Att ha djur när man får försörjningsstöd

Bukefalos 30 år!

Måste bara fråga, kan du få försörjningsstöd när du äger ditt hus?
I regel får man inte det. Det finns dock ett antal undantag som frångår den regeln. Jag anser att jag uppfyller minst ett undantag men socialen kan tycka annorlunda. Därför fasar jag för att hamna i den sitsen för jag har inte mycket ork för att kunna slåss. Jag är livrädd och jätteorolig för att hamna i den sitsen. Jag fasar för att jag inte kommer att överleva.

Men nu handlade den här tråden om att ha djur när man går på försörjningsstöd.

Faktum med att socialtjänsten under vissa omständigheter faktiskt kan räkna med medel som du lyckats spara av försörjningsstödet som "inkomst" vid normberäkningen. Det känns vansinnigt men Socialtjänsten har faktiskt fått rätt i förvaltningsrätten.
O_o Men det funkar ju inte då att t.ex. försörjningsstöd för fritidsaktiviteter betalas ut per månad. Då måste man ju få spara den summan för att kunna betala en terminsavgift.
Eller årskort för kollektivtrafik, för resor beräknas väl också per månad.

Jag har inte sagt något om pengar som ska gömmas? Men det nämndes kontant buffert tidigare i tråden.
Vad jag vet så tittar socialtjänsten på insättningar på dina konto, och det som kommer in(inkomst oavsett var det kommer ifrån) kan användas till din försörjning. Inte på ditt saldo, har du hundra kronor kvar vid nästa ansökan så räknas det inte som en inkomst att du har pengar kvar.

Googlade lite snabbt och förstod det som att sparade pengar, lite större summa, av tidigare försörjningsstöd kan anses vara pengar som kan användas till sin försörjning. Men jag har svårt att tro att en person som faktiskt lever på försörjningsstöd och inga andra inkomster/gåvor/osv en längre tid lyckas spara ihop några större summor så att det faktiskt blir en aktuell frågeställning.

Vad jag känner till så förväntas individen själv planera för till exempel terminsavgifter eller årsavgift för fritidsaktiviteter, men riksnormens summa är varje månad och man förväntas själv hushålla med den. Därför har jag ganska svårt att se att om man sparar en liten summa varje månad (kontant eller på eget konto för tydlighet) för att kunna betala sin katts självrisk eller veterinärbesök skulle vara ett problem, så länge det sker efter en utredning vid ansökan om försörjningsstöd. När du ansöker så kan du inte ha något sparat tyvärr.
Känner en person som blev varnad om att hen kanske inte skulle få lika mycket i stöd nästa månad just för att hen hade sparat alltför mycket av sitt försörjningsstöd (sparade till något annat, inte till djurkostnader). Så att spara pengar kan absolut leda till antingen nekat eller lägre försörjningsstöd nästa månad.

Låter ju som att försörjningsstöd inte är till för att få ut folk jobb osv eller ens kunna få ut folk i livet igen. Det här med att man inte får spara är extremt konstigt. Har man mediciner tex för flera tusen en månad så är ju dom tekniskt sätt omöjliga att få ut, för det finns mycket klumpsummor som man måste få spara ihop till för att kunna överleva det här livet.

Jag hade nog gjort så att jag tagit ut en större summa pengar varje månad och handlat kontant i affärer osv så att kontot alltid är nollat. Kan inte tänka mig att dom får gå så långt att dom vill se vad man använder kontanterna till. Så får det ju bara inte vara. Antar att det inte står någonstans i reglerna att kontanta köp är förbjudna.

Om det är det sättet man kan behålla sina djur på så är det det sättet jag hade gjort.

Låter ju som att försörjningsstöd inte är till för att få ut folk jobb osv eller ens kunna få ut folk i livet igen. Det här med att man inte får spara är extremt konstigt. Har man mediciner tex för flera tusen en månad så är ju dom tekniskt sätt omöjliga att få ut, för det finns mycket klumpsummor som man måste få spara ihop till för att kunna överleva det här livet.

Jag hade nog gjort så att jag tagit ut en större summa pengar varje månad och handlat kontant i affärer osv så att kontot alltid är nollat. Kan inte tänka mig att dom får gå så långt att dom vill se vad man använder kontanterna till. Så får det ju bara inte vara. Antar att det inte står någonstans i reglerna att kontanta köp är förbjudna.

Om det är det sättet man kan behålla sina djur på så är det det sättet jag hade gjort.
Just mediciner är inte det stora problemet när man har försörjningsstöd. Det kan de betala om det krisar och de kostar mycket. Min bror har inte försörjningsstöd alls, men har vid två tillfällen ansökt om att få hjälp därifrån att få betalt för sina mediciner så att han kan få dem, vilket blev beviljat. Andra gången fick han en något skarp tillsägelse att eftersom han i vanliga fall inte har försörjningsstöd får han försöka planera lite bättre, då hans inkomst är lite högre än försörjningsstödet är, så det fanns utrymme i inkomsten att planera. De betalar ju även för (akut och nödvändig, inte bara just undersökningar) tandvård och glasögon när man har försörjningsstöd.

Försörjningsstöd är till för att hålla folk vid liv, först och främst. Det finns också verksamheter för att få ut folk i jobb men det primära är att människor ska överleva.

Det kan mycket väl bli så att man måste lämna kvitton på vad man gjort med sina pengar, så det kan absolut gå så långt att man måste redovisa vad man gör med sina kontanter. Att ta ut allt som du beskriver kan vara en anledning till att behöva göra det.

Vad gäller medicin kan man beviljas kostnader för det utöver normen.

Försörjningsstöd är till för att hålla folk vid liv, först och främst. Det finns också verksamheter för att få ut folk i jobb men det primära är att människor ska överleva.

Det kan mycket väl bli så att man måste lämna kvitton på vad man gjort med sina pengar, så det kan absolut gå så långt att man måste redovisa vad man gör med sina kontanter. Att ta ut allt som du beskriver kan vara en anledning till att behöva göra det.

Vad gäller medicin kan man beviljas kostnader för det utöver normen.
Jag har haft försörjningsstöd någon period i livet och känner inte att det är så svartvitt som det utmålas i många fall. Det är nog för att jag är uppvuxen i en fattig familj och alltid levt fattig så det har inte varit någon förändring, inkomstmässigt. Det jobbigaste var att ansöka och psykiskt, mentalt veta att man kan få avslag, men det positiva var att jag faktiskt hade allt i ordning och inte fick avslag. Och jag fick glasögon och tandvård. Det hade jag inte fått utan försörjningsstöd för det hade jag inte haft råd med.

Försörjningsstöd är inte bara hemskt. Det är faktiskt en hjälp. Jag har lite svårt för att människor inte riktigt vill se det. Ha några hundralappar mer än lägsta gränsen för försörjningsstöd så är det mycket du inte kan få, tex tandvård och glasögon, mediciner osv.

Intressant, och motsägelsefullt tycker jag med tanke på vad jag skrev innan om att kunna betala års- eller terminsavgift för fritidsaktiviteter. Du har möjligtvis inte möjlighet att länka till mer information om hur förvaltningensrätten bedömt och vilka summor det gäller?

Får inte med citat här, detta är riktat till @escodobe inlägg 99

Men det är ändå galet, dom pengarna man får måste man få göra vad man vill med, annars kan dom lika gärna ge ut matkuponger och allting sådant så att man verkligen inte får en krona över till någonting annat än det absolut nödvändigaste för att kroppen ska fungera. Om det nu är så att kontot måste vara såpass tomt och att man måste handlat för en viss summa varje månad.

Har ändå svårt att se att dom har det som regel att man inte får ta ut pengarna. Har inte sett att det står så någonstans. Har heller inte sett att det står att man måste ha handlat en viss mängd mat per månad för dom.

Men det är ändå galet, dom pengarna man får måste man få göra vad man vill med, annars kan dom lika gärna ge ut matkuponger och allting sådant så att man verkligen inte får en krona över till någonting annat än det absolut nödvändigaste för att kroppen ska fungera. Om det nu är så att kontot måste vara såpass tomt och att man måste handlat för en viss summa varje månad.

Har ändå svårt att se att dom har det som regel att man inte får ta ut pengarna. Har inte sett att det står så någonstans. Har heller inte sett att det står att man måste ha handlat en viss mängd mat per månad för dom.
Sköter man inte de pengar man får i bidrag på rätt sätt kan man istället få matkuponger och socialtjänsten kan betala hyran direkt till värden, som exempel på vilka åtgärder som kan tas av myndigheten.
Man får verkligen inte göra vad man vill med pengarna, de betalas ut som bidrag till specifika saker som hyra, el etc.

Jag är utbildad socionom och har arbetat som socialsekreterare i 25 år så jag har sannolikt bättre koll än den som bara googlar.

Jag har haft försörjningsstöd någon period i livet och känner inte att det är så svartvitt som det utmålas i många fall. Det är nog för att jag är uppvuxen i en fattig familj och alltid levt fattig så det har inte varit någon förändring, inkomstmässigt. Det jobbigaste var att ansöka och psykiskt, mentalt veta att man kan få avslag, men det positiva var att jag faktiskt hade allt i ordning och inte fick avslag. Och jag fick glasögon och tandvård. Det hade jag inte fått utan försörjningsstöd för det hade jag inte haft råd med.

Försörjningsstöd är inte bara hemskt. Det är faktiskt en hjälp. Jag har lite svårt för att människor inte riktigt vill se det. Ha några hundralappar mer än lägsta gränsen för försörjningsstöd så är det mycket du inte kan få, tex tandvård och glasögon, mediciner osv.
Håller med dig! Har själv fått det för över 30 år sen under cirka ett halvårs tid.

Jag jobbade tidigare med en äldre syrisk kvinna som talade mycket lite svenska och levde på försörjningsstöd. Hon fick gå till soc en gång varje månad och de gick igenom hennes bankuttag. Soc betalade hennes hyra (helt sjukt en etta på 23 kvadrat i Nacka) 10,000. Det blev problem när hon missförstod och inte betalade en faktura från sjukhuset och det gick till inkasso. Det räknades inte som försörjningsstöds grundande. Så hon skulle få 500 kr mindre den månaden. Lyckades lösa det innan det gick till KK. Hon kom och viftade med en 500 lapp som hon fått av sin dotter. Sa åt henne att hennes dotter skulle betala det direkt. Hon var helt fantastisk, trots att hon var nästan 60, så otroligt energisk och stark som en häst. Så jo, soc är stenhårda.

Iofs fanns det även en yngre etniskt svensk kille där de inte alls kollade varje månad, hans föräldrar betalade en del av hans utgifter. Så jag tror det kan diffa lite från fall till fall. Han var helt rabiat mot 'invandrare' som kom till Sverige och fick bidrag. Umm, du har aldrig haft ett jobb i hela ditt liv och lever på bidrag. Men han kopplade det inte alls.

Ang avbetalning hos veterinären så är det väl ev lite tveksamt om man passerar kreditkollen på försörjningsstöd? Minns att de gånger jag ville delbetala nånting fick jag ta det i någon annans namn, men det är typ 15+ år sen jag hade försörjningsstöd också.
Jag kan inte ens skaffa glasögonabonnemang som student så tvivlar på att det skulle gå att passera kreditkontroller på försörjningsstöd.

Jag jobbade tidigare med en äldre syrisk kvinna som talade mycket lite svenska och levde på försörjningsstöd. Hon fick gå till soc en gång varje månad och de gick igenom hennes bankuttag. Soc betalade hennes hyra (helt sjukt en etta på 23 kvadrat i Nacka) 10,000. Det blev problem när hon missförstod och inte betalade en faktura från sjukhuset och det gick till inkasso. Det räknades inte som försörjningsstöds grundande. Så hon skulle få 500 kr mindre den månaden. Lyckades lösa det innan det gick till KK. Hon kom och viftade med en 500 lapp som hon fått av sin dotter. Sa åt henne att hennes dotter skulle betala det direkt. Hon var helt fantastisk, trots att hon var nästan 60, så otroligt energisk och stark som en häst. Så jo, soc är stenhårda.

Iofs fanns det även en yngre etniskt svensk kille där de inte alls kollade varje månad, hans föräldrar betalade en del av hans utgifter. Så jag tror det kan diffa lite från fall till fall. Han var helt rabiat mot 'invandrare' som kom till Sverige och fick bidrag. Umm, du har aldrig haft ett jobb i hela ditt liv och lever på bidrag. Men han kopplade det inte alls.
Jag lämnade in kontoutdrag för tre månader bak första gången jag ansökte och därefter var det mina fakturor som lämnades in och allt sammanställdes och jag fick pengarna. Övriga månader gick de inte igenom mina kontoutdrag. Min syster får visa det varje månad, min son fick visa det också. Jag tror att det beror lite grann på hur man lever och hur man är som person också i övrigt samt vilken handläggare man får. Flera olika faktorer spelar in. Jag uppvisade korrekta papper från början, och i tid, jag sökte jobb, följde handlingsplan och det var inga som helst problem. I både min systers och min sons fall har det varit krångel och då blir de genast också mer misstänksamma och hårdare. Har man då också en handläggare som direkt utgår ifrån att alla fuskar så kan de vara hårda av den anledningen också. Vissa handläggare är verkligen på fel plats och har fel jobb!!

Flera av de som berättar för mig om krångel har också berättat om hur de samtidigt försökt fuska med pappersarbetet, lämnat in sent, haft ursäkter, missat saker och helt enkelt gjort det väldigt svårt för sig. Ett bra recept för en nitisk handläggare också.

Försörjningsstöd är tänkt för en period av ens liv. Varför ska man göra vad man vill för de pengarna man ändå får av samhället? Räcker det inte med att man får så man har tak över huvudet, mat i magen, får pengar till vård och mediciner, tandvård, kläder, glasögon och kan ha telefon och internet?

Jag kan inte ens skaffa glasögonabonnemang som student så tvivlar på att det skulle gå att passera kreditkontroller på försörjningsstöd.
Ja, man kollar väl tex på deklarationen vid kreditkollen och där är man ju generellt nollad om man har försörjningsstöd.

Jag lever på 100% sjukersättning själv och kan idag ta saker på delbetalning, men det är låga summor och glasögonen krävde handpenning. Kreditkort eller lån kan jag inte få alls pga min låga årsinkomst. Jag hade absolut inte räknat med att beviljas delbetalning på försörjningsstöd således.

Man har ju väldigt olika orsaker toll att behöva försörjningsstöd. Jag är All In på att vi ska ha ett starkt socialt skyddsnät. Men jag anser också att om man är i behov av försörjningsstöd (aka skattemedel) och det inte ska bortrationaliseras av högern är det viktigt att det används rätt. Eller (nu kommer ett hårdvridet exempel) är det ok att jag går på försörjningsstöd, mina föräldrar betalar alla mina omkostnader och jag använder försörjningsstödet som fickpengar?
Eftersom det är skattemedel som ska hjälpa folk i ekonomisk nöd är det viktigt att det är till det pengarna går.

Man har ju väldigt olika orsaker toll att behöva försörjningsstöd. Jag är All In på att vi ska ha ett starkt socialt skyddsnät. Men jag anser också att om man är i behov av försörjningsstöd (aka skattemedel) och det inte ska bortrationaliseras av högern är det viktigt att det används rätt. Eller (nu kommer ett hårdvridet exempel) är det ok att jag går på försörjningsstöd, mina föräldrar betalar alla mina omkostnader och jag använder försörjningsstödet som fickpengar?
Eftersom det är skattemedel som ska hjälpa folk i ekonomisk nöd är det viktigt att det är till det pengarna går.
Får man fullt försörjningsstöd när man bor hemma? Skulle inte tro det faktiskt, och det är ingenting man vill gå på frivilligt. Det är inte roligt att bli kollad osv, ingen frisk person vill det.

Det viktiga om man ska komma ut på arbetsmarknaden igen är ju att man mår bra, att enbart fokusera på överlevnad lämnar inget utrymme för psykisk hälsa och det blir en ond spiral som är svår att komma ur. Majoriteten som får försörjningsstöd mår antagligen inte på topp som det är, dom behöver mer handlingskraftig hjälp att ta sig ur situationen än bara fattigdom. Att då ta ifrån dom alla möjligheter i livet och det som ger energi är fel. Men det är ju många som tycker så att om man inte jobbar har man inte rätt till ett liv, tyvärr.

Att känna sig trygg och få ha en katt eller hund tycker jag är mer eller mindre en rättighet, det ger så otroligt mycket och håller en frisk och över ytan. Jag hade gjort vad jag kunnat för att ha kvar familjemedlemmar, någon måtta måste det vara.

Får man fullt försörjningsstöd när man bor hemma? Skulle inte tro det faktiskt, och det är ingenting man vill gå på frivilligt. Det är inte roligt att bli kollad osv, ingen frisk person vill det.

Det viktiga om man ska komma ut på arbetsmarknaden igen är ju att man mår bra, att enbart fokusera på överlevnad lämnar inget utrymme för psykisk hälsa och det blir en ond spiral som är svår att komma ur. Majoriteten som får försörjningsstöd mår antagligen inte på topp som det är, dom behöver mer handlingskraftig hjälp att ta sig ur situationen än bara fattigdom. Att då ta ifrån dom alla möjligheter i livet och det som ger energi är fel. Men det är ju många som tycker så att om man inte jobbar har man inte rätt till ett liv, tyvärr.

Att känna sig trygg och få ha en katt eller hund tycker jag är mer eller mindre en rättighet, det ger så otroligt mycket och håller en frisk och över ytan. Jag hade gjort vad jag kunnat för att ha kvar familjemedlemmar, någon måtta måste det vara.
Man kan absolut få fullt försörjningsstöd om man bor kvar hos föräldrar, det bedöms utifrån omständigheter.

Du får ha en katt eller hund. Och jo, du kan få försörjningsstöd om du bor hemma, är över 18 år och inte går i skolan eller är över 21 och inte går i skola. Dina föräldrar är inte skyldiga att försörja dig då utan du får betala för dig själv då, alltså rätt till försörjningsstöd.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka