Att jobba i stall..

Sv: Att jobba i stall..

Det finns faktiskt inget mer irriterande nar man jobbar i stall an nagon som ar langsam.. oavsett om det ar mockning eller fodring. Det kan reta gallfeber pa en att se en manniska sta i samma box i tio-femton minuter. Det monster jag sett ar att de inte blir langvariga faktiskt... samma vanda kan man fraga sig hur lang tid det eg kan ta att packa en hopase.. och jobbar man sida vid sida med nagon som inte kan hanga med i tempot sa satter det sig i stamningen med eftersom den snabbare personen dels jobbar hardare, far mer gjort och "hela tiden" far hjalpa den andre att hinna i kapp.

2 veckor sager dom ar den magiska "infasningen", det ar maxtiden det far ta innan man ar i samma tempo och har rutin pa saker och ting, helst ska man "Ratta in sig i ledet" mkt snabbare an sa. Jag skrev listor som jag hade mina forsta dagar pa nya stallen - det hjalpte mig att snabbt komma in i rutinerna, rackte att jag fragade saker En gang trotts det stora informationsintaget - jag kunde alltid kasta ett oga pa den dar lappen. Det ar ett bra stod nar man ar ny i ett stall och forsoker komma in i rutiner och tempo.
 
Sv: Att jobba i stall..

Jag skulle tippa på att TS avser kr per vecka.

i övrigt tycker jag ditt svar är både naivt och drygt. Hur kan du sätta dig över om ngn säger att kroppen inte klarar det, med smireys och blinksmileys och antyda att det är dem det är fel på liksom och att ska de hinna med annat också är det deras problem?
27 hästar och det schema som beskrivs på en enda person, är otroligt mycket! även omdet är tusen spänn i VECKAN. dvs totalt 4000 i månaden.

sen har man också ett ansvar själv att tänka att det är totalt oresonligt om man tackar ja till såna premisser -absolut. Men för den skull behöver man knappast svara så som du gjort. Är väl en sjujäkla skillnad på att ha haft lite praktik som du själv.

Vaknat på fel sida?
Mitt svar var varken naivt (??) eller drygt och jag har inte "satt mig över någon".
Jag har inte någonstans sagt att det är fel på henne? :confused:

Det enda jag skrev är att hon inte kan skylla på sitt fritidsintresse om hon är trött eller inte orkar. En ;) (enda smileyn förövrigt) smiley är till för att undvika att det ska tolkas på ett "drygt" sätt.

Jag tycker inte att 27 (20 hästar att mocka) är supermkt.

Varför skulle det vara skillnad på att man är praktikant och är anställd? Hur vet du hur mkt praktik jag haft?
 
Sv: Att jobba i stall..

Jag förstår det. Jag skulle nog också tappa motivationen med hästar som jobb :p

BRA att du ska sluta!
Sådär ska du inte jobba. Du kan få ett tusen gånger bättre (t.o.m skit)jobb för en lön som är 10 ggr bättre!
 
Sv: Att jobba i stall..

Ja, efter två veckor ska det mesta sitta. Sen får man ngn som är helt ny på jobbet kan de ta ett tag innan personen har fysik att jobba riktigt snabbt. Men efter en månad bör man ju vara självgåendes. Jobbet är ju i grunden mkt enkelt.
Jag hade en praktikant, bara det var rätt sjukt m tanke på att hon skulle utbilda sigg till hästskötare och var 18 år gammal. Jag var 16 och hade jobbat ett halvår och jag skulle lära henne jobbet... Men iaf så var hon helt värdelös, inget blev riktigt gjort. ALLT fick göras om. Liksom hur misslyckas man med att sopa en stallgång? Men tydligen, så jag fick jobba för 2 och det blev till sist det som gjorde att ja slutade. Hon klarade sig ngn månad till men höll på att bränna ut chefen som nu fick göra allt det som jag täckt upp tidigare.
 
Sv: Att jobba i stall..

My God. Ni far mig att kanna mig som Skalman (fast utan allt smart i skalet).
Och det dar med hjalp som inte funkar ar fruktansvart irriterande!
Har haft folk av alla dess former och en (1) enda har vart riktigt bra. Antingen ar de lata, ljuger, svarlarda osv. Den senaste hade alla mojliga konstiga utbildningar, erfarenhet och referenser. Henne fick jag saga till att ge hastarna vatten varje dag!
Folk som jobbat med hastar flera ar och inte vet hur man satter pa en grimma (och nej, inte hur jag vill ha grimman pasatt. De kunde inte lista ut vad som var upp och ner pa en helt vanlig stall grimma)
Folk som satte pa de fina tavlingsgrimmorna i hagen pa marodorerna. Folk som tog av bensnorena fleratalet ggr sa hastarna stod med tackena over huvudet trots att detta papkekats. (Bitter karrings varning).
Da tar jag hellre lite langre tid i boxarna an flera timmar av att forfolja och korrigera / gora om vad de anstallda fucked up!
 
Sv: Att jobba i stall..

Poängen med det ja skrev var just det att en dålig medarbetare ställer till det. En långsam person som gör rätt är självklart bättre än en som gör fel. En långsam men duktig person kan man ju sätta på ett jobb och även om det tar tid så kan man iaf lita på attdet blir riktigt gjort, och det är ju tryggt iaf. Men de bästa är ju att få tag på en snabb OCH duktig person :)
 
Sv: Att jobba i stall..

Med rutin och vana kan man dra ner mocktiden till 3 minuter (span, ej konstantbadd - klockade mig sjalv nar jag var igang, och nej, det var ingen skit kvar i hornen ;) ..

Vad jag räknar som ingående i mockning är rensa ut skit och blött strömaterial, köra ut till gödselstacken, tömma alternativt kasta upp på gödselstacken, köra in igen, slänga ner strö från loftet, strö boxen och sopa golvet efteråt.

Det gör man inte på 3 minuter per box.
 
Sv: Att jobba i stall..

1000kr/månad + box (2000-4000kr)
Är väl som de flesta andra hästjobb DÅLIGT betalt och ett väldigt tungt arbete.
Det finns väl en orsak att de flesta hästskötarna är unga och inte jobbar så många år! Det är ett tungt ensidigt jobb som lätt ger förslitnings skador.

Jämför med tex byggjobbarna som även de har tungt arbete de jobbar 8timmar och har både frukost rast och lunch rast för att orka.

I mina ögon är det dax att ta in lite nymodigheter i stallarna för att spara på hästskötarna. tex utgödslings system, automatisk fodring m.m
 
Sv: Att jobba i stall..

Vad jag räknar som ingående i mockning är rensa ut skit och blött strömaterial, köra ut till gödselstacken, tömma alternativt kasta upp på gödselstacken, köra in igen, slänga ner strö från loftet, strö boxen och sopa golvet efteråt.

Det gör man inte på 3 minuter per box.

Fyller man skottkarran i varje box blir man inte langvarig pa de stallena jag jobbat..

Atminstone 3 boxar/skottkarra. Spansnalt ska det mockas annars gaur det inte!

Det var alltsa en snittid i stallet, 3 minuter sa skulle den boxen vara -fardig-.

:) Pa under kvarten skall man alltsa ha hunnit, mocka minst 3 boxar, tomma karran och hysta in nytt span dar det behovs.

Corminta, haha! Nu paminde du mig om den sk "travkusken" med utbildning o 6 manader i travstall... som inte klarade av att kora shettisar.. inte ens sela pa och tomkora en ung (toksnall) liten minishettis! >.< mocka kunde den personen inte heller... :cool:
 
Sv: Att jobba i stall..

Fyller man skottkarran i varje box blir man inte langvarig pa de stallena jag jobbat..

Nu har jag iofs STORA nordsvenskar, som står på halm. De äter mycket grovfoder- och skiter mycket. Hingstarna går väl an för de lägger allt i EN hög och urinerar dessutom på EN plats. Dvs de är lättmockade. Men ändå fyller man ungefär en tredjedels stor Ekeby skottkärra per box. Avelsstoet däremot hon är som nån sorts rotvältare. Hon äter upp nästan all halm -det som blir kvar rör hon om nåt så kopiöst. Hon förbrukar 2-3 småbalar halm om ca 12-15 kilo PER DAG! Dvs man toppar en Ekeby i hennes box.

Uppenbarligen så har ni haft hästar på ditt jobb som antingen har en kork "där bak" eller så kan de knappast ha fått mycket grovfoder alls- vilket medför mindre mängd gödsel per individ.

Men ändå 3 minuter per box, det låter så lite att det inte känns realistiskt.
 
Sv: Att jobba i stall..

Corminta, haha! Nu paminde du mig om den sk "travkusken" med utbildning o 6 manader i travstall... som inte klarade av att kora shettisar.. inte ens sela pa och tomkora en ung (toksnall) liten minishettis! >.< mocka kunde den personen inte heller... :cool:

Shettisar! Vad tror du? Utbildning med snälla lätt mesiga travhästar hjälper väl inte då. Snarare en storviltsjägarutbildning med specialkompetens på myskoxar, sabeltandade tigrar, mammutar- och shettisar :D

:rofl:
 
Sv: Att jobba i stall..

1000kr/månad + box (2000-4000kr)
Är väl som de flesta andra hästjobb DÅLIGT betalt och ett väldigt tungt arbete.
Det finns väl en orsak att de flesta hästskötarna är unga och inte jobbar så många år! Det är ett tungt ensidigt jobb som lätt ger förslitnings skador.

Jämför med tex byggjobbarna som även de har tungt arbete de jobbar 8timmar och har både frukost rast och lunch rast för att orka.

I mina ögon är det dax att ta in lite nymodigheter i stallarna för att spara på hästskötarna. tex utgödslings system, automatisk fodring m.m

Precis, det är ju bara att kolla vad en hyfsat modern lantbrukare har för hjälpmedel. Dvs automatisk utgödsling, traktor med skopa alternativt bobcat för förflyttningar av foder, uppvärmda vattenkoppar utomhus och liknande. Eller bara en sån sak som en elevator som fraktar upp gödseln högt högt till en prydlig pyramid- inget balanserande på såphala plankor med en rullebör där inte!

Kan väl säga om jag hade haft kanske 50 000-75000 att investera på att göra mitt stall mer lättskött- så hade jag säkert kunnat minska den tid jag lägger på utgödsling och foderhantering med 3/4. Mycket pengar för mig när det är en hobby, men inte jättemycket pengar för en hästföretagare men ett trettiotal hästar,
 
Sv: Att jobba i stall..

Nu har jag iofs STORA nordsvenskar, som står på halm. ---- Hon förbrukar 2-3 småbalar halm om ca 12-15 kilo PER DAG! Dvs man toppar en Ekeby i hennes box.

Uppenbarligen så har ni haft hästar på ditt jobb som antingen har en kork "där bak" eller så kan de knappast ha fått mycket grovfoder alls- vilket medför mindre mängd gödsel per individ.

Men ändå 3 minuter per box, det låter så lite att det inte känns realistiskt.

..SPAN Tulle, SPAN! jag poangterar det Heeeela tiden... :P Ska det vara latt o snabbjobbat.. sa ar det SPAN som galler.. *allergisk mot halm* halm ar bade tungt, drygt att jobba med, tar onodigt mkt plats... hor bara hemma i folningsboxar :P

*Asgarvar* mjaaaa... jag vet inte... jag tror pa Corminta nar hon beskiver travisarna jag.. kan man hantera knasiga travare sa brode man kunna hantera en minishetts! (aaaalskar shettisar... :love: fast ibland ar jag j-kligt glad for att de inte ar storre an de ar.. ehum ;))
 
Sv: Att jobba i stall..

Jag hade 5 boxar spån och 5 med halm när ja jobbade, de hänger på mer på teknik än strö. Men det finns viss sorts halm som är hopplös självklart. Men den mesta är snabb att mocka. Enligt mig lättare än spån att mocka...
 
Sv: Att jobba i stall..

..SPAN Tulle, SPAN! jag poangterar det Heeeela tiden... :P Ska det vara latt o snabbjobbat.. sa ar det SPAN som galler.. *allergisk mot halm* halm ar bade tungt, drygt att jobba med, tar onodigt mkt plats... hor bara hemma i folningsboxar :P


Fast spån är inte så trevligt för hästarna. Funkar inte heller bra för mina.
 
Sv: Att jobba i stall..

Nu for tiden bortprioriteras saker som eg inte kan bortprioriteras. Kan halla mig fran att kissa i over fem - sex timmar om det vill sig illa.

Mes :p När jag jobbade i travstall hade vi toan på granngården 300 m bort= toabesök bortprioriterades... Har numera en mycket vältränad urinblåsa som klarar 13 timmar, väldigt praktiskt! :idea:
3 minuters mockning är... fantastiskt! :love: Själv var jag bara nere på 5 minuter, men vi hade också halm... Men slås också av hur långsamt folk kan mocka! Har nu under studietiden (5,5 år) jobbade extra i travstall m 5 anställda, när jag som student kommer på mina lördagar brukar jag vara snabbast! :eek: (på allt, utom att höa, jag vill ge mer hö än dom :angel: )
Till TS- bra gjort att säga upp dig! Med ett vanligt jobb kan du betala boxplats på detta ställe och få en massa pengar över!
 
Sv: Att jobba i stall..

Det brojar bli intressant det har. Funderade medans jag mockade imorse.
En dalig natt = hastarna bestamde sig for att balen de fick igar var acklig = extremt mycket ho nertrampat overallt i boxen.
Ni som ar overnaturliga och kan gora en treminutare. Hur mkt ho fanns det da i boxen? Hur renliga ar hastarna.
Som exempel: Hingsten efter att han stadat ordentligt pa natten - hogarna med tva - tre tag och kisset kanske tva. Sopa, slata till och klart.
Sessa en vanlig natt - allt bajs och kiss over hela boxen som sedan blivit metodiskt bakflyttad till sista halvmetern och mixad i blender. Sedan sovit pa det hela och lyckats blanda hela roran med en skiva fint ho - minst 10 min, ibland mer.

Sedan sopar vi boxen innan vi sprider strot igen men det kanske ar kutym? Enda stallen jag jobbade pa (las hjalpte till) i sverige hade badd.
Vi har span (sagspan) som kommer i pellets och blots samt torv i stora stallet och halm hos aringarna. Avskyr halm!
Sedan tar allt annat tid med. Tex tvatta alla hinkar + krubbor med diskmedel varje dag - ute och inne. Vattna alla boxar sa det inte dammar. Aldrig sopa stallgangen utan att vattna. Hoa och vattna alla hagar vid alla fyra fodringarna. Allt sant tar tid nar man lagger ihop det aven om det ar smagrejer var for sig.
 
Sv: Att jobba i stall..

Vi har tur som bor ovanpa stallet (forutom de natter nar pallarna lever rovare da...) sa tekninskt sett ska det vara snor enkelt att bade ga pa toaletten och att fa en bit att ata. Synd bara att vi aldrig har tid att handla. Besoker tack shopen mer an matbutiken...
 
Sv: Att jobba i stall..

Vad ar det hos span du inte gillar?
Vart span (nar det ar vattnat ordentligt) ar betydligt mindre dammigt an halmen. Vara star pa gummimattor sa de ligger aldrig pa betong (forovrigt flyttar sig halmen ofta mer an span) och har fri tillgang pa grovfoder.
 
Sv: Att jobba i stall..

Vad ar det hos span du inte gillar?
Vart span (nar det ar vattnat ordentligt) ar betydligt mindre dammigt an halmen. Vara star pa gummimattor sa de ligger aldrig pa betong (forovrigt flyttar sig halmen ofta mer an span) och har fri tillgang pa grovfoder.

Spån är satans dyrt. Jag bor i Skåne och här är halm betydligt billigare.

Jag har kört med spån en vinter för att alla sa det var så smidigt, men det gör jag inte om- dyrt och hemskt odrygt. Jobbigt att hantera. Vi tog ändå hem 6 pallar på en gång för att pressa ner priset lite.

Jag upplever INTE halm som mindre dammigt än spån. Köper bara BRA kornhalm.

Hästarna kan inte äta spån, de kan inte roa sig lika mycket med spån, spånet fastnar i deras långa manar och svansar (nordsvenskar). Dessutom är spånbalarna så tunga att jag inte kan lägga dom på loftet. Halmbalar är i storlek så att jag kan hantera dom.

Mina grisar kan inte stå på spån och det är dumt att köra med två olika strömedel på gården.

Spån komposterar sig inte bra- svårare att få nån lantbrukare att komma och tömma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 478
Senast: Kjerulfia
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 195
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 873
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp