Att inte ha körkort och ha barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

susekl

Funkar det? Man hör ju ofta att barnen skall skjutsas hit och dit till aktiviteter, sport och så vidare. När det gäller sportaktiviteter där dom är med i lag så ska ju ofta föräldrarna ställa upp och skjutsa till matcher o.s.v. I början när dom är små kanske det inte är något problem men ju äldre dom blir desto mer aktiva blir dom ju vad gäller fritidsaktiviteter o.s.v Varken jag eller min sambo får ta körkort p.g.a. av olika sjukdomar. Vi kommer aldrig nånsin kunna ta det. Där jag bor nu skulle jag aldrig i livet skaffa barn då bussarna alltid är så proppfulla att det ofta är trafikfarligt, att åka där med barnvagn skulle aldrig falla mig in, så det är om vi flyttar nånstans med bättre kollektivtrafik i så fall som jag kan tänka mig att skaffa barn kanske. Men jag funderar på hur stora dom praktiska problemen blir. Någon som har erfarenhet?
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Får göra ett tillägg här:

Hur funkar det menar jag. Jag förstår ju givetvis att det inte är någon omöjlighet, men upplever ni det som väldigt jobbigt, ni som inte har körkort och aldrig har möjlighet att göra något som man inte kan åka kollektivt till.Jag kanske gör för stora problem av det här, men jag funderar ändå på frågan.
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Dagis!!! Jag skulle aldrig klara mig utan bilen för då skulle vi inte ta oss till dagis. Visserligen bor jag med 3-4st dagis inom promenadavstånd, men tro inte att man får PLATS på någon av dem :smirk:

Välj kommun med omsorg om ni flyttar och ta reda på vilken barnomsorgspolicy de har i praktiken och inte bara i teorin...
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Silverkedjan skrev:
Dagis!!! Jag skulle aldrig klara mig utan bilen för då skulle vi inte ta oss till dagis. Visserligen bor jag med 3-4st dagis inom promenadavstånd, men tro inte att man får PLATS på någon av dem :smirk:

Välj kommun med omsorg om ni flyttar och ta reda på vilken barnomsorgspolicy de har i praktiken och inte bara i teorin...

Ja,det är ju en sak att tänka på. Det där med att välja kommun är ju inte heller lätt, man är inte direkt attraktiv på arbetsmarknaden när man inte kan jobba full tid. :smirk: Finns inte många jobb att söka heller på deltid. Men visst, skall försöka i den mån det går. Göteborg är ju iaf. inte direkt kända för sin fantastiska barnomsorg.
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Allt beror på hur man gör det, det kan fungera jättebra men visst är det mer jobb... och det underlättar ju att bo relativt centralt.

Mina föräldrar hade inte körkort när jag växte upp, och vi klarade oss ändå. Vi gick på fritidsaktiviteter i närheten eller så åkte vi buss eller cyklade om vi inte hade turen att kunna åka med någon kompis föräldrar ibland.
Men visst var det trist ibland, att behöva avstå vissa saker för att bussarna inte fungerade, eller att många saker blev extra knepiga.

Nu har jag en dotter på ett år och varken jag eller sambon har körkort och jag tycker det är urjobbigt! (håller på med körkortet nu). Visst, det funkar, men åhh vad skönt det vore med bil och körkort. Att kunna storhandla m.m. Men för att svara på din fråga, självklart kan man ha barn och inte ha bil, men man bör nog tänka över var man bosätter sig, just som ni verkar göra. :)
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Jag skulle inte klara mig en enda dag utan körkort, men det är säkert en vana som allt annat.
Mina barn spelar fotboll och hockey och det är ett evigt farande på matcher runt om i Sverige. Cuper och dyl är ofta långt borta. För mig skulle det kännas väldigt dumt om jag inte var med och ställde upp och körde, men det finns många (som HAR körkort), som aldrig är med. Förklarar man situationen så går det säkert att lösa med andra föräldrar. Man kan ju vara med och bidra med bensinpengar istället.
När barnen var små hade det nog fungerat bättre utan bil, men eftersom jag är lite bekväm av mig så tog jag bilen till dagis också. Väldigt skönt att slippa streta med vagnen i snöstorm under vinterhalvåret... Där jag bor finns inga busskommunikationer som alternativ.
Jag är i behov av bil även för att ta mig till stallet och till jobbet.
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Utan körkort och bil? :crazy: *hemska tanke* :D

Helt ärligt är det nog ngt jag inte skulle klara mig utan!
Eftersom man ofta ska vara på 3 ställen samtidigt, man ska gärna vara på jobbet den tiden man ska lämna på dagis samtidigt som man har ngn form av möte inbokat :mad:

För mig blir det för mkt stress att ta en promenad på ca 20 min till dagis som ligger längst upp i vårat "område" för att sedan gå tillbaka hela vägen, passera vårt hus och gå ytterligare 10 min till bussen :crazy:

Och fritidsaktiviteterna för sonen har inte börjat hopa sig på långa vägar! ;)

Fast när jag börjar fundera så.....i min värld har det funnits ett körkort och bil i flera år så det beror nog på det :o Många jag känner har inget körkort och får vackert åka buss...dom svär ibland men det GÅR ju :smirk:

Jag är rätt snäll så jag brukar ställa upp och köra ibland....
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Nickan skrev:
Utan körkort och bil? :crazy: *hemska tanke* :D

Helt ärligt är det nog ngt jag inte skulle klara mig utan!
Eftersom man ofta ska vara på 3 ställen samtidigt, man ska gärna vara på jobbet den tiden man ska lämna på dagis samtidigt som man har ngn form av möte inbokat :mad:

Jo, det är ju sånt där man tänker på mycket också. Det känns verkligen svårt när ingen av oss faktiskt får ta körkort.

För mig blir det för mkt stress att ta en promenad på ca 20 min till dagis som ligger längst upp i vårat "område" för att sedan gå tillbaka hela vägen, passera vårt hus och gå ytterligare 10 min till bussen :crazy:

Ja, utan dagisplats nära så tror jag inte det funkar alls. Visserligen har jag en vision om att vara hemma så många år som möjligt, men förr eller senare klarar väl inte ekonomin det så man måste börja jobba igen. Då får man väl begära färdtjänst, men frågan är ju om dom beviljar det av dom skälen, vi är ju tillräckligt friska för att klara av att åka buss liksom.

Och fritidsaktiviteterna för sonen har inte börjat hopa sig på långa vägar! ;)

Fast när jag börjar fundera så.....i min värld har det funnits ett körkort och bil i flera år så det beror nog på det :o Många jag känner har inget körkort och får vackert åka buss...dom svär ibland men det GÅR ju :smirk:

Jo, det är ju säkert inte helt omöjligt, men jag funderar ändå på hur det skulle gå. Jag är väldigt trött p.g.a. min medicin och att då veta att det är massa stress för att hinna hämta och lämna på olika ställen när barnet börjar bli äldre. Fast man får ju hoppas på att om barnet väljer nån slags lagsport att dom andra föräldrarna har viss förståelse för att man inte kan ta körkort. Det spelar nog inte så stor roll vilken fritidsaktivitet överhuvudtaget, det känns som att hela samhället ibland är uppbyggt kring att man ska ha bil, man ska kunna skjutsa. Usch, ibland blir jag bara trött på alltihop, vill också kunna ha frihet i form av bil och körkort ju :( Man får väl väga om man orkar med det, men det e trist att behöva tänka så. Tack för ditt svar och tack till er andra som har svarat också.
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

En annan sak också, som inte hör hit... nu vet inte jag vad ni har för sjukdomar, men är de ärftliga bör ni kanske tänka en extra gång... Ja jag kanske inte behövde skriva det...

Ang. körkort. Som många säger, det beror ju helt på vart man bor.
Här hos oss där kollektivtrafiken är minimal skulle det inte funka om man inte både bor och jobbar inne i stan.
En arbetskompis har ingen bil för tillfället och han håller på att cykla ihjäl sig med sina 4 barn fram och tillbaka...
Men i större städer där det finns bra busstrafik ska det väl gå bra!!
man får ju anpassa sig efter vad man har, och storhandla 4 kassar är kanske inte ett bra alternativ, men då får man ju ta det, det är ju inte ens säkert att man gör det bara för att man har både bil och körkort :angel: .
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Tokmaja skrev:
En annan sak också, som inte hör hit... nu vet inte jag vad ni har för sjukdomar, men är de ärftliga bör ni kanske tänka en extra gång... Ja jag kanske inte behövde skriva det...

Visst risken finns ju med dom flesta sjukdomar, men risken är väldigt liten i våra fall. Man kan ju dessutom få en sjukdom när som helst i livet som jag fick och ingen kan förklara anledningen till. Förlossningsskador förekommer ju även hos barn med helt friska föräldrar, den risken är också ytterst marginell i mitt fall. Vi har naturligtvis vägt allt sånt för och emot varandra, men det finns massor av folk som har våra sjukdomar och skaffat barn och det gått bra. Är ännu inte helt hundra på att skaffa barn, men om det hade varit en väldigt stor risk för ärftlighet så hade vi inte övervägt det.
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Jag har visserligen ingen direkt erfarenhet av det mer än att min mamma inte hade körkort när jag var liten och jag bodde hos henne. Det gick utmärkt. Jag åkte buss till stallet och gick till skolan osv. Men rent spontant så säger jag att det borde väl inte vara några problem!! Nuförtiden så ska ju allt vara så avancerat, barnen ska ha sjuttioelva aktiviteter och man ska skjutsa dem varje dag till olika saker. Jag tror inte att det är bra för barn att ha för mycket att göra, och nästan överallt finns det ju olika aktiviteter som inte är för långt bort. Jag antar att ni bor så till att ni har bussar osv, och då är det ju inget problem.

Man har ju klarat sig utan allsköns bekvämligheter i alla tider, så det borde verkligen inte vara något problem utan bil! Det finns väl många barnfamiljer som bor mitt i stan som inte har bil, så jag skulle inte oroa mig för det om jag var du!
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Det går utmärkt! MEN ibland kan det vara bra få låna bil eller samköra vissa saker, jag storhandlar ihop med min mamma tex. Planering är viktigt oxå, tex köpa lite varje dag tills skåpen är fyllda eftersom alla vagnar inte kan lastas på hur mycket som helst osv.
Men visst går det! Barn idag körs för mycket tycker jag!!
 
Sv: Att inte ha körkort och ha barn

Cillavan skrev:
Jag har visserligen ingen direkt erfarenhet av det mer än att min mamma inte hade körkort när jag var liten och jag bodde hos henne. Det gick utmärkt. Jag åkte buss till stallet och gick till skolan osv. Men rent spontant så säger jag att det borde väl inte vara några problem!! Nuförtiden så ska ju allt vara så avancerat, barnen ska ha sjuttioelva aktiviteter och man ska skjutsa dem varje dag till olika saker. Jag tror inte att det är bra för barn att ha för mycket att göra, och nästan överallt finns det ju olika aktiviteter som inte är för långt bort. Jag antar att ni bor så till att ni har bussar osv, och då är det ju inget problem.

Man har ju klarat sig utan allsköns bekvämligheter i alla tider, så det borde verkligen inte vara något problem utan bil! Det finns väl många barnfamiljer som bor mitt i stan som inte har bil, så jag skulle inte oroa mig för det om jag var du!

Exakt! Det ska vara tusentals aktiviteter nuförtiden. När jag var liten hade jag två - musik och ridning. Min mamma får inte heller ta körkort och pappa hade aldrig bil så jag vet att det funkade rent praktiskt för oss som bodde i Göteborg vilket du också gör. Det är klart det blir mycket svårare i en småstad men för oss var det helt OK. Tiderna förändras iofs men idag bor jag med barn i Malmö och det funkar också helt OK. Nu bor vi relativt nära två köpcentrum så vi kan storhandla tillsammans min man och jag och bussar finns det flera.

Reser gör vi ett par gånger i månaden runt om i Skåne osv. bara för att se oss omkring och det går också finemang med buss och tåg. Jag pendlar med tåg till jobbet i Danmark...dottern får ta bussen till simskolan osv. osv. Malmö har många cykelbanor så det blir en del på cykel också. Bland annat har vi en s.k. halvcykel som funkar fint att sätta fast på våra egna innan dottern är stor nog att släppas loss i trafiken men för tung för barnsits.

Allt handlar om vana. Jag vet precis hur man tar sig fram utan bil i stora delar av Europa - vi klarade oss finemang i Belgien också t.ex. :D

Det enda jag kan tycka är trist är när vi ska till landet och man är beroende av släktingar som hämtar vid stationen eftersom bussarna där är väldigt oregelbundna men även detta har vi gjort hela livet. Jag funderar nu på körkort när jag är klar med mina distansstudier men det är mest för att det är en bra sak att ha i karriären och för att jag ska kunna flytta ut på landet om jag vill. I stan funkar det finfint utan bil - det är bara dyrt med parkering, försäkring osv. Pengar som vi reser för istället. Jag blir nästan galen på alla föräldrar på dotterns skola som parkerar precis framför cykelinfarten, kör sina barn fast de bor trehundra meter från skolan osv. Allt medan barn blir tjockare och tjockare :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 154
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: miumiu
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 055
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp