Att lägga bud *lite snurrigt*

V

Vaccan

I Fredags var vi och tittade på en ny lägenhet i stan -imorgon ska vi se två till (:bump::D:bump: ).

Men, utgångspriset på den vi såg i Fredags (A) tycker jag är alldeles för högt, den är i större behov av att göras om (inget allvarligt, bara tapeter och golv samt ny kyl/frys) än de andra två vi ska se imorgon (B och C).
Endå ligger priset en bra bit över de andra två -som man inte behöver göra ett jota på i princip (utifrån bilderna jag sett).
Området är desamma, två av lägenheterna är i samma hus fast i olika trappuppgångar.

Jag har aldrig köpt någonting förut, hur lågt kan man gå när man lägger ett bud? Eftersom lägenhet A har ett pris på nästan 100 000 mer än lägenhet B och 50 000 mer än lägenhet C och om de två nu skulle gå för de begärda priserna eller snarare mindre (vilket jag tror i dagens läge).
Då borde vi alltså kunna bjuda 100 000 mindre än vad som begärs på lägenhet A om vi nu ska ha den?

Hur gör man? :)
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Man kan buda hur man vill men det betyder inte att man vinner, säljarna kan ju neka.... men om ingen annan budat så, lägg ett "skambud" och se vad säljarna säger (via mäklaren). Vi gav skambud på detta huset, utgångspris 950.000 vi sa 875.000 och möttes på 900.000 då vi lyckades ju.... tidigare budgivningar har det tyvärr varit fler budgivare så det har alltid gått över utgångspris. Men nu i "krisen" kanske ni har guldläge att få billigare. Om alla lyor är på samma område är ju risken att alla andra budar på de renoverade och ni har guldläge att pruta på den orenoverade och sen renovera själva och få upp värdet :)
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Man kan ju bjuda vad man vill, du kan ju bjuda 50.000 kr om du känner för men då lär du ju inte få köpa den :p

Finns inget "lägsta bud" så att säga utan spekulanten bestämmer själv vad man är villig att ge. Har man tur så är säljaren desperat och går med på ens (skam)bud :)

Utgångspriset är ju bara vad just den mäklaren uppskattar att lgh är värd, kan ju markant skilja sig från vad just DU trycker den är värd :)
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

kl

kan ju vara så att de som säljer inte har råd att gå ner i pris heller, de kanske köpte lyan för utgångspriset och har skulder på det... priserna har ju svängt lite på sistonde så att säga :P
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

*svarar er bägge* :)

De som bor i lägenhet A har redan flyttat ut och den lägenheten har legat ute rätt länge, mäklaren sa att inget bud har kommit in övht.
Jag antar att de spekulanter som tittat köpt billigare lägenheter i närheten i stället.
Jag tänkte att vi skulle se de andra två och kanske vara med på budgivningen på dem men risken är ju kanske att de kliver iväg en bit högre än lägenhet A.
I dagens läge är det (turligt för oss) inte så att priserna går upp jättemycket men man betalar inte mer än nödvändigt :p

När mäklaren sa till oss att ingen har gett något bud på lägenhet A men "det kommer kanske ett till par och tittar.. i nästa vecka kanske" kändes det som en liten nödlögn för att vi skulle få lite panik.
Men jag känner det som att hade det vart huggsexa om den hade den blivit såld för längesedan.
Tyvärr är jag världens största mes :o ;) så det känns pinsamt att säja "Ja, vi vet att säljaren och du vill ha så mycket pengar som möjligt, men vi tänker ge ett bud på 95 papp under det ni begär" för det är där vi tänker börja om vi ska vara med och buda.
Men jag vet ju att mäklaren knappast är på..min sida, mäklare inbillar jag mig är på sin egen sida/säljarens för att få ut så mycket pengar som det bara går.
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Man kan pruta precis hur mycket som helst, men man får ju vara beredd på att säljaren inte väljer att ta budet...
Vi bjöd bara lite mer än hälften av säljarens utgångspris, och det gick vägen :D Men de var nog rätt så desperata också.
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Håll huvudet kallt.

Om det inte har kommit in ett bud ska ni i dagens läge absolut lägga er under utropspriset. Då får säljaren möjlighet att avsäga eller att ge er ett motbud.
Dessutom verkar ni ju ha alternativ om det inte skulle gå med lägenhet A.

Det är verkligen jättetrögt på bomarknaden just nu. När vi sålde vår lägenhet fick vi ett bud (vilket vi tog) när vi var inne på mäklarkontoret för att skriva på köpekontraktet var alla mäklare inne på kontoret och inte en telefon ringde... Tidigare gånger jag har haft göra med dem har de haft betydligt mer fullt upp.
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Jag har pratat med mäklaren till lägenhet A för en stund sedan, hon sa att hon skulle boka in en visning med det andra paret "någon dag" i veckan här.
Ja, sa jag -är det så att de är villiga att lägga ett bud så går vi med, men vi avaktar tills de har tittat (och tills vi har tittat på de andra två imorgon) med att lägga ett bud.

Så nu alltså ska vi titta på lägenhet B och C, och vänta på att mäklaren hör av sig ang. det andra paret (om de nu existerar) och se om de vill lägga ett bud och isf på hur mycket.
Om de lägger ett bud på utgångspriset så tackar vi för oss för jag tänker inte ge så mycket, då får de köpa lägenhet A för det priset och vi går vidare med något annat :)

Så spännande :banana::banana:
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Man kan buda hur man vill men det betyder inte att man vinner, säljarna kan ju neka.... men om ingen annan budat så, lägg ett "skambud" och se vad säljarna säger (via mäklaren). Vi gav skambud på detta huset, utgångspris 950.000 vi sa 875.000 och möttes på 900.000 då vi lyckades ju....

Det var inget skambud. Ett skambud ligger bra mycket under utgångspriset... som vårt hur som först låg på 2,6 och sedan sänktes till 2,4. Då kommer nån tomte och bjuder 2,0. DET är ett skambud!
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Om det är på det viset du säger hade jag aldrig lagt "fullt pris" på den skabbiga lägenheten... säg till mäklaren som det är att det finns två billigare och finare lägenheter i samma område och därför lägger ni ett lägre bud.
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Den är absolut inte skabbig, tapeterna är inte i min smak och mattan i köket är inte så fin + att frysen är gammal och måste bytas, men det är allt.
Badrummet är alldeles nyrenoverat och det är nya vitvaror i köket och nykaklat, golven är dessutom nya överallt.
Hade läget varit ett annat, när priserna var höga -då hade de andra lägenheterna man inte behövde göra något i gått för ett högre pris än denna och då hade jag nog betalt begärt pris, men inte när det finns likvärdiga lägenheter i storlek och läge som är långt mycket billigare.
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

*Uppdatering*

Vi har idag av olika orsaker sagt definitivt nej till lägenhet A & B efter visningarna :p -och, vi har inlett disskusioner med mäklaren till lägenhet C, vi ska lägga bud efter att vi bestämt bank :banana::D:banana:.

Fråga dock; Ingen av oss har Swedbank, jag vill inte ha Swedbank -men mäklarna är Fastighetsbyrån och de är såklart väldigt måna om att vi ska välja just deras bank.
Jag vet att jag inte måste, men hur är det med dessa två? Vem äger vad?
Är det banken som äger en mäklarbyrå och hur kom det sig att de "blev tillsammans"?
*nyfiken i en strut* :cool::)
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Vi har både sålt via och köpt via Fastighetsbyrån och det har aldrig varit fråga om vilken bank vi använder....

Lycka till med budgivningen, är det många intressenter?
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen ja. Därför är samarbetet parterna mellan såklart stort. Men köparen väljer alltid själv den bank denne finner bäst. Dock tycker jag att man alltid ska jämföra bankerna sinsemellan innan man bestämmer sig.

Lycka till!
 
Sv: Att lägga bud *lite snurrigt*

*Uppdatering*

Ja nu har det gått några veckor, vid första visningen av tredje lägenheten så var ju mäklaren snabb att ordna ett möte på Swedbank för oss, själva mötet gick ju bra och vi fick lånelöfte men vi måste isf. flytta över våra bankärenden dit och det är inte aktuellt.
Direkt efter bankmötet hade vi en andra visning av den nu tömda lägenheten, visningen gick bra och vi är beredda att lägga ett bud :)

Men försäljningen av gamla lägenheten blir klar till veckan, mäklaren blev lite putt över att vi valde en annan bank (han såg lite sur ut när jag sa det, men det struntar väl jag i). Vi tar alltså den banken som gamla lånet är i nu, vi gör bara om dem när den andra affären är klar.
Vi sa så här "När vi har löst den andra lägenheten lägger vi ett bud, vi kan ju inte lägga bud med en handpening vi inte har än, när det blir klart så ringer vi och lägger ett bud -och kommer det någon annan och ska buda så får de göra det"

Men mäklaren ringer och tjatar hela tiden :crazy: jag blir tokig, vi träffades förra Onsdagen, på Fredagen ringde han och frågade om "vi funderat något mer" och jag fick upprepa samma harang som jag sa när vi träffades en gång till och igår ringde han till både mig och sambon.
Ta det lugnt för 17 :mad:
Igår sa han till sambon att det skulle komma några tyskar och titta (!) och de hade långt att åka så det vore ju bra om vi kunde köpa den idag.. och dessutom vill ju säljarna ha den såld för den står ju tom..
Blablabla, jag struntar väl i om några Tyskar vill spara bensin :crazy: det är väl inte mitt ansvar heller om nån får åka långt för att titta på något som inte är sålt än.
Det har inte vart några andra och tittat vad jag vet, hur det eg. är med de där tyskarna vet jag inte men budar de får de väl göra det dådå ;)
Jag tror att det är en "skynda på att köpa"-lögn.
Jag litar inte ett barr på mäklaren eg. -han har nog bara sitt eget intresse i tanken = att få sina pengar.

Så ser det ut nu :) Förhoppningsvis är det löst till årsskiftet :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 870
Senast: Dopy
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 712
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 977
Senast: mackan
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 429
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp