Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig så jäkla dramatisk som håller på såhär när han aldrig slagit mig.
Fysiskt våld är bara en del av partnervåld. Alla sätt som används för att få makt och kontroll över sin partner räknas som våld.

Dessa definitioner är från Socialstyrelsen

IMG_7990.webp

Det är svårt att välja vad jag ska göra. Det finns som sagt en chans att separationen inte blir värre än att han är hatisk mot mig. Iaf just nu.
Men å andra sidan större risk att han blir stor och bestämd och läskig och kör över mig.
Omöjligt att veta. Ska ha ett möte ikväll med kvinnojouren här. För att få reda i vad jag borde prioritera och så.
Oavsett hur han beter sig - stå stadig och fall inte för varesej hot, hat eller bönande. Du har tagit ett fantastiskt jättesteg nu och det finns ingen väg tillbaka. Hur han än försöker. Du är ute ur buren nu! SÅ bra gjort, så modigt och så starkt!! Lejonmamman!

Träffat kvinnojouren 2 gånger nu. Sista gången ringde vi tillsammans kommunens enhet för relationsvåld. Har möte med dem imorgon eftermiddag. Sen behöver vi ha möte med socialtjänsten också. Sen kommer han bli kontaktad.
Jag längtar hem. Jag längtar efter min man, han den där som är så varm och trygg och stadig. Jag vill inte vara med längre.
Ringde min sista vän som tur var och berättade allt. Så att någon vet. Så att jag skäms lite för att gå tillbaka.

Träffat kvinnojouren 2 gånger nu. Sista gången ringde vi tillsammans kommunens enhet för relationsvåld. Har möte med dem imorgon eftermiddag. Sen behöver vi ha möte med socialtjänsten också. Sen kommer han bli kontaktad.
Jag längtar hem. Jag längtar efter min man, han den där som är så varm och trygg och stadig. Jag vill inte vara med längre.
Ringde min sista vän som tur var och berättade allt. Så att någon vet. Så att jag skäms lite för att gå tillbaka.
Det är ett bra sätt att förankra dina känslor och ditt beslut. En kompis till mig gjorde så, berättade för några utvalda vänner i samband med att gjorde slut med sin man. Jag tror att det hjälpte henne, och det hjälpte ju oss vänner att förstå vad hon gick igenom. Den man hon kanske hade velat gå tillbaka till, fanns ju inte. Så är det ju tråkigt nog även för dig.

Den mannen du längtar efter finns inte, det är din önskan att han ska vara så men det är inte så han är. Behåll din styrka och kämpa för att slå dig fri.

Gå inte tillbaka.
Om du funderar på det, läs igenom tråden här. Prata med vännen. Skriv ner som ett brev till dig själv med alla anledningar till varför du lämnar. Ha med det så att du kan läsa igenom om/när du funderar på att gå tillbaka till honom. Din man, "han som är sådär varm och trygg och stadig" finns inte längre, inte i den formen du vill ha. Det du lämnade, det är vad du går tillbaka till om du går tillbaka. Alla anledningar till att lämna är där, de blir inte ogjorda vad han än säger.

OM du i framtiden ska gå tillbaka till honom, då är det efter lång tid, när han fått tid att jobba med sig själv, när han har klarat sig själv och visat att han klarar av att vara en fantastisk pappa till barnen osv även när ni bor på skilda platser. Kan ni inte ha en bra, trygg och fin relation isär så ska ni inte bo ihop heller. Och nej, det spelar ingen roll vad han säger just nu. Han måste i så fall visa det under en längre tid. Ni behöver vara isär ett tag, minst.

Ni har Helt rätt. Det var tanken med att berätta för vännen också. Jag har rättfärdigat så mycket av hans beteende under så lång tid att jag var beredd på att hjärnan skulle börja göra det igen. Nu när hon vet blir jag isåfall tvungen att rättfärdiga att gå tillbaka för henne och hennes hjärna är ju frisk så att säga. Hon är den enda han aldrig försökt separera mig ifrån, inte en enda gång. Troligen för att vi känt varandra nästan hela livet och är så ärliga med varandra. Jag ska bo ett par dagar hos henne i helgen, blir skönt för barnen att komma iväg och umgås med andra barn ett tag.

Ni har Helt rätt. Det var tanken med att berätta för vännen också. Jag har rättfärdigat så mycket av hans beteende under så lång tid att jag var beredd på att hjärnan skulle börja göra det igen. Nu när hon vet blir jag isåfall tvungen att rättfärdiga att gå tillbaka för henne och hennes hjärna är ju frisk så att säga. Hon är den enda han aldrig försökt separera mig ifrån, inte en enda gång. Troligen för att vi känt varandra nästan hela livet och är så ärliga med varandra. Jag ska bo ett par dagar hos henne i helgen, blir skönt för barnen att komma iväg och umgås med andra barn ett tag.
Och det, att han försökt separera dig från vänner, är en så enorm extremt röd flagga! Gå. Inte. Tillbaka. Vad du än gör, för din skull, för dina barns skull. Gå. Inte. Tillbaka.

En partner som på riktigt bryr sig, vill det bästa för den hen påstår sig älska osv, skulle aldrig komma på tanken på att separera någon från sina vänner. Tvärt om förekommer sådant framförallt från de personer som vill kunna vara våldsamma/kontrollerande utan vittnen och utan att den utsatta har möjlighet att ventilera och möjlighet att förstå hur dåligt det är.

Jag lämnade för närmare tjugo år sedan
Han slog inte.
Fortfarande idag kan jag komma på saker han gjorde eller förbjöd. Med distans kan jag se att det var fysisk misshandel. Men såg det inte då.
Man blir så van.

Klokt att du inser att du inte ska tillbaka till mannen, och att du har en klok vän som stöttar dig.

Min erfarenhet av de som gått tillbaka är att allt först blir väldigt mycket bättre. Sen när kvinnan kommit till ro och börjar slappna av så blir det värre. Mycket värre. Flera av de som inte blivit utsatta för fysiskt våld blir det, eftersom partnern insett att det tidigare sättet han använt för kontroll inte var tillräckligt.

Klokt att du inser att du inte ska tillbaka till mannen, och att du har en klok vän som stöttar dig.

Min erfarenhet av de som gått tillbaka är att allt först blir väldigt mycket bättre. Sen när kvinnan kommit till ro och börjar slappna av så blir det värre. Mycket värre. Flera av de som inte blivit utsatta för fysiskt våld blir det, eftersom partnern insett att det tidigare sättet han använt för kontroll inte var tillräckligt.
Ja, och det blir svårare och svårare att lämna för varje gång 😭

Det/den du vill tillbaka till är en utopi, en fantasi, en plats som inte längre finns. Det är fruktansvärt hårt att erkänna och ta in, men nödvändigt. Du vet ju också själv att det/den du längtar efter inte längre finns i reell form. Det är en önskedröm. Se framåt och du kommer att hitta det du längtar efter i en annan skepnad!

Gå inte tillbaka!

Jag har en tidigare kollega som blev utsatt av sin karl. Både ekonomiskt och psykiskt våld. Har för mig att det blev fysiskt någon gång, tror det var runt när hon bestämt sig att lämna.
Det jag vill säga, är att psykiskt våld är minst lika illa för någon, även om det inte orsakar några synliga ärr.

Vad jag vet är hon fortfarande skuldsatt på grund av honom, även om jag inte är helt säker, och skulder är ju absolut något som påverkar en, utöver skador på självförtroende, förmågan att våga lita på både sig själv och andra, och så vidare.

Jag blev tvungen att gå tillbaka pga omständigheter. Men nytt möte bokat på tisdag. Jag hoppas att han helt enkelt jobbar. Annars får jag lura honom att jag ska träffa kompisen.
Jag hoppas det var praktiska omständigheter? Inte känslomässiga :heart Det praktiska kan du lösa. Du har redan tagit ett stort kliv. Sikta framåt och uppåt nu. Du klarar det här!

Jag hoppas det var praktiska omständigheter? Inte känslomässiga :heart Det praktiska kan du lösa. Du har redan tagit ett stort kliv. Sikta framåt och uppåt nu. Du klarar det här!
Ja praktiska. Jag längtar efter min man så det gör ont. Men det finns en ganska stor vetskap längst in att den personen är någon jag får sörja. Att den skitstöveln jag sett senaste åren är den som finns. Hur ont det än gör. Jag vill visa mina barn ett lättare liv. Ett liv där allt inte är problem och dödligt allvar. Där det finns förståelse och går lätt att andas. Där en sur min eller irriterad suck inte är=bestraffning och förminskning. Jag vill få ramla ihop i en hög på golvet av skratt med dem igen. Jag vill få säga ja till knasiga idéer. Jag vill få andas.

Ja praktiska. Jag längtar efter min man så det gör ont. Men det finns en ganska stor vetskap längst in att den personen är någon jag får sörja. Att den skitstöveln jag sett senaste åren är den som finns. Hur ont det än gör. Jag vill visa mina barn ett lättare liv. Ett liv där allt inte är problem och dödligt allvar. Där det finns förståelse och går lätt att andas. Där en sur min eller irriterad suck inte är=bestraffning och förminskning. Jag vill få ramla ihop i en hög på golvet av skratt med dem igen. Jag vill få säga ja till knasiga idéer. Jag vill få andas.
Precis! Och det ska du. Det är helt ok att sörja, nåt annat vore ju jättekonstigt! Under tiden går du vidare, du och barnen. Det kommer att bli SÅ så mycket bättre!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat