Att jobba i stall..

Sv: Att jobba i stall..

Jag jobbar i ett tävlingsstall 6 dagar i veckan. Rider, pysslar med hästarna, smörjer utrustning, fodrar, släpper i hagar och skrittmaskin, longerar. Följer ibland med chefen som groom på tävlingar. Bor här på gården så är i princip här 24/7...

Det jag gillar i jobbet är balansen mellan rutinmässiga saker, som att släppa i skritten den och den tiden, och omväxlingen som jobbet trots allt ger. Veckoschemat i all ära; när man jobbar med hästar så kan saker och ting ändras när som helst. Besök av equiterapeut, veterinär, tandläkare m.m. där jag passar på att lära mig så mycket som möjligt inspirerar. När jag inser att jag lär mig mycket ----> gör mig motiverad att fortsätta!

Som någon annan svarade så är det också när hästarna gör bra resultat som motiverar en. Då vet man att man gör ett bra jobb :). Sen är det självklart tidiga morgnar och sena kvällar, särskilt som man ska ha tid att trimma sin egen häst också... Men det är ändå så att fördelarna överväger nackdelarna. Utan en bra fysik skulle jag dock inte fixa det här jobbet, för nog tar det på kroppen alltid.
 
Sv: Att jobba i stall..

Jag skulle tippa på att TS avser kr per vecka.

i övrigt tycker jag ditt svar är både naivt och drygt. Hur kan du sätta dig över om ngn säger att kroppen inte klarar det, med smireys och blinksmileys och antyda att det är dem det är fel på liksom och att ska de hinna med annat också är det deras problem?
27 hästar och det schema som beskrivs på en enda person, är otroligt mycket! även omdet är tusen spänn i VECKAN. dvs totalt 4000 i månaden.

sen har man också ett ansvar själv att tänka att det är totalt oresonligt om man tackar ja till såna premisser -absolut. Men för den skull behöver man knappast svara så som du gjort. Är väl en sjujäkla skillnad på att ha haft lite praktik som du själv.
 
Sv: Att jobba i stall..

Har du ont i kroppen beror det förmodligen på att du antingen är otränad (jag fick sjukt ont i ryggen i början på mitt jobb. Mkt tunga lyft!), eller jobbar fel.
Just stallskötsel är ju väldigt ensidigt, tänk på att jobba lika mkt med båda sidorna!

Att du har hästar hemma att ta hand om är ingen ursäkt, det får alla med heltidsjobb och djur stå ut med ;)

Men om det bara är 1000:- du får i månaden tycket jag definitivt att du ska söka annat jobb! Ska man slita med kroppen ska man iaf få betalt för det!
Hur kan du leva på den lilla summan? Eller skrev du fel?

Problemet i mitt fall är väl att motivationen för mina hästar hemma är dålig när jag spenderar hela dagarna med hästar, hästar och hästar, det blir för mycket häst helt enkelt. Tror inte jag skulle tycka det är jobbigt med mina hästar om jag skulle ha ett "civiliserat" jobb och fått avbräck från hästarna dagtid.
Och ja, jag skrev rätt 1000 kr, men jag bor hemma, är ju helt omöjligt att bo själv och dessutom ha häst för 1000 kr i månaden ;) Och pappa är snäll och låter mig behålla denna tusenlapp och pröjsar för dieseln, för summa sumarum så skulle denna tusenlapp rycka till diesel för att ligga och köra fram och tillbaka (2 mil enkel väg) och ibland blir det 2 turer per dag.
Så om vi ska vara petiga så betalar jag eller pappa för att vara exakt för att jag tar hand om ridskolechefens hästar..
Men i vilket fall, nu är det slut :) Denna vecka ut bara :) Går inte beskriva med ord vilken lättnad!
 
Sv: Att jobba i stall..

sådet ÄR alltså 1000 i månaden?
1) hur fanken tänkte du? oavsett att du har kostnader betalda menar jag.... en kassörska på ICA tjänar mer än du på två dagar! Jösses.

2) vad är det för ställe som rent utsagt VÅGAR erbjuda en sån skamlön? både rent etiskt och rent lagmässigt?
 
Sv: Att jobba i stall..

Är ridskolan privatägd eller kommunalägd? Oavsett så tycker jag faktiskt att du ska kontakta Skatteverket. :) Annars kommer nästa stackare o sliter ut sig för samma pisspengar.
 
Sv: Att jobba i stall..

Det klart att det är jobbigt och slitigt ibland, men det upplever jag att det är med alla jobb lite då och då. Man kan inte ha kul på jobbet jämt ;)

Mina dagar ser ut såhär:
8.00 Fodra, mocka (25 hästar, vi brukar vara 3 st), fylla höpåsar, sopa, kratta.
10.00 Rast
10.15 Lite olika beroende på vad som händer den dagen. Rykta, promenera ponnyer, munderingsvård, städa allmäna utrymmen... Osv.
12.15 Fodra hö
12.30 Lunch
13.30 Ridning av lektionshästar. Ibland för tränare, ibland självständigt. Markarbete, hopp, terräng, beroende på vad som behövs.
15.00 Mocka, strö, täcken
16.00 Fodra kraft
16.30 Samla ihop foderhinkarna, gå hem

Grupplektionerna börjar klockan sex, men det är oftast ett par privatlektioner om dagen, och då har vi hästarna redo när kunderna kommer. Sedan är det såklart diverse göromål som görs en gång i veckan/månaden, som foderleveranser, hovslagare, klippa hästar etc.

Det som gör att jag gillar det är dels det fysiska arbetet. Jag mår väldigt dåligt om jag sitter stilla på ett kontor, det funkar inte alls för mig. Men man får vara noga att man arbetar rätt och stretchar ordentligt. Sedan blir jag otroligt inspirerad av att hela tiden ha tillgång till våra grymma tränare, och hela tiden lära mig mera! Det är också roligt att träffa eleverna och se hur de utvecklas.
Vi har mycket självständigt arbete och jag känner mig alltid uppskattad och litad på, vilket också är stimulerande!
Och så älskar jag fortfarande hästar och den kontakten man får med dem :) Det är lätt att glömma det ibland!
 
Sv: Att jobba i stall..

Jag jobbar heltid i ett lite mindre travstall, det är ca 40 hästar totalt på gården varav jag har hand om hälften ungefär. Jobbar 7-16 + helg en gång i månaden, är med på tävlingar och selar ut hästarna.

Det fungerar ändå rätt bra att jobba, fysiskt är det tufft ibland beroende på vad man gör, vi har backar till vissa hagar och de är inte så roliga på eftermiddagarna när hästarna ska in. Hästarna är lättmockade (uteboxarna kan vara lite tungmockade men det fungerar), höet är lättarbetat så länge det är bra hösilage vi har, hästarna är fina djur som man inte behöver få ont i armarna av när man kör och vi har bra arbetsrutiner.

Runt 13 tiden brukar hästarna gå in och sedan gör jag i ordning dom på eftermiddagen, de har alltså körts tidigare på morgonen (hästarna går givetvis ut på morgon).

Psykiskt för mig går det rätt bra ändå, jag har ca 7 mil tur och retur till jobbet vilket är ungefär 80 min bilresa på en dag om jag har oflyt i trafiken, nu under vintern går det tyngre men jag försöker kämpa på ändå. Brukar åka direkt till min egna häst och träna henne, så jag blir i stallet (jobb och eget) från 7 på morgon till ungefär 7 på kvällen. Jag tror att det går bra då jag har ett trivssamt jobb och jag låter det ta sin tid det tar i mitt eget stall (har ponnyn inackorderad 3 km hemifrån). Det blir långa kvällar och man är ju trött i skallen och kväll, spec nu på vintern.
 
Sv: Att jobba i stall..

2) vad är det för ställe som rent utsagt VÅGAR erbjuda en sån skamlön? både rent etiskt och rent lagmässigt?

håller med. tyvärr finns det ju alldeles för många sådana, och alldeles för många som accepterar det! cudos till dig TS för att du slutar!
 
Sv: Att jobba i stall..

sådet ÄR alltså 1000 i månaden?
1) hur fanken tänkte du? oavsett att du har kostnader betalda menar jag.... en kassörska på ICA tjänar mer än du på två dagar! Jösses.

2) vad är det för ställe som rent utsagt VÅGAR erbjuda en sån skamlön? både rent etiskt och rent lagmässigt?

Jag svävade på små rosa moln när jag helt plötsligt fick tillgång till både ridbanor och ridhus runt knuten, inget jag är bortskämd med hemma på gården precis, där jag måste köra iväg till ridhus eller ridbana.
Jag har ridit under hela min uppväxt på denna ridskola och hade även min ponny som numera är pensionär uppstallad på ridskolan under några år innan vi flyttade till gården, så jag känner chefen och vet mycket väl hur extremt taskig ekonomi klubben har, även om det inte ska vara ett undantag för min taskiga "lön".. Började med 3 månaders praktik i våras genom arbetsförmedlingen, och det ena ledde till det andra och helt plötsligt hade jag gått med på att börja jobba svart för denna "lön" när praktiken löpte ut, och visst till en början nu i höstas var det inte så tungt, men det blir bara tyngre och tyngre och ärligt talat tycker jag inte det är värt att ha ett ridhus runt knuten längre..
Jag känner dock en aningens dåligt samvete då jag mer eller mindre är livlinan som håller ihop stället, ridskolechefen har sedan sommaren företag hemma med 16 hästar och är aldrig på ridskolan dagtid när jag är där, och nu på måndag kommer hon dessutom stå med hela ridskolestallet själv, om hon inte hittar någon vänlig och lite korkad själ (ungefär som jag:angel:) som ställer upp idiellt, för det finns inte utrymme för lön :(
 
Sv: Att jobba i stall..

försök att inte tänka att det är ditt fel att hon står själv med 16 hästar. för det är det inte! hon/klubben har själv köpt (antar jag?) alla hästar, och har hon/klubben inte tid och råd att hålla dem kanske de ska omvärdera verksamheten? det är verkligen inte ditt ansvar att se till att de håller näsan ovanför vattenytan. det är jättebra att du slutar och personligen hoppas jag att de inte hittar någon ny lättlurad stackare (inget ont om dig, jag har själv varit i samma situation) som gör allt för en löjlig summa.
 
Sv: Att jobba i stall..

Man får anpassa sig till sin egen kropp. Alla kroppar reagerar olika, och alla är inte lämpade för hårt fysiskt arbete. Mitt råd är att skaffa ett annat arbete, särskilt som du inte verkar trivas. Dessutom bör man träna upp sig med att tex gå på gym. Mycket viktigt, då stallarbete sliter väldigt och är enahanda.
Lycka till!
 
Sv: Att jobba i stall..

Eehh, svarar du mig?? Om du läste mitt inlägg så har jag ett annat jobb sedan flera år tillbaka :)

Jag är och var allt annat än otränad.. Stallarbete är otroligt slitsamt (och oftast vääldigt dåligt betalt) och jag skulle vilja höra från den som i flera år varje dag utfört följande: mockat ca 20 boxar per dag, fodrat och sprungit in och ut med ett 40-tal hästar i hagen, kört och ridit 6-8 hästar samt alla andra dagligt förekommande sysslor.. Dessutom så medför arbete i travstall även sena nätter efter travtävlingar, ingen sovmorgon utan upp som vanligt 06.00 för att morgonfodra.
Kan lova att det sliter på kroppen även om man har en fysik i klass med elitidrottare :)
Men visst stallarbete passar inte alla... Alla vill inte heller "slita blod" för småslantar...
 
Sv: Att jobba i stall..

Kl
Jag tycker det nästan är för arbetsamt att ta hand om 5 hästar för en person... som hobby då alltså.

Nu är visserligen det bara en som rids regelbundet, men det ska fodras och mockas och ryktas etc etc. Lagas staket, repareras i stall, hämtas foder, läder ska smörjas.

Nu har jag iofs en avelsbesättning av minigrisar också och de tar ju också en hel del tid.

Ska en person ensam verkligen ta hand om 20 st hästar på en 8 timmars arbetsdag??? Räcker verkligen tiden? Bara mockningen skulle ju ta tre timmar om man räknar med tio minuter per box. ( Vilket torde vara i underkant).

Och rykt då? Hinns det överhuvud taget med att rykta hästarna ordentligt? Eller ersätter täcken rykten? Fast att dra av och på täcke tar ju också en hel del tid om det gäller 20 hästar?

Om hästarna ska både skötas om ORDENTLIGT och eventuellt också ridas så säger jag rent spontant att ca 5-8 hästar är rimlig arbetsbörda för en person som jobbar heltid.
 
Sv: Att jobba i stall..

Nja, det gar faktiskt, om man har rutin och ett bra upplagg. ..fast nan 8 timmars arbetsdag tror jag nog inte det blir.. :) snarare 10 timmar.

Rakna med drygt 10-15 minuter for att gora i ordning hasten for ridning, forslagsvis mindre. For att spara tid drar man fram allting samtidigt (blir tyngre, men spar tid) och haller allt i stallet pa "ett-tva-tre" basis, alltsa, ett-tva-tre sa ska det vara klart. Pang tjoff. Och det ar tacke av - rykt - visitering - sadling- transning - pa med skydd.

Med rutin och vana kan man dra ner mocktiden till 3 minuter (span, ej konstantbadd - klockade mig sjalv nar jag var igang, och nej, det var ingen skit kvar i hornen ;) ..da hade chefen haft mitt huve pa silverfat) men ja, man kor slut pa kroppen nar man arbetar i ett sant tempo, lyft som blir annu tyngre for att man tar sa manga hopasar man kan samtidigt for att spara tid i stallet for 2 o 2 som rekommenderat for att jobba liksidigt.
 
Sv: Att jobba i stall..

Mockar du en box pa tre min???
Stalkvinnan eller what?
Nu kommer jag snart och kidnappar dig. Trodde jag var hyfsat kompitabel pa dryga tio inklusive hinktvatt, (dra ner hingsten fran tackeshangaren) span (fodra hunden), ho (vanda ponnierna pa maskin)
A andra sidan kan jag sela en hast pa 5 roda (plus tid till / fran hagen) lagg till ett par extra om hasten ska vara show ready ist for bonna ren...
 
Sv: Att jobba i stall..

:rofl: idag tror jag inte att jag skulle kunna det... har inte mockat bajs med tidspress pa mkt lange - gammal o ringrostig nu ju! Noll muskler nu fortiden heller, jag ar slo och fortappad! Men i min ungdom, da jaklar var jag kvick med grepen! Oavsett om det gallde att jaga brorsan med den eller mocka bajs ;)

gud.. sela pa en hast.. det skulle ta mig ett bra tag!!! Om jag ens minns hur man gor :o eller jo, Det borde jag minnas... men det ar... eh.... 4 ar sen kanske sen jag selade en palle - och da var det shettisar! :love:
 
Sv: Att jobba i stall..

Nja, det gar faktiskt, om man har rutin och ett bra upplagg. ..fast nan 8 timmars arbetsdag tror jag nog inte det blir.. :) snarare 10 timmar.

Rakna med drygt 10-15 minuter for att gora i ordning hasten for ridning, forslagsvis mindre. For att spara tid drar man fram allting samtidigt (blir tyngre, men spar tid) och haller allt i stallet pa "ett-tva-tre" basis, alltsa, ett-tva-tre sa ska det vara klart. Pang tjoff. Och det ar tacke av - rykt - visitering - sadling- transning - pa med skydd.

Med rutin och vana kan man dra ner mocktiden till 3 minuter (span, ej konstantbadd - klockade mig sjalv nar jag var igang, och nej, det var ingen skit kvar i hornen ;) ..da hade chefen haft mitt huve pa silverfat) men ja, man kor slut pa kroppen nar man arbetar i ett sant tempo, lyft som blir annu tyngre for att man tar sa manga hopasar man kan samtidigt for att spara tid i stallet for 2 o 2 som rekommenderat for att jobba liksidigt.

Exakt som du beskriver det ser nog verkligheten ut för de flesta som arbetar i stall..
Det är just det höga intensiva tempot som gör arbetet så slitsamt.
Jag arbetade under sådana former i över tre år innan det tog tvärstopp, innan hade jag arbetat i betydligt lugnare arbetsmiljö, med bara 8 passhästar per dag.
Men så hamnade jag hos en tränare som även hade vanligt inackorderingsstall, och jag kan säga att där var det inte 7-16 arbete inte.
Morgonfodring 06.30 sen ut med 40 hästar (inget säkerhetstänkande hanns med där inte, utan man ledde så många man lyckades få med per tur, oftast 4-5 st), mocka 20 boxar (1 timmes arbete), sen var det bara att rassla till med körning och ridning av oftast 6-8 hästar.
Jag arbetade i snitt 10-12 timmar per dag, lunch på stående fot eller så åt jag smörgåsen i vagnen för att spara tid.
Sen in med alla hästar igen och middagsfodring.
Jag höll ett konstant tempo, i klass med däcksbytarna i en rallydepå :)
Men jag är tacksam för all kunskap jag fått erhålla under åren som hästskötare, jag ångrar inget, för den kunskapen skulle jag inte vilja gå miste om :)
 
Sv: Att jobba i stall..

Men selningen ar saaa latt!
Sele pa (undvik baktassarna)
Dra at gjorden
Forbygel och sparrgrimma samtidigt som du tar av grimman (Tander, framtassar)
Huvudlag pa (Tander, massor med tander)
Boots / lindor.

En san selning tar ett par minuter max.
Ska det tranas blir det varre. Mest eftersom allt ska hittas. +Kak, hopples, tungband, mer boots tar ackligt mkt tid.

En sak ar saker. Efter ett tag med for manga hastar blir man allergisk till att slosa tid iaf. Nu for tiden bortprioriteras saker som eg inte kan bortprioriteras. Kan halla mig fran att kissa i over fem - sex timmar om det vill sig illa. Och ata. Det gor man i bilen pa vag till lopp. Ofta ater vi vart forsta mal mat vid 3 - 5 tiden och sen nat mer nar hasten coolar ur. Om kitchen ar oppet fortfarande vill saga...
 
Sv: Att jobba i stall..

Ja verkligen! Det ar hart for kroppen! (Och folk som tycker tjejer ar klena borde umgas mer med en stallbrud.. hah.. ;) )

Och jag kanner som du, visst slet jag men jag angrar mig inte alls! Den kunskap jag fick da ar nagot jag ar mkt glad over, erfarenheten med. Det ar verkligen guld vart - och alla underbara minnen!

Corminta:

Tander behovde jag bara akta mig for nar det kom till vissa hastar... o bakben.. ah.. tja.. vissa hastar var lite latta i gumpen ;) Men jag tror nog, efter din beskrivning, att OM jag selar pa nagon hast i framtiden sa far det vara en shettis! (Jag propagerar fortfarande for att det ska in en eller tva ponnies har... vi -kanske- lyckas kompromissa.. en welsh kanske ;) lol)

Men visst, det dar med att ata nar det finns tid kanner jag igen... var vi hemma var det oftast lungt, da sags det till att alla hade tid o kaka - men tavlingar kunde man vara lite last och da fick man kaka nar det fanns tid :) Oftast sags det till att det fanns tid, eller i alla fall snacks. Snacks ar underbart! Det ar magiskt vad en chokladkaka kan gora! Eller en pase chips....
 
Sv: Att jobba i stall..

Ja men 3 min per box är nog rätt normal hastighet i tävlingsstall. Jag fixade stallet med 10 hästar på 1.5 h, det ger 9 min per häst för kraftfoder, hö, mockning, strö ( långt bort, tog tid att hämta), täckesbyten, linda av ben, sopa stallet, och borsta av och ställa en häst på skrittbandet. Fodringen, mockningen och att strö boxarna tog ungefär lika lång tid för varje moment så runt 3 min per box att mocka. Men det var nästan inget i det stallet som var anpassat för att gå fort, gödselstacken, höet, ströet låg alla långt bort och boxarna låg 5 inne och 5 ute typ så stallgången blev dubbelt så lång som i ett "normalt" stall.
Den hastigheten är ett måste, har hört från många med erfarenhet som hästskötare att det finns en 4 min per box - gräns. Kan man inte mocka så fort får man svårt att få jobb typ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 477
Senast: Kjerulfia
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 255
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 195
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 866
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp