Att ha djur när man får försörjningsstöd

Bukefalos 30 år!

En del har anhöriga som betalar djurens omkostnader. En del lever på luft för att ha sina djur kvar, djuren betyder allt vilket i de fall jag tänker på också leder till mänsklig misär. Andra tummar på det de kan för att ha djuren kvar. Och en del får ihop det. Det finns alla varianter.
Jag anser väl att man kan ha djur om man får ihop ekonomin och är beredd att ta ansvar om de blir sjuka, även om det innebär avlivning. Man ska kanske vara försiktig med att skaffa nya. Det djuren gör är ju krasst att du själv skulle få mindre över till mat, kläder och hygien mm.
Precis det är ju så olika jag var oerhört billig i drift själv när jag gick på soc som man sa då. Jag var inte så intresserad av mat utan åt mest flingor och mjölk och lagade bara mat några gånger i veckan.

Har alltid tvättat håret någon gång i veckan därutöver bara varm dusch. Använt minimalt med smink i alla tider. Noll hårprodukter och övriga skönhetsprylar och ingrepp.

Sliter minimalt på mina kläder förutom skor. Skor är min enda stora utgift då jag går och springer mycket i terrängen :)

Fast att ta bort djur så lättvindigt för småsaker som kanske är dyra men ofarliga och lättbehandlade är inte helt rätt. Det är en annan sak om det är långdragna svårare sjukdomar som sen kräver vård och behandlingar resten av livet. Man måste se till att kunna betala veterinärvård till en viss grad vilket ju oftast går bra nu då man kan ta besöket på avbetalning oftast.
Jag håller inte med. Har man djur och ekonomin blir ansträngd är det helt okej att ta bort djuret om något dyrt skulle inträffa. Har djuret haft det bra tills dess hade jag inte känt minsta dåliga samvete.
Miljoner slaktdjur plågas och dödas dagligen att avliva ett älskat husdjur som levt ett bra liv är inget att trycka ner folk över.

Och vet du jag tror ingen gör det lättvindigt. Utan för att det inte finns något annat val.

Senast ändrad:
Jag håller inte med. Har man djur och ekonomin blir ansträngd är det helt okej att ta bort djuret om något dyrt skulle inträffa. Har djuret haft det bra tills dess hade jag inte känt minsta dåliga samvete.
Miljoner slaktdjur plågas och dödas dagligen att avliva ett älskat husdjur som levt ett bra liv är inget att trycka ner folk över.

Och vet du jag tror ingen gör det lättvindigt. Utan för att det inte finns något annat val.
Men det är inte läge att skaffa djur när man vet om det från början att man måste ta bort djuren för småsaker. Man måste skaffa djur iallafall med tanken och planeringen att kunna ge djuret ett längre liv än till första skadan. Och jo, det är faktiskt att ta bort dom lättvindigt.

Det är en helt annan sak om man hamnar i en dålig situation senare i livet, det kan ingen planera helt. Men att skaffa dom med tanken att vid första problemet är det bara att avliva, det är inte okej. För jo, även den lättaste grejen att lösa kan kosta mycket pengar.

Om jag någonsin skulle hamna på försörjningsstöd så måste jag göra mig av med katterna. De är min familj, men jag kan inte se hur jag skulle kunna vara en ansvarsfull djurägare i det läget. Det är inte bara det att katternas mat och försäkring kostar. Man får heller inte ha sparat kapital för att kunna betala för veterinärvård. Jag har precis gjort erfarenheten att en katt blivit långtidssjuk och tusenlapparna har flugit iväg trots skapligt bra försäkring.

Är det någon som har en annan syn? Kan man ha djur om man lever på försörjningsstöd? Hur löser man det då?
Jag tänker att om man tillfälligt behöver försörjningsstöd så är det orimligt att omedelbart göra något åt djur man redan har ansvaret för. Om man långsiktigt behöver det så är trots allt katter en rejäl utgiftspost som är svår att prioritera. Men vill man prioritera det framför annat som normen ska fylla så går det säkert.

Att däremot dra på sig nya utgifter för nya djur när man inte har en utsikt att åtminstone snart kunna försörja sig själv känns inte som ett rimligt förhållningssätt i min bok.

Men det är inte läge att skaffa djur när man vet om det från början att man måste ta bort djuren för småsaker. Man måste skaffa djur iallafall med tanken och planeringen att kunna ge djuret ett längre liv än till första skadan. Och jo, det är faktiskt att ta bort dom lättvindigt.

Det är en helt annan sak om man hamnar i en dålig situation senare i livet, det kan ingen planera helt. Men att skaffa dom med tanken att vid första problemet är det bara att avliva, det är inte okej.
Ja det är djur som redan finns vi diskuterar eller har jag missat något?
Att skaffa djur i dagens läge utan minsta ekonomisk buffert är en sämre idé ja.

Jag tänker att om man tillfälligt behöver försörjningsstöd så är det orimligt att omedelbart göra något åt djur man redan har ansvaret för. Om man långsiktigt behöver det så är trots allt katter en rejäl utgiftspost som är svår att prioritera. Men vill man prioritera det framför annat som normen ska fylla så går det säkert.

Att däremot dra på sig nya utgifter för nya djur när man inte har en utsikt att åtminstone snart kunna försörja sig själv känns inte som ett rimligt förhållningssätt i min bok.
Problemet är att om man har sparade pengar på ett konto för veterinärvård och annat för djuren så syns detta när man ansöker om försörjningsstöd. Man blir då ombedd att leva på dessa pengar innan man kan beviljas bistånd. Det är problemet som funderas över i trådstarten.

Skulle någon närstående kunna ha dina sparpengar på sitt konto så det inte märks att de är dina? Alltså bara för just veterinärutgifter, jag menar inte att man ska luras men det är ju fruktansvärt att behöva göra sig av med sina katter!
Kanske
Jag hade hund på försörjningsstöd för många år sen och det var ingen som sa något om det. Snarare tyckte soc det var bra att jag hade ett intresse men jag fick naturligtvis inget extra för hunden utan fick se till att mina pengar även räckte åt hunden och det gjorde det.

Men det var också andra tider då varken mat eller veterinär kostade en bråkdel av vad det gör nu.
Jag har också haft hund på försörjningsstöd. Hade jag kunnat omplacera hunden hade jag gjort det, men det var inte möjligt. Hunden var gammal och kroniskt sjuk. Att avliva för pengars skull klarade jag inte av.
Varför är det egoistiskt? Om djuren har en fantastiskt tillvaro i övrigt.
För mig känns det verkligen inte bra att avliva för något som skulle gå att bota. Djuret får ta smällen genom att offra sitt liv. Det är inte schysst.

Om jag hamnar på försörjningsstöd så kommer jag aldrig att komma ur det. Försörjningsstödet är utformat så att alla möjligheter försvinner förutom att få en anställning, och det lär jag aldrig få tyvärr. Jag behöver fokusera på alternativa lösningar, men hamnar jag hos soc så är det bara att glömma. Därför vore det en mardröm att hamna hos soc.

Så katterna måste bort om jag hamnar där. Tyvärr.

Problemet är att om man har sparade pengar på ett konto för veterinärvård och annat för djuren så syns detta när man ansöker om försörjningsstöd. Man blir då ombedd att leva på dessa pengar innan man kan beviljas bistånd. Det är problemet som funderas över i trådstarten.
Ja, det är ju rimligt ändå, att om man har tillgångar så ska de användas före att få försörjningsstöd. Men visst, det sätter personen i en svår sits där man inte längre klarar att ta ansvar för djuren på det sätt man gjort tidigare.

Ja, exakt så är det.

Fast att ta bort djur så lättvindigt för småsaker som kanske är dyra men ofarliga och lättbehandlade är inte helt rätt. Det är en annan sak om det är långdragna svårare sjukdomar som sen kräver vård och behandlingar resten av livet. Plus det faktum att det är fruktansvärda trauman och stress att behöva avliva familjemedlemmar pga att man valt att skaffa dom med vetskapen att dom behöver tas bort för mindre.

Man måste se till att kunna betala veterinärvård till en viss grad vilket ju oftast går bra nu då man kan ta besöket på avbetalning oftast hos dom flesta kliniker.
Vad det gäller katter så är ju avlivning oftast inte det värsta de kan drabbas av. Så även om det är tråkigt att behöva avliva för något som hade varit behandlingsbart men för dyrt för ens nuvarande ekonomi så tänker jag att katten ändå har det bra fram tills dess. Äldre katter är ju inte plättlätta att omplacera och @Wille har dom det ju bra fram tills dess att det möjligen är slut. Risken är ju trots allt att de får avlivas annars ändå, med tanke på det överskott av katter som finns och folks oförmåga att ta hand om sina katter på ett bra sätt.

Om jag någonsin skulle hamna på försörjningsstöd så måste jag göra mig av med katterna. De är min familj, men jag kan inte se hur jag skulle kunna vara en ansvarsfull djurägare i det läget. Det är inte bara det att katternas mat och försäkring kostar. Man får heller inte ha sparat kapital för att kunna betala för veterinärvård. Jag har precis gjort erfarenheten att en katt blivit långtidssjuk och tusenlapparna har flugit iväg trots skapligt bra försäkring.

Är det någon som har en annan syn? Kan man ha djur om man lever på försörjningsstöd? Hur löser man det då?
https://www.senioren.se/nyheter/nar-det-blir-for-dyrt-att-hjalpa-din-van/
https://chickasminnesfond.se/eget-familjedjur/
https://stiftelsemedel.se/stiftelsen-pro-bene-animalium/
Ännu fler https://www.svenskadjurfonden.se/bidragsmojligheter

Jo, jag känner till att det finns fonder. Jag blev beviljad fondmedel för min hund när jag levde på försörjningsstöd. Men jag orkar inte med stressen att ansöka och vänta på om man blir beviljad eller inte. Och i akuta situationer så hjälper det ändå inte. (Min katt Toni var nyligen jättesjuk och blev inlagd ett dygn. Det gick på över 20 000. Och trots låg självrisk så har det gått många tusen från egen ficka. Hon har i nuläget förbrukat cirka 30 000 från sin försäkring.)

Vad det gäller katter så är ju avlivning oftast inte det värsta de kan drabbas av. Så även om det är tråkigt att behöva avliva för något som hade varit behandlingsbart men för dyrt för ens nuvarande ekonomi så tänker jag att katten ändå har det bra fram tills dess. Äldre katter är ju inte plättlätta att omplacera och @Wille har dom det ju bra fram tills dess att det möjligen är slut. Risken är ju trots allt att de får avlivas annars ändå, med tanke på det överskott av katter som finns och folks oförmåga att ta hand om sina katter på ett bra sätt.
Min kontaktperson är aktiv i en kattorganisation som omplacerar katter. Hon hjälper mig vid behov och enligt henne så finns det efterfrågan på katter. De har ett jämt flöde i föreningen.

Ja, det är ju rimligt ändå, att om man har tillgångar så ska de användas före att få försörjningsstöd. Men visst, det sätter personen i en svår sits där man inte längre klarar att ta ansvar för djuren på det sätt man gjort tidigare.
Det håller jag med om. Men jag förstår också oron över att behöva göra sig av med ett älskat djur för att ekonomin inte räcker till.

Det anses hälsobefrämjande att ha djur om man är djurmänniska. Jag har hundar och utan dem hade jag inte levt, det finns ingen mening att leva utan hund för mig. Jag brukar säga att min husky är mitt antidepressiva. Nu råkade det bli så att mitt antidepressiva behövde ångestdämpande så därför har jag två hundar annars hade jag bara haft en. :) Men jag har haft hund hela mitt liv och förutom valpen som dog vid 6 månaders åldern av sitt hjärtfel, som jag visste om, så har ingen av mina hundar skadat sig eller varit sjuka någonsin. De har dött i hög ålder av cancer och bara besökt veterinär för vaccinering genom åren. Och jag har haft flera med tanke på att jag är 45 år gammal nu. Jag har låg inkomst och har satt gräns för vad jag klarar och har även hundarna vettigt försäkrade. Hamnar jag på försörjningsstöd stannar de förstås kvar, utan tvekan och jag kommer göra mitt bästa att lösa situationer som kan uppstå om de skadar sig eller blir sjuka och behöver veterinärvård. När ekonomin och försäkringen säger stopp till slut är avlivning ett alternativ och jag kör med devisen att en död hund lider inte. Det är inte egoistiskt. Det är trots allt något som kanske aldrig en kommer att behöva ske, något som aldrig har skett för mig tidigare så jag målar inte fan på väggen i förväg.

Jag ser försörjningsstöd som en bra grej när livet krisar och ett djur som ett bra stöd för människors psykiska och fysiska hälsa, de kan ha ett bra liv trots deras ägares knapra ekonomi, bara man inte låter det lida när det blir sjukt.

Och jag vet att djur inte är en mänsklig rättighet och att jag borde skämmas som tycker så här. Det gör jag. Men jag lever i alla fall. utan djur hade jag varken skämts eller levt och många ser det ju som jag.

Jag skulle inte tveka att fuska om jag skulle hamna på försörjningsstöd när det gäller just min katt. Be en släkting stå på försäkringen och betala hen kontant. Samma sak med buffert för sjukdom. Megara är så otroligt viktig för mig.

Enligt snabb googling och AI verkar det vara ok om djuret anses ha inverkan på psykiskt mående så kan vissa kommuner gå med på det men man måste ansöka speciellt med läkarintyg och jag gissar att det bedöms från fall till fall. Megara har noll värde ekonomiskt sett så att sälja henne skulle inte hjälpa.

Jag skulle inte tveka att fuska om jag skulle hamna på försörjningsstöd när det gäller just min katt. Be en släkting stå på försäkringen och betala hen kontant. Samma sak med buffert för sjukdom. Megara är så otroligt viktig för mig.

Enligt snabb googling och AI verkar det vara ok om djuret anses ha inverkan på psykiskt mående så kan vissa kommuner gå med på det men man måste ansöka speciellt med läkarintyg och jag gissar att det bedöms från fall till fall. Megara har noll värde ekonomiskt sett så att sälja henne skulle inte hjälpa.
Man får ha typ hund och katt osv men får ta från sin egen matbudget osv var beskedet jag fick när jag hade försörjningsstöd en period. Det var helt ok, de la sig inte i om jag hade nudlar till middag och inte köpte nya kläder och istället gav hunden mat, bara jag betalade hyra osv som jag skulle och skötte mina åtagande som jag skulle. Och förstås inte hade sparade pengar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur