Bukefalos 28 år!

Att inte ha en smartphone

Jag jobbar i mobilfri zon. Det är jättenyttigt för mobilberoende människor.
Under min arbetstid skulle jag inte sitta med min mobiltelefon, det tycker jag är ovuxet att göra. Utöver det är det på väldigt många arbetsplatser också uttryckt i riktlinjer att privat mobiltelefon inte får användas under arbetstid, det är väl liksom inget unikt.

Men det är ju på fritiden man ofta har och märker av sitt beroende av luren.
 
Finns det någon här som har gått från smartphone till vanlig mobil? Eller kanske aldrig skaffat smartphone?

Jag funderar på att skaffa en vanlig mobil för jag är så himla trött på att vara smartphoneberoende. Jag sitter inte med telefonen ständigt men har det här klassiska plocka-upp-telefonen-ur-fickan-hela-tiden-beteendet, kan fastna i skrollande, etc och jag är SÅ trött på det. Å andra sidan så är ju swish, mobilbank, buss-/tågbiljetter och dylikt hur smidigt och användbart som helst. Jag startar liksom till och med bilvärmaren med telefonen.

Finns det någon som går i samma tankar som jag eller hur tänker ni kring det hela? Om ni har tänkt som jag och kommit ur det, hur har ni tänkt och gjort?
Jag har testat men det funkade inte pga behövde tillgång till mobilt bankid, swish samt GPS.

Har inte Facebook eller "känd" Instagram, har stängt av alla notiser och har ljudlös på mobilen på fritiden.

En kompis har informerat vänkretsen om att pga stress kollas mobilen sällan och alla sms kommer inte besvaras. Hon tycker det har varit en lifesaver!
 
Under min arbetstid skulle jag inte sitta med min mobiltelefon, det tycker jag är ovuxet att göra. Utöver det är det på väldigt många arbetsplatser också uttryckt i riktlinjer att privat mobiltelefon inte får användas under arbetstid, det är väl liksom inget unikt.

Men det är ju på fritiden man ofta har och märker av sitt beroende av luren.
Det är en liten skillnad.
På ditt jobb kan en mobilberoende människa använda mobiltelefonen ändå, även om det anses ovuxet eller är förbjudet.

På min arbetsplats spelar det ingen som helst roll om man får, om man inte får, om man behöver, om man vill slösurfa i lönndom - mobilen fungerar inte som en mobil på arbetsplatsen. Thus jättenyttigt.
 
Jag vägrade smartphone länge, alla i bekantskapskretsen hade innan mig. Jag är iofs inte särskilt beroende av telefonen, tvärtom är jag dålig på att kolla den vilket gör att folk gnäller på att jag aldrig svarar varken på samtal eller sms. Men jag behöver kunna köpa tågbiljetter (finns inte ens automat varken där jag bor eller inne i stan), det är praktiskt att kunna kolla trafikinfo gällande både tåg och väg. Använder kartor, både google maps och fjällkartan. Sen gillar jag att slippa behöva starta datorn för att fixa nån grej eller kolla nåt. Smartphone gjorde nog att min totala skärmtid minskade, för innan hade jag datorn på så fort jag var hemma.
 
Bara för att dra en jobbparallell: när jag jobbade på VC så hade jag inte alls samma problem. Då hade jag mobilen i klädskåpet på mitt rum, tittade på den vid lunch för att se om några notiser kommit in. Jag hade fast telefon på rummet där mina anhöriga kunde nå mig det behövdes akut.

Nu när jag är på sjukhus så lämnar jag inte mobilen i skåpet, eftersom jag jobbar 11 våningar upp och helt enkelt inte vill vara oanträffbar hela arbetsdagen. Men det leder då till att jag har mobilen i fickan och tar upp den hela jäkla tiden.

Kanske kan du ha dubbla sim-kort och en ”jobb-telefon” som inte är en smartphone? :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har testat men det funkade inte pga behövde tillgång till mobilt bankid, swish samt GPS.

Har inte Facebook eller "känd" Instagram, har stängt av alla notiser och har ljudlös på mobilen på fritiden.

En kompis har informerat vänkretsen om att pga stress kollas mobilen sällan och alla sms kommer inte besvaras. Hon tycker det har varit en lifesaver!
Man kan faktiskt använda karta istället för GPS, och bankkort för de flesta betalningarna i de flesta butikerna, och så kan man ha lite kontanter med sig.

Återstår att betala räkningar, det kan man göra från en dator/laptop som finns hemmavid.

Alltså eliminerar man största delen av behovet med en smartphone.
 
Jag har en smartphone, för att kunna ta emot betalningar via swish och izettle.

Annars hade jag gott kunnat vara utan "smartdelen" i telefonen. Använder egentligen inte telefonen till surf alls, beroende på att vi har så dålig mottagning där jag bor, att den bara kan användas till surf inomhus, och då tycker jag att dator/laptop är bättre.
Någon gång så kollar jag dock vädret eller så, när jag är "borta" och det finns mottagning.
Det blir helt enkelt så, att eftersom det inte fungerar med telefonen utomhus, så skapas aldrig (o)vanan att surfa på den...

Att ha en mobiltelefon, för samtal och sms, tycker jag är väldigt bra, och skulle inte vilja vara utan...

Jag minns med fasa letandet efter telefonkiosker, som inte var vandaliserade...
 
Man kan faktiskt använda karta istället för GPS, och bankkort för de flesta betalningarna i de flesta butikerna, och så kan man ha lite kontanter med sig.

Återstår att betala räkningar, det kan man göra från en dator/laptop som finns hemmavid.

Alltså eliminerar man största delen av behovet med en smartphone.
Ja absolut. Men för mig blev det för meckigt. Jag har ingen dator hemma och betalar allt från mobilen.
 
Finns det någon här som har gått från smartphone till vanlig mobil? Eller kanske aldrig skaffat smartphone?

Jag funderar på att skaffa en vanlig mobil för jag är så himla trött på att vara smartphoneberoende. Jag sitter inte med telefonen ständigt men har det här klassiska plocka-upp-telefonen-ur-fickan-hela-tiden-beteendet, kan fastna i skrollande, etc och jag är SÅ trött på det. Å andra sidan så är ju swish, mobilbank, buss-/tågbiljetter och dylikt hur smidigt och användbart som helst. Jag startar liksom till och med bilvärmaren med telefonen.

Finns det någon som går i samma tankar som jag eller hur tänker ni kring det hela? Om ni har tänkt som jag och kommit ur det, hur har ni tänkt och gjort?

Går i de tankarna men så ska det göras också.


Det har också blivit svårare att vara utan smartphone när samhället blivit så centrerat kring det.

Swish och reseplanerare är något jag behöver dagligen.

En lösning är att skaffa telefon med liten skärm eftersom det då blir mindre skönt att slösurfa.
 
Jag har tänkt tanken men nej. Det är så praktiskt med Swish, mobilbank, gps, kolla när tågen går, se öppettider på olika ställen osv.

Min lösning blev att banta ner antalet appar. Messenger har jag som smsfunktion men i övrigt är det en halvdöd mail, sms och telefonsamtal. Har även tagit bort mycket från den där statusraden på FB så det är inte mycket spännande där. Stänger bitvis av ljudet och vibration så jag inte märker om någon skriver nåt osv. Det var ganska skönt faktiskt. Snickaren önskade att jag skulle skaffa WhatsApp för att skicka en video till honom. Jag tvärvägrar. Han får komma hit och titta på den eller så visar jag den när vi möts på hund- och kattpromenad :p pulsen går upp bara vid tanken på att vara nåbar på en app till.
 
Alla som längtar efter ”de gamla” telefonernas batteritid - om ni ändå inte använder telefonens funktioner så kan ni stänga av all uppkoppling osv. Skulle tro att batteritiden förändras drastiskt då.

Det är ju inte sämre batteri i en smartphone, men den har igång väldigt mkt mer batterikrävande processer.
 
Swish och reseplanerare är något jag behöver dagligen.

Kanske lite OT, och du behöver såklart inte svara om du inte vill :p Men alltså, använda Swish dagligen? Vad köper man så ofta för att behöva det? Jag kan inte ens komma på när senast jag handlade något som inte var i mataffär eller på café (på båda ställena fungerar det utmärkt med vanligt kort).
 
Alla som längtar efter ”de gamla” telefonernas batteritid - om ni ändå inte använder telefonens funktioner så kan ni stänga av all uppkoppling osv. Skulle tro att batteritiden förändras drastiskt då.

Det är ju inte sämre batteri i en smartphone, men den har igång väldigt mkt mer batterikrävande processer.

Fast om jag ändå inte använder funktionerna kan jag lika gärna ha en vanlig mobil känner jag. :) Den är så liten och nätt också.
 
Jag har stängt av notiserna på fb och insta.
Däremot hjälper jag partner med hens företag så jag svarar på frågor osv och numer har jag air bnb. Klarar inte det utan mobilen, men sitter aldrig vid dator. Har ingen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 896
Senast: Snurrfian
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 882
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 708
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ På julafton berättade mormor att hennes väska blev stulen i julshoppningen för många år sedan. Hon hade ställt ner den vid fötterna när...
2
Svar
28
· Visningar
2 156
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp