Bukefalos 28 år!

Att hinna leva

Klart det går. Det är en fråga om prioriteringar och planering.

Plus att man måste försaka en del om man ska prioritera. Bestämma vad som är viktigt och rationaliseera allt som går.

Matlagning som bara kräver lite passning, foder som förbereds i förväg - det är sånt som underlättar.
Eluppvärmda vattenkoppar underlättar enormt. Tar bort allt tids- och svordomskrävande vattenbärande.
Diskmaskin (bänk-) sparar massor av tid och underlättar samvetet.

Plus att jag själv nog skulle valt att åka bil och ta den kostnaden för att vinna lite tid. För mig är tid viktigare än pengar.
 
Men alltså, vi tänker en timmes morgonfix, nio timmars jobb (inkl lunch), 2,5 timmars pendling och så 2 timmar 45 minuters fritid på kvällen. Jag får det till strax under 16 timmar, och så då 8 timmars nattsömn.

Det ser helt omöjligt ut! Bor du granne med stallet? Annars bör ju bara där gå ytterligare lite restid?

Jag fattar inte var jag får all min tid från, men jag är vaken och mer eller mindre aktiv ungefär 5-6 timmar efter jobbet. Då sover jag iofs för lite i veckorna, men ändå.
 
Haha, konstig rubrik... :p

Efter att ha haft ledigt några månader i samband med flytt jobbar jag återigen heltid. Men nu med långa pendlingstider.

Förut hade jag 25 min enkel väg till jobbet, nu har jag 70 min. I gengäld är stallet mkt mer lättarbetat, så jag behöver inte slita ihjäl mig där.

Tyckte det blev knappt om tid igår (första jobbdagen), så jag summerade tid för sömn, fix på morgonen, resa, jobb etc och när jag är hemma igen efter dagens jobb har jag 2 h 45 min innan jag ska sova igen. På den tiden ska jag fodra hästarna med både lusern och hö, packa höpåsar, fylla vatten, mocka ligghall (gärna rida, men det ser omöjligt ut) och laga mat till mig själv, diska, fixa inför morgondagen och varva ned inför sömn...

Känns som en omöjlig ekvation... Samtidigt vill jag inte köra bil till jobbet, just nu pga mörker och is, men även för att det blir snordyrt. Så jag behöver tips på antingen hur jag kan kapa tid eller på hur jag ska stå ut med detta (i mina ögon) trista vardagsliv.


Jag hade det så, minus hästen dock, vid en tidigare anställning. Jag höll ut i dryga två år, sedan blev det bara för tungt. Pendlingen sög enormt med tid, och jag hade inte ett jobb med möjlighet att ex arbeta hemifrån en halvdag ibland, utan helt arbetsplatsförlagd tid.

Friluftsliv och socialt liv blir på helgerna, utom möjligen mitt i sommaren när ljuset och värmen ger extra energi. Men mina vardagar var i princip enbart enligt rutin: upp 06, duscha, äta frukost, åka till jobbet 06:50, resa, jobba, resa, vara hemma ca 19:00, göra middag och äta, sova ca 22.

Det gick ju givetvis, och jag tyckte om mitt jobb. Men just pendlingen innebar att dagarna kändes väldigt långa, och att jag inte kunde flexa med tiderna alls blev också tröttsamt.

Finns det ingen möjlighet för dig att jobba hemifrån en dag i veckan, eller att kanske samåka med någon?
 
Jag är ledsen, men det hade jag helt enkelt inte fått ihop. Även utan häst känns det helt omöjligt för mig, om det gäller fem dagar i veckan.

Skönt att höra! Jag tror jag ska prova ett tag och sedan om det känns helt omöjligt att leva såhär får jag tänka om. Tex äta lunch ute och ha färdig matlåda till middag istället. Eller ta bilen. Men månadskostnaden ökar med 1600 kr då.
 
Skönt att höra! Jag tror jag ska prova ett tag och sedan om det känns helt omöjligt att leva såhär får jag tänka om. Tex äta lunch ute och ha färdig matlåda till middag istället. Eller ta bilen. Men månadskostnaden ökar med 1600 kr då.
Hur mycket tid skulle du spara med bilen?
 
Vilka tider jobbar du? Om du bara har 3 timmar och 40 minuter från att du slutar jobbet till att du måste ligga nedbäddad borde det betyda att du slutar ganska sent? Finns det några sysslor du kan göra på morgonen istället? Förbereda middag, mocka åt hästarna eller liknande?

Jag jobbar rätt fritt, men det är ju ändå 8 h jobb + pendling oavsett hur jag lägger tiderna. Jag har 2 h 45 min tills det är sovdags. :)

Morgonen är redan planerad in i minsta detalj, skulle jag göra mer saker på morgonen, så skulle jag bara komma hem senare på kvällen.
 
Laga mat på söndag för lunch + middag måndag och tisdag samt lunch onsdag, sen lagar du ny mat på onsdagskvällen för torsdag och fredag. Då blir det 5 lådor åt gången, det blir ju en rejäl gryta/panna av vad du nu gör bara.
Du kan ju också ta med dig och äta middag på bussen i form av sallad, och sen bara fylla på med en macka på kvällen om du behöver.

Du verkar vara rätt inställd på att göra vissa grejer varje dag, ofta går det fortare om du inte sprider ut sysslorna. Finns det inget i stallet eller hemmet som du kan klumpa ihop? Tex packa höpåsar varannan dag eller så?

Du menar äta samma sak fem gånger på raken? Är inte riktigt min melodi, jag behöver variation. Det går tyvärr inte att äta på bussen, annars hade det varit smidigt.

De saker jag gör varje dag, som jag skulle kunna göra mer sällan, tar ju ändå lika lång tid att göra även om jag skulle göra det varannan dag. Mocka tex måste göras varje dag, annars har de ingenstans att ligga. Packa hö är också samma tid, ingen skillnad om jag gör det varje eller varannan dag.

Fy vad jag känner mig negativ! Men tack för att ni försöker allihop! :)
 
Packa höpåsar för hela veckan på helgen, dosera lusern i byttor för hela veckan på helgen. Skaffa medryttare ett par dagar i veckan så du får någon stalledig dag.
Laga mat för hela veckan på helgen (läste att du inte har frys eller matlådor för det). Köp fler matlådor, en hel del mat kan förvaras i fryspåsar. Maten håller i kylskåp längre än man tror.
Lättlagad mat = mat som lagar sig själv. Allt i en gryta och låt stå, eller in med maten i ugnen. Bort med all mat du måste stå och passa på medan den blir klar

Ska klura lite på hästarnas foder. Det tar inte lång tid alls att fixa i dagsläget, det gör jag medan de äter lusern. Har varken hökassar eller hinkar för sju dagar, så det blir ju en inköpskostnad i såna fall. Men kan kanske bli smidigare att skippa den biten.

Idag packar jag hö medan de äter lusern, men om höet redan är packat för hela veckan, så skulle jag kunna äta medan de äter. *klurar*
 
Jag packade påsar för hela veckan på helgen. Och kraftfoder i byttor.

Och så har vi djupströbädd i lösdriften.

Djupströbädd funkar inte, ligghallen är för liten, så den måste jag mocka varje dag. Men kanske packa höet på söndagar. Ska räkna på om jag kan dra ned på lusernen också, så tar det mindre tid med rengöring etc.
 
Säger som flera andra, går det att packa höpåsar på helgen så att du har för hela veckan? Så gjorde jag och min kompis när vi hade stall ihop och båda jobbade heltid. Automatisera vattnet så att det sköter sig själv och slipper påfyllning. Hitta någon som vill rida och i gengäld kan mocka ligghall och ta lite fodringar? Gärna någon du gillar att hänga med så blir det socialt liv också, allt i ett. :) Laga mat för några dagar framåt så att du inte behöver laga varje kväll?

Packa påsar ska jag klura på. Vattnet går inte att automatisera, finns inget vatten i närheten, utan jag fyller dunkar i skottkärran och går.

Har ingen häst som andra kan rida tyvärr, dessutom ligger stallet långt bort ute i ingenstans. Men tanken är bra!
 
Klart det går. Det är en fråga om prioriteringar och planering.

Plus att man måste försaka en del om man ska prioritera. Bestämma vad som är viktigt och rationaliseera allt som går.

Matlagning som bara kräver lite passning, foder som förbereds i förväg - det är sånt som underlättar.
Eluppvärmda vattenkoppar underlättar enormt. Tar bort allt tids- och svordomskrävande vattenbärande.
Diskmaskin (bänk-) sparar massor av tid och underlättar samvetet.

Plus att jag själv nog skulle valt att åka bil och ta den kostnaden för att vinna lite tid. För mig är tid viktigare än pengar.

Vissa av dina förslag är bra men tyvärr inte genomförbara. Fick jag bestämma skulle jag inte jobba heltid, just för att jag tycker min tid är viktigare än pengar. Men nu är alternativet tyvärr arbetslös och det funkar inte för mig.
 
Jag hade nog rationaliserat bort maten. Alltså lagandet. Men det är ju för att jag avskyr att laga mat och knappt gör det om tid finns, så då hade nog färdiga maträtter till middag och utelunch varit min grej.
Jag packade höpåsar så det räckte en vecka i taget om inte mer typ. Har nog fortfarande en miljon ikeapåsar :p
Har nog inga andra tips att komma med men hoppas du hittar något som fungerar! Och att du trivs med jobbet, låter hemskt med så lite fritid annars!
 
Men alltså, vi tänker en timmes morgonfix, nio timmars jobb (inkl lunch), 2,5 timmars pendling och så 2 timmar 45 minuters fritid på kvällen. Jag får det till strax under 16 timmar, och så då 8 timmars nattsömn.

Det ser helt omöjligt ut! Bor du granne med stallet? Annars bör ju bara där gå ytterligare lite restid?

Jag fattar inte var jag får all min tid från, men jag är vaken och mer eller mindre aktiv ungefär 5-6 timmar efter jobbet. Då sover jag iofs för lite i veckorna, men ändå.

Ja, jag har tio meter till stallet. Annars skulle det aldrig funka. Jag vet ju att ekvationen inte ser rolig ut, men just nu måste jag få det att funka.

Alternativet är att typ acceptera läget och bara rida på helgen. :(
 
Jag hade det så, minus hästen dock, vid en tidigare anställning. Jag höll ut i dryga två år, sedan blev det bara för tungt. Pendlingen sög enormt med tid, och jag hade inte ett jobb med möjlighet att ex arbeta hemifrån en halvdag ibland, utan helt arbetsplatsförlagd tid.

Friluftsliv och socialt liv blir på helgerna, utom möjligen mitt i sommaren när ljuset och värmen ger extra energi. Men mina vardagar var i princip enbart enligt rutin: upp 06, duscha, äta frukost, åka till jobbet 06:50, resa, jobba, resa, vara hemma ca 19:00, göra middag och äta, sova ca 22.

Det gick ju givetvis, och jag tyckte om mitt jobb. Men just pendlingen innebar att dagarna kändes väldigt långa, och att jag inte kunde flexa med tiderna alls blev också tröttsamt.

Finns det ingen möjlighet för dig att jobba hemifrån en dag i veckan, eller att kanske samåka med någon?

Kan tyvärr inte jobba hemifrån, däremot kan det komma att bli lite samåkning längre fram i tiden. Dock inte nu, nu funkar bara buss.
 
Ja, jag har tio meter till stallet. Annars skulle det aldrig funka. Jag vet ju att ekvationen inte ser rolig ut, men just nu måste jag få det att funka.

Alternativet är att typ acceptera läget och bara rida på helgen. :(
Kan du rida där du har stallet? Tänkte så du inte behöver lägga tid på att köra till ridhus eller liknande. Om du typ kan äta när hästarna äter kanske du kan hinna rida en häst?
 
Jag hade nog rationaliserat bort maten. Alltså lagandet. Men det är ju för att jag avskyr att laga mat och knappt gör det om tid finns, så då hade nog färdiga maträtter till middag och utelunch varit min grej.
Jag packade höpåsar så det räckte en vecka i taget om inte mer typ. Har nog fortfarande en miljon ikeapåsar :p
Har nog inga andra tips att komma med men hoppas du hittar något som fungerar! Och att du trivs med jobbet, låter hemskt med så lite fritid annars!

Hittills trivs jag super med jobbet! Måste bara lära mig att sänka kraven på hemlagad matlåda tror jag. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 762
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 616
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 037
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp