Att kombinera häst med partner

sophia93

Trådstartare
Ja alltså hur gör ni egentligen??
Jag och min partner har varit tsm i 1,5 år nu. Första året hade jag min häst uthyrd på foder och nu i våras såldes hon då jag hittade en ny häst att köpa istället. Men nu det senaste halvåret när jag haft häst har våran relation blivit allt sämre då jag alltid stressar för att hinna med hästen, skola, jobb och partner. Min partner är tyvärr inte alls intresserad av hästar utan tycker bara det är jättetrist att vara med... Hur hinner ni med??
 
Vi har fyra tillsammans.

Förr har jag haft intresserade pojkvänner eller pojkvänner med egna intressen.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Ja alltså hur gör ni egentligen??
Jag och min partner har varit tsm i 1,5 år nu. Första året hade jag min häst uthyrd på foder och nu i våras såldes hon då jag hittade en ny häst att köpa istället. Men nu det senaste halvåret när jag haft häst har våran relation blivit allt sämre då jag alltid stressar för att hinna med hästen, skola, jobb och partner. Min partner är tyvärr inte alls intresserad av hästar utan tycker bara det är jättetrist att vara med... Hur hinner ni med??
Partnern måste ha ett eget intresse. Och förstå att häst tar tid. Det tror jag är grunden.
Ni måste sätta er ner och prata igenom det. Dvs hur mkt tid lägger du på hästen. Vad tycker du är rimligt och vad tycker partnern.
Sen tycker jag inte partner som inte är intresserad ska åka med för mkt til stallet för det blir bara tråkigt för hen. Då får ni också hitta ett gemensamt intresse. Tex avsätta tid då ni ska göra ngt gemensamt.
 
Senast ändrad:
Enkelt, skaffa en pojkvän som bor i London... :p

Ärligt talat, ingen av mina pojkvänner har någonsin klagat på hästarna. De fattade väl att om jag tvingades välja hade jag valt hästarna. :grin:

Har han inga egna intressen eller vänner som han kan hänga med när du är i stallet? Försök sätta av en kväll i veckan som är date night där ni lägger all fokus på varann.
 
Ja alltså hur gör ni egentligen??
Jag och min partner har varit tsm i 1,5 år nu. Första året hade jag min häst uthyrd på foder och nu i våras såldes hon då jag hittade en ny häst att köpa istället. Men nu det senaste halvåret när jag haft häst har våran relation blivit allt sämre då jag alltid stressar för att hinna med hästen, skola, jobb och partner. Min partner är tyvärr inte alls intresserad av hästar utan tycker bara det är jättetrist att vara med... Hur hinner ni med??

För mig är nyckeln att hästen står helinackorderad på lösdrift så det tar mig minimalt med tid. Det enda jag behöver göra är att sköta om och rida. En vanlig vardag brukar jag snitta på två timmar från att jag kliver ut ur dörren och är hemma igen. Lediga dagar får det ta hur lång tid det vill. ;) Sambon har ett eget långt mer tidskrävande intresse och han uppmuntrar mig att åka till stallet ofta. Följer med själv gör han kanske en gång i månaden - om jag ber honom. Upplever att hästen bara gjort vår relation starkare då vi båda känner att vi kan utöva våra intressen utan att den andra "klagar". :D
 
Eftersom hästen/hästarna alltid har varit ett "problem" tidigare så gjorde jag fruktansvärt klart för min expojkvän på ett mycket tidigt stadie att hästen var där först, och hon kommer alltid vara nummer ett. Dessutom fick den stackars människan den fantastiska "förmånen" att lära känna mig mitt uppe i tävlingsförberedelserna för det årets viktigaste tävling, det var hästen, hästen, hästen och så lite mer hästen just då, typ. Han tyckte dock att det var bra att jag sa det direkt, och att jag hade hästen, för han hade också ett stort, tidskrävande intresse som han la mycket tid på. Nu fungerade det inte ändå, men mest på grund av att det var lite för stort geografiskt avstånd mellan oss och inte enbart p.g.a. hästen (sen var väl hästen en bidragande orsak i det, för att hon gjorde så att jag inte kunde åka iväg så ofta), men om vi hade bott i samma stad hade inte hästen varit orsaken till att det inte fungerade.

Efter det känner jag lite att det handlar om vad man egentligen vill prioritera och lägga tiden på. Som singel lägger jag kanske onödigt mycket tid på hästen. Jag lägger även tid på hästen som jag inte kommer hinna lägga om jag börjar jobba heltid (har pluggat på distans i år). Det är tid som hästen egentligen inte "behöver", utan jag går där och plottrar för att jag inte har något bättre för mig. Jag skulle alltså kunna effektivisera min stalltid om jag vill det.

Om du räknar bort hästen ur ditt liv, hur ser livet ut för övrigt? Du skrev i trådstarten att du både jobbar och går i skolan, hur länge kommer du fortsätta med "dubbla" sysselsättningar? Kan du ha någon kväll i veckan där hästen vilar och där ni kan hitta på något tillsammans? En dag på helgen? Göra bort stallet direkt på morgonen när du/ni båda är lediga så ni har hela dagen tillsammans sen?
 
Jag tror att nyckeln är att vara tydlig, inte bara med att det tar tid, utan att det för mig är viktigt att det får ta tid.
Då jag träffade han som sedan en tid avancerat till sambo informerade jag vid första träffen, att här är det paketpris som gäller, häst, hund och katt får man på köpet (och allt vad det innebär).

Precis som andra nämnt, är det viktigt att den andra har egna intressen och inte sitter hemma och väntar - det är då känslan av stress och att inget blir bra uppstår, i vart fall hos mig.

Vi försöker så gott det går att kombinera stalltid med ex. hans träningstider för att maximera tiden vi är hemma samtidigt.
Att ha lite framförhållning för kvällar/dagar då vi ska göra något, så det kombineras med vilodag för hästarna.
Sen är jag av inställningen att får hästen vila en dag eller två extra någon vecka, så blir det väl.
Har ju fördelen att ha häst i samma stall som mor eller att vi delar på två, annars hade det varit ordentligt med pussel.

Tror det kan vara bra att fundera över upplägg med jobb, studier och häst, hur effektiviserar man tiden. Är det hästen som "tar tid" eller plockar man med annat den tid som är avsedd för ex. studier?
 
Ja alltså hur gör ni egentligen??
Jag och min partner har varit tsm i 1,5 år nu. Första året hade jag min häst uthyrd på foder och nu i våras såldes hon då jag hittade en ny häst att köpa istället. Men nu det senaste halvåret när jag haft häst har våran relation blivit allt sämre då jag alltid stressar för att hinna med hästen, skola, jobb och partner. Min partner är tyvärr inte alls intresserad av hästar utan tycker bara det är jättetrist att vara med... Hur hinner ni med??

Min partner är inte alls med i stallet. Han har egna intressen. Han fick lära sig den hårda vägen att hästar tar tid, hästar måste få ta tid (första daten kom jag sen till pga. en flock islänningar m.fl. hade sprängt staketet och var ute på vägen o sprang, i mörka vinterkvällen).

Jag tror nyckeln ligger i förståelse. Förståelse i att sin partner har intressen som tar tid. Min partner har egna intressen...som tar tid. Kostar en del o kräver en hel del tid. Skulle aldrig vägra honom hans liv.
 
Ja alltså hur gör ni egentligen??
Jag och min partner har varit tsm i 1,5 år nu. Första året hade jag min häst uthyrd på foder och nu i våras såldes hon då jag hittade en ny häst att köpa istället. Men nu det senaste halvåret när jag haft häst har våran relation blivit allt sämre då jag alltid stressar för att hinna med hästen, skola, jobb och partner. Min partner är tyvärr inte alls intresserad av hästar utan tycker bara det är jättetrist att vara med... Hur hinner ni med??

Min partner lever inte genom mig och jag lever inte genom honom. Jag kommer hem när jag är klar, mer än så är det inte. Ibland får jag frågan när jag kommer hem, men det brukar vara för att han ska veta när han ska ha maten klar:D

Min sambo är inte heller hästintresserad, men han har inget emot hästarna. Ibland följer han med och hjälper till med småsaker, men det är ju MITT intresse, så jag vill inte ha honom rännandes där. Han gör annat istället, och njuter av lugnet när jag inte är hemma. Inga konstigheter.

Stress är ju jobbigt för dig, men det enklaste är väl att fundera ut vad du tycker är viktigast.
 
Jag hade hästarna före vi träffades och det har tagit mycket tid genom åren med tävlingar och jag vet inte vad.

I början hade min man (då pojkvän) ingen egen hobby och ibland kunde det bidraga till diskusioner. Framförallt var det nog när vi blev sambos och skaffade barn tidigt samtidigt som jag och syrran hade eget stall. Han jobbade, kom hem, vi åt och jag åkte till stallet och sedan var dagen slut.

Men faktum är att han alltid varit oerhört förstående och diskusionerna var nog en frustrationsgrej då han satt hemma och inget gjorde och längtade efter mitt sällskap medan jag hade en hobby.
Det jag gjort klart för honom, som han ju också förstår, är ju att utan häst skulle jag inte vara den person han älskar. Jag skulle antagligen vara en större soffpotatis mot vad jag är nu och inte må bra i själen.

Sedan har han skaffat sig en hel del hobbysar som dykning, cykling och har en båt som tar tid. Nu är det mer balanserat och har han att göra så glömmer han bort att jag är borta mer än han egentligen vill.
 
Tyvärr har hon inget eget intresse vilket gör att jag känner mig stressad när hon är hemma och "väntar" på mig. Jag har försökt få henne att börja i basket igen då hon spelade rätt mycket innan vi träffats men hon verkar inte vilja det så mycket. Jag har sagt till henne hur mycket stallet verkligen betyder för mig och även min mamma sa till henne att "du inte vill umgås med henne om hon inte får vara i stallet". Så har förökt få henne att förstå. Saken är väl också den att jag har så mycket runt om stallet också med jobb och skola, får väl verkligen försöka med en dejtnight som någon sa för att verkligen bara vara vi två utan att stressa.

Förstår att de flesta här sätter hästarna som nr 1, hur säger ni det till er partner och hur har deras reaktion varit?

Tack för alla svar!!!
 
Tyvärr har hon inget eget intresse vilket gör att jag känner mig stressad när hon är hemma och "väntar" på mig. Jag har försökt få henne att börja i basket igen då hon spelade rätt mycket innan vi träffats men hon verkar inte vilja det så mycket. Jag har sagt till henne hur mycket stallet verkligen betyder för mig och även min mamma sa till henne att "du inte vill umgås med henne om hon inte får vara i stallet". Så har förökt få henne att förstå. Saken är väl också den att jag har så mycket runt om stallet också med jobb och skola, får väl verkligen försöka med en dejtnight som någon sa för att verkligen bara vara vi två utan att stressa.

Förstår att de flesta här sätter hästarna som nr 1, hur säger ni det till er partner och hur har deras reaktion varit?

Tack för alla svar!!!

Lägg problemet där det hör hemma - det är partnerns problem inte ditt.
Tycker hon att du ska ge upp hästarna? Förstår hon att du inte bara kan strunta i att ta hand om levande varelser?
 
Tyvärr har hon inget eget intresse vilket gör att jag känner mig stressad när hon är hemma och "väntar" på mig. Jag har försökt få henne att börja i basket igen då hon spelade rätt mycket innan vi träffats men hon verkar inte vilja det så mycket. Jag har sagt till henne hur mycket stallet verkligen betyder för mig och även min mamma sa till henne att "du inte vill umgås med henne om hon inte får vara i stallet". Så har förökt få henne att förstå. Saken är väl också den att jag har så mycket runt om stallet också med jobb och skola, får väl verkligen försöka med en dejtnight som någon sa för att verkligen bara vara vi två utan att stressa.

Förstår att de flesta här sätter hästarna som nr 1, hur säger ni det till er partner och hur har deras reaktion varit?

Tack för alla svar!!!
Vänd på diskussionen. Dvs vad hade hon gjort om hon inte varit med dig?
Varför är det ditt ansvar att hon inte har en hobby dvs du kan inte vara med henne jämt.
 
Tyvärr har hon inget eget intresse vilket gör att jag känner mig stressad när hon är hemma och "väntar" på mig. Jag har försökt få henne att börja i basket igen då hon spelade rätt mycket innan vi träffats men hon verkar inte vilja det så mycket. Jag har sagt till henne hur mycket stallet verkligen betyder för mig och även min mamma sa till henne att "du inte vill umgås med henne om hon inte får vara i stallet". Så har förökt få henne att förstå. Saken är väl också den att jag har så mycket runt om stallet också med jobb och skola, får väl verkligen försöka med en dejtnight som någon sa för att verkligen bara vara vi två utan att stressa.

Förstår att de flesta här sätter hästarna som nr 1, hur säger ni det till er partner och hur har deras reaktion varit?

Tack för alla svar!!!

Jag är en ganska direkt människa och har sagt till tydligt (mycket tydligt) att detta måste accepteras, annars kommer inte förhållandet att fungera.

Det är som din mamma säger; om inte jag får ha häst så är jag inte samma människa som han blev tillsammans med.

Däremot......om jag har så mycket i mitt liv att partnern blir lidande så tycker inte jag att det är helt upp till partnern att ansvara för sin tid...eller kanske den tiden ni har tillsammans.
Den som gör mer annat kan jag tycka kan få ta mer ansvar för den tiden man har tillsammans. Det är inte det du gör som är problemet (ridning, skola et.c) utan det man inte gör (visar uppskattning för att du får göra dina saker).

Min man har jobbat väldigt mycket vissa perioder (eget företag) och sedan utövat sina hobbys och kommit hem och varit för trött för att orka bry sig om mig. Det är ju verkligen inte ok.
 
Ja alltså hur gör ni egentligen??
Jag och min partner har varit tsm i 1,5 år nu. Första året hade jag min häst uthyrd på foder och nu i våras såldes hon då jag hittade en ny häst att köpa istället. Men nu det senaste halvåret när jag haft häst har våran relation blivit allt sämre då jag alltid stressar för att hinna med hästen, skola, jobb och partner. Min partner är tyvärr inte alls intresserad av hästar utan tycker bara det är jättetrist att vara med... Hur hinner ni med??

Jag har inte häst men en partner som jobbar mycket och dessutom har sitt jobb som hobby. Vi utövar det dels tillsammans, men det viktiga är att när jag säger "nu behöver vi umgås" så gör vi det. Man kanske inte har tid för en partner om man vill vara i stallet 5 timmar om dagen 7 dagar i veckan utöver heltidsjobb. Man ska inte behöva ge upp sin hobby men man kan kanske inte lägga lika mycket tid som om man vore singel och samtidigt ha en bra relation. Jag skulle satsa på helinackordering, kanske en medryttare.
 
Jag hade inte häst när vi blev ihop men, han förstod snabbt att om jag fick möjligheten så skulle det köpas en häst ;) Han tyckte i början att det tog mycket tid men, han har vant sig och kan nästan räkna ut när jag kommer hem :) Han följer inte gärna med till stallet men, behöver jag hjälp med något som lastning eller sällskap till ridhuset så kan han följa med :) När det ska köpas spån är han garanterat med ;) Då får han ju vara med och köra både släp och hjälpa killen med trucken. Sedan så läste jag Havrepappans Hästtjejer for dummies för honom ;) och han har inte flyttat än!!
 
Nuvarande sambon fatta direkt att för att vinna mig går man via hästen ;) så han bjöd in sig själv till stallet på andra daten (slutade med att dåvarande hästen knuffade in honom i elstängslet *visslar*)

Han har fattat att hästar tar tid, och uppmuntrade mig att skaffa ny när gamla fick avlivas. Han hänger med ibland och klappar lite men inte intresserad av ridbiten, men gillat att kamma manen på hästen. Han har ingen egen hobby men tycker det är skönt med egentid, och ser på tv eller spelar dataspel
 
Förstår att de flesta här sätter hästarna som nr 1, hur säger ni det till er partner och hur har deras reaktion varit?

Jag sa det på första riktiga dejten. Vi hade ett bra samtal utan att hästen var inblandad i det från början, utan det var mer att han drog upp ett beteende han hade haft problem med i förhållanden tidigare och var rädd för att vara med om igen, då högg jag på den kroken och typ det är inga problem för mig (det var det inte heller), men för mig har det här med hästeriet varit ett problem tidigare och jag vill vara ärlig med det redan nu att hästen kom först, hon kommer alltid komma först, hon tar tid och hon kostar pengar. Han hade som sagt ett eget intresse som var både dyrt och tidskrävande, så den delen var han väl införstådd med.

Sen hade det kanske självfallet varit ett annat läge om jag inte hade haft häst från början, utan att hästen hade kommit som en "otrevlig överraskning" för partnern både ekonomiskt och tidsmässigt när man redan är i förhållandet. Hur har du hästen uppstallad? Hur lång tid brukar det ta för dig att vara i stallet? Kollektivstall brukar vara fruktansvärda energi- och tidstjuvar där man måste göra en massa saker med alla andras hästar utöver sina egna. Jag har haft mest tid till annat när jag antingen stått helt inackorderad eller skött alltid med mina egna hästar själv.
 
Tillägg: tveksamt om jag skulle nappa på ett förhållande med någon som sade att hästen/bilen/mamma kommer alltid först. Jag vill inte att min partner slutar ha egna intressen, men jag vill vara mer än dennes hobby vid sidan av de viktigare sakerna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 967
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 506
Senast: Ajda
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 207
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp