Bukefalos 28 år!

Att ha hästen oförsäkrad

Sv: Att ha hästen oförsäkrad

Jag köpte en helförsäkrad 21-åring. När hon var 22,5 så fick hon en snabbväxande cancertumör i ena ögat. Den växte så den täckte hela ögat på 14 dagar!


Veterinärerna rådde mig att låta henne opereras, hon var i så fint skick så det var värt det. De gav henne ett år till att leva. Nu har det snart gått tre år och hon är fortfarande toppenpigg(snart 26 år)


Så jag är superglad att hon hade försäkring och jag slapp att avliva henne, vilket annars varit utgången om hon varit oförsäkrad. Det är den frågeställningen du får ta ställning till, har du råd att operera om det blir en dyr operation?

Om inte Loppan varit försäkrad när jag köpte henne så hade jag köpt henne i alla fall, men jag hade inte låtit operera henne mot tumören. Då hade hon fått somna in!
 
Sv: Att ha hästen oförsäkrad

Funderingar:
Vi har slutat/dragit ner på försäkringar för både hundar och hästar och räknar istället med att använda "sparade premiepengar" till framtida eventuell veterinärvård. Räknar man på det, så vill det till ordentlig otur om man i det långa loppet ska förlora på det.

Din säljare har gått på samma resonemang och valt bort försäkring, vilket nu "drabbat" dig i o m att du inte kan ta över en sådan och fortsätta ha hästen försäkrad. Du tvingas alltså in i samma resonemang, men utan att ha glädje av tidigare års besparingar s a s. Vore det inte skäligt att få en prisnedsättning som kompensation? På så sätt skulle även du redan från början ha en viss buffert vid ev vet-skada.
Att hästen inte är försäkringsbar borde väl automatiskt påverka värdet?

LIA
 
Sv: Att ha hästen oförsäkrad

Tack för alla era åsikter!

Ska försöka sänka priset pga försäkrings bristen, men han är redan ganska billig. Spec eftersom jag får all utrustning med..

Tänkre nog teckna en katastrofförsäkring, den kostar väldigt lite och man kan ju alltid hoppas att om han måste skada sig, så är det i samband med ett blixtnedslag :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 841
Senast: ako
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
970
Hästvård Hur hade ni resonerat? Om ni köper en häst som tidigare är oförsäkrad (12 år) är det bortkastat att livförsäkra den? Jag tänker att det...
Svar
9
· Visningar
1 387
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 526
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp