju hålla uppsikt förstås men det är ännu roligare när han faktiskt hakar på och följer med helt frivilligt när han är lös. Dock har jag grimma på honom då och ser till att hålla mig tillräckligt nära för att han en chans att grabba tag i den vid behov.

Sedan har vi jobbat jättemycket med ledarskapsövningar även om jag inte direkt sett dem som sådana. Flytta bogen, flytta rumpan, hålla sig på lagom avstånd tills jag bjuder in honom, jag håller mig på lagom avstånd tills hästen bjuder in mig - ömsesidig respekt för varandras "sfär" alltså. Longering och tömkörning samt förstås ridning och körning.

Men en av de viktigaste sakerna har ändå varit att jag gått ut i hagen och tillbringat en massa tid där. På sommaren har jag tagit med mig en bok och en pall och suttit där och läst och på vintern har jag gått och letat tappskor, bara traskat runt och kollat staket etc. med hästarna efter mig. Den tiden känns också väldigt värdefull för det är samma sak där - hästarna väljer att vara med mig. Massor av tid läggs också på att gå ut i hagen och bara klia och krama...

För att min häst ska börja slappna av och bli lugn på gången har jag dels tagit in honom och stått och borstat eller masserat även när jag inte ska "göra" något med honom. Försök hitta de där ställena där det bara är sååååå skönt att bli kliad, då lär sig hästen snart att gången kan vara förknippad med stor njutning. Min älskar att man tar en borste och kliar insidan av "låren" och över pungen - då får han tapirnäsa och ser så nöjd ut så.

Så jag tror att vi har börjat bygga upp en bra ömsesidighet. Dock kan jag ju inte vara den lekkamrat han behöver så han har sällskap i hagen av tre andra hästar och det fungerar bra. Gammelfarbror leker min sexåring aldrig med i och för sig men dräktiga märren och Tom är kli-partners och dela-maten-partners. Unghingsten och Tom är lekkamrater och kan busa rejält.

En människa kan aldrig ersätta ett bra hagsällskap, det är min uppfattning. Så om jag vore som du skulle jag överväga att försöka hitta någon annan häst som din kan gå med i hagen så att han får busa av sig rejält.
 
Sv: Att göra en häst glad

Till att börja med tycker jag att det verkar som om du behöver få din häst att se dig som flockledare. Ledarskapsövningar skapar en sund respekt och får hästen att må bra, det är inte alls tråkigt. Det handlar inte om att kuva din häst, utan att få honom att vilja vara med dig.
Därefter kan du börja aktivera honom med lekar tillsammans med dig, på dina villkor. Bara fantasin sätter gränser: Pilatesbollar, koner, presenningar.... under, över och runt... Att han är svår att fånga i hagen tror jag är ett sekundärt problem som löser sig av sig själv om du börjar med ledarskapet. Lycka till!
 
Sv: Att göra en häst glad

Håller även med om att det är bra att tillbringa tid i hagen utan att hela tiden vara "på" hästen. Det skapar nyfikenhet och acceptans för dig som person.
Massage och stretching skapar också trygghet och tillit.
 
Sv: Att göra en häst glad

Hur tror ni man skulle kunna börja få sin häst glad?

Han är en häst som är väldigt nyfiken, nafsig, kan inte stå allt för stilla, vill gärna titta på allt annat och göra något hela tiden- detta har gjort en slags irritation mellan oss.

I hagen försöker han få igång den äldre hästen som inte alls är sugen på att leka (då blir han nästan lite småelak). Detta är den ända kompis han har. Däför har han rätt långttråkigt, försöker hitta på lekar för sig själv i hagen genom att bära på pinnar eller lalla runt.


* Jag har börjat fundera om jag skulle ta en stund varje dag med min häst och bara gosa, försöka få han avslappnad. Klia och faktiskt..
- Ne nu ska vi ta det lugnt och bara stå här. Kanske skulle han i längden börja slappna av och faktiskt tycka det är mysigt?

* Har även funderat på att skaffa en yngre hästkompis till honom i hagen som han kan leka med. Han är väldigt lekfull. Det kanske också skulle fungera? Få honom lite gladare och få av med en del höm..energi han har i kroppen.

Detta med ledarskap, sådana övningar o.s.v tycker jag inte alls piggar upp samvaron. Vi behöver testa något annat som vi båda trivs med. Givetvis ska vi ju inte lägga ner att träna på ex nh och liknande saker


Eller vad säger ni?

Jag har en häst som liknar din. En 3-åring med massor av energi. Tyvärr kan han endast gå med sin skadade mamma på 20-år, som inte kan ge honom rätt stimulans. Det finns en annan unghäst i stallet, men med den får min inte gå, för då leker de för mkt:crazy:. Så nu tar han ut sin överskottsenergi på mig. Vi har kört en hel del klick, dels för att stå still i stallgången, lyfta ben fint samt att han fick beröm när han gick fint på promenader (kunde/kan rusa iväg när han blir rädd el. när han har en massa energi). Tyvärr funkade detta ett tag, men nu har han bivit nafsig. Han har gått jättefint i flera veckor och så vips sticker han och höll en dag på att bli överkörd, så nära, så nära:cry:! Jag märker nu att han inte respekterar mig. Han gör som han själv vill. Drar till hö, gräs och andra spännande saker och jag har inte en suck...:crazy: De dagar han har haft extra, extra energi har jag "lekt" med honom i hagen (om underlaget godkänner det) dvs låtit honom springa av sig, vilket har gjort honom bättre att handskas med. Tyvärr är jag liten och späd till växten och har svårt att se bestämd och "hotfull" ut, samt att säga ifrån på ett sätt så att han lyssnar:(. Det är endast när jag blir riktigt arg och adrenalinet flödar i kroppen som jag kan få honom att riktigt haja till, t.ex. genom att snabbt få honom att backa flera steg med kraftiga ryck i skaftet. Men då får jag dåligt samvete och känner mig elak, trots att jag inte slagit honom el. något. När jag snällt ber honom att backa genom att dra i grimskaftet samt ev lägga tryck på huvud el. bog, skakar han bara irriterat på huvudet och flyttar ytterst motvilligt. Jag känner att han blivit sur i humöret nu och jag vet inte varför. Ska nafsas hela tiden så belöning med godis känns helt uteslutet tills han lär sig bete sig som han ska. Han tycker inte om NH-träning, att jag försöker få ledarskapet över honom, så han går emot mina "order" hela tiden och gör inget av det med glädje. Dock vet jag att han innerst inne inte är den där dominanta hästen han ger sken av att vara, utan en rädd och ängslig häst som behöver en stark och tydlig ledare för att må bra... Jag har använt mig av en mkt duktig tjej som han även varit hos totalt 4 v (2*2) för intensivträning och t.o.m hom har haft svårt att förstå sig på honom ibland. Ska nämnas också att jag kört mkt lösträning där jag får honom att följa mig, påbörjat longeringsarbete etc, samt haft sadel och träns på honom och hängt. Sådana saker som sadel etc har han inte brytt sig det minsta om. Han är dock inte inriden p.g.a. problemen på backen som jag vill lösa först. Har ni några tips?! Känner mig just nu som en dålig hästägare som inte kan ge sin häst vad den behöver...:cry:
 
Sv: Att göra en häst glad

Liebling: Jag känner igen mig mycket i din berättelse! Min kallblodsvallack är ungefär likadan. Då är han ändå fem år och väl uppfostrad hos en travtränare. I början funkade allt bra, testade lite NH-övningar och släppte han lös på ridbanan. Men nu har han blivit bufflig och gåpå-ig, även ridningen går sämre och sämre. Vet inte vad jag ska göra :confused: För om jag försöker träna ledarskap så lyssnar han ändå inte och han har svårt att stå stilla. Det var meningen att jag skulle gå en NH-kurs, men har ännu inte hört något om datum.. Jag hoppas detta bara är en period där han testar mig eller liknande!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 325
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp