Att kritisera dressyrdomare

Bukefalos 30 år!

Men alla hatar ju 6.5 träsket, det är ju sjuukt tråkigt.
Tråkigt men harmlöst😅. Detta är inte det "värsta".
Screenshot_20260907_064738_Equipe.webp

Personligen tycker jag att 6-träsket är värre. Minns att det var i stort sett utan kommentarer. Startade först på dagen också, bara att åka hem och träna vidare. Det är mer än 10 år sen men jag tänker ganska ofta på den här bedömningen. Och hon hade mkt rätt, för det saknades grunder. Men ska man döma så här får man gärna variera kommentarerna tycker jag…

IMG_6361.webp

Men herregud. Var det för att domaren var ny eller ökänd? Det är ju jättetråkigt om det är bara för att domaren är ny för dom måste ju oxå få döma.

Nej den här domaren är inte ny.

Hade även en som va nyexaminerad la domare förra året. Den fick komma igen 😉

Personligen tycker jag att 6-träsket är värre. Minns att det var i stort sett utan kommentarer. Startade först på dagen också, bara att åka hem och träna vidare. Det är mer än 10 år sen men jag tänker ganska ofta på den här bedömningen. Och hon hade mkt rätt, för det saknades grunder. Men ska man döma så här får man gärna variera kommentarerna tycker jag…

Visa bifogad fil 190557
Jag har också haft ett program med bara 6:or och nästan inga kommentarer. Var innan man fick halvpoäng, det var nog väldigt mycket mellanmjölk våra program för vi fick mest 6:or i alla starter. Betäckte henne i stället sen..

Angående bokning av domare så är det också svårt när det är få starter. Vi kanske bara behöver en domare och då försvinner tyvärr LA-domaren först för vi behåller den som får döma alla klasserna. Vi har en ÖD som bara är ÖD på våra tävlingar så behöver inte ha två domare som byts av.

och när det gäller @Fiorano så är det många som vill boka henne just för att det uppskattas att hela skalan används och att hon är peppande mot barnen. :love:

Jag tror också att ”smidiga” domare som man lätt kan boka via SMS eller mail, som är okej med sena ändringar av tider och avbokningar om det blir få starter, som både kan vara överdomare och domare och som helst är minst MsvB-domare (så man kan använda dem i alla klasser) är prio för arrangörerna. Såklart är det bra om de är populära hos ryttarna med, och att ryttare och publik förstår och gillar bedömningarna men jag tror det är ganska långt ned på prio listan när man som tävlingsledare väljer domare.

Jag tror också att ”smidiga” domare som man lätt kan boka via SMS eller mail, som är okej med sena ändringar av tider och avbokningar om det blir få starter, som både kan vara överdomare och domare och som helst är minst MsvB-domare (så man kan använda dem i alla klasser) är prio för arrangörerna. Såklart är det bra om de är populära hos ryttarna med, och att ryttare och publik förstår och gillar bedömningarna men jag tror det är ganska långt ned på prio listan när man som tävlingsledare väljer domare.
Glömde det ni redan nämnt om ekonomin, såklart är en domare med kort resa och som inte behöver boende och resa betald billigare att anlita så då tar man helst dem. Har man domare i klubben som sponsrar arvodet går såklart de också före.

Så ta inte att inte bli anlitad som en kritik av själva arbetsinsatsen/bedömningen. Såklart kan ryttarnas åsikt påverka litegrann men det finns så många andra saker som gör att domare (och ÖD) välja bort längs vägen än själva bedömningen.

Liknande trådar

• Att döma riddressyr resp. kördressyr
  • F
    Dressyrdomare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar