att låna ut sion häst till kompis för träning/tävling:utbildning

Re: Stallhyra?

Det är ju bra om ni kommer överens, men som Domaren skrev, gör färdigt i förhand annars riskerar ni att bli ovänner. Det är viktigt att vara tydlig med sina kompisar.

Har ett liknanade arrangemang med en av mina vänner. Där betalar jag för träningar och tävlingar och hon står för stallhyror, skoning etc. MEN då kan jag i princip disponera hästen som jag vill. Det är dessutom jag (tillsammans med henne förstås...) som bestämmer hur träningsupplägget ser ut. Dvs hon tränar hästen som jag vill.

Men det beror helt på de inblandade vad man kommer fram till för arrangemang.
 
Jag skulle ge kompisen ett förslag på att hon får 10% av föräsljningssumman samt betalda tävlingar mot att hon rider hästen minst 3 dagar per vecka (jag tycker 2 är för lite för att det ska ge något). När hon utbildar din häst så ska hon naturligtvis inte betala för det! Träningarna tycker jag hon kan stå för själv, de gynnar ju både henne och hästen. En tillridare tar ca 5.000 kr per månad, kanske du ska se om inte det upplägget passar dig bättre om det blir svårt att komma överens med din kompis.
 
Shit fattar inte hur man kan tänka som du..
Min kompis som är med i Juniortruppen i hoppning i år.. O Hon har vunnit MVSB O Så på ponny.. Vinst och placeringar upp till 130 nationellt iår på häst!
Hon har i princip hoppat in min ponny eller vad man säger.. O Hon tävlar.. Självklart ska hon inte betala vare sig träningar, tävlingar eller bensin.. Hon borde egentligen få betalt för det hon gör skämms lite för det =( Men men hon tycker att han är kul o rida.. O Hon tränar sig själv genom att hoppa honom eftersom det spelar ingen roll hur mycket hon än gör han hoppar när han vill ändå.. Hennes problem med hennes egna hästar är att hon sitter och klämmer på dom för mycket och då blir dom sura för dom vill lixom taxera själv O Så!! Men skulle aldrig kräva henne att betala.. Shit!!

Var det du som bad henne tävla? Elr frågade hon dig?
 
Om Du vill ha hjälp så tycker jag inte att Hon ska betala något! Om hon själv vill utvecklas O rida O tävla så behöver Du jöh inte betala henne, O om det bara är 2 dagar i veckan, Mn det beror jöh helt på era krav för hästen, hur mycket den tävlas ETC. Extra träningar O sånt som du inte planerar som Hon vill på bör jöh hon betala. Mn inte stallhyra Elr så.
 
Visst kan det bli dyrare, men samtidigt har du fördelen att ha hästen på hemmaplan och kunna se hur den utvecklas. Skickar du hästen på tillridning en bit bort blir det svårt att hålla koll och se så att allt går bra.

Om din kompid nu ska tävla din häst för att höja värdet anser jag att du ska betala träningar och tävlingar plus att hon ska få en viss procent av köpesumman då hästen säljs. Din kompis gör ett jobb åt dig för att du ska kunna sälja hästen dyrare och jämför du med tillridare så tar de dyra pengar för just det du vill ha hjälp med.
 
Jag kan ju berätta om hur vi har gjort:
Vi lät en duktig tjej i stallet rida hästen p.g.a. att hennes häst var skadad. Vi betalade några tävlingstarter och lite kringkostnader eftersom hon utbildade hästen när hon red.

Win - win med andra ord. Alla nöjda.
 
Svaret är ganska enkelt:
Om du tror att din kompis kan tillföra så pass mycket så att hästen blir lättare att sälja/öka i värde så ska hon givetvis inte betala något.
Eventuellt kan det också vara aktuellt att betala henne alternativt ge % som några tidigare inlägg föreslog.
Tävlingsstarter betalar du och du följer även med som groom.

Om det bara är för att din din kompis ska rida och ha kul så ska hon givetvis betala medryttaravgift. :smirk:

Stallhyra och övriga utlägg är ditt ansvar som ägare och ingen anledning i sig att ta ut någon avgift.
Den skulle du ha ändå, oavsett vad.

Du har fått jättebra och tydliga svar av Domaren m.fl.
Vet inte om mitt svar kan bidra till någon ytterligare klarhet, direkt. :smirk:

Vill bara kommentera att jag får känslan av att du både vill ha kakan och äta den (syftar även på din tidigare tråd). :crazy:
Jag tror du gör klokt i att värdesätta din kompis kunskaper och faktiskt inte försöka tjäna pengar på det dessutom.
Risken finns att folk känner sig uttnyttjade och tappar intresset.
Om du inte gillar att blanda affärer med kompisar alternativt tror att din kompis inte är tillräckligt duktig så är ett tillridningsstall en bra idé.
Ganska dyrt, dock.
 
Som alla andra så tycker jag att din kompis INTE ska behöva betala för sig. Hon gör dig en tjänst vilket förhoppningsvis i slutänden kommer att gynna dig.
Du skriver att du betalar dyr stallhyra...Det är ditt eget val, jag har lite svårt att förstå gnäll över detta. Även om du bor i Sthlm så finns det billigare alternativ!

Jag tycker som de flesta andra att din kompis ska ha 10 % vid försäljning. Skriv också ett kontrakt redan från början vad som gäller så slipper det bli problem.
 
Jag håller med Domaren helt och fullt. Det är du som tjänar på att din häst tävlas, din kompis ska väl knappast betala för att göra dig en tjänst?
 
tycker inte att hon ska behöva betala någon stallhyra men många ryttare som rider andras hästar (bland annat jag) betalar alla avgifter på tävlingar och behåller pengar vid vinst. samt får 10procent av vad hästen blir såld för. Det tycker jag är en hyffsad deal. Har du frågat vad hon själv tycker? det kan ju vara bättre att diskutera direkt med henne!
 
Men nu är de väl så att tjejen ska hjälpa till med en på tävling icke fungerande häst, skulle du vilja betala för att ta dig an ett problem som du ska lösa åt någon annan?
 
blanda inte ihop den här tråden med någon annan tack !
förövrigt har jag inte klagat på min stallhyra som ngn påpekade....
Känns slutdisskuterat nu :crazy:
 
Vadå blanda ihop, det handla om samma häst eller hur, även om du "glömt bort" att nämna i den här tråden att du inte kommer runt en bana med den.

Dessutom är det här ett diskusionsforum som du själv har påpekat, så du kan knappast komma här och tala om för oss andra när det är slutdiskuterat, då borde du inte lägga in trådar alls.
 
om hon lyckas rida henne så att jag får ut mer än jag kan få nu

Så skrev du ju själv i den här tråden. Då gäller det väl samma fråga som den andra tråden. Eller har du fler hästar du inte klarar av?
 
Har du verkligen gjort en kalkyl på din hästförsäljning? OM du betalar "dyr" stallhyra + förmodligen en ganska dyr försäkring + alla andra kostnader kanske du i slutändan tjänar mer på att sälja direkt till ett lägre pris? Säg att det tar ca 6 mån att få ordning på din häst. Är det så stor skillnad på priset i dag och vad den kan ge efter tillridning att det täcker kostnaderna + ev provision till kompisen och dessutom med en marginal som väger upp riskerna? Hur stor chans är det att din kompis lyckas bättre än du? Vad skulle det innebära om hästen skadades och behövde några månaders vila för att bli ridbar?

Om din kompis vill ha en häst att rida och tävla och är beredd att betala för det är det väl hennes sak, oberoende av om andra här inte skulle vilja betala för det. Vill hon inte göra det på egen bekostnad det är det din sak att bedöma om du tycker det är värt att betala på något sätt. Det du bör göra i så fall är att kolla upp så att du inte betalar på ett sådant sätt att du juridiskt sett kan räknas som arbetsgivare och bli ansvarig för försäkringar, arbetsgivaravgift etc.
 
Om kompisen vill rida för att hon tycker det är kul borde det räcka med att du betalar "allt", hon ska inte ha nån procent på försäljningspengarna. Du håller ju faktiskt henne med häst när hon inte har råd själv! Så tycker i alla fall jag! :D
 
självklart ska din kompis INTE betala ett öre!
Du kan vara glad om vill göra det gratis till dig....hade ju själv inte gjort de utan betalning ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 804
Senast: co-SMAD4
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 068
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 138
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp