Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på vad som hände på forumet för inte så hemskt länge sedan, tänker jag att det kan vara bra att vara lite försiktig. Jag ser många som erbjuder hjälp, bland annat i form av boende. Det kan vara vanskligt om man inte känner personen. Försiktighet och misstänksamhet är numera - tyvärr - rätt viktigt. Då är det nog bättre att uppmana till att söka hjälp från de instanser som finns i samhället.

Med tanke på vad som hände på forumet för inte så hemskt länge sedan, tänker jag att det kan vara bra att vara lite försiktig. Jag ser många som erbjuder hjälp, bland annat i form av boende. Det kan vara vanskligt om man inte känner personen. Försiktighet och misstänksamhet är numera - tyvärr - rätt viktigt. Då är det nog bättre att uppmana till att söka hjälp från de instanser som finns i samhället.
Vad hände?

En användare som inte längre finns kvar byggde upp en falsk identitet och värld omkring sig. Mer än så går nog inte att säga utan att gå in på detaljer.
Det är så himla synd att sjuka människor allt oftare använder internet för bedrägerier, numera av de mest avancerade knepiga slag. Förr var trollen klart mindre sofistikerade.

Jag minns för länge sedan (säg 20 år sen ungefär) hur jag körde en okänd användare på buke till psykakuten mitt i natten, på grund av hjälpbehov. Det skulle jag nog inte våga göra idag, med tanke på hur bedrägligheten eskalerat.

Jag har precis tampats med en bedragare med många troll på ett annat forum och det är helt sjukt hur sjuka människor håller på. Antingen är folk sjukare, eller fler är sjuka, eller så har vi fått in fler trasiga människor, eller så förenas och slipas de sjuka gradvis på nätet. Eller alltihopa tillsammans. Synd att man måste hålla garden så högt numera. De ger sig på folk på nätet som inte själva kan försvara sig av olika anledningar, äldre, godtrogna etc.

Jag hade en plan. Och i helgen eskalerade det så nu är min sista gnutta hopp om att han ska förbättra sig borta. Jag var på väg.

Men det visar sig att säkerhetskopieringen av min mobil som jag gjorde inte har fungerat. Så de messengerkonversationer och inspelade samtal jag hade där han rakt ut erkänner att han både avlyssnat min telefon samt spårat bilen utan min vetskap är borta! De var min enda trygghet. Det enda jag har nu är att barnen ska berätta sanningsenligt och utan att försköna pappa...

Han däremot har troligen massa bevis. Jag har betett mig illa mot barnen på grund av hur pressad jag varit. Varit läskigt arg, tagit hårt i arm, skrikit. I desperation för att de inte ska trigga honom, mig själv har jag ju kontroll på, vad han gör fick jag erfara en gnutta av i helgen. Han lär sopa golvet med mig.

Att jag inte kan låta det fortgå är uppenbart nu. Men skräcken att mista barnen är enorm. Skräcken att de ska växa upp med bara honom är mer än jag orkar bära. Får han ensam vårdnad och boende då orkar jag inte finnas mer.

Jag hoppas att soc kan se förbi att jag ibland betett mig lika illa som han. Jag kommer ställa upp på vad de än ber om, stöd, utbildningar, utredningar - rubbet. Bara jag får behålla barnen.

Att jag inte kan låta det fortgå är uppenbart nu. Men skräcken att mista barnen är enorm. Skräcken att de ska växa upp med bara honom är mer än jag orkar bära. Får han ensam vårdnad och boende då orkar jag inte finnas mer.

Jag hoppas att soc kan se förbi att jag ibland betett mig lika illa som han. Jag kommer ställa upp på vad de än ber om, stöd, utbildningar, utredningar - rubbet. Bara jag får behålla barnen.
Är han en direkt fara för barnen som det är just nu? Är han en direkt fara för dig? Eller kan du lämna honom utan att ta med barnen initialt? Är han en direkt fara så sök dig till en kvinnojour omedelbart. De kommer hjälpa dig.

Är han en direkt fara för barnen som det är just nu? Är han en direkt fara för dig? Eller kan du lämna honom utan att ta med barnen initialt? Är han en direkt fara så sök dig till en kvinnojour omedelbart. De kommer hjälpa dig.
Lämnar inte utan barnen.
Jag har tagit kontakt med en bukefalist som hade jobbat inom socialtjänsten för att få beskriva det som gör allt än mer komplicerat. Jag sitter i en rävsax. Men jag har mobilen med jämt, alltid på mig. Alltid inspelning på. Dygnet runt. Och upprepar han helgens bravader innan jag hunnit få sätta min plan i verket så ringer jag polisen direkt istället för att rycka in själv.

Lämnar inte utan barnen.
Jag har tagit kontakt med en bukefalist som hade jobbat inom socialtjänsten för att få beskriva det som gör allt än mer komplicerat. Jag sitter i en rävsax. Men jag har mobilen med jämt, alltid på mig. Alltid inspelning på. Dygnet runt. Och upprepar han helgens bravader innan jag hunnit få sätta min plan i verket så ringer jag polisen direkt istället för att rycka in själv.
Utan att veta allting så är den där känslan av att sitta i en rävsax, exakt var han vill ha dig. Han behöver ha dig i den känslan och det är något han skapat. Det är möjligt att det också finns saker som rent objektivt försvårar för dig, men han har förmodligen förstorat och förstärkt de sakerna i flera år.

Glöm inte att allt du tänker är inte sant. Jag skriver det inte för att förminska, tvärtom. Allt du tänker om hur dum du varit, hur mycket han har emot dig, hur svårt det kommer vara att lämna, allt det är inte sant. Han har, med stor sannolikt, planterat och gödslat en stor del av dessa tankar hos dig.

Lämna så fort du kan. Bevis och sådant skit behövs inte. Du och dina barn behöver överleva.

Jag vet ju inte om sådant har någon betydelse, men du har en lång tråd här på Buke, där du berättat om din och barnens situation. Sansat och utan överdrifter. En tråd som snart är ett år gammal. Jag tycker den har värde som uppbackning för din berättelse om din verklighet. Inget du gripit ur luften här och nu. Du kan visa den, som en del i din beskrivning av situationen.

Jag förstår din panik just nu. Det är plötsligt skarpt läge. Men försök att inte bara katastroftänka. Det är lätt gjort. I mina ögon har du överhanden och han gör allt för att, på sitt smutsiga vis, försöka jaga in dig i buren igen. Men det kan han inte längre. Sök hjälp där du kan och stå fast. Du klarar det här. :heart

Okej det här kanske är en jättedum tanke, men... om man tänker på hela lämna-grejen så känns det jättestort och svårt.
Men om du hackar ner det i småsteg kan det kännas lättare.
Typ - för att lämna behöver jag först och främst gå, röra mina ben - det fixar jag. En fot framför den andra tills vi är utom räckhåll för honom.

När du nått dit tar du nästa steg i processen. Om det låter vettigt.

Lämnar inte utan barnen.

Du behöver inte lämna utan barnen! Du behöver inte ha några bevis för att lämna!

Sök kvinnojouren och ta med dig barnen! De kommer inte skicka hem dina barn för att du inte har bevis nog.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar