att låna ut sion häst till kompis för träning/tävling:utbildning

E

Estelle

ska jag ta betalt eller ska hon betala mig för att få rida ? hästen kommer att stå hos mig och hon jag betalar allt..jag har tänkt att hon ska rida ca 2ggr i veckan + tävla. Anledningen är egentligen att hästen är rätt svår och jag klarar inte tävlandet själv och vi kommer inte överens i hoppningen..altså jag ska sälja henne men vill ha mer pengar än om jag säljer henne som det är nu. Tjejen som ska rida är min kompis som är välldigt duktig och har tävlat höga klasser men hon har inte råd att ha egen häst. JAg tror att hon bara tycker att det är kul eftersom hon har möjlighet att utveckla och hålla igång sin egen ridning genom att rida min..men hur ska jag göra med ekonomin då ? ska hon betala nåt ? ska jag betala henne ? (vilket iofs inte känns så aktuellet eftersom jag redan betalar en dyr stallhya och hon kommer ju rida mkt)....? tycker ni att jag ska betala tävlingarna och träningarna åt dom ?
kanske ska säga som så att om jag sedan lyckas sälja henne för ett pris som jag är nöjd för att hon har utvecklat den i hoppningen så får hon ett par tusen av det ?
känner mig som sagt osäker i denna fråga, skulle ni vilja hjälpa mig ang ekonmin ? skulel bli jätteglad !
 
fan jag kan inte stava...det ska förståss stå "jag betalar stallhyran" högst upp inte hon och sen ska det stå ska jag beta henne eller ska hon betala mig
 
ska jag ta betalt eller ska hon betala mig för att få rida
Det är väl samma sak??

Eftersom du vill ha din häst tillriden och tävlad så du kan få de pengar du vill ha för den så tycker jag du ska vara glad om vill göra det gratis, annars tycker jag att du ska betala henne för den tjänsten hon gör dig då du inte klarar av problemet själv. Vad du har iställhyra är helt orelevant, den kostnaden har du oavsett om någon hjälper dig att rida till din häst eller inte.

Du vill ju att din häst ska tävla, då ska du betala alla kostnaderna för tävlandet också anser jag, vad det beträffar träningen så antingen batalar du där också eller så kan ni dela på det, de får du komma överens med din kompis om.

Om då får sålt hästen efter den hjälp du har fått från tjejen så tycker jag hon ska ha en viss procent av beloppet oavsett vad du får för hästen, alltså varesif du är nöjd eller inte, hur många procent tycker jag ni ska komma överens om innan hon börjar hjälpa dig, betlar du allt så är ca 10% av priset ganska rimmligt, om hon ska stå för vissa kostnader så bör den procenten vara högre, eller im du betalar henne i rena pengar under tiden så bör hon inte ha någon pocent på försäljningssumman.
 
om du hade läst inlägg nr 2 så skrev jag just det-att det blev fel altså ! :crazy:
till problemet: kom på att om jag ska betala henne en viss summa pengar för att hon rider varje månad + betala för träningar å så + stallhyran så är jag ganska dum ! då blir det billigare att lämna bort henne på tillridning (för det råkar vara så att min stallhyra inte är den billigast...står centralt i sthlm)
 
jäjä det blev fel igen men du fattar ju vad jag menar ! :mad:
 
nej, jag är inte säker på att jag fattar vad du menar :crazy:

Men själv hade jag inte hjälpt någon och fått betala för det hela.
Då tycker jag det är bättre du skickar bort din häst på tillridning hos honom så också kan hjälpa dig att sälja hästen.
 
Stallhyra?

Stallhyran har du väl ändå, eller hyr du bara månadsvis?
Jag misstänker att det blir dyrare för dig att skicka iväg hästen på tillridning.

Du behöver väl inte betala för hennes tid, om hon får t.ex. 10% av försäljningssumman.
*räknar*
Det blir väl 15.000:-?? :confused:
 
Re: Stallhyra?

Räknar du då med att "tillridaren" ska betala tävlingar ur egen ficka??
 
Re: Stallhyra?

nej men om det är en månads uppsägning så är det inte svårare än att jag får vänta 4 veckor, det kan ju ta ett tag att hitta en bra ryttare också
 
Re: Stallhyra?

och det enda jag betalar för är starterna för tävlingarna (Tillridaren)
om jag ber kompisen lär jag ju endå åka på de utgifterna så ...
 
Re: Stallhyra?

men om jag säger såhär då...min kompis har visserligen tävlat endel men hon är ju inte vÄrsta stjärnan, har inget utbildning eller liknande
jag skulle ju i princip kunna sätta ut en annons "duktig medryttare sökes för tävling och träning" och ta betalt eller är alla som annonserar efter medryttarhäst halvgoda ridskoleryttare ? :crazy: har ingen kunskap där desvärre
 
Re: Stallhyra?

jag skulle ju i princip kunna sätta ut en annons "duktig medryttare sökes för tävling och träning"

För att jag skulle betala för detta så skulle det då vara en häst som har lite meriter inte att det är meningen att jag ska betala för att urbilda någon annans häst då den inte funkar på tävlingar.

Efter ha läst många "medryttar"trådar här så tror jag du skulle få det ganska svårt att hitta en betalande medryttare av det slaget du vill ha, de är ganska sällsynta och förmodligen behöver de inte betala för att få rida hos någpn annan.
 
Re: Stallhyra?

nehe kanske inte men måste du vara så bitter, du borde ändra din "signatur" ! är livet verkligen så hemskt ?
 
Re: Stallhyra?

Är jag bitter i största allmänhet eller är det bara signaturen du menar? :confused:
 
Re: Stallhyra?

Du verkar så arg och signatuen gör det inte bättre
 
Re: Stallhyra?

Nej, jag är inte arg (och inte bitter), men jag tycker jag är ganska realistisk när jag tror du får det väldigt svårt att hitta någon som är villig att betala för att utbilda din häst (någon som verkligen kan och inte bara är bra på att prata) så du kan sälja den för den summan du vill ha ut.

Personligen känner jag ingen som skulle gå med på en sådan deal.

Men gör du ett försök och lycka till.
 
Re: Stallhyra?

men det har jag inte påstått heller ! du har nog missförstått jag argumenterar fram och tillbaka för och nackdelar för att komma fram till nåt, dett är ju ett disskutionsforum... jag har bestämt att jag inte ska ta betalt för att hon får rida utan prata med henne om vi kan kompromissa vad det gäller träningar och så, vi kanske kan betala lite var och så kan hon eventuellt få nåra tusen om hon lyckas rida henne så att jag får ut mer än jag kan få nu
 
Re: Stallhyra?

Gör bara klart allt innan hon börjar och exakt hur mycket hon ska få vid försäljning och skriv ett kontrakt på det, annars är risken att er vänskap inte består om någon känner sig lurad i slutändan.
 
Självklart ska din kompis inte betala dig för att göra dig en tjänst. Hon gör något som inte du klarar själv, och hon gör det bra. Du ska betala träning och tävling för din häst-. Ge kompisen en slant efter försäljning, baserat på hur mycket hästen stigit i värde under din kompis utbildning. Hon har ju gjort ett jobb. Om hon sen hade kul samtidigt är väl inget hon ska böta för. :devil:
Du kan ju alltid välja att sälja hästen billigare.........men det var väl det du inte ville???
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 072
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp