Min lille Pyssling köptes tillsammans med en gravt dement person och han gav hen så mycket på väg in i dimman. Sällskap. Guidning hem när minnet brast. Och ett syfte. Någon som fortfarande behövde en sjuk person. Någon som älskade förbehållningslöst. Som ända in till slutet blev glad över att se. Någon som låg hopkrupen på sängen och höll vakt när det var dags att ta avsked.https://pub.epsilon.slu.se/38401/1/hakanson-m-et-al-20250911.pdf
Forskningen görs mycket på tex äldreboenden och liknande och då gäller det en majoritet av de boende där. Inte enbart de som aktivt har ett "djurintresse". Men ja, om man inte gillar djur och tvingas ha ett djur kommer man sannolikt inte trivas och må bättre än om man bor helt själv. Försök har ju tom gjorts med gosedjur eller mekaniserade djur inom vården.
Att ha ett djur är ju som att ha en familj, så jag tycker inte det är att jämföra med att gå med i en förening eller ägna mig åt en aktivitet med andra människor. Husdjuret fyller en funktion som inte det du beskriver kan göra. Ett ständigt närvarande sällskap.
Jag säger inte att de aktiviteter du beskriver inte är bra, de fyller bara inte samma funktion hos någon som lever i ofrivillig ensamhet och har svårt för mellanmänskliga relationer.
Om man har goda mänskliga relationer där man kan få närhet, så är behovet av husdjur sannolikt mindre.
Han gav så mycket till många på boendet. Innan de blev alltför sjuka var det en lek att smuggla in honom till middagen. (eller att spara go'bitar som man smusslade åt honom när jag inte såg). Han väckte minnen av hundar som passerat under många liv. Han var något att prata om och någon att prata med. Han var en annan varelse att hålla i en stund. Lite kravlös och enkel närhet.
Jag önskar att jag kunnat lönat honom efter förtjänst