Att inte ha en smartphone

Åh herrejisses så SKÖNT det låter! 😍

Jag är som de flesta andra fast i mitt smartphoneträsk, den är liksom min andra hjärna. Men det skulle vara så SKÖNT att inte vara så beroende av den. Jag har svårt att se att jag skulle få ihop min vardag utan den, men försöker ändra mitt beteende och inte släpa med den var jag än går. Ibland tar jag en walk on the wild side och lämnar den hemma när jag går till affären tre kvarter bort men det är en pärs. ☺

Tillägg: jag är dock inte fast i facebookträsk eftersom jag inte ens använder facebook längre.
Men tänk om du låser dig ute? 😲 Jag tar med min till tvättstugan och soprummet av just det skälet.
 
I mitt fall har jag i och för sig aldrig riktigt vant mig in i att använda min telefon särskilt mycket.
Ja, när jag har en paus på jobbet förekommer det att jag kollar facebook - om det är något särskilt jag behöver hålla koll på som en fb-grupp där jag väntar svar på en fråga - men inget ständigt slösurfande.

Jag har å andra sidan valt att inte ha mobilt bank-ID eller swish och jag är inte kompis med kameran även om det finns ett fåtal tillfällen då det är praktiskt att kunna fotografera med mobilen.

Hemma brukar den mest ligga på köksbordet.
Och det är, precis som @Sel skrev, jätteirriterande att den måste laddas hela tiden.
Orsaken till att jag köpte en smartphone för ett par år sedan var att den gamla mobilen gick sönder efter lång och trogen tjänst så jag var tvungen att skaffa en ny.

Men som sagt: min mobil ligger mest på köksbordet. Mess och SMS kan vara praktisk kommunikationsmetod, men hos mig är täckningen rätt dålig så meddelandena brukar dyka upp när jag kommer 100 meter från stugan så det stör inte så mycket.
 
För mig är det ingen skillnad. Har fortfarande kvar min gamla sony walkman, använde den minst lika mycket som jag använder min nuvarande iPhone. Det enda som skiljer är väl vad.
Tillhör inte dom som måste kolla mobilen hela tiden. Jag är mer av en datanörd, så där spenderar jag väldigt ofta min tid.

Enda gångerna mobilen använda till surf är när strömmen gått, det åskar eller jag inte är hemma.

Jag som gillar att fota älskar hur utvecklingen av smartphones kamerorna gått. Rätt smidigt att kunna ta upp en liten lätt mobil å ta en bild om man råkar få syn på något snyggt.
Inte alltid jag släpar med systemkameran på en promenad om jag inte redan har planer att fota osv.

Sån är jag. 😇
 
Åh herrejisses så SKÖNT det låter! 😍

Jag är som de flesta andra fast i mitt smartphoneträsk, den är liksom min andra hjärna. Men det skulle vara så SKÖNT att inte vara så beroende av den. Jag har svårt att se att jag skulle få ihop min vardag utan den, men försöker ändra mitt beteende och inte släpa med den var jag än går. Ibland tar jag en walk on the wild side och lämnar den hemma när jag går till affären tre kvarter bort men det är en pärs. ☺

Tillägg: jag är dock inte fast i facebookträsk eftersom jag inte ens använder facebook längre.

Jag har inga sociala medier förutom facebook, där har jag också inaktiverat min profil i långa perioder. Problemet är att allt socialt kring studier och nu jobb sköts via facebook. Jag skulle helt enkelt bli utanför utan, tyvärr. Annars hade jag gladeligen inte haft det heller.
 
Men tänk om du låser dig ute? 😲 Jag tar med min till tvättstugan och soprummet av just det skälet.
Näe, det händer inte! Och OM det skulle hända så är jag tvärkörd ändå då inte ens hyresvärden har extranyckel... 😳 (vilket påminner mig 👍om att jag måste göra en extranyckel och lämna till grannen som alltid är hemma)
 
Här är en till som är fast i smarttelefon träsket, och som funderat på att byta till vanlig många gånger.
Men precis som de flesta så fastnar jag då i de där tankarna att det ju nog finns bra saker med smarttelefon också.

Och då har jag ändå försökt begränsa mig själv på så vis att jag valt bort de flesta notifikationer, aktivt valt bort att inte skaffa vissa sociala appar, inga spel eller sånt.
Jag tycker liksom det är så svårt att begränsa sig, det blir liksom allt eller inget.

Jag hatar också att smarttelefonen tycks ge mig teflonhjärna, saker fastnar inte lika enkelt mera, då jag vet hur enkelt det är att kolla upp.

Jag känner likt dig @Modest mig "fri" när jag glömt den hemma t.ex. :D
 
I mitt fall har jag i och för sig aldrig riktigt vant mig in i att använda min telefon särskilt mycket.
Ja, när jag har en paus på jobbet förekommer det att jag kollar facebook - om det är något särskilt jag behöver hålla koll på som en fb-grupp där jag väntar svar på en fråga - men inget ständigt slösurfande.

Bara för att dra en jobbparallell: när jag jobbade på VC så hade jag inte alls samma problem. Då hade jag mobilen i klädskåpet på mitt rum, tittade på den vid lunch för att se om några notiser kommit in. Jag hade fast telefon på rummet där mina anhöriga kunde nå mig det behövdes akut.

Nu när jag är på sjukhus så lämnar jag inte mobilen i skåpet, eftersom jag jobbar 11 våningar upp och helt enkelt inte vill vara oanträffbar hela arbetsdagen. Men det leder då till att jag har mobilen i fickan och tar upp den hela jäkla tiden.
 
Jag har inga sociala medier förutom facebook, där har jag också inaktiverat min profil i långa perioder. Problemet är att allt socialt kring studier och nu jobb sköts via facebook. Jag skulle helt enkelt bli utanför utan, tyvärr. Annars hade jag gladeligen inte haft det heller.

Man kan ha messenger även utan att använda facebook aktivt? Jag har tagit bort även messenger men jag kan inte tycka att jag förlorat kontakter jag värderar med det för de har lärt sig att sms:a, maila eller kontakta mig via whatsapp hangouts eller duo eller skype som är telefon-appar för mig. Jag tror att jag har täckt mina sociala kontakter med att ha ett flertal telefonappar, så messenger som jag tycker att manblir FÖR tillgänglig med rykte.
 
Man kan ha messenger även utan att använda facebook aktivt? Jag har tagit bort även messenger men jag kan inte tycka att jag förlorat kontakter jag värderar med det för de har lärt sig att sms:a, maila eller kontakta mig via whatsapp hangouts eller duo eller skype som är telefon-appar för mig. Jag tror att jag har täckt mina sociala kontakter med att ha ett flertal telefonappar, så messenger som jag tycker att manblir FÖR tillgänglig med rykte.

Jag vet och det är toppen, men det är även grupper på facebook tyvärr.
 
Jag förstår dig helt! Har också funderat på att leta fram min gamla "flip-phone" o använda den just som telefon o inget mer. Kanske sms, men där går nog gränsen.
Har testat de där apparna som hejdar en - men de flesta låter en ändå "gå över gränsen" och det jag vill ta bort är nog samma som du (från vad jag kan läsa i tråden), nämligen själva beroendet eller behovet av att ta upp telefonen o fippla lite på den.
Så det handlar nog om ett ställningstagande från oss.. pröva att leva en period utan smartphone och se hur det går/känns? Enorm befrielse eller bakbundenhet? Man behöver ju inte kasta den utan kan ju ha den kvar o ta med som kamera osv. Kanske ta bort alla appar som tar onödig tid... i princip all på den som det går att "fastna o scrolla i".

En sak jag gjort som hjälpt lite iaf: har köpt en låda som jag lägger den i när jag kommer hem, har stör ej aktiverat, men ljudet på så att favoriter kan ringa om det är kris, men låter den ligga i lådan. Det där att bara se telefonen eller att ha den med sig tycker jag pockar på oerhört. Skönt o gömma den! :)

Kanske att läsa den där boken Skärmhjärnan hjälper en att ta ett beslut? Haha
 
Jag vet och det är toppen, men det är även grupper på facebook tyvärr.
Jag var tvungen att gå in på min facebookprofil för att se hur många grupper jag var med i men hittade inte var man ser det, men jag vet att det var många.
Jag har inte saknat dom, ingen där har saknat mig. Jag har väl då mest haft intressebaserade grupper, men jag upplevde det mest som en massa tjafs i dom.
 
Jag förstår dig helt! Har också funderat på att leta fram min gamla "flip-phone" o använda den just som telefon o inget mer. Kanske sms, men där går nog gränsen.
Har testat de där apparna som hejdar en - men de flesta låter en ändå "gå över gränsen" och det jag vill ta bort är nog samma som du (från vad jag kan läsa i tråden), nämligen själva beroendet eller behovet av att ta upp telefonen o fippla lite på den.
Så det handlar nog om ett ställningstagande från oss.. pröva att leva en period utan smartphone och se hur det går/känns? Enorm befrielse eller bakbundenhet? Man behöver ju inte kasta den utan kan ju ha den kvar o ta med som kamera osv. Kanske ta bort alla appar som tar onödig tid... i princip all på den som det går att "fastna o scrolla i".

En sak jag gjort som hjälpt lite iaf: har köpt en låda som jag lägger den i när jag kommer hem, har stör ej aktiverat, men ljudet på så att favoriter kan ringa om det är kris, men låter den ligga i lådan. Det där att bara se telefonen eller att ha den med sig tycker jag pockar på oerhört. Skönt o gömma den! :)

Kanske att läsa den där boken Skärmhjärnan hjälper en att ta ett beslut? Haha

Exakt, fipplandet!! Reflexen att ta upp telefonen med jämna mellanrum.

Jag är väldigt nära att göra det där testet, det finns ju telefoner för några hundralappar. Så kan man växla emellan kanske. Måste bara undersöka sim-kompatibiliteten..
 
Jag var tvungen att gå in på min facebookprofil för att se hur många grupper jag var med i men hittade inte var man ser det, men jag vet att det var många.
Jag har inte saknat dom, ingen där har saknat mig. Jag har väl då mest haft intressebaserade grupper, men jag upplevde det mest som en massa tjafs i dom.

Så är det inte för mig som sagt. :)
 
Exakt, fipplandet!! Reflexen att ta upp telefonen med jämna mellanrum.

Jag är väldigt nära att göra det där testet, det finns ju telefoner för några hundralappar. Så kan man växla emellan kanske. Måste bara undersöka sim-kompatibiliteten..
Det har jag funderat på. Att ha en korkad telefon med samma simkort. Har inte kollat upp det dock.
 
De funktioner jag nämner i TS som ändå är fördelarna med smartphones, använder du inget sådant alls eller hur löser du det? :)

Jag använder paypal istället för swish (som ju ändå bara fungerar i Sverige) och kör alla mina bankärenden hemifrån på datorn också. De få gånger jag åker buss köper jag vanlig biljett - det är det enda som är lite surt eftersom digital biljett är billigare, men det är så sällan att jag står ut.

Jag använder mobilen främst som klocka, har jag märkt. :) Och givetvis för att det är vettigt att ha med när jagär ensam uppå kullarna med hundarna, ifall det skulle hända något.
Jag har en smidig kompaktkamera att ta bilder med, den ryms i en vanlig ficka! Till skillnad från många telefoner. :D
 
Aldrig i livet att jag skulle byta bort min smartphone. Älskar att ha kalender, mail, kamera, väderapp, swish, messenger m m tillgängligt. Ser ingen anledning alls att byta bort den.
 
Jag har planer på att gå från smartphone till vanlig mobiltelefon med knappar :) Har haft det under ungefär ett år eller mer, men eftersom jag pendlat långt har det varit ett måste att kunna se trafikuppdateringar. I september slutar jag pendla till jobb, men kommer eventuellt att fortsätta att pendla till stallet. Slutar jag pendla även dit pga stallbyte till ett stenkast hemifrån så tror jag att det blir ett byte :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 665
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 653
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ På julafton berättade mormor att hennes väska blev stulen i julshoppningen för många år sedan. Hon hade ställt ner den vid fötterna när...
2
Svar
28
· Visningar
2 147
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp