Att köpa och äga skog

lillsmurfagirl

Trådstartare
Jag bor i en hyr lägenhet. En sambo som absolut aldrig kommer vilja köpa en lägenhet eller hus.

Jag är dock sugen på köpa NÅGOT att investera i. Jag funderar på skog.
”Räcker” det med exempelvis 2 ha eller är det lika gärna skippa det då?(är nog det jag har råd med nu)
Hur sköter man skog? Ska man ha den nära? Går det ens göra någon långsiktig förtjänst på den?
Luddiga frågor från någon som börjat fundera vad tusan jag ska investera i…
Jag vill äga något som är mitt…
 
Jag är inte så bra på skog som investering, men generellt tror jag sällan det är fel att investera i mark och fastigheter. Det går att engagera sig hur mycket eller lite som helst i sin skog, det finns gott om företag som är duktiga på att sköta hela förvaltningen. Är det ett så pass litet skifte som 2 ha vill man nog gärna samordna leveranser, för transporter äter upp ganska stora delar av vinsten annars.

Jag bor på en liten skogsgård som omfattar ca 6 ha, har den inte för produktivitet utan kör hem lite ved med hästarna, sågar lite virke osv. Med oregelbundna mellanrum gör vi ett ryck och säljer timmer. Att hålla på och pyssla själv skulle jag inte orka om skogen låg långt borta, men har man inte intresset spelar ju inte det så stor roll.

Om man har intresse för att sköta skogen själv så finns massor av både teoretiska och praktiska kurser att förkovra sig i. Jag tycker att branschen är bra på det viset, det är inget konstigt om du inte vill engagera dig alls eller om du vill sköta allt själv, eller alla varianter där emellan. Grunden är att upprätta en skogsbruksplan där man utgår från vad just den fastigheten har för förutsättningar, vad ägaren har för önskemål, man ser till att alla lagar följs etc. Är du nyfiken så kontakta någon som jobbar med skog, de brukar vara väldigt hjälpsamma är min erfarenhet.
 
Ska du investera i skog för att dina pengar ska växa? I så fall: nej. 2 ha är alldeles för litet för att det ska ge något mer än vad det kostar. Det är så lång omloppstid på skog, att det behöver upp i lite större arealer, som har skiften i olika åldrar, för att det ska ge något ekonomiskt.

Ska du investera för att lära dig mer, eller för att det är ett intresse? Kör!
 
Min erfarenhet är att ska du investera i skog för att få pengarna att växa så bör du köpa minst 10 ha. Kan du köpa det i ett skifte är det smidigast för underhållet av den.

Skog sköter sig såklart mestadels själv men kräver ändå en del insatser. Skogen måste gallras så att rätt träd får tillräckligt med ljus och näring, eventuella vägar på fastigheten måste hållas i bra skick för timmerbilarna, stormfällen behöver kapas upp och när det är dags för avverkning behöver man avväga vilken tid som är bäst samt anmäla slutavverkning till Skogsstyrelsen om området är större än 0,5 ha. Allt detta går givetvis att leja ut men det kostar ju en slant och pengarna får man ligga ute med tills man avverkat.

Det finns en del facebookgrupper för skogsägare man kan gå med i och lära sig mycket från. Ska du sköta allt själv krävs det en del kunskap och bitvis mycket tid. Du behöver isf också införskaffa en del utrustning och adekvat utbildning för att kunna gallra sly, fälla och kapa träd osv.
 
Hur man sköter en skog beror på vilka mål man har. I nuläget är dessutom den eventuella ekonomiska vinsten huvudsakligen kopplad till avverkning och inte så mycket mer, men det är tal om att man i framtiden ska kunna tjäna pengar via biokrediter alltså biologisk mångfald. Det pågår försök kring det, men att skapa naturvärden kan också vara dyrt beroende på vad man börjar med. Så även om exempelvis biokrediter och andra liknande koncept skulle kunna innebära ytterligare sätt att tjäna pengar på skog så är det ju inte okomplicerat eller någon garanterad inkomst direkt.
 
Apropå ägande och biodiversitet så är äganderätten en central del för många skogsägare, vilket vid första anblick kan verka som något positivt för den som vill just äga något som du säger "som är mitt". Problem kan ju dock uppstå när andra intressen, till exempel EU (som utifrån biodiversitets-krisen vill skydda 30%) eller andra aktörer, vill lägga sig i hur man sköter sin skog. Så vill man ha något som verkligen är bara sitt eget och där ingen annan i framtiden kan komma att påverka hur man sköter det via bestämmelser, andra intressen som kan finnas lokalt, internationella målsättningar eller vad det nu kan vara, då är kanske just skog en frustrerande investering att välja även utifrån den aspekten. För det är ett område där man i framtiden kan komma avkrävas betydligt större hänsyn än vad man gör idag, även om det förstås är många som stretar emot högre krav eller tvingande åtgärder.
 
Jag bor i en hyr lägenhet. En sambo som absolut aldrig kommer vilja köpa en lägenhet eller hus.

Jag är dock sugen på köpa NÅGOT att investera i. Jag funderar på skog.
”Räcker” det med exempelvis 2 ha eller är det lika gärna skippa det då?(är nog det jag har råd med nu)
Hur sköter man skog? Ska man ha den nära? Går det ens göra någon långsiktig förtjänst på den?
Luddiga frågor från någon som börjat fundera vad tusan jag ska investera i…
Jag vill äga något som är mitt…


2 ha är 2000 kvm och det är inte mycket större än en villatomt på landsbygden eller i villaområden. Det är i städerna tomterna är små.

Så leta efter en suverän sommarstuga med stor tomt , dvs 2 ha = 2000 kvm så får du en hållbar investering inför framtiden och förhoppningsvis stort nöje.

Den marken 2 ha är för litet för att betraktas som skogsbruk utan du sköter den som en trädgård med stor biologisk mångfald och tar ut ved och stockar och plockar svamp och myser.
 
2 ha är 2000 kvm och det är inte mycket större än en villatomt på landsbygden eller i villaområden. Det är i städerna tomterna är små.

Så leta efter en suverän sommarstuga med stor tomt , dvs 2 ha = 2000 kvm så får du en hållbar investering inför framtiden och förhoppningsvis stort nöje.

Den marken 2 ha är för litet för att betraktas som skogsbruk utan du sköter den som en trädgård med stor biologisk mångfald och tar ut ved och stockar och plockar svamp och myser.

Du får lägga på en nolla, 1ha är 10 000kvm.
 
2 ha är 2000 kvm och det är inte mycket större än en villatomt på landsbygden eller i villaområden. Det är i städerna tomterna är små.

Så leta efter en suverän sommarstuga med stor tomt , dvs 2 ha = 2000 kvm så får du en hållbar investering inför framtiden och förhoppningsvis stort nöje.

Den marken 2 ha är för litet för att betraktas som skogsbruk utan du sköter den som en trädgård med stor biologisk mångfald och tar ut ved och stockar och plockar svamp och myser.
Som @Kamomilla säger räknar du fel. 2000 kvm = 0,2 ha.
 
Insåg det, ursäkta, det är fortfarande möjligt att köpa en sommarstuga med den sortens skog tillhörande. Det är så du kan börja ett skogsägande. Att få ihop ekonomin med den skogen är att du gör allt själv. Röjning, plantering, ta ned skog. Etc . 1 ha =100*100 m. Jag tror du kan gå med i medlemsägda, mellanskog, sydskog och börja din utbildning i att äga skog där.
 
Fast nja, så krångligt behöver det inte vara. Vi avverkade en del på ett ca 2 hektar stort område förra året, lejde ut alltihop och behövde inte ligga ute med pengar, skogsbolaget drog av kostnaderna på slutet och vi fick ändå in en hel del på kontot. Tog det dock i samband med att ägaren av marken runt omkring avverkade (rätt stora områden) så vi stod inte för hela kostnaden.

Om det blir ekonomi i det kortsiktigt är väl en annan femma. Vår mark är taxerad betesmark och kom med huset, så att säga, inte köpt separat för att ge inkomst. Så för vår del var det bara bonus att tjäna pengar på att öppna upp lite.
 
Finns det ens så små skogsfastigheter till salu? Anhörig ville köpa skog för några år sedan, men det föll på att Lantmäteriet inte godkänner avstyckning av småplättar utan vill ha stora, sammanhållna skogsfastigheter. De jag känner som köpt små fastigheter har redan haft befintliga skogsfastigheter att slå ihop nyförvärven med.
Inte för att vara party pooper, men bra att kolla upp om det ens är möjligt innan man lägger alltför mycket tid på att fundera över skötseln.
 
Finns det ens så små skogsfastigheter till salu? Anhörig ville köpa skog för några år sedan, men det föll på att Lantmäteriet inte godkänner avstyckning av småplättar utan vill ha stora, sammanhållna skogsfastigheter. De jag känner som köpt små fastigheter har redan haft befintliga skogsfastigheter att slå ihop nyförvärven med.
Inte för att vara party pooper, men bra att kolla upp om det ens är möjligt innan man lägger alltför mycket tid på att fundera över skötseln.
Ja det är en rimlig fundering helt klart, 2 ha är väl mindre än det genomsnittliga svenska kalhygget.

Och lite apropå det med större och mindre skogsägare så om någon mindre skogsägare lyckas köpa en bit skog som kanske inte är i personens direkta närhet, så kan det vara mycket värt att kolla upp vilka lokala intressen som finns. Särskilt om man har köpt skog i norr. Stora (>500 ha) skogsägare har nämligen skyldighet att hålla samråd med rennäringen innan avverkning (för avverkning >10-20 ha beroende på område), men det har hänt flera gånger att mindre skogsägare när de köpt skog från en större skogsägare (och alltså med en mindre enhet inte längre har riktigt samma skyldighet till samråd enligt skogsvårdslagen) utan förvarning eller att vara insatt i de lokala förhållandena avverkat på viktiga marker för renskötseln.
 
Jag säger som Mark Twain,
Mark är en god investering, för det tillverkas ingen mer.

Så var det med det. En liten markplätt här eller där är väl kul att ha? Om inte för att sälja skog, så bara för att man kan! Gört!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 788
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 944
Senast: kolblakkur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp