Bukefalos 28 år!

Att jobba sig rik.

Sv: Att jobba sig rik.

Jag har också kämpat mig dit där jag är idag. Jag gick 2 årig gymnasielinje i början av 90 talet och har sedan dess jobbat arslet av mig, visat framfötterna helt enkelt, aldrig sagt nej osv osv.

Tjänar över 35 i dag, är nöjd med min lön, den gör att jag kan leva det liv jag vill.
Jag är rik för jag kan ha häst, bo i hus, ha en bil och ibland åka på resor.
Jag är också rik för att jag har ett rikt socialt liv, friska barn och gillar mitt jobb.

Visst kan jag se orättvisorna i världen, att många yrkesgrupper är fruktansvärt underbetalda. Jag valde att inte jobba i den gruppen, just för att jag skulle bli TOKIG om jag inte fick betalt för mitt jobb. Men jag kommer aldrig ursäkta mig för det jobb/lön jag själv har för det har jag jobbat hårt för.
 
Sv: Att jobba sig rik.

*känner mig lite orättvist beskylld för att vara född med silversked i munnen*
Jag är själv född med silversked i mun men det hindrar mig inte från att förstå att jag är privilegierad, att jag har det bra. Och tjänade jag det dubbla från nu skulle jag inte sitta och peka på mina åtta hästar och bara "Öh nej men jag är inte förmögen, mina hästar är faktiskt jättedyra i drift".

Gör man inte det så behöver man inte ta åt sig nånting alls! :)
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag är också priviligierad, men mest genom vara född i Sverige som svensk faktiskt. Jag skriver under på FreSus inlägg:

Visst kan jag se orättvisorna i världen, att många yrkesgrupper är fruktansvärt underbetalda. Jag valde att inte jobba i den gruppen, just för att jag skulle bli TOKIG om jag inte fick betalt för mitt jobb. Men jag kommer aldrig ursäkta mig för det jobb/lön jag själv har för det har jag jobbat hårt för.

Jag har kämpat som fan för att vara där jag är, även om det är "ingenstans" jämfört med många andra. Jag har egentligen inga dyra fritidsintressen eller vanor.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Man behöver inte ha kämpat för att få ha det bra, jag tycker att det är helt okej att ha haft tur eller flyt eller vad som helst. Man behöver inte be om ursäkt för att man har det bra, att man är nöjd med sitt liv, det är bara bra att man är det och ingenting man behöver rättfärdiga.

Däremot kan jag tycka att det är fint om man förstår att man jämfört med många har det väldigt, väldigt bra. Lite ödmjukt sådär.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jäkligt bra sagt, bara av att vara född i Sverige gör mig rik, så sant så.

Ja, jag har en inkomst över medel men är sjukt duktig på att göra av med den lika snabbt:) Så nej, jag är inte rik på det sättet att jag har flera tusen över till vadsom helst varje månad men det är inte det jag värdesätter heller...
 
Sv: Att jobba sig rik.

Och det gör jag, förstår att jag har det bättre än många andra.
Och nej, jag rättfärdigar inte mig själv. JAg går bara runt och är nöjd med mitt liv:) Det är det hele...
 
Sv: Att jobba sig rik.

*KL*

Så, jag får formulera om en av mina frågor.

Vad ska jag utbilda mig till för att bli välavlönad? Ska jag välja ett roligt jobb som inte ger mig någon ekonomiskt frihet eller ett tråkigare jobb med högre lön?
 
Sv: Att jobba sig rik.

Nej alla har inte samma förutsättningar.
Men det innebär inte att vi haft "tur".

Jag är jätteglad att jag är född i sverige och har haft de förutsättningarna jag har när en stor del av världen saknar rent vatten.
men det innebär inte att jag går runt och kallar mig rik eller ser mig som ett unikum.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag har aldrig kallat nån en idiot. Jag respekterar verkligen alla som värdesätter annat än hög lön, jag kan själv känna att det är galet att jobba som jag gör. Sluta 16 varje dag och ha mer fritid låter supersoft.

Men att man skulle tappat all verklighetsuppfattning för att man har en hög lön är en sån korkad slutsats.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Men nu handlar varken frågan eller diskussionen om att vara tacksam eller inte. det var ett svar på ett påstående om att alla har ett val. Så enkelt är det inte att bli 'rik' eller att ha en inkomst över genomsnittet helt enkelt.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Visst kan jag se orättvisorna i världen, att många yrkesgrupper är fruktansvärt underbetalda. Jag valde att inte jobba i den gruppen, just för att jag skulle bli TOKIG om jag inte fick betalt för mitt jobb. Men jag kommer aldrig ursäkta mig för det jobb/lön jag själv har för det har jag jobbat hårt för.

jag skriver också under på detta.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Men det behöver ju inte vara så illa. En av mina förra kollegor jobbade med resor precis som vi och var även admin. Hon hade en lön på 33 000 eller nåt och behövde aldrig vara "on call" jämt eller jobba ihjäl sig. Hon hade samma flex, samma allt som vi andra.

33000 är liksom inte en dålig lön eller en lön där du inte kommer kunna ha ett gott liv (givetvis beroende på vad kräver själv också).

Så det finns ju många bra alternativ :) (tycker jag då, men som sagt, det beror ju på vad man värderar som en bra lön)
 
Sv: Att jobba sig rik.

I dagens sverige skulle jag säga att det är ganska lätt.
Det finns enorma möjligheter om man lägger manken till. Faktiskt.

Aliide, jag tror inte du behöver välja antingen eller. Det är rätt vanlgit att höginkomsttagare gillar sitt jobb.
Ett välbetalt jobb ger dig ofta möjligheter och friheter och utvecklingsmöjligheter vilket skapar en roligare arbetsmiljö.
 
Sv: Att jobba sig rik.

kl

Att diskutera vad definitionen för rik är blir ju egentligen lite som att diskutera hur långt ett snöre måste vara för att kallas snöre. Men jag gör ett försök!

För mig handlar nog inte rikedom om hur hög lön man har och hur många tusenlappar man spenderar på kläder varje månad, utan hur mycket kapital man har tillgång till utöver den månatliga budgeten, eller hur mycket man skulle ha kvar i kontanter om man sålde allt man ägde.

Om 35 000 är "mycket pengar" eller inte beror ju helt vad dessa 35 000 ska finanisera. Visst kan man som Petruska tidigare beskrev tänka "oj oj stackars liten" om någon som har hög lön och höga utgifter, men det beror ju lite på vad dessa 35 000 ska finansiera. (Även om det såklart inte behöver betyda att det för den sakens skulle är synd om en..)

Har man fyra barn, ett hus i storstadsområde, och lång pendlingstid, blir det betydligt mindre av de där 35 000 kvar varje månad än om man bor i billig hyreslägenhet på liten ort, utan barn och gångavstånd till jobbet.

Person A
Har man en lön på 20 000, 0 kronor på lönekontot kvar när månaden är slut, men en miljon efter ett arv placerade i exempelvis aktier, då är man rik anser jag.

Person B
Har man däremot 100 000 i lön, 0 kronor kvar när månaden är slut eftersom man tar taxi till jobbet och äter oxfilé till middag varje dag, och inte en krona sparad på banken, då är man inte rik anser jag. Ordenligt slösaktig är man däremot. Och särskilt synd om en är det inte heller.

Jag tycker båda är rika, men på sätt och vis är B rikare än A.
Låt säga att B lever på samma standard som A = dvs 15.000 efter skatt
Vi antar att A:s aktiekapital ligger still, utan att rasa/öka.
B sparar mellanskillnaden, dsv det B får ut mer netto än A, på ett vanligt bankkonto på banken, obefintlig ränta.
Löner och kostnader är oförändrade över tid.

Efter 2 år och 3 månader så har B 1 miljon på banken, precis som A.
Efter 9 år så har B 4 miljoner på banken, dvs 3 miljoner mer än A.
Osv.
Alltså är B rikare/ har helt andra möjligheter.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Du ska utbilda dig till ett jobb du tycker är roligt OCH som är välavlönat.

Nu vet jag inte alls vad du är intresserad av (har helt ärligt inte orkat läsa hela tråden...) men om det nu till exempel är att arbeta med människor så nöj dig inte med att utbilda dig till undersköterska/skötare för där får du orimligt dåligt betalt för det arbete du gör. Välj i stället att utbilda dig till läkare/psykolog/tandläkare. Det tar längre tid, kräver mer av dig i form av studiekapacitet mm. men är mer lönsamt i längden.

Ta ditt intresseområde och fundera -fritt och galet! - vad du kan göra med det intresset.

Och det viktigaste av allt (tror jag!) SÄG INTE NEJ TILL DIG SJÄLV! Även om du inte TROR att du ska få det där topp-jobbet, eller komma in på den roliga utbildningen, eller vad du nu vill så SÖK! Låt andra säga nej i så fall, om de hittar någon bättre sökande. För om du begränsar dig och säger nej själv så ger du dem inte möjligheten att säga JA, vi väljer DIG.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Bra svar.

Låt intresse och känsla ("hjärtat") gå i första hand och fundera sedan på hur Du kan få det att ge en bra avkastning också.

Jag har ju alltid gillat administration, siffror och pengar. Således hamnade jag ju direkt in på bank-banan men som banktjänsteman så är man ju inte de bäst betalda precis. Därför var det tämligen tidigt klart att jag skulle vidareutbilda mig och bli ekonom.
 
Sv: Att jobba sig rik.

*KL*

Så, jag får formulera om en av mina frågor.

Vad ska jag utbilda mig till för att bli välavlönad? Ska jag välja ett roligt jobb som inte ger mig någon ekonomiskt frihet eller ett tråkigare jobb med högre lön?

Välj ett jobb som du tycker är roligt. Det finns inga garantier att bara för att man utbildar sig till ex civilekonom så får man en hög lön. Det gäller att få de där jobben som ger hög lön och de brukar man inte vara ensam om att vilja ha. Kan du däremot tänkta dig att ta det som verkar näst roligt och det i sin tur är något som du kan tänka dig tycka är intressant så tycker jag att du kan låta lönefrågan avgöra. (Tycker man att något är intressant brukar man bli duktig på det och då kan det rulla på av bara farten, är man egentligen inte särskilt intresserad så brukar inte engagemanget hänga med och då brukar inte jobben med högre lön slängas efter en precis. Jag tror det är få här inne som har den lön som du efterfrågar och som inte är genuint intresserade av sina jobb).

Jag hade flera saker som jag tyckte skulle vara intressanta att jobba med när jag skulle välja studier. Jag valde bort lärare pga lönenivån, sedan stod jag och vacklade mellan stadsplanerare och ekonom men valde ekonom för att jag såg en bredare arbetsmarknad. Det blev rätt för mig.
 
Sv: Att jobba sig rik.

kl

Att både tjäna tillräckligt (för de flesta) mycket pengar och ha ett roligt jobb är absolut inte några motpoler! Först och främst måste man hitta vad man själv tycker är roligt, det är grunden. Sen är det ju BRA om det finns en bra arbetsmarknad också, men det kan ju precis som honung skriver faktiskt ändra sig ganska snabbt. En högskoleutbildning är dock sällan särskilt onödig (men man får ju dras med lån såklart).

Sen handlar nog mycket om vilken arbetsgivare man får också, och däri ligger troligen väldigt mycket tur. Att ha en bra arbetsgivare och i den mån det finns även arbetskamrater, är troligen bland det viktigaste för att trivas på jobbet. Jämte roliga arbetsuppgifter såklart.

Det publiceras ju prognoser för vilka yrken som är på uppgång och vilka som är på nedgång ständigt och jämt, och lönestatistik är lätt att leta reda på :).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
619
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 739
Senast: Exile
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 364
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp