Att hinna leva

Jag hade utan tvekan valt bilen i ditt läge. Men jag älskar att köra bil också, så jag hade tagit bilen om jag hade haft en kilometer till jobbet också (been there..:p).

När jag hade min häst i kollektivstall långt hemifrån (fruktansvärt tidskrävande) packade jag allt hö för hela veckan på söndagen. Ja, det tar ju längre tid just den dagen men då var jag ändå ledig och slapp sen packa hö resten av veckans dagar.

Matlagning hade också rykt först hos mig. Min ursprungliga plan var att äta lunch ute på jobbet för att slippa laga middag hemma (jag är en så som bara ätit ett lagat mål mat om dagen). Jag hatar att laga mat, jag är dessutom riktigt usel på det och jag tycker inte ens om att äta, så det är en syssla som hade prioriterats bort rätt kvickt vid tidsbrist.
 
Gröt som middag?
Skulle lätt räkna på om jag hade råd ta bilen om jag sparade 90 minuter.

Går inte investera i frostfritt vatten? Det absolut bästa inköp jag nånsin gjort kring hästeriet är thermobars!

Jag har en 130-liters thermobar. Men inte vatten i närheten = måste fyllas på. :)
 
Jag hade utan tvekan valt bilen i ditt läge. Men jag älskar att köra bil också, så jag hade tagit bilen om jag hade haft en kilometer till jobbet också (been there..:p).

När jag hade min häst i kollektivstall långt hemifrån (fruktansvärt tidskrävande) packade jag allt hö för hela veckan på söndagen. Ja, det tar ju längre tid just den dagen men då var jag ändå ledig och slapp sen packa hö resten av veckans dagar.

Matlagning hade också rykt först hos mig. Min ursprungliga plan var att äta lunch ute på jobbet för att slippa laga middag hemma (jag är en så som bara ätit ett lagat mål mat om dagen). Jag hatar att laga mat, jag är dessutom riktigt usel på det och jag tycker inte ens om att äta, så det är en syssla som hade prioriterats bort rätt kvickt vid tidsbrist.

Det där med mat är lite knepigt. Jag vill laga den själv, plus att det blir mkt billigare. Men det är enklare att köpa. 110 kr för en lunch är dock ganska saftigt, så jag ska fundera ett varv till. Ev äter jag matlåda 3 ggr/vecka och "lyxar" med att äta ute 2 ggr/vecka. Fredagar är det efterrätt. :angel:
 
Varje dag? Skaffa fler så det räcker fylla en gång i veckan. Eller max två gånger.

Jag tror största hindret du har är mentalt. Att du måste ändra tänk.

Nä, varannan dag. :) Finns tyvärr ingen plats för fler.

Att ändra tänk är ju hela anledningen till att jag startade tråden. Jag kan ju inte ändra att dygnet har 24 h, att pendlingen tar den tid den tar etc, därför behöver jag ju tänka om. Som tex @grodan21 lyfte fram bilkostnaden vs tiden jag sparar. :)
 
Nä, varannan dag. :) Finns tyvärr ingen plats för fler.

Att ändra tänk är ju hela anledningen till att jag startade tråden. Jag kan ju inte ändra att dygnet har 24 h, att pendlingen tar den tid den tar etc, därför behöver jag ju tänka om. Som tex @grodan21 lyfte fram bilkostnaden vs tiden jag sparar. :)

Ingen plats hur? Varannan dag är ganska ofta om man måste släpa vattnet och man gör det själv hela tiden.
 
Nä, varannan dag. :) Finns tyvärr ingen plats för fler.

Att ändra tänk är ju hela anledningen till att jag startade tråden. Jag kan ju inte ändra att dygnet har 24 h, att pendlingen tar den tid den tar etc, därför behöver jag ju tänka om. Som tex @grodan21 lyfte fram bilkostnaden vs tiden jag sparar. :)

Kan du kanske skaffa medryttare/hjälp i stallet? Att inte åka kollektivt kanske också sparar tid som ngn skrev? Finns det ingen utrymme för flex alls?
 
Jag har också lite samma problem, dock inte lika långt till jobbet men vill hinna med heltidsjobb, hästarna, gymma och laga vettig mat.

Nu behöver jag inte inte vara i stallet varje dag, blir bara 5 dagar i vecka. De dagar jag inte är i stallet så ser jag till att göra matlådor, städa, fixa tvätt osv. Försöker planera veckan på söndagar, då blir det lite enklare. :)
 
Med så lite tid hade jag valt:
* Gå ner i tid på jobbet
* Sälja hästen/hästarna alternativt minska ner hästantal till en.

Jag har själv valt att gå ner i tid på jobbet så jag jobbar inte heltid längre, just för att få ihop resten av mitt liv. Med så lite tid över kan det ju inte vara roligt att ha häst...

Håller med .

Jag hade 50 min enkel väg (längre vid dåligt väglag) pendling med bil till och från jobbet i 11 års tid och heltidsjobb. Dessutom låg jobbet helt avsides så absolut inga möjligheter att tex uträtta ett snabbt ärende på lunchen. Så listan på ”måste hinnas med” låg alltid kvar och hann man inte allt på listan en dag pga oförutsedda händelser så växte listan sig bara längre.
Jag hade EN häst och hade ALDRIG hunnit med flera, då jag utifrån hur jag själv funkar motivationsmässigt, om jag ens ska ha häst prioriterar att den är helt igång och i kondition och tränas efter mål och upplägg. Om detta inte hinns med hade jag tappat sugen helt och inte upplevt nån mening med att ha häst !
Jag hade duktig medryttare som red 1 dag/vecka så jag kunde vara helt hästfri och komma hem lite tidigare för att ”hinna ifatt” och göra ngt annat än bara måsten. Hjälpte mycket !

@Habina du har väl typ 4-5 hästar ?
 
Ingen plats hur? Varannan dag är ganska ofta om man måste släpa vattnet och man gör det själv hela tiden.

Ingen plats på så vis att det inte finns någon mer yta där det även kan gå en elsladd. :)

Jag tror du förstorar upp det här till ett jätteproblem. ;) Jag fyller tre dunkar med vatten, kör dem i skottkärran ca 20 meter och fyller thermobaren. Sen gör jag om den proceduren två gånger och så är det klart. Ja, det tar tid, men inte hiskeligt lång tid.
 
Kan du kanske skaffa medryttare/hjälp i stallet? Att inte åka kollektivt kanske också sparar tid som ngn skrev? Finns det ingen utrymme för flex alls?

Medryttare funkar tyvärr inte, bortsett från att jag inte har nån häst den personen kan rida, så är det för långt bort som stallet är.

Lutar helt klart åt att jag måste ta bilen istället...

Jo, flex har jag, men måste ju ändå jobba 40 h/vecka. Däremot kan jag välja om jag tex vill gå 15 nån dag, men då måste jag jobba in den tiden någon annan dag.
 
Medryttare funkar tyvärr inte, bortsett från att jag inte har nån häst den personen kan rida, så är det för långt bort som stallet är.

Lutar helt klart åt att jag måste ta bilen istället...

Jo, flex har jag, men måste ju ändå jobba 40 h/vecka. Däremot kan jag välja om jag tex vill gå 15 nån dag, men då måste jag jobba in den tiden någon annan dag.
Du kan inte börja en timme tidigare? :)
 
Håller med .

Jag hade 50 min enkel väg (längre vid dåligt väglag) pendling med bil till och från jobbet i 11 års tid och heltidsjobb. Dessutom låg jobbet helt avsides så absolut inga möjligheter att tex uträtta ett snabbt ärende på lunchen. Så listan på ”måste hinnas med” låg alltid kvar och hann man inte allt på listan en dag pga oförutsedda händelser så växte listan sig bara längre.
Jag hade EN häst och hade ALDRIG hunnit med flera, då jag utifrån hur jag själv funkar motivationsmässigt, om jag ens ska ha häst prioriterar att den är helt igång och i kondition och tränas efter mål och upplägg. Om detta inte hinns med hade jag tappat sugen helt och inte upplevt nån mening med att ha häst !
Jag hade duktig medryttare som red 1 dag/vecka så jag kunde vara helt hästfri och komma hem lite tidigare för att ”hinna ifatt” och göra ngt annat än bara måsten. Hjälpte mycket !

@Habina du har väl typ 4-5 hästar ?

Jag har en ridhäst, en unghäst, en ponny som förhoppningsvis säljs denna vecka och en ponny som är ett år. Självklart kommer det bli lite lättare när ponnyn flyttar, det blir iaf 20 liter mindre vatten som går åt/dag, hon äter 3 kg hö som jag inte behöver packa och jag behöver inte visitera henne. Men det kommer inte bli en jättestor skillnad. ;)
 
Ingen plats på så vis att det inte finns någon mer yta där det även kan gå en elsladd. :)

Jag tror du förstorar upp det här till ett jätteproblem. ;) Jag fyller tre dunkar med vatten, kör dem i skottkärran ca 20 meter och fyller thermobaren. Sen gör jag om den proceduren två gånger och så är det klart. Ja, det tar tid, men inte hiskeligt lång tid.

Det går inte fortare att köpa en slang som går hela vägen som du kopplar loss och förvarar i värmen? Vi hade kanske 15 meter till hagen och hade slangen inne i plusgrader. Känns som det borde gå fortare än att springa fram och tillbaka flera ggr och fylla på och tömma ur dunkar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 915
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 427
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
874
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp