Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det nåt jag behöver så är det bevis! Människan är narcissist, han kan ta sig till vad som helst. Han har drivit mig till bristningsgränsen så många gånger och har garanterat bevis för att jag är allt möjligt negativt. Bevisen kommer vara tagna ur sitt sammanhang eller lite tveksamma men de kommer finnas och jag har sett honom få folk att tindra med ögonen inför de mest otroliga historier. Om jag då bara har ett inspelat gräl mellan honom Och mig? Och inget av hur han nedvärderar barnen, kallar oss äckliga, idioter, bitch, värdelösa. Hotar att kasta ut äldsta. Jagar runt dem att arbeta hela dagarna?

Vad har jag då om han stämmer mig på vårdnad och boende? Vad har jag om barnen kommer hem varje vecka från pappa Och mår skit och inte vill tillbaka? Vad har jag om han bestämmer sig för att ta bebisen när mina föräldradagar är slut?

Har du nånsin stått vid en avgrund och vetat att du eller dina barn kommer ramla om du hoppar? Men du vet inte vem, bara att det blir det ena eller det andra. Man ger gärna upp som själv för sina barn, men när man inte vet vilket av det det blir?
Då tvekar man en aning.
Men du kommer ingen vart med bevis, du bara hamnar längre och längre ner i egen ”galenskap”. Jag har aldrig levt i den typen av relation men varit många år på en destruktiv arbetsplats där vi var många som ”samlade bevis” och understödde varandra. Precis när jag sagt upp mig bjöd jag in ett gäng gamla kollegor på middag och jag fick ett sms från en av dem (en klok människa, professor och världsledande i sitt skrå) efteråt där hen skrev att det var så skönt att inse att man inte är galen. En narcissist kommer alltid kunna manipulera och styra människor dit dem vill, till en viss gräns. Det du kan göra är att ta dig därifrån, nu. Vad som händer sen kan du inte styra över helt, men om det som du skriver ”kommer ta hus i helvete” så är det ju då du kan samla bevisen om inte annat. Så länge ni bor ihop och är gifta så pågår ju ingen vårdnadstvist, hamnar du i läget att det blir det så tar du det därifrån. Sen finns det många som blir bättre föräldrar efter en separation också, det har jag sett flera nära exempel på. Låter kanske inte som det blir så i ditt fall men eventuella samarbetssvårigheter efter separationen får du ta just efter separationen som det låter som du och dina barn behöver för att du ska funka.

Jag håller med. Hur mycket bevis du än har så kommer du inte kunna kontrollera mannens reaktion när du lämnar honom. Han kanske skärper till sig och blir världens bästa pappa, han kanske inte vill ha barnen alls och allt däremellan. Han kommer ha rätt till umgänge med barnen.

Det enda du styr är när och hur du lämnar.

De flesta av oss som jobbat med de som utsatts för olika typer av våld är vana vid de mönster som sådana relationer brukar följa. Vi har kunskap om hur utövaren manipulerar sin partner och familj och hur normaliseringsprocessen fungerar.

Vi behöver inte bevis, vi brukar kunna göra en bedömning utifrån den utsattas berättelse.

De flesta av oss som jobbat med de som utsatts för olika typer av våld är vana vid de mönster som sådana relationer brukar följa. Vi har kunskap om hur utövaren manipulerar sin partner och familj och hur normaliseringsprocessen fungerar.

Vi behöver inte bevis, vi brukar kunna göra en bedömning utifrån den utsattas berättelse.
Ja jag är otroligt imponerad över anhörigstödjaren som jag mötte hos komunen. Jag trodde att jag sökte hjälp för min åldrande förälder men efter 2 timmars samtal hade jag fått hjälp att förstå att det var betydligt allvarligare och att jag var tvungen att komma mig därifrån. De kände omedelbart igen tecknen på narcissistisk psykisk misshandel ❤️

Nu har jag lämnat. Det blev inte alls så förberett som jag tänkt. Allt är kaos. Kvinnofridslinjen är det så många som ringer till att jag inte kommer fram och den lokala kvinnojouren öppnar inte förrän 12. Jag har inte sovit på hela natten. Han har nog inte fattat att det är permanent, att jag faktiskt på riktigt menade att det räcker nu.

Nu har jag lämnat. Det blev inte alls så förberett som jag tänkt. Allt är kaos. Kvinnofridslinjen är det så många som ringer till att jag inte kommer fram och den lokala kvinnojouren öppnar inte förrän 12. Jag har inte sovit på hela natten. Han har nog inte fattat att det är permanent, att jag faktiskt på riktigt menade att det räcker nu.

Jag har följt din tråd lite i smyg och är så, så glad att höra att du lämnade till slut! Du är stark, du klarar det här! Och skriv här i tråden om du behöver hjälp - det finns bukefalister överallt i landet och vi har sett förut att det finns en fantastisk vilja att hjälpa! :heart

Det gör inget att det inte blev perfekt förberett, det går nog inte ens att få till det helt fläckfritt, huvudsaken är att du faktiskt lämnat! Ta en sak i taget, du har ju dessutom tråden med många att be om hjälp och råd. Du fixar detta!

Jag är glad att du tagit steget. Jag tror att kaos är helt oundvikligt. Ens nya liv blir inte klart genom att man planerar det, utan genom att man lever det. Till sist brukar ju folk landa hyfsat bra ändå. Det tror jag att du också kommer att göra.

Bra jobbat! Kaos hör till - det är svårt att planera varje steg för livet. Håller tummarna att du får den hjälp du behöver :heart

/Lizzie

Det känns som att du startat kaos just nu, men när du ser tillbaka på den här tiden så kommer du se att det här är ett stort steg BORT från kaos!

En sak i taget, ett steg åt gången, bort från kaos mot frid ❤️

Pratat med kvinnofridslinjen. De rekommenderade att ringa lokala kvinnojouren. Som inte svarar fast deras telefonsvarare säger att de är tillgängliga nu...
Mannen skrev. Han trodde nog att jag skulle komma hem. Jag är rädd att jag kommer behöva kontakta polis när han inser att jag inte tänker komma hem med barnen.

Pratat med kvinnofridslinjen. De rekommenderade att ringa lokala kvinnojouren. Som inte svarar fast deras telefonsvarare säger att de är tillgängliga nu...
Mannen skrev. Han trodde nog att jag skulle komma hem. Jag är rädd att jag kommer behöva kontakta polis när han inser att jag inte tänker komma hem med barnen.
Ja, var försiktig. Många män blir extra farliga när de inser att de är dumpade.

Kan det vara ide att ringa och prata med polisen och informera om läget redan nu, att du lämnat kontrollerande man och är rädd för att han ska ta sig för något dumt? Jag vet inte hur det fungerar, om de kan vara lite "förberedda" på hämndanmälningar osv

Det är svårt att välja vad jag ska göra. Det finns som sagt en chans att separationen inte blir värre än att han är hatisk mot mig. Iaf just nu.
Men å andra sidan större risk att han blir stor och bestämd och läskig och kör över mig.
Omöjligt att veta. Ska ha ett möte ikväll med kvinnojouren här. För att få reda i vad jag borde prioritera och så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka