Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försök att sluta med det.
Just nu så låter han bli att signera avtalet för att ha en hållhake på dig.
Och det fungerar ju, du tar kontakt och "påminner".
Håll kommunikationen till ett absolut minimum.
Håller faktiskt med. Han VET att han ska signera. Att han inte gör det beror inte på att han skulle glömma bort. Låt det gå några veckor, har han inte signerat då så kan en påminnelse vara på sin plats. Inte innan. Du är inte hans mamma. Inte nu längre.

Ja absolut, det har jag såklart också blivit och det är ingenting som upprör mig, men jag har nog svårt att förstå varför man ska göra det i hemlighet. Men jag lämnar det där.
För att inte biasera (påverka) samtalet med hotet från inspelningen.
Och om den sedan aldrig behöver användas så behöver ingen någonsin få veta att inspelningen finns.

Ibland så vill man i stället vara tydlig med att man spelar in ett samtal för att få deltagarna att skärpa till sig och uppföra sig bättre.

Håller faktiskt med. Han VET att han ska signera. Att han inte gör det beror inte på att han skulle glömma bort. Låt det gå några veckor, har han inte signerat då så kan en påminnelse vara på sin plats. Inte innan. Du är inte hans mamma. Inte nu längre.

Jag skulle säga att inte ens då påminna honom igen utan ta det med rätt instans. Det visar på en ovilja från hans sida att samarbeta för barnens bästa.

@Jahaja
Jag har haft och har hyresgäster som har behandlat mig så som pappan behandlar dig.
Alltså nu när ni inte bor tillsammans.
Det är oändligt nedbrytande.
Men numera så har jag metoder för att hantera sådant så hyresgästen som bor kvar kommer inte åt mig längre.
Och hyresgästen som har flyttat har fortsatt att plåga sina hyresvärdar vart efter som de har flyttat vidare.
Samt antagligen även varandra inom familjen.

Pappan är inte unik utan vi är tyvärr många som har stött på människor med behov av att dominera andra.
Du måste göra dig fri från hans inflytande över dig.

Jag tycker du ska läsa på om våldsspiralen och olika typer av våld. Latent våld specifikt. Lär dig identifiera vad som sker så kan du värja dig lättare.
+1 på den.
Du är van med hur hans tidigare våld har sett ut. Troligen kommer du att möta det i andra varianter nu. Att vara förberedd på att identifiera vad som sker och ha mentala strategier för att möta det kan vara till hjälp.

Jag tycker du ska läsa på om våldsspiralen och olika typer av våld. Latent våld specifikt. Lär dig identifiera vad som sker så kan du värja dig lättare.
Någon här tipsade mig om det och det var del i att jag fick kontroll över min situation.
En annan skrift som hjälpte mig mycket var "Art of War" av Sun Tzu.
Där beskrivs psykologin bakom hur man kontrollerar andra.
En mångtusenårig konst.

@Jahaja
Att vara en gråsten är också en bra metod.
Med den fick jag kontrollen över min kommunikation med den kvarvarande hyresgästen.
Andas, vänta med att svara i minst 10 minuter, helst över natten, och tänka efter noga.
Jag införde att jag bara svarar på kontorstid när det tjafsas.
Då får jag ledigt från eländet och kan vila ifrån det ett tag.

https://livetefterpsykiskmisshandel...etoden-nar-man-inte-kan-bryta-kontakten-helt/

Jag har också ett stort stöd i en god vän som förstår branschen väl.
Har du någon vän som förstår vad du går igenom?

Dagligen. Jag som frågar om han signerat samarbetssamtal och han som skickar platsannonser till mig och ber mig maila folk. Och en grej om Stora som jag behövde informera honom om.
Med andra ord fortsätter er relation och maktspelet Med skillnaden att ni inte sover på samma ställe.

Minimera kontakten. Om han skickar jobbannonser - radera, svara inte. Man behöver inte svara.
Och sluta påminna honom!!

Jag läser på om eftervåld etc, tack för tips.
Och tänker inte fråga om signeringen mer. Jag vill bara att det ska framgå tydligt att jag verkligen har försökt få till en lösning.

Det enda jag svarar på är sånt som rör barnen, huset eller ekonomi. T ex måste jag kontakta honom nästa vecka för att få reda på vad som ska betalas för el, VA, sophämtning.
I december behöver jag kolla om det stämmer att han har en lght och isåfall be honom adressändra så att jag kan ansöka om bostadsbidrag.
Om han inte tar initiativ till det själv måste jag också på nåt vis fråga efter nån typ av ekonomiskt bidrag till barnen(de bor ju heltid här och ska äta, tvätta sig, ha kläder tvättade, skjutsas till och från skolan etc). Det får han faktiskt bidra till.

Jag måste be att få mina bilnycklar.

Jag måste, som idag, fråga när han tänker lämna barnen på kvällen.

Och tänker inte fråga om signeringen mer. Jag vill bara att det ska framgå tydligt att jag verkligen har försökt få till en lösning.

Det enda jag svarar på är sånt som rör barnen, huset eller ekonomi. T ex måste jag kontakta honom nästa vecka för att få reda på vad som ska betalas för el, VA, sophämtning.
I december behöver jag kolla om det stämmer att han har en lght och isåfall be honom adressändra så att jag kan ansöka om bostadsbidrag.
Om han inte tar initiativ till det själv måste jag också på nåt vis fråga efter nån typ av ekonomiskt bidrag till barnen(de bor ju heltid här och ska äta, tvätta sig, ha kläder tvättade, skjutsas till och från skolan etc). Det får han faktiskt bidra till.

Underhåll om det ska betalas kan du söka om via fk utan hans medverkan om han inte är villig att komma överens. Det är dock inga stora summor.

En hel del av det där behöver du inte involvera honom i.

dessutom - vem av er står på elen, VA etc? Är det hans abonnemang så är det hans fakturor.
Enklast är väl att kontakta elbolaget, kommunen etc och kolla senaste fakturorna? Där får du raka besked.

Kom ihåg att han inte sittet på alla svar. Han är inte di9n wiki. Ta reda på saker själv.

Hur du ska få ut honom från boendet kan säkert bukare svara på. Han ska vara folkbokförd där ha bor. Inte hos dig.

Underhåll om det ska betalas kan du söka om via fk utan hans medverkan om han inte är villig att komma överens. Det är dock inga stora summor.
Ja men dels är det handläggningstid på sånt och jag kommer behöva pengar innan. Därtill är vi ju inte officiellt separerade. Vi är fortfarande gifta och skrivna på samma adress.
Sist så tycker jag helt enkelt inte att det är en så konstig sak att bidra till att ens barn får mat, rena kläder och möjlighet att ta sig till och från skolan på ett fungerande sätt. Oavsett om man för tillfället inte bor med dem.

En hel del av det där behöver du inte involvera honom i.

dessutom - vem av er står på elen, VA etc? Är det hans abonnemang så är det hans fakturor.
Enklast är väl att kontakta elbolaget, kommunen etc och kolla senaste fakturorna? Där får du raka besked.

Kom ihåg att han inte sittet på alla svar. Han är inte di9n wiki. Ta reda på saker själv.

Hur du ska få ut honom från boendet kan säkert bukare svara på. Han ska vara folkbokförd där ha bor. Inte hos dig.
Det är faktiskt sant. Allt står på honom. Så det drabbar egentligen honom om det inte blir betalt innan det drabbar oss(man hamnar väl hos kronofogden innan kommunen stänger av el/vatten gissar jag?)
Då skiter jag i det!

Han ringde förut. Jag svarade inte. Då fick jag sms om en grej som rör huset. Svarade att jag fixar det. Fick mer sms om att vad jag skulle fixa men svarade bara med fråga om när han lämnar barnen ikväll. "När de vill". Bad honom om en ungefärlig tid, jag måste veta om de ska äta hemma t ex skrev jag.

Tänker inte fråga mer om han vill bestämma nåt för att träffa Lilla. Jag har redan frågat en gång och då skrev han "vill träffa hen när jag har tid". Känns rimligt att tolka det som att han hör av sig när han vet att han har tid då. Ligger ju i hans intresse att träffa Lilla. Jag ska inte behöva planera det åt honom.

Ja men dels är det handläggningstid på sånt och jag kommer behöva pengar innan. Därtill är vi ju inte officiellt separerade. Vi är fortfarande gifta och skrivna på samma adress.
Sist så tycker jag helt enkelt inte att det är en så konstig sak att bidra till att ens barn får mat, rena kläder och möjlighet att ta sig till och från skolan på ett fungerande sätt. Oavsett om man för tillfället inte bor med dem.

Tycker inte jag heller, men jag har sett alla varianter. Så länge ni båda står på fastigheten ska ni dela driftskostnaderna om man ska hårddra det.

Ang vatten och el, så kan du ringa till bolaget och berätta att ni har separerat och att du ska ta över abbonemangen. Dom kan vanligtvis kolla vilka som är folkbokförda där, jag hade iaf noll problem med att bara ringa och skriva över dom på mig även när exet fortfarande inte ändrat sin folkbokföringsadress. Eftersom jag var folkbokförd där också så var det väl sak samma vem som stod på fakturan för dom.

Det innebar ju dock att jag tog över alla driftskostnader.

Inget av det är konstigt. Frågan är snarare hur mycket av makten över sådana saker du ska låta honom ha. Att fixa via Fk innebär att de sedan skickar underhåll till dig och räkningar till honom.

Inget av det är konstigt. Frågan är snarare hur mycket av makten över sådana saker du ska låta honom ha. Att fixa via Fk innebär att de sedan skickar underhåll till dig och räkningar till honom.

Utgångspunkten från FK är att betalning ska ske föräldrarna emellan. Om den som ska betala inte gör det går FK in och betalar till den som ska få underhållet och skickar räkning till den betalningsskyldiga. Om den personen i sin tur sen sköter betalningarna till FK tolv månader i rad så undersöks det om betalningen kan ske föräldrarna emellan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur