Bukefalos 28 år!

Att köpa en riktigt orutinerad häst

M

Malaco

Visste inte vart jag skulle lägga tråden men den är hopprelaterad och jag visste inte vad jag skulle döpa den till.
Det är inte heller någon annons, vi ska åka in till klinik och utreda ytterligare nu men jag vill kolla läget och fick en idé.

Jag har en häst som är kärnfrisk, allting är u.a. på röntgen och på besiktning, dock köpte jag honom som dressyrhäst och det är där det felar, han är egentligen en riktig dressyrtalang med otroliga rörelser men när vi ska upp ett snäpp från Lätt klass kommer problemen och han vill inte vara med. Han har sas formproblem,han kan gå i en lite mer unghästform och jobbar på avslappnat och fint. Lätt-klass form på sin höjd, annars går han enbart på spänning = han går väl förr eller senare sönder.
Vi kan inte ta upp honom i de klasser/till den nivån jag planerar att rida.

Frågan är denna; Finns det hoppryttare som är intresserade av att köpa sådana hästar? Som min t.ex. välstammad, korrekt häst, bra i huvudet om än med nerv.
Han är otroligt grön inom hoppning och inte direkt utbildad, han är hoppad och tycker det är väldigt roligt, han hoppar fint med mycket rygg.
Det är ju som att köpa en unghäst fast han är äldre och kan inte gå unghästklasser etc.
Det blir ju ett lägre pris än inköpspriset, det förstår jag också, men är det någon idé att försöka?
Tänkte be en hoppryttare om hjälp med att hoppa lite då jag inte är direkt intresserad och i sådana fall visa honom.
Han behöver ju ändå en duktig och rutinerad ryttare, orkar sådana ens engagera sig?

Ursäkta för rörigt inlägg...
 
Sv: Att köpa en riktigt orutinerad häst

Hur gammal är han? En "äldre" häst är nog svårt att sälja till en satsande ryttare, men låt oss säga en sexåring är alldeles säkert inga problem att sälja. Han bör ju dock vara såpass hoppad att ryttaren kan få en uppfattning om kapacitet och hur han är att rida på hinder.
 
Sv: Att köpa en riktigt orutinerad häst

Det ska nog gå, beror ju iofs lite på hur gammal han är, alla hopphästar jag haft förutom den jag har nu har ungefär samma historia bakom sig.
 
Sv: Att köpa en riktigt orutinerad häst

Jag köpte min skrot som ohoppad 6-åring. Enligt tidigare ägare kunde han inte hoppa. Jag köpte honom på stammen och den skriker hoppning. Samtliga jag tränat för säger att han kan gå hur högt som helst. Jag har svårt att tänka mig att jag är ensam. :D
 
Sv: Att köpa en riktigt orutinerad häst

jag köpte min förra som var totalt grön, skulle absolut kunna göra det igen. Tuycker det är himla kul att utvecklas med sin häst på ett sådant sätt.
 
Sv: Att köpa en riktigt orutinerad häst

Vad är det för stam på den?

Jag som hoppryttare hade gärna köpt en välriden dressyrhäst om den har någorlunda talang för hoppning. Ett väl genomfört grundarbete (grundriden och tävlad i dressyr) gör ju hoppningen så mycket enklare och roligare.
 
Sv: Att köpa en riktigt orutinerad häst

Det beror ju mycket på åldern och hur pass hoppad han är. Går det att se att hästen har bra teknik och mycket hopp i sig när man ex löshoppar är det mycket möjligt att någon kan köpa honom som lovande hopphäst om han inte är för gammal. Stammen har ju också av betydelse. Har han bra stam är det lättare att sälja, det är min erfarenhet.
Priset är ju avgörande. JAg skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en pålle som verkar lovande, men som inte har några resultat, men då är jag inte beredd att lägga 150.000, kanske snarare 50.
 
Sv: Att köpa en riktigt orutinerad häst

Om man ska hoppa högre klasser i hoppning så tror jag det blir svårt att fortsätta rida i en ung-lång unghästform?

Är det hans exteriör som sätter stopp för en högre form än lätt klass? Eller är det att han inte har styrkan?
 
Sv: Att köpa en riktigt orutinerad häst

Jag svarar lite allmänt.

Hästen har mycket god extriör, en modern sporthäst. Han har god stam, dressyrstammad men det finns det väl ändå en del hopphästar som är. Nu tror jag inte hästen skulle bli en storhoppaden stjärna utan mer till någon som vill träna och tävla för att det är kul.

Ang. formen så måste jag få lov att säga att det skiljer sig att gå i form -> dressyr och jobba med piruetter, tramp, samling etc och form -> hopp/markarbete, jag har själv aldrig sett en hoppryttare som kräver samma sak av sin häst som vi på "våran" sida gör, har stor erfarenhet av både hopp & dressyr-stall trots min dressyrinriktning.

Om försäljning skulle bli aktuellt (avvaktar som sagt) så är det inga fantasisummor som jag planerat ta, dock inge rejält underpris runt 20tkr. Det är en hållbar häst med otroligt gott psyke och bra inställning till arbete. Nu verkar det dock som om dressyren inte passar så alla funderingar är ju intressanta.

Hästen kan inte gå i en hög, dressyrtävlings-form vilket vi försökt att få honom till under ett par år nu.

Ni får ursäkta röriga inlägg men det är otroligt svårt att beskriva denna häst, inte ens vet. klarar av det för närvarande.
 
Sv: Att köpa en riktigt orutinerad häst

För 20 000kr kan du nog sälja vad som helst :smirk:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: Efwa
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 934
Senast: hoppeloppe
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 833
Senast: Emelei
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 185
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp