Bukefalos 28 år!

Att inte ha en smartphone

Alla som längtar efter ”de gamla” telefonernas batteritid - om ni ändå inte använder telefonens funktioner så kan ni stänga av all uppkoppling osv. Skulle tro att batteritiden förändras drastiskt då.

Det är ju inte sämre batteri i en smartphone, men den har igång väldigt mkt mer batterikrävande processer.
Fast det är ju en viss skillnad och därmed poäng i att ha en telefon som man använder och laddar en gång var fjortonde dag, eller att ha en telefon man inte KAN använda liksom. Självklart drar smartphonen mer batteri liksom.
 
Kanske lite OT, och du behöver såklart inte svara om du inte vill :p Men alltså, använda Swish dagligen? Vad köper man så ofta för att behöva det? Jag kan inte ens komma på när senast jag handlade något som inte var i mataffär eller på café (på båda ställena fungerar det utmärkt med vanligt kort).
Jag handlar ofta på äggbod mitt i natten som bara tar swish, handlar även ofta glass(!) mitt i natten i glassbod som då bara tar swish, och handlar kanske inte dagligen men kanske tre dagar i veckan köper jag frukt & grönsaker av en lokal odlare som inte tar kort utan bara e-betalning.
 
Det är nog inte helt smärtfritt att gå tillbaka till stenålderstelefonerna när så mycket numer kretsar runt de intelligenta prylarna.
Men inte bra om det blir för mycket, många verkar dessutom föredra telefonen framför riktiga människor och hur det påverkar oss på längre sikt vet vi inte än.

Använder appen Moment för att hålla koll på hur mycket tid jag lägger ner. Där kan man även sätta upp mål.
Annars använder jag inte telefonen så mycket egentligen. Är sällan inne på facebook, inte speciellt ofta på instagram heller. De appar som används flitigast är SvT:s, två olika väderappar (det första jag kollar på morgonen) och sen Equilab.
Och så bukefalos men där finns det väl inte ens någon app? Men funkar smidigt ändå.
 
Kanske kan du ha dubbla sim-kort och en ”jobb-telefon” som inte är en smartphone? :)

Jo, jag funderar på det! Fattar inte det här med dubbla simkort bara? Hittar inget på min operatörs hemsida och det känns ju ekonomiskt konstigt att erbjuda två simkort till ett abonnemang?
 
Kanske lite OT, och du behöver såklart inte svara om du inte vill :p Men alltså, använda Swish dagligen? Vad köper man så ofta för att behöva det? Jag kan inte ens komma på när senast jag handlade något som inte var i mataffär eller på café (på båda ställena fungerar det utmärkt med vanligt kort).

Någon gång i veckan iaf. Ofta för att en kollega eller vän köpt något som delas upp.
 
Jag loggade in på bukefalos för första gången på flera år på telefonen för bara någon vecka eller två sedan. Bukesurf är hemskt på telefonen. Jag föredrar ett riktigt normalstort tangentbord om inte mina inlägg ska bli oneliners. Jag kollar av buke på telefonen men använder sällan buke på telefonen om man säger så då.

Även om smartphonen är en kommunikationsapparat så anser jag nog inte den har förbättrat kommunikationen mellan människor, snarare tvärtom.
 
Dumt att köpa nytt tänker jag. Om man nu inte har en gammal liggandes.

Det kan vara sant. Nu har jag aldrig bytt upp mig så att säga så jag behövde aldrig köpa dubbelt, men det rör sig om en summa som i princip är en ickekostnad för de flesta... i alla fall för dem som ändå har råd att köpa en smartphone. :D Min mobil kostade £10 på Tesco för fem år sedan.
 
Det kan vara sant. Nu har jag aldrig bytt upp mig så att säga så jag behövde aldrig köpa dubbelt, men det rör sig om en summa som i princip är en ickekostnad för de flesta... i alla fall för dem som ändå har råd att köpa en smartphone. :D Min mobil kostade £10 på Tesco för fem år sedan.
Jag tänkte inte på pengarna, mest att det är onödig konsumtion.
 
Jag är inte ”app-beroende”, däremot mobilberoende. Får panik när jag glömmer telefonen hemma och tänker alltid det värsta tänkbara att tex nån stallkompis försöker ringa som en blå för att hästen står med kolik eller att det blivit något krisläge på jobbet, och att dom kommer vara jättearga på mig över att jag inte svarar.

Kan absolut ha med mobilen utan att öppna den alls, men bara den är med.

När jag var liten fanns det knappt ens mobiler, ville man något så fick man vänta tills människan kommit hem innan man fick tag på den. Tänk vilket underbart och stressfriare samhälle det lär ha varit då!
 
Jag tänkte inte på pengarna, mest att det är onödig konsumtion.

Det är ju sant, men om det kan leda till minskad konsumtion på andra sätt eller om man köper en använd telefon tycker jag att det kan vara värt ett försök. Förutsatt att det är någonting man tror att man kommer att må bättre av, givetvis.
Det finns nog väldigt många hem och hus som har en helt vanlig, fullt fungerande mobil liggande i någon byrålåda.
 
Nu är jag inte ute efter att attackera någon men "smartphone-beroende" känns inte som en riktig grej? Självfallet kan man bli beroende, det kan man bli av mycket men det är ju ofta ett personligt problem och inte ett problem med "objektet" i sig.

Jag kan sakna min gamla knapptelefon ibland men jag skulle aldrig byta. Främst för att den enda lilla prylen (mobilen) skulle behöva ersättas med inte bara en ny mobil utan även en klocka, väckarklocka, kamera, bankdosa, karta, mp3-spelare och säkert ett massa annat.

Det är otroligt smidigt att kunna göra så mycket med mobilen, framförallt swish och bank-id skulle jag sakna. Jag har inte facebook men brukar läsa på twitter om jag ändå inte gör något annat. Väntar på någon, sitter på toa eller vad som helst där alternativet är att glo ut i tomma luften.

Om man har problemet att man sitter och läser på facebook eller instagram alldeles för mycket är det väl bara att ta bort dessa appar? De tillför ju inget direkt nödvändigt ändå. Det känns som att det borde vara mycket simplare att bara sluta med det istället för att behöva jobba runt problemet så att säga där nya prylar måste införskaffas osv.
 
Att smartphone-beroende skulle vara någon sorts samhällsproblem som det gärna framställs som ofta.

Problemet är väl stressen det skapar och energin det tar från andra saker. Forskning börjar ju komma kring det, t ex att man presterar sämre om telefonen är synlig jämfört med att den inte finns där. Teorin är att det undermedvetet tar så mycket energi att låta bli att ta upp telefonen att man presterar synligt sämre på ett prov.

Som sagt, vi vet inte så mycket ännu men att vifta bort problemet som du gör tror jag är helt fel.
 
Det som är intressant är att vi mår bättre ju mindre tid vi spenderar framför skärmen. Ändå fastnar så många! Varför?
Jo för att vår hjärna är programmerad så att vi får kickar men långsiktigt har det en motsatt effekt.
Lite som ett beroende. Sen är det som med allting annat. Tex alkohol. I måttliga mängder är det trevligt men i större blir det farligt.
Internetberoende/telefonbroende eller vad vi ska kalla det är så nytt. Sen är frågan vad är en hälsosam mängd och när går det över till någonting annat.
 
Jag kör som flera andra här inga notiser, har minimalt med appar bara för bank och bankid och några till. På natten ligger min mobil avstängd i min väska , har telefoni via fiber så om någon absolut måste ha tag i mig en natt kan få det och efter jag kommer hem från jobbet så kollar jag den en gång. Har den på ljudlöst ofta och i stallet har jag en gammal mobil med kontantkort som är hållbar och lätt går ner i fickan. Har smartphone för att det underlättar livet i vissa avseenden enkelt att köpa biljett för kollektivtrafik när jag är i andra städer laddar då ner en app tillfälligt och kolla vägbeskrivningar när jag blir osäker eller ska till en ny plats. Gillar också appar som karma där man kan rädda mat som butiker, caféer och restauranger inte kan sälja till ordinarie pris. Jag har också Sveriges radio appen för att kunna ladda ner och lyssna på radiodokumentärer när jag reser vilket jag tycker är både intressant och spännande.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 545
Senast: Snurrfian
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 749
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 687
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ På julafton berättade mormor att hennes väska blev stulen i julshoppningen för många år sedan. Hon hade ställt ner den vid fötterna när...
2
Svar
28
· Visningar
2 153
Senast: Crossline
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp