Bukefalos 28 år!

Att leva i någon annans familj (barn sedan tidigare förhållande)

Just det här med infallsvinklar har jag poängterar. Fick kommenterat typ varför jag ens skrev här etc, samt att jag måste ha dålig självkänsla och vara osäker på mitt förhållande. Det är inte speciellt utvecklande att trycka ner ytterligare, precis som det inte utvecklande att "datta med". Jag beskriver olika händelser och blir hårt ifrågasatt, här i tråden ofta med saker som faktiskt uttryckligen redan står beskrivna. Man väljer att vränga på saker, skippa att läsa visa rader och pussla ihop en sanning som inte går att rubba. Om man läser en del inlägg här så är jag i princip en psykotisk flickvän med dålig självkänsla som tror att pojkvännens släkt är i maskopi med exet som till varje pris vill förstöra. Botemedlet är i ena stunden att ta plats och inte backa, för att sedan var fine med allt och tycka att exet kan få härja fritt, enkelt utryckt.

Sanningen är att vi för det mesta har det bra, om man bortser från den ständigt närvarande exet. Här är inga barn som far illa (vilket också kommenterats). Jag har inte för avsikt att pajja deras föräldrars relation, därav hållt låg profil. Och jag tror sannerligen inte att exet är i maskopi med svärföräldrarna, däremot har även de svårt att bryta lite där eftersom exet är så i smeten hela tiden och de faktiskt rätt ofta pga hennes närvaro i olika former glömmer att det är en ny person med.

Oj jag läser inte alls samma sak som du i inläggen? :confused:
Ang det jag fetat: det behöver inte vara motsatser. Om din plats är självklar och du inte backar undan, så kan exet få "härja" utan att det påverkar dig så mycket (i situationer som bröllopet då, inte att hon går in i ert hus).
 
Jag tycker tvärtom, om någon har ett problem med sig själv som de kan jobba på så det påverkar andra problem så är det precis det som utomstående kan stå till tjänst genom att påpeka. Nu har jag inte hängt med i tråden från början, så jag vet inte riktigt vad du syftar på (kan gå tillbaka och läsa sedan men inte just nu) och kanske var det olämpligt i just det här fallet. Men hela poängen med att fråga en bunt främlingar om sin situation är (eller bör vara...) att få helt nya infallsvinklar, få hjälp att gräva i vad i situationen som är hanterbara problem, inte problem alls, och vad som är helt oacceptabelt, såväl som förslag på hur man kommer vidare. Svar som går ut på "stackars dig [generellt "dig" i det här exempelsvaret], vad synd det är om dig, alla är så elaka mot dig, huvva huvva, så illa allt är - det är nog värre än du märkt också, och alla är elaka med avsikt dessutom!", och liknande sätt att grotta ner sig i någon annans känslor istället för situationen de beskriver är raka motsatsen till att hjälpa.

Det är skillnad på upplevelsen och situationen, och den skillnaden är ofta väldigt svår att se själv när man är mitt uppi det! Med hjälp av flera helt utomstående som inte själva investerar känslor i det hela kan man komma till värdefulla insikter. Och ja, inte alla svar kommer att vara fullträffar men det vore ju något av en absurd förväntan. Och ofta (men givetvis inte alltid) är även svar som är helt åt skogen värdefulla, eftersom de kan visa på missförstånd som kanske även finns i ens egen omgivning.

Ok, nu ska jag verkligen försöka vara väldigt seriös och detta är inte meningen att kritisera någon utan det är mer ett allmänt inlägg.

Och då kan jag säga, som har utbildning i psykologi OCH själv har deltagit i en ganska intensiv gruppterapi under ett och ett halvt år så är det värsta man kan göra är att börja tala om VAD någon SKA göra och vilka problem personen har.
Redan där har den andre gått i försvar och kommer inte höra/läsa ett ord till av vad du har att säga.

Så jobbar man överhuvudtaget inte när det gäller att förändra beteende inom det proffesionella och det funkar inte heller så i vanliga livet heller för den delen.
Bara för att undvika missförstånd så vill jag säga att jag INTE tycker det krävs någon examen i beteendevetenskap för att skriva här eller på något annat forum.

Det är som att säga till en alkis att du måste sluta supa.
Tror du att den personen gör det då? Svaret är nog nej.
Ursäkta Ts för den någon smaklösa jämförelsen.

Jag skriver inte detta för att utöva någon slags härskarteknik eller titulera mig som proffs, som jag vet att jag kan få kommentarer om. Jag tar den risken.....

Däremot skadar inte lite allmän ödmjukhet, hyfs och empati mot den som har gjort tråden, i detta fall @Sockerbit eftersom man faktiskt blottar sin person och faktiskt blir ganska sårbar när man skriver sin berättelse.

Kommer man däremot med andra infallsvinklar, ex talar om att "såhär gjorde jag". Grejen ska vara att man hjälper och leder den andre till att komma fram till bra saker själv.

Att bara säga, du måste jobba med din självkänsla är som att sparka någon i ansiktet. Dels för att man får höra ATT man har dålig självkänsla och sen att det är en själv det är FEL på och att man själv bär ansvaret för vad den andra personen gör/säger mot en.

Ett sätt att jobba med sin självkänsla och ge andra råd om hur de ska jobba med sin självkänsla kan vara att bestämma sig för att ok, den här personen beter sig si och så mot mig, men jag väljer att inte låta den här personen påverka mig negativt.

Att "hålla med" någon behöver inte nödvändigtvis menas med att man klappar den andre på huvudet och säger "vad synd det är om dig".
Men, när man är i en situation som till exempel den Ts är i nu kan det vara oerhört värdefullt att få medhåll och att då få sina känslor bekräftade.
Som till exempel, "ja exet är gränslös, det är inte riktigt normalt att vara så.
Du har rätt att känna dig undanskuffad, förminskad osv
Så bekräftar man personens känslor och talar dessutom om att det är normalt att reagera så.
Och så visar man empati och det är något människor behöver när det känns svårt i livet.

Sen kan man diskutera olika strategier för att hantera situationen bättre.
Där kan man komma med råd men åter igen, de flesta människor ändrar sig inte för att någon annan tycker att dom ska göra det.
Förändring kommer inifrån och hjälpen kommer utifrån.

Men att börja med att kritisera personen gör precis tvärtom.
Det ger inga nya infallsvinklar utan det gör bara så att det blir låsningar från alla håll.
Ingen egentlig kommunikation sker utan alla pratar bara förbi varandra.
Helt meningslöst då Ts faktiskt ville ha hjälp OCH även bli bekräftad i att hon befinner sig i en påfrestande familjesituation.

Jag hoppas ändå för Ts skull att hon har fått ut något av detta och att, om inte annat efter hon har skrivit här, känner sig redo för att fortsätta prata med sin kille och komma fram till hur dom vill ha det tillsammans.
 
Visst kan det vara något av en balansgång, men jag ser (mycket!) större värde i ett förhållandevis "kallt" svar men som ger något att tänka och bygga på, än ett svar som bara bekräftar offerrollen.
Och jag ser hela det synsättet som ett väldigt konstigt försök i att försöka stötta någon. Jag kan inte se att det skulle ha större värde.
Varför tror du det? Jag undrar seriöst.
 
Ok, nu ska jag verkligen försöka vara väldigt seriös och detta är inte meningen att kritisera någon utan det är mer ett allmänt inlägg.

Och då kan jag säga, som har utbildning i psykologi OCH själv har deltagit i en ganska intensiv gruppterapi under ett och ett halvt år så är det värsta man kan göra är att börja tala om VAD någon SKA göra och vilka problem personen har.
Redan där har den andre gått i försvar och kommer inte höra/läsa ett ord till av vad du har att säga.

Så jobbar man överhuvudtaget inte när det gäller att förändra beteende inom det proffesionella och det funkar inte heller så i vanliga livet heller för den delen.
Bara för att undvika missförstånd så vill jag säga att jag INTE tycker det krävs någon examen i beteendevetenskap för att skriva här eller på något annat forum.

Det är som att säga till en alkis att du måste sluta supa.
Tror du att den personen gör det då? Svaret är nog nej.
Ursäkta Ts för den någon smaklösa jämförelsen.

Jag skriver inte detta för att utöva någon slags härskarteknik eller titulera mig som proffs, som jag vet att jag kan få kommentarer om. Jag tar den risken.....

Däremot skadar inte lite allmän ödmjukhet, hyfs och empati mot den som har gjort tråden, i detta fall @Sockerbit eftersom man faktiskt blottar sin person och faktiskt blir ganska sårbar när man skriver sin berättelse.

Kommer man däremot med andra infallsvinklar, ex talar om att "såhär gjorde jag". Grejen ska vara att man hjälper och leder den andre till att komma fram till bra saker själv.

Att bara säga, du måste jobba med din självkänsla är som att sparka någon i ansiktet. Dels för att man får höra ATT man har dålig självkänsla och sen att det är en själv det är FEL på och att man själv bär ansvaret för vad den andra personen gör/säger mot en.

Ett sätt att jobba med sin självkänsla och ge andra råd om hur de ska jobba med sin självkänsla kan vara att bestämma sig för att ok, den här personen beter sig si och så mot mig, men jag väljer att inte låta den här personen påverka mig negativt.

Att "hålla med" någon behöver inte nödvändigtvis menas med att man klappar den andre på huvudet och säger "vad synd det är om dig".
Men, när man är i en situation som till exempel den Ts är i nu kan det vara oerhört värdefullt att få medhåll och att då få sina känslor bekräftade.
Som till exempel, "ja exet är gränslös, det är inte riktigt normalt att vara så.
Du har rätt att känna dig undanskuffad, förminskad osv
Så bekräftar man personens känslor och talar dessutom om att det är normalt att reagera så.
Och så visar man empati och det är något människor behöver när det känns svårt i livet.

Sen kan man diskutera olika strategier för att hantera situationen bättre.
Där kan man komma med råd men åter igen, de flesta människor ändrar sig inte för att någon annan tycker att dom ska göra det.
Förändring kommer inifrån och hjälpen kommer utifrån.

Men att börja med att kritisera personen gör precis tvärtom.
Det ger inga nya infallsvinklar utan det gör bara så att det blir låsningar från alla håll.
Ingen egentlig kommunikation sker utan alla pratar bara förbi varandra.
Helt meningslöst då Ts faktiskt ville ha hjälp OCH även bli bekräftad i att hon befinner sig i en påfrestande familjesituation.

Jag hoppas ändå för Ts skull att hon har fått ut något av detta och att, om inte annat efter hon har skrivit här, känner sig redo för att fortsätta prata med sin kille och komma fram till hur dom vill ha det tillsammans.
Vad för slags utbildning i psykologi har du? Ssk med VUB i Psykiatri?
 
Ett exempel på ett väldigt nedvärderande svar enligt mig. Tycker denna tråd fått en väldigt tråkig ton.
Tycker inte man behöver vara utbildad inom psykologi för att förstå att det är lätt att det går precis så som Vallmo skriver. Är dock övertygad om att ingen i denna tråd menat sockerbit illa och att alla gått in för att hjälpa henne men många inlägg har också enligt mig saknat den inkännande, empatiska biten och gått för hårt in på det som personen tycker att är "fel" hos ts.
 
Ok, nu ska jag verkligen försöka vara väldigt seriös och detta är inte meningen att kritisera någon utan det är mer ett allmänt inlägg.

Och då kan jag säga, som har utbildning i psykologi OCH själv har deltagit i en ganska intensiv gruppterapi under ett och ett halvt år så är det värsta man kan göra är att börja tala om VAD någon SKA göra och vilka problem personen har.
Redan där har den andre gått i försvar och kommer inte höra/läsa ett ord till av vad du har att säga.

Så jobbar man överhuvudtaget inte när det gäller att förändra beteende inom det proffesionella och det funkar inte heller så i vanliga livet heller för den delen.
Bara för att undvika missförstånd så vill jag säga att jag INTE tycker det krävs någon examen i beteendevetenskap för att skriva här eller på något annat forum.

Det är som att säga till en alkis att du måste sluta supa.
Tror du att den personen gör det då? Svaret är nog nej.
Ursäkta Ts för den någon smaklösa jämförelsen.

Jag skriver inte detta för att utöva någon slags härskarteknik eller titulera mig som proffs, som jag vet att jag kan få kommentarer om. Jag tar den risken.....

Däremot skadar inte lite allmän ödmjukhet, hyfs och empati mot den som har gjort tråden, i detta fall @Sockerbit eftersom man faktiskt blottar sin person och faktiskt blir ganska sårbar när man skriver sin berättelse.

Kommer man däremot med andra infallsvinklar, ex talar om att "såhär gjorde jag". Grejen ska vara att man hjälper och leder den andre till att komma fram till bra saker själv.

Att bara säga, du måste jobba med din självkänsla är som att sparka någon i ansiktet. Dels för att man får höra ATT man har dålig självkänsla och sen att det är en själv det är FEL på och att man själv bär ansvaret för vad den andra personen gör/säger mot en.

Ett sätt att jobba med sin självkänsla och ge andra råd om hur de ska jobba med sin självkänsla kan vara att bestämma sig för att ok, den här personen beter sig si och så mot mig, men jag väljer att inte låta den här personen påverka mig negativt.

Att "hålla med" någon behöver inte nödvändigtvis menas med att man klappar den andre på huvudet och säger "vad synd det är om dig".
Men, när man är i en situation som till exempel den Ts är i nu kan det vara oerhört värdefullt att få medhåll och att då få sina känslor bekräftade.
Som till exempel, "ja exet är gränslös, det är inte riktigt normalt att vara så.
Du har rätt att känna dig undanskuffad, förminskad osv
Så bekräftar man personens känslor och talar dessutom om att det är normalt att reagera så.
Och så visar man empati och det är något människor behöver när det känns svårt i livet.

Sen kan man diskutera olika strategier för att hantera situationen bättre.
Där kan man komma med råd men åter igen, de flesta människor ändrar sig inte för att någon annan tycker att dom ska göra det.
Förändring kommer inifrån och hjälpen kommer utifrån.

Men att börja med att kritisera personen gör precis tvärtom.
Det ger inga nya infallsvinklar utan det gör bara så att det blir låsningar från alla håll.
Ingen egentlig kommunikation sker utan alla pratar bara förbi varandra.
Helt meningslöst då Ts faktiskt ville ha hjälp OCH även bli bekräftad i att hon befinner sig i en påfrestande familjesituation.

Jag hoppas ändå för Ts skull att hon har fått ut något av detta och att, om inte annat efter hon har skrivit här, känner sig redo för att fortsätta prata med sin kille och komma fram till hur dom vill ha det tillsammans.


Men då kan jag nog tycka att ditt inlägg #113 är väldigt konstigt - där talar du om HUR hennes snubbe tänker och du talar om att exet INTE tänker på barnen. Är det så psykologutbildade jobbar? Hur ska det hjälpa TS?
 
Men då kan jag nog tycka att ditt inlägg #113 är väldigt konstigt - där talar du om HUR hennes snubbe tänker och du talar om att exet INTE tänker på barnen. Är det så psykologutbildade jobbar? Hur ska det hjälpa TS?
Jag tycker ärligt talat att det är fler än det inlägget som är rätt konstiga.

Dessutom får vi ju anta att @Vallmo inte jobbar här, hen bör alltså kunna koppla av lite.
 
@Sockerbit månfa märkliga inlägg här så jag svarar generellt. Jag hade funderar över barnbiten, vad jag vill och om vi kan lösa det. Bestämde jag mig för att stanna hade jag begränsat exet. Gjort klart för killen vad som är ok/inte ok för mig oavsett vad Buke tycker. Om han inte tar diskussionen hade jag sagt det direkt till henne.
 
Guuuud blir galen av ditt inlägg. Vilken oförskämd man och släkt! Flyttar man in hos någon annan så ska ju alla spår av det innan bort och måste man behålla vissa minnen finns det en vind! Alla har ju oftast en historia men den är ju också över så fort man träffar en ny och skall endast hållas som minne hos sig själv.
Givetvis kan ju "mamman" nämnas då och då men jag hade aldrig gått med på att dom pratar om henne som om jag hade ersatt henne, jag och han är nu och inget annat liksom!

Och lika provocerande som alltid måste jag klämma i med att ett ex är ett ex och en historia. Inget som är aktuellt eller som man tar upp mer än för barnens skull.

Vilken vidrig man rent ut sagt som inte håller gränserna, usch, lämna!

Jag tycker att det vore rent orimligt att slänga bort det tidigare livet på det viset. Jag hoppas faktiskt att det är okej för min dotter att prata om mig de veckor hon bor hos sin pappa. På precis samma sätt som jag pratar med dottern om pappans nya sambo och vad de hittar på under tiden hos vistas där. Det är liksom inget som gör mig illa på något sätt och det utgår jag från är samma läge för hans nya sambo.
 
*spinner vidare*
Jag tycker att det vore rent orimligt att slänga bort det tidigare livet på det viset. Jag hoppas faktiskt att det är okej för min dotter att prata om mig de veckor hon bor hos sin pappa. På precis samma sätt som jag pratar med dottern om pappans nya sambo och vad de hittar på under tiden hos vistas där. Det är liksom inget som gör mig illa på något sätt och det utgår jag från är samma läge för hans nya sambo.

Så ser jag det också. Alla har vi ett liv innan "det här nya" och är en del av oss själva o den identitet vi har. Att förminska den vore som ett brott mot en själv, kan aldrig gagna någon.
 
Fast i det läget kan man faktiskt säga till, "ursäkta men jag känner inte att det här är nåt jag vill diskutera/höra". Det hade jag sagt oavsett vem det handlade om.

Just så som TS beskrev gör flertalet i min sambos släkt när de pratar om sambons ex. (Jag har det nästan identiskt med TS.)
Att göra som du föreslår fungerar inte alls. Tvärtom så triggar det och det blir *ännu* värre. Valspråket i min sambos familj är "alltid retar det någon" och de ÄLSKAR att vara på gränsen till eller rent av elaka mot alla de kommer åt. Alla vi som är ingifta så att säga är lägre stående varelser. Och därmed fritt fram för att jävlas med rent ut sagt.
Bäst är att ignorera och inte låtsas om som att man hört. Man upprepar sig dock gärna och tittar på en så att de verkligen VET att man har hört. Till slut, efter några försök, tröttnar de oftast. Till nästa gång.
Numera ser jag på min sambos släkt som ett gäng idioter som borde sitta bakom galler i ett zoo. De är, i mina ögon, inga riktiga människor. :meh: För min del hade all kontakt kunnat brytas, men det går självklart inte eftersom min sambo såklart vill ha kontat med sin familj. Han har dock minskat ner kontakten *väldigt* mycket.
 
Just så som TS beskrev gör flertalet i min sambos släkt när de pratar om sambons ex. (Jag har det nästan identiskt med TS.)
Att göra som du föreslår fungerar inte alls. Tvärtom så triggar det och det blir *ännu* värre. Valspråket i min sambos familj är "alltid retar det någon" och de ÄLSKAR att vara på gränsen till eller rent av elaka mot alla de kommer åt. Alla vi som är ingifta så att säga är lägre stående varelser. Och därmed fritt fram för att jävlas med rent ut sagt.
Bäst är att ignorera och inte låtsas om som att man hört. Man upprepar sig dock gärna och tittar på en så att de verkligen VET att man har hört. Till slut, efter några försök, tröttnar de oftast. Till nästa gång.
Numera ser jag på min sambos släkt som ett gäng idioter som borde sitta bakom galler i ett zoo. De är, i mina ögon, inga riktiga människor. :meh: För min del hade all kontakt kunnat brytas, men det går självklart inte eftersom min sambo såklart vill ha kontat med sin familj. Han har dock minskat ner kontakten *väldigt* mycket.
Men du måste ju inte alls ha någon med dem att göra?
 
Just så som TS beskrev gör flertalet i min sambos släkt när de pratar om sambons ex. (Jag har det nästan identiskt med TS.)
Att göra som du föreslår fungerar inte alls. Tvärtom så triggar det och det blir *ännu* värre. Valspråket i min sambos familj är "alltid retar det någon" och de ÄLSKAR att vara på gränsen till eller rent av elaka mot alla de kommer åt. Alla vi som är ingifta så att säga är lägre stående varelser. Och därmed fritt fram för att jävlas med rent ut sagt.
Bäst är att ignorera och inte låtsas om som att man hört. Man upprepar sig dock gärna och tittar på en så att de verkligen VET att man har hört. Till slut, efter några försök, tröttnar de oftast. Till nästa gång.
Numera ser jag på min sambos släkt som ett gäng idioter som borde sitta bakom galler i ett zoo. De är, i mina ögon, inga riktiga människor. :meh: För min del hade all kontakt kunnat brytas, men det går självklart inte eftersom min sambo såklart vill ha kontat med sin familj. Han har dock minskat ner kontakten *väldigt* mycket.
Måste du följa med dit? Jag hade valt att avstå.
 
Alltså jag tycker att det nästan aldrig passar sig att prata om hur mycket en icke närvarande kvinna sprack på sin förlossning men jag håller inte alls med om att det är ohyfsat att prata om exets förlossning allmänt.

Mina föräldrar nämner absolut mitt ex ibland. Det är oundvikligt liksom. Och då har vi ju inga barn ihop ens.

Säg en enda gång som ens ex behöver nämnas? Särskilt om man inte har barn ihop. Har man barn så kan exet definitivt behöva nämnas, ja, men annars?
Vi är 4 syskon i vår familj. Vi har rätt många ex tillsammans. Ingen av dessa ex nämns eftersom de inte längre är en del av vår familj. Det enda ex som nämns är mitt ena syskons då det är förälder till ett barn.
 
Säg en enda gång som ens ex behöver nämnas?
Jag tillbringade sju år av mitt liv med mitt ex. Han var en del av min familj under de åren och vi delade otroligt mycket. Att låtsas som att han inte fanns där då är som att låtsas som att en nära vän inte fanns där. Givetvis kommer det upp till och från när man talar om saker ur det förflutna.

Jag är dessutom väldigt nära vän med mitt ex och min mamma med exets mamma så i vår familj är det noll konstigheter kring det. Min man har inga problem alls med det, han är väldigt trygg i sig själv och vår relation :).
 
Säg en enda gång som ens ex behöver nämnas? Särskilt om man inte har barn ihop. Har man barn så kan exet definitivt behöva nämnas, ja, men annars?
Vi är 4 syskon i vår familj. Vi har rätt många ex tillsammans. Ingen av dessa ex nämns eftersom de inte längre är en del av vår familj. Det enda ex som nämns är mitt ena syskons då det är förälder till ett barn.
Behöver och behöver. Ibland kommer sådant på tal och om makens släkt börjar prata om hans ex hade jag varit ok med det. Tror att de har gjort det någon gång. Den relationen är slut, idag lever han med mig och vi har det bra. Han säger att han inte vill vara med någon annan. Hade samtalet blivit åt det jobbigare hållet som du beskriver innan hade jag gjort klart för min partner att jag inte är villig att träffa dem mer om det inte ändras.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 013
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 652
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 979
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp