Bukefalos 28 år!

Att omskola en travare och lära den grunderna.

Wilma_Izabelle

Trådstartare
Hej. Hoppas på att få några kloka tips av er här inne.
Det är såhär jag har ridit sedan barnsben ägt en unghäst och främst ridit halvblod och kallblod.
Men efter 3 år utan häst så har jag fått för mig och bestämt mig för att ta mig an en travare som jag ska skola om. Hon är riden men i princip bara rakt fram i skritt.
Jag önskar grymt mycket tips om hur ni där ute har omskolat travare. Hur ni jobbat och gått tillväga. Alla olika svar och förslag önskas.
Har endast lite vana av just travare men vet att dom ofta är heta, sammarbetsvillga och tävlingsinriktade.
Tacksam för alla svar och hoppas hästsverige har det gott :)
 
Sv: Att omskola en travare och lära den grunderna.

Det enda jag kan råda dig till är att ta hjälp av en bra tränare, du kommer att behöva ha någon som står på marken/behöva någon duktig till hjälp.
Själv köpte jag min travare som första häst för ett par år sedan och vet att det är ett enormt arbete man måste lägga ner, men väldigt lärorikt!

Den behöver omskolas och bygga om hela sin kropp/lära sig använda den på ett annat sätt för att fungera som ridhäst. Den måste även lära sig att ändra förhållande till bettet många gånger (många ligger på bettet).
Det är nästan i linje med att rida in en unghäst från grunden och tog oss 2 år i alla fall innan det började bli något vettigt.

Det är mycket jobb med stärkande och balans, att hästen får lära sig att sätta under sig och bära upp sig på det vis som krävs för att ha en ryttare på ryggen för den då sanningen är att de inte har så stora fördelar för ridning och har den tränats för trav blir det ju ytterligare omställningar.

Sådär jätteheta skulle jag inte vilja säga att de är, men du måste arbeta en travare regelbundet då aktiveringsbehovet är stort för både kropp och knopp. De står ändå relativt högt i blod och är ju framtagna för till att bli atleter och kunna prestera, detta sitter ofta i huvudet även.
Gärna någon dag i veckan som är mera fysiskt ansträngande.
Ett bra talesätt är "ger du inte travaren arbete, så ska den se till att ge dig"..på gott och ont :)
De travare jag mött som kallas heta eller "knäppa" är såna jag upplevt varit gravt understimulerade.

Samarbetsvilliga däremot stämmer oftast in och de gör mer än väl rätt och slår gärna knut på sig själv för att göra det du ber den om.

Ofta väldigt välhanterade också och har sällan problem i vardagshanteringen vilket alltid är ett plus.
 
Senast ändrad:
Sv: Att omskola en travare och lära den grunderna.

Ja det har jag också läst om att de har mkt energi och gillar att jobba. Klart stimulering behöver vi alla och man ska aldrig döma ut oavsett vilket djur det är att de är "knäppa" för att till 99 procent är det djurägarnas fel. Vi männsikor har en tendnes att skylla över allt på djuren och vara lata och inte vilja se våra egna brister. Och jag är beredd på massa jobb och de är just det jag tycker är kul träna i lagom tempo, se framsteg, få utmaning och ta lära av varandra. Det tråkigaste som finns är att rida/hantera en häst som inte har något större att jobba med. Så allt sådant är jag beredd på:) Sen har jag funderat på att det skulle ju aldrig vara fel att dra ut med sulki någon gång för skojs skull bara. Skulle det vara en bra mer ansträngde motion 1 ggr vecka att man kör ett ordentligt springpass? Tack för svaret.

Alla är välkomna att skicka mer tips :=)
 
Sv: Att omskola en travare och lära den grunderna.

Kan även tillägga att hon endast är körd av amatörtränare och har aldrig startat och är 10år och uppfödaren är säljaren.
 
Sv: Att omskola en travare och lära den grunderna.

Finns en bok som heter "Från travare till ridhäst". Jag själv har inte läst den men jag kan tänka mig att det finns bra tips i den.
Lycka till med din häst. Travare är underbara hästar(har en själv men den var skolad när jag köpte honom).
 
Sv: Att omskola en travare och lära den grunderna.

Skulle det vara en bra mer ansträngde motion 1 ggr vecka att man kör ett ordentligt springpass?

Absolut är körning jättebra, men man måste fortfarande vara noga att lära den att gå i en ändamålsenlig form. Dvs bara för att man kör den, bör den inte få dra iväg i högt travtempo med huvudet i stjärnorna utan fokus bör fortfarande ligga vid att lära den samling och arbeta med kroppen på ett annat vis än att bara bli lång/vinna mark så som man vill i travträning.

Min kan inte trava i högt tempo alls längre då jag dels lärde honom att fokusera bort från det, sen har han absolut inte styrkan till det efter år av annan träning. Han kan öka/länga traven men mer än så går inte, då slår han över i galopp direkt.

Ett annat exempel är lite tuffare konditionsträning eller galoppintervaller så fort den fått en ok galopp någon dag i veckan.
Backträning är också något som är relativt ansträngande och nyttigt.
Långa skrittrundor tex 1,5 timma i friskare tempo är också något som till trots kan vara ganska jobbigt.

Majoriteten jag stött på mår mycket bra av att få ladda ur ordentligt och bli riktigt trötta regelbundet.
 
Senast ändrad:
Sv: Att omskola en travare och lära den grunderna.

Jag tycker det som fungerar bäst när det gäller att skola om travare är att arbeta mkt från marken! Longering, tömkörning löshoppning mm. Gärna lågt inspänd (förutom i löshoppningen) så att hästen lär sig att arbeta i rätt form sas. Många travare vill ju gärna gå upp med huvudet och sänka ryggen för det är ofta så dom har blivit körda, därför måste man backa bandet och börja med att lära hästen att söka sig framåt nedåt samt att travaren lär sig vänta vilket ofta är mkt jobbigt för en travare. Det är ofta mycket smarta hästar som gärna förekommer sina ryttare med ideer om vad som ska göras.. ;) Mycket bomarbete såsom kavaletti mm är kanon för att få travaren att hitta sina fötter och sin balans samt locka fram ryggen på dom. Naturligtvis så varvar man med skogsturer men jag skulle inte ge mig på att tex galoppera eller trava ute förrens travaren har lärt sig jobba i rätt form och flytta undan skänkeln osv. Annars blir det lätt tillbaka i gamla spår med huvudet upp i vädret och travartrav i full fart..
 
Senast ändrad:
Sv: Att omskola en travare och lära den grunderna.

Naturligtvis så varvar man med skogsturer men jag skulle inte ge mig på att tex galoppera eller trava ute förrens travaren har lärt sig jobba i rätt form och flytta undan skänkeln osv. Annars blir det lätt tillbaka i gamla spår med huvudet upp i vädret och travartrav i full fart..

Här är ett bra tips.

Det är nog klokt att hålla sig till ridningens grunder hela vägen: Det som inte funkar i skritten, kommer inte att funka i annan gångart heller :)

Och jag skulle vilja lägga till: Aldrig, aldrig lära travaren att lära sig galoppen genom att tex ute/i skogen låta den "falla in" i galopp från trav i högt tempo. Likväl där, så sabbar man otroligt mycket i träningen och det är många som får tipset om att göra på så vis men det kan bli väldigt fel. Den måste, återigen lära sig med och genom korrekt form, samling och balans. Det finns en risk till också och det är att man i värsta fall går omkull då den kastar sig in i galoppen i total obalans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 488
Senast: Lavinia
·
H
Träning Hej på er hästmänniskor, hoppas nu att ni kan ge mig tips till detta stora problem.:confused: Min lillasyster rider en shettisvalack...
Svar
7
· Visningar
1 436
Senast: Lager
·
Träning Hej, hoppas på att få lite tips av era bukefalister, kanske av någon som själv rider travare? Min travare, en valack 10år i bra...
Svar
19
· Visningar
2 136
Senast: Tuvisen
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 483
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp