Fast den orättvisan finns ju redan idag. Kollektivtrafiken finansieras idag till ca 50 % (lite olika mellan regioner) av skattemedel, som även de som inte har tillgång till kollektivtrafiken betalar.
Men man bör ju också vidga perspektivet mer än så. Gratis kollektivtrafik skulle sannolikt bidra till att bilanvändningen och de miljöfaror som det innebär minskar rejält. Vilket skulle minska behovet av riktade åtgärder mot biltrafiken för att minska användandet, exempelvis höjd bränsleskatt. Vilket är något som gynnar de som är tvingade att ta bilen.
Jag tror ju inte att just bilåkandet skulle minska alls utan möjligen öka. Folk tar ju bilen för att det är bekvämt och enkelt och tycker ändå inte de egentligen betalar något om de kvickt ska in till stan, eftersom de ändå betalar för den för jobbresor kanske. Den är helt enkelt typ gratis.
Så då blir ju jämförelsen mellan något som är "gratis" och tar mycket kassar och står utanför dörren och transporterar mig exakt dit jag vill exakt när jag vill och något som är gratis, har samma maxvikt som jag själv kan bära och som står 5-7 minuter från min dörr. Valet är ju då lätt bilen.
Men om man jämför med cykeln eller fötterna så har ju plötsligt bussen en hel del bärkraft och kan definitivt vara snabbare.
Så då slutar man cykla och tar bussen istället och de som har en bil hemma men tar bussen inser att den är full och trång och tar istället bilen. Varpå antalet cyklister minskar och antal som åker bil ökar varvid det även blir farligare att cykla. Det är visat att risken för cyklister att bli överkörda minskar när antalet cyklister ökar och vice versa.
Sedan värdesätter människor sällan det som är gratis, utan det räknas även som värdelöst.
Om man använder den oerhörda kostnad det skulle vara att göra kollektivtrafiken gratis, för att istället lägga dessa pengar på en rimlig cykelinfrastruktur. Då har man plötsligt försett massor av människor med billigare transport, färre olyckor och minskar antagligen även omedelbart biltrafiken. För cykeln, precis som bilen, står utanför huset och går att ta exakt dit man vill exakt när man vill, samtidigt som runt 50% av en normal stads befolkning kan cykla till jobbet på under 5 km, om det funnes säker cykelinfrastruktur som inte toge omvägar. Vilket det just nu inte gör utan det blir ständiga konflikter med biltrafik.