Att hitta rätt ras (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

Tror också på tollaren framför welshen. Dock har jag träffat så många otrevliga tollare så jag är lite avskräckt, men jag vet att det går att hitta en bra med rätt research. Men ja, tollaren är en högt rankad kandidat :) Även om jag inte har något emot pälsvården :)

Visste inte att welshen hade så mycket problem med allergier. Usch! Allergi är verkligen en av mina största farhågor, ser så många allergiska hundar i min ras idag och det är så hemskt! Så stort tack för infon!

Jag har mest träffat trevliga tollare, min kompis har alltid haft i sin familj och eftersom vi växte upp ihophar jag levt med dom på nära håll. Har just nu två kollegor med varsin samt tränat i träningsgrupp tillsammans med två, alla fungerade fint och var hemskt trevliga och roliga att träna med. Men har förstått att det kan finnas lite rädslor och mentalitetsproblem inom rasen, men med bra research och lite uthållighet i väntan på valp tror jag nog att det går att hitta riktigt bra individer :)
 
Jag är ju van vid stora hundar och kan absolut inte se mig med en liten hund. Min minsta dalmatiner är ca 55 cm hög/25 kg och hon känns väldigt liten :D men jag måste inse att min kropp inte pallar för stora och burdusa hundar längre. Tyvärr.. De kan vara stora under förutsättning att de är mjuka och lätta i kroppen. Där vet jag inte hur kh collie är? Den långhåriga var iaf fjäderlätt.
Min fröken väger ca 18-19 kg. Ca 58 hög. Väldigt glad och sprallig, hoppar en hel del på husse (som tillåter det), men inte alls på mig. Jag skulle inte kalla henne burdus alls. Mild och följsam. Jag tror att du skulle trivas med collie.
 
Min fröken väger ca 18-19 kg. Ca 58 hög. Väldigt glad och sprallig, hoppar en hel del på husse (som tillåter det), men inte alls på mig. Jag skulle inte kalla henne burdus alls. Mild och följsam. Jag tror att du skulle trivas med collie.
Oj, hon väger inte mer? Är hon fullvuxen? Jag trodde nog de vägde betydligt mer :o Jag ska absolut försöka träffa fler!
 
Tittat på kelpie? Om du gillade BC så borde ju kelpie passa också avseende mentaliteten. Det är ju även en ras som både kan vara lydnadschampion och utställningschampion.
 
Min fröken väger ca 18-19 kg. Ca 58 hög. Väldigt glad och sprallig, hoppar en hel del på husse (som tillåter det), men inte alls på mig. Jag skulle inte kalla henne burdus alls. Mild och följsam. Jag tror att du skulle trivas med collie.

Oj, vad lätt! Min wachteltik på 47cm väger 18-19 kg :p Min labrador på ca 55cm väger 28kg.
 
Tittat på kelpie? Om du gillade BC så borde ju kelpie passa också avseende mentaliteten. Det är ju även en ras som både kan vara lydnadschampion och utställningschampion.
Japp, jag har tittat på kelpie. Det är en ras som brukar komma upp först som förslag när jag berättar vad jag vill ha. Jag är dock inte övertygad om att det är en kelpie jag vill ha.. Jag kan tycka att de lite mer sportiga är helt ok, men de som går i utställningsringen tenderar till att vara för tunga för min smak. De kanske är duktiga på att jobba ändå, men nja.. Det är alltså ett alternativ, absolut, men det finns några andra raser som jag tror mer på.
 
Japp, jag har tittat på kelpie. Det är en ras som brukar komma upp först som förslag när jag berättar vad jag vill ha. Jag är dock inte övertygad om att det är en kelpie jag vill ha.. Jag kan tycka att de lite mer sportiga är helt ok, men de som går i utställningsringen tenderar till att vara för tunga för min smak. De kanske är duktiga på att jobba ändå, men nja.. Det är alltså ett alternativ, absolut, men det finns några andra raser som jag tror mer på.

De som jag uppfattat går bäst i utställningsringen är absolut lite kompaktare är tex min som är slankare i kroppen. (utställd med VG flertalet gånger men faktiskt lyckats med ett cert för en dansk domare). MEN, även de kompaktare kan jobba! 😁
Har förstås bäst koll på de från min uppfödare men där är flertalet med den lite tyngre /kompaktare kroppen som presterar bra både i brukset och i lydnaden.
Så att du inte lägger rasen allt för långt ner på din lista 😊
 
Min fröken väger ca 18-19 kg. Ca 58 hög. Väldigt glad och sprallig, hoppar en hel del på husse (som tillåter det), men inte alls på mig. Jag skulle inte kalla henne burdus alls. Mild och följsam. Jag tror att du skulle trivas med collie.

😳 Min RR är ca 53-54 hög och väger nästan 30kg 😂 (Ja, hon är pytteliten för att vara RR)
Det är så häftigt att raserna kan vara så olika i kroppen trots att de är lika höga!
 
Japp, jag har tittat på kelpie. Det är en ras som brukar komma upp först som förslag när jag berättar vad jag vill ha. Jag är dock inte övertygad om att det är en kelpie jag vill ha.. Jag kan tycka att de lite mer sportiga är helt ok, men de som går i utställningsringen tenderar till att vara för tunga för min smak. De kanske är duktiga på att jobba ändå, men nja.. Det är alltså ett alternativ, absolut, men det finns några andra raser som jag tror mer på.

Många kelpies är tyvärr lite rundlagda, tycker det är ganska få som är "grova" om de hålls slanka. det finns linjer med lite grövre hundar, framförallt hanar men de är ganska lätta att identifiera. Motorn sitter dock i huvudet och inte benen, dvs en "kompaktare/tyngre" hund kan ha mer driv och uthållighet än en "lättare".
 
Många kelpies är tyvärr lite rundlagda, tycker det är ganska få som är "grova" om de hålls slanka. det finns linjer med lite grövre hundar, framförallt hanar men de är ganska lätta att identifiera. Motorn sitter dock i huvudet och inte benen, dvs en "kompaktare/tyngre" hund kan ha mer driv och uthållighet än en "lättare".
Du har nog rätt ja, de är tjocka, inte nödvändigtvis grova i stommen. Tyvärr tenderar ju de feta hundarna att gå bäst på utställning i de flesta raser.. :meh: och ja, även de tyngre kan säkert jobba men.. De är ju fula :angel: men jag får väl försöka bortse från det, en matte älskar väl sin hund oavsett hur den ser ut.. ;)
 
De som jag uppfattat går bäst i utställningsringen är absolut lite kompaktare är tex min som är slankare i kroppen. (utställd med VG flertalet gånger men faktiskt lyckats med ett cert för en dansk domare). MEN, även de kompaktare kan jobba! 😁
Har förstås bäst koll på de från min uppfödare men där är flertalet med den lite tyngre /kompaktare kroppen som presterar bra både i brukset och i lydnaden.
Så att du inte lägger rasen allt för långt ner på din lista 😊
De slankare har jag börjat gilla. Jag hade svårt även för dem i början men nu tycker jag att de är fina. De har en pigg och alert uppsyn, blank päls med fin färg, ser smidiga och välmusklade ut. Utöver att de verkar vara roliga arbetshundar! Men de grövre/tjockare som vinner på utställningar.. Jag har sååå svårt för dem! :arghh: De kanske är jätteroliga men.. De har så fult utryck och ofta tycker jag pälsen ser så tjock och dassig ut med någon ful färg.. Japp, nu är jag utseendefixerad..:angel:
 
Jag gick in på kelpieklubben och tittade på utställningsbilder - det tycks som om det ffa är hanarna som är tyngre, många av de mer framgångsrika damerna såg tämligen nätta ut. Så det kan vara "könskaraktär" som ställer till det.

Dessutom hur blank päls och ögon är beror inte på hur grov hunden är. Det gör faktiskt inte hur musklad den är heller.
 
De slankare har jag börjat gilla. Jag hade svårt även för dem i början men nu tycker jag att de är fina. De har en pigg och alert uppsyn, blank päls med fin färg, ser smidiga och välmusklade ut. Utöver att de verkar vara roliga arbetshundar! Men de grövre/tjockare som vinner på utställningar.. Jag har sååå svårt för dem! :arghh: De kanske är jätteroliga men.. De har så fult utryck och ofta tycker jag pälsen ser så tjock och dassig ut med någon ful färg.. Japp, nu är jag utseendefixerad..:angel:

Träffade en Mudi idag och tänkte att det kanske kunde vara något för dig. Förig vallhundsmentalitet och en liten ras så inte så stor konkurrens på utställning. Man bör nog kolla mentaliteten noggrannt.
En kollega har haft flera Berger (både face rase och poil long). Ovanlig ras men de verkar vara lättlärda och ganska föriga.
Har du kikat något på dom?
 
När jag skulle byta ras för snart 10 år sedan hade jag ägnat 3 år att fundera på vad för ras jag skulle byta till. Jag hade shar-pei på den tiden.
Jag ville ha en lite mindre hund, mer förighet och mer leklust och föremålsintresse. Korthårig, men inte frusen (alltså ha underull).
Det ble i slutänden bara två raser kvar att välja mellan och det var västgötaspets och lancashire heeler och båda har korta ben (dessutom ofta fula ben, där tassarna är lite utåtvinklade), vilket jag tycker är skitfult :p
Idag sitter jag med 4 hemmaboende heeler och är uppfödare :D

Jag har fått tumma på korta ben och jag har fått tumma på att rasen är lite skälligare än ja önskar - men resten överväger :love:
 
Jag skulle satsa på en Tollare i ditt läge :) Tycker de har mycket mer att erbjuda på lydnadsplanen än welsharna som mest känns flamsiga och inte så smarta. Plus mycket pälsvård på welshen om du vill hålla den i utställningsskick, som du slipper hos tollaren. Welshen dras också med allergier och är det något som är jobbigt så är det en allergisk hund...
Enligt min ena veterinär dras tollare med så mycket allergier att de knappt gör några undersökningar av mage-tarm längre utan sätter dem på kortison direkt. Det gjorde att jag valde bort rasen för många år sedan.
 
Du har nog rätt ja, de är tjocka, inte nödvändigtvis grova i stommen. Tyvärr tenderar ju de feta hundarna att gå bäst på utställning i de flesta raser.. :meh: och ja, även de tyngre kan säkert jobba men.. De är ju fula :angel: men jag får väl försöka bortse från det, en matte älskar väl sin hund oavsett hur den ser ut.. ;)

Ja båda mina hanar har varit för smala för att ställa ut med framgång men många tyckte de var ovanligt vackra för att vara just kelpies. Den jag har nu har ett ck ett slätt excellent sen två VG. Sen hade vi troligen kunnat samla tre cert om jag hade haft större intresse för utställning och åkt på fler än 4 st. Vi har bara ställt på rasspecialer och en gång i grannstaden. Men det spelar ingen roll han är en fantastisk arbetshund som verkligen aldrig tappar drivet i arbete.

Jag tyckte själv att rasen var rätt ful när vi valde den. Det finns fortfarande fula kelpies enligt mig. Men de flesta är riktigt vackra hundar. De är hundar utan något extremt alls i sin exteriör eller päls. Det är en ras man väljer för arbetsegenskaperna och inte utseendet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 589
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp