Att inte ha en smartphone

Jo visst kan det tyckas vara alltför vagt för att kallas beroendeframkallande, kanske, kanske inte, man kanske ska tänka så att beroende är ett beteende som innebär ett problem för en själv eller andra.

Jag har fått uppfattningen att sociala medier och nyhetsmedia med flera gör vad de kan för att fånga vår uppmärksamhet genom att trigga igång vårt belöningssystem, och något händer ju i kroppen då. Jag tror absolut att man kan skapa ett beroende genom att ständigt mata ett belöningssystem eller att förändra hormonbalansen i kroppen. Sedan kan det vara adrenalin-knarkande, nymfomani, oxytocin-beroende eller vad som helst egentligen.
Jo men peta sig i näsan/vicka på foten är ju säkert också igång på något slags trygghet stress trigger och matar belöningssystemet så jag vet inte jag. Jag håller med de som tänker på det som en dålig vana för de flesta.

Dålig vana=svårt att sluta men fullt möjligt med lite ansträngning, trist men det går med lite jobb. Inte plättlätt men det går.

Jag tänker mig att det här med mobiltelefoner ok du behöver anstränga dig lite för att låta bli att kolla, men det är inte som att sluta röka för de flesta. Det är ok att någonting är pyttelite jobbigt, det är ok att behöva häva en rörelse tre gånger och tänka nope ska inte ta upp den, utan att det ska kallas ett beroende.
 
Jo men peta sig i näsan/vicka på foten är ju säkert också igång på något slags trygghet stress trigger och matar belöningssystemet så jag vet inte jag. Jag håller med de som tänker på det som en dålig vana för de flesta.

Dålig vana=svårt att sluta men fullt möjligt med lite ansträngning, trist men det går med lite jobb. Inte plättlätt men det går.

Jag tänker mig att det här med mobiltelefoner ok du behöver anstränga dig lite för att låta bli att kolla, men det är inte som att sluta röka för de flesta. Det är ok att någonting är pyttelite jobbigt, det är ok att behöva häva en rörelse tre gånger och tänka nope ska inte ta upp den, utan att det ska kallas ett beroende.
Så det är alltså så att de resultat man sett inom forskningen avseende hjärn-stress, hormonpåslag osv när det kommer till mobilsurfande inte stämmer alls då? Eller är det bara det att det behöver vara ett visst mått av besvärlighet för att man ska kalla det för ett beroende.

Dålig vana=svårt att sluta men fullt möjligt med lite ansträngning, trist men det går med lite jobb. Inte plättlätt men det går. Stämmer rätt bra med att sluta röka också i så fall. Helt uppenbart att det går (har själv gjort det efter 30 år), svårt att sluta: Ja, det är det, men går med lite ansträngning.

Nä, jag tänker nog att problem med mobilsurfande nog inte ska tas med en klackspark. Lika lite som man tidigare inte ansåg att man kunde sätta en diagnos på utmattnings-symptom men som blev en sjukdom att ta på allvar. Jag själv tror att utmattning också kan ha med det konstanta informationsflödet vi utsätts för att göra och det undermedvetna behovet att ständigt ha koll genom att ständigt fippla med mobilen.

Människan är inte gjord för den här typen av konstanta intryck. Många klarar inte att sluta med lite vilja, precis som att alla inte kan sluta röka med lite vilja.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nä, jag tänker nog att problem med mobilsurfande nog inte ska tas med en klackspark.

Vad för rusämne i mobiltelefonen ger det fysiska beroendet som ex.vis cigaretter, alkohol, droger ger och som när det inte tillförs ger fysiska abstinensbesvär menar du?

Att folk blir stressade och känner sig lite illa till mods när de ska bryta en ovana är ju inget märkligt alls, tvärtom är det helt normalt. Det krävs ju aktivt tänkande, aktivt agerande för att dels komma på sig själv med ovanan och för att avbryta beteendet varje gång, tills det inte längre är en ovana.

Att något ses vara en ovana och inte ett beroende, är inte att ta något med en klackspark, det är din egen tolkning.
 
Jag har inte läst tidigare svar men stor tvekan ändå. Min laptop pajade och med stor tvekan köpte jag denna smartphone som jag skriver på nu. Men jag har kvar min ca tio år gamla Nokia mobil. Den använder jag precis som förr. Det är den jag har i fickan och den här smartphone använder jag till internet. Har ett extra hailboop kontantkort abonnemang till den.
 
Vad för rusämne i mobiltelefonen ger det fysiska beroendet som ex.vis cigaretter, alkohol, droger ger och som när det inte tillförs ger fysiska abstinensbesvär menar du?

Att folk blir stressade och känner sig lite illa till mods när de ska bryta en ovana är ju inget märkligt alls, tvärtom är det helt normalt. Det krävs ju aktivt tänkande, aktivt agerande för att dels komma på sig själv med ovanan och för att avbryta beteendet varje gång, tills det inte längre är en ovana.

Att något ses vara en ovana och inte ett beroende, är inte att ta något med en klackspark, det är din egen tolkning.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att bryta ett beroende annat än rökstopp så vill jag ändå påpeka att det definitivt inte bara är nikotinberoende man måste bryta iom rökstopp. Jag ser flera liknelser med mobilsurf också och tror inte att det bara är att lägga av för väldigt många.

Påstår någon att en sak bara är lite besvärlig och en ovana så kan man väl inte säga annat än att man bagatelliserar något, eller? För många är detta ett reellt problem som bör tas på större allvar än så tycker jag. Precis som utmattningssymptom viftades bort för 20 år sedan med ursäkten att man var lat.

Bättre att förekomma än att förekommas tycker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så det är alltså så att de resultat man sett inom forskningen avseende hjärn-stress, hormonpåslag osv när det kommer till mobilsurfande inte stämmer alls då? Eller är det bara det att det behöver vara ett visst mått av besvärlighet för att man ska kalla det för ett beroende.

Nej det är väl klart man blir stressad och att det inte är bra. Men måste allting man blir stressad av och som inte är bra vara beroenden? Kan inte någonting vara dåligt, vanebildande, vara bra att minska på osv utan att det är ett beroende? Vanor bygger in sig och är svåra att sluta med, om det så är en promenad varje morgon.

(Anekdotiskt blir jag själv "stressad" av mobilen, dvs tittar gärna istället för att göra någonting vettigt som läsa en bok eller prata. Trots att jag lugnt kan ignorera alla pip och ljud den ger ifrån sig, det är snarare omgivningen som blir hysterisk om man får ett sms eller ett mess. Så jag menar verkligen inte att det inte för dåligt med sig och att man inte blir snurrig i bollen. Det är jag övertygad om att man blir. Även om forskare på området inte verkar helt färdigfunderade ännu. Jag menar bara att folk inte är beroende av mobil.)

Beroende har ju en definition och man kan inte urholka ord hur som helst. Visst om flera forskare inom läkarvetenskapen konstaterar att det är ett beroende så är det väl det. Men tills dess duger väl dålig vana.

Dvs ok om folk i allmänhet är beroende av mobiler, då har jag hela mitt liv varit djupt beroende av böcker. Tur att man inte blir snurrig och snuttifierad av dem.

Dålig vana=svårt att sluta men fullt möjligt med lite ansträngning, trist men det går med lite jobb. Inte plättlätt men det går.
Stämmer rätt bra med att sluta röka också i så fall. Helt uppenbart att det går (har själv gjort det efter 30 år), svårt att sluta: Ja, det är det, men går med lite ansträngning.

Nej det gör det ju inte, vanligen inte med "lite ansträngning" vilket är en jättestor skillnad mot en "stor ansträngning" det är konstaterat att man blir beroende av nikotin och för de flesta är just sluta röka en av de riktigt svåra beroendeformerna att göra sig av med. Beroendesyndrom har ju vissa kriterier.

Nikotinet är en psykoaktiv drog som binds till specifika nikotinreceptorer, bland annat i hjärnan. Nikotinet orsakar frisättning av flera signalsubstanser, bland annat den mestadels stimulerande signalsubstansen noradrenalin. Detta leder till att känslan av välbefinnande ökar och man känner sig bättre till mods. Nikotinet påverkar också perifera neuron (nervceller) i hjärta, blodkärl, andningsvägar och skelettmuskulatur. Framför allt stimuleras det sympatiska nervsystemet, detta medför att puls och blodtryck stiger.

Ämnet är kraftigt beroendeframkallande och dödlig dos är ca 0,05 g per kilo kroppsvikt.[5] Nikotinet i 2-3 cigaretter innehåller ca 0,05 g.[5] I lägre doser under lång tid orsakar det i stället hypertoni.

Tycker nog inte mobiltelefonsurfning riktigt hör hemma där. Hur mycket ska sjukvården lägga på att hjälpa de mobiltelefonberoende? När vi knappt har pengar till höftledsoperationer.

Nä, jag tänker nog att problem med mobilsurfande nog inte ska tas med en klackspark. Lika lite som man tidigare inte ansåg att man kunde sätta en diagnos på utmattnings-symptom men som blev en sjukdom att ta på allvar. Jag själv tror att utmattning också kan ha med det konstanta informationsflödet vi utsätts för att göra och det undermedvetna behovet att ständigt ha koll genom att ständigt fippla med mobilen.

Människan är inte gjord för den här typen av konstanta intryck. Många klarar inte att sluta med lite vilja, precis som att alla inte kan sluta röka med lite vilja.
Jag tycker nog inte att vi kan dela in saker i samhället i två avdelningar. Beroenden som vi måste göra någonting åt och saker som vi inte är beroende av som därmed är helt problemfria och som vi kan fortsätta med ohejdat. Det måste ju vara ok att använda mobilen mindre utan att ha varit beroende av den? Utan bara haft en dålig vana att använda den.

Vana
En vana är en återkommande handling som man vanligtvis utför omedvetet och som "triggas" av en särskild miljö eller känsla.

Vanor som är negativa eller innebär problem för den som utför dem kallas vanligtvis för ovanor.

Bland de som studerar kognitiv beteendevetenskap finns det en bred samstämmighet i påståendet att vanor kan ändras genom att byta ut (oftast o)vanan med något annat beteende. Som terapeutisk metod har den varit lyckosam med att hjälpa väldigt många att inte utföra tics. För att någon skall kunna ändra sina vanor genom att följa den här modellen krävs det att man (a) blir medveten om när man utför vanan och vad som triggar den, (b) utför en konkurrerande handling så att det blir omöjligt att använda musklerna för att göra den vanliga vanan, (d) observera ovanan och få socialt stöd för att förändra och (e) föreställa sig begå den gamla vanan men istället göra den nya, motsatta, handlingen.[5]

wiki
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 511
Senast: Snurrfian
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 749
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 685
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ På julafton berättade mormor att hennes väska blev stulen i julshoppningen för många år sedan. Hon hade ställt ner den vid fötterna när...
2
Svar
28
· Visningar
2 153
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp