Att jobba i stall..

Sv: Att jobba i stall..

Kutterspan?
Vi har sagspan som levereras som pellets i 30 kilos sackar. Enkelt att bara och staplas pa pall. Vi kan latt fa in ett halvars for 6 hastar i en halv box. Komposteras pa tre manader.

Vi har inga problem alls med olika stromedel har. Vi forvarar span och torv i en halv box i tavlingsstallet och halmen nere i gamla hingsstallet. Det tar upp betydligt mer plats och ar krangligare att hantera an bade torv och span for oss. Vi lagger sommartid allt i en hog som hamtas av en champion odlare. Vintertid har vi en container for tavlingsstallet men anvander godsel staden for halmen (ligger pa andra sidan garden och det ar langt att ga i snon).

Vi anvander den basta halmen som gar att fa tag pa men anda kanner man hur dammet lagger sig i nasa och mun nar man stror. Och ja, vi har bra luft. Skulle verkligen inte vilja ga tillbaka till det pa vara maxpresterande hastar.

(Sorry for OT everyone)
 
Sv: Att jobba i stall..

Det brojar bli intressant det har. Funderade medans jag mockade imorse.
En dalig natt = hastarna bestamde sig for att balen de fick igar var acklig = extremt mycket ho nertrampat overallt i boxen.
Ni som ar overnaturliga och kan gora en treminutare. Hur mkt ho fanns det da i boxen? Hur renliga ar hastarna.
Som exempel: Hingsten efter att han stadat ordentligt pa natten - hogarna med tva - tre tag och kisset kanske tva. Sopa, slata till och klart.
Sessa en vanlig natt - allt bajs och kiss over hela boxen som sedan blivit metodiskt bakflyttad till sista halvmetern och mixad i blender. Sedan sovit pa det hela och lyckats blanda hela roran med en skiva fint ho - minst 10 min, ibland mer.

Sedan sopar vi boxen innan vi sprider strot igen men det kanske ar kutym? Enda stallen jag jobbade pa (las hjalpte till) i sverige hade badd.
Vi har span (sagspan) som kommer i pellets och blots samt torv i stora stallet och halm hos aringarna. Avskyr halm!
Sedan tar allt annat tid med. Tex tvatta alla hinkar + krubbor med diskmedel varje dag - ute och inne. Vattna alla boxar sa det inte dammar. Aldrig sopa stallgangen utan att vattna. Hoa och vattna alla hagar vid alla fyra fodringarna. Allt sant tar tid nar man lagger ihop det aven om det ar smagrejer var for sig.

Hästarna var olika renliga, så det blev att man sparade en minut på en häst och fick lägga en extra på en häst. När det gäller halmhästarna hade inga bädd, utan allt åkte ut varje dag, Eller allt skitigt då. Jag mockade med 3-uddad högaffel och fick ut alla hela högar + de värsta blöta samt allt rent åkte upp i ett hörn. Sen tog jag en vanlig plastgrep och lyfte ut allt smått. Ibland med skyffel om det var illa. Sedan släta till och färdigt :)
Att skura krubbor och sopa spindelnät mm gjordes på em när tid fanns och räknades inte i morgon-rutinerna. Alla hästar stod inne dygnet runt, så inga hagutsläpp alls, men däremot mkt skit i boxarna.
Hö som hästarna spridit i boxen åkte ut om det var skitigt, annars fick det ligga som halm. MEN det var bara en häst som ratade höet, och han skulle heller aldrig äta det om han en gång lämnat det. Hade han "sparat" hade ja nog slängt det ifall det hade varit lite skitigt, för säkerhets skull.
Dessa hästar fick 3-4 kg hö 2 ggr om dagen. Dom lämnade inget.
 
Sv: Att jobba i stall..

Men det finns olika sorters spån, kutterspån är inte så nyttigt men råspån/sågspån är ingen fara. Det är ngt fuktigt och dammar inte, och man kan enkelt kasta ut enbart skit och piss = inget svinn. En årsförbrukning för d-ponny som stod inne 10-12 h 10 månader om året kostade 500-700 kr, men då fick vi hämta själva. Tog en dag.
Råspån som det kalals här fastnar inte särkilt i man och svans och är väldigt fräscht. Min häst behövde iofs inget att pila med på nätterna, det är väl det enda...
 
Sv: Att jobba i stall..

Spån är satans dyrt. Jag bor i Skåne och här är halm betydligt billigare.

NEera billigt.. typ.. graits juh ;)

Pappersstro ar faktiskt underbart med... :love:

Men naja, kanns ju som om vi kanske gatt Alldeles for OT egentligen :) sa svarar bara dig: alla har vi nog favvo stroet, for mig ar det span, for tulle halm.. jag -haaaataaaaar- halm. Alltid gjort, kommer alltid gora.. urkurk.

:rofl:
 
Sv: Att jobba i stall..

Kutterspan?
Vi har sagspan som levereras som pellets i 30 kilos sackar. Enkelt att bara och staplas pa pall. Vi kan latt fa in ett halvars for 6 hastar i en halv box. Komposteras pa tre manader.

Tyvärr har jag inte så mycket fria ytor i golvplan att jag kan offra motsvarande en halv box. Det är illa nog att få plats med fodersäckar. Däremot har vi så mycket plats uppe på skullarna att vi med lite pyssel säkert kan få in 800-1000 småbalar halm. Särskilt nu när vi sedan några år fodrar med hösilage som lagras utomhus.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 478
Senast: Kjerulfia
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 255
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 195
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 867
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp