Bukefalos 28 år!

Sv: Att pruta

Håller helt med, det beror på hur man prutar. Skrev det i ett tidigare inlägg också:) Men gör man det på rätt sätt tycker jag att det är helt okej efter undersökning av "varan" säga det pris man är villig att ge. Nu menar jag inte skambud! Säljer själv lite hästar då och då och jag tycker det är vanligast med prutning redan i telefon. Det tycker jag är ganska skönt för då kan jag tacka nej direkt och slippa lägga ner jobb på att visa hästen. De som kommer och tittar brukar också pruta men oftast på ett sätt som gör att man kan mötas på mitten. Skambuden är enligt min erfarenhet vanligast i telefon.

Inget av det gör mig särskilt irriterad faktiskt, det är ju bara att tacka nej:)
 
Sv: Att pruta

Mitt värsta fall på prutare var föra året när jag skull sälja en tävlingshäst för 150 000. De provade hästen tre gånger, två här hemma och en gång körde jag iväg till ridhus, då hade jag redan köpare på hästen från utlandet för det begärda priset men eftersom jag ville att hästen stanna i sverige lät jag dem prova rida flera gånger. Sen ringer de och säger att de bara hade tänkt köpa häst för 100 000 kr. Efter ännu mera klyd såldes hästen utomlands till de som gett bud på honom en månad tidigare som tur var, var fortfarande intresserade.

Jag gillar inte prutare :mad:
 
Sv: Att pruta

Jag håller fullständigt med. Hellre att de prutar vid första kontakt än senare. Då slipper man lägga en massa jobb och tid på någon som inte vill lägga det begärda priset. Jag är inte omöjlig att pruta med, men ofta har det handlat om att jag inte äger de hästar jag förmedlar, finns det ingen direkt prutmån, så finns det inte.
 
Sv: Att pruta

KL
Jag tycker faktiskt att just det här att pruta mer tyder på att köparen egentligen inte har råd utan chansar på att kunna få en bättre häst än vad plånboken medger.

Nog ett av de konstigaste resonemang jag sett i det sambandet.

Okey om någon ringer på en häst som är utannonserad för 120´och säger kan jag få den för 70´då kan jag väl misstänka att något sådant ligger bakom men knappast vid normala prutningar vid hästaffärer.

Alla vill göra en bra affär speciellt när det handlar om större summor som vid ett hästköp oavsett om de egentligen har pengarna även om köparen tycker hästen är värd det fulla priset så blir köparen alltid väldigt mkt mer nöjd med affären om den lyckas pruta bort någon tusenlapp. Lägger man då som säljare på någon tusenlapp extra på priset så blir alla nöjda i slutändan mkt enkel affärspsykologi, en köpare som har lyckats pruta slår också till och gör affär mkt fortare för den har ju fått ett specialpris som bara gäller just då. Skall den ge fullpris kan den ju lika gärna åka hem och suga på karamellen lite till innan den fattar sitt avgörande beslut.

Just på hästar är ett av få tillfällen jag ofta prutar dock prutar jag aldrig förrän jag direkt kan säga att jag tar den om jag får igenom mitt pris nu har jag köpt en del osett från utlandet och då har det ju blivit i telefon en del gånger utan att ha sett hästen, men då har det ju mer varit att du får det och det tar du det kan du sätta den på en buss hit så snart det passar. Dock har jag aldrig gett mig på några större prutningar för jag ringer inte ens på hästar som inte ligger bra i pris från början. Tilläggas skall att varje gång jag prutat så har jag egentligen varit beredd att ta hästen även till det ursprungliga priset men det vet ju inte säljaren :angel: Har faktiskt inte en enda gång misslyckats med en prutning men så håller jag som sagt mig till summor som inte låter för mkt.
 
Sv: Att pruta

Måste varit en ganska korkad människa som köpte den för 1500 med tanke på att man kan beställa den nya för 1600 från svensk välinarbetad webbshop och då har helt andra garantier om något skulle gå sönder eller dylikt.

Du verkar också vara en av de enda som fått sålt till sådant pris, har hållt ögonen på sådan gjord ett tag och alla andra som ligger från 1200-1500 för dem begagnade annonserar gång på gång och får inte sålt dem.

Själv köpte jag en till betydligt vettigare bagagnat pris 900:- i absolut nyskick och japp annonserad för det priset inte prutad till det priset, hon hade annonserat för 1200 innan och inte fått sålt ;)

Min gjord var ny, jag hade bara använt den ett fåtal gånger(kvittot medföljde). Köparen besparade sig själv 300:-. Ett rimligt värde. Dessutom kostar dom 1695, plus frakt ;) Jag var uppe i närmare 1900 för min nya.

Jag är sådan att om jag inte får sålt en sak för det jag vill ha, då behåller jag den hellre. Säg att jag inte hade fått sålt gjorden, aldrig hade jag släppt den för 8-900 utan då hade jag satt den på min andra hästs sadel. Det kanske finns dom som verkligen behöver ha in pengarna, de tar även lägre bud. Det gör inte jag, o framförallt inte när det prutas!
 
Sv: Att pruta

Den finns att köpa för 1600 inte där du tänker utan på annat ställe, 59:- i enhetsfrakt tar de så = 1659:- hemma med fulla garantier (det har varit mkt strul med de gjordarna flera som råkat ut för att de brister eller går sönder så pass många att generalagenten i USA helt stoppade att köpa in dem förrän de var åtgärdade, de nya med svart resårdel är de uppdaterade med extra säkerhets gjord invändigt för att förhindra olyckor om de brister, de är inte heller lika elastiska som de grå).
En ny gjord är en ny gjord från affär med fulla garantier, så snart du har satt den på en häst så är det inte en ny gjord längre precis som med allt annat begagnat, kör en ny bil ur bilhallen och den har genast rasat flera tusen i pris. Det är då en begagnad vara i nyskick aldrig någonsin en ny igen.

Köper någon en begagnad för 1500 och sen frakt på det så har de inte sparat ett öre utan gjort en väldigt dålig affär då de har köpt en begagnad till nypris och utan garantier.

Begagnade varor sjunker som en sten i värde när de går från nytt till begagnat gäller allting och man ser också tydligt på annonserna att de som inte inser det är också de som annonserar om och om igen och inte får sålt.
Som sagt jag prutade inte ett öre när jag köpte min för 900:- den annonserades ut för det priset i annonsen, tidigare hade den annonserats ut för 1200 men inte en enda hörde ens av sig. Tittar du så ligger flera gjordar ute för 1200-1500 och de kommer in gång på gång på annons tom en som ligger på 1000:- har kommit in flera gånger. Den jag köpte som annonserades ut för 900 ringde jag på nästan 2 dagar efter att annonsen kommit in och den fanns fortfarande kvar trots att den nog är av den mest gångbara storleken som passar de flesta hästar.
 
Sv: Att pruta

*Kl*

Har sålt en hel del grejer via nätet. Inte varit med om några som prutat jätte mkt mer än när jag skulle äslja ett helt nytt Schockemöhle pannband med Swarovski stenar (äkta). Nypris över 1000 lappen och mitt pris var 400 kr. Fick sålt det men fick ett mail från en som fick bilder mm och verkade mkt intresserad. Sista mailet; "du får 200 kr för det. Taget? Du kan skicka det till *adressen*. Ditt kontonr?"
Eeeh nej tack svarade jag. ingen budgivning här inte för ett sådant skambud! priset var ju redan lågt!
 
Sv: Att pruta

Fast sen tycker jag det är skillnad att pruta lite gran för att man inte tycker hästen är värld mer, men har man inte tänkt köpa hästen i den prisklass den finns i så antingen får man höra med säljaren innan man åker och provar annars får man helt enkelt låta bli.
 
Sv: Att pruta

Nu har jag inte läst hela tråden utan hoppar bara rakt in i detta...
Jag är i full tankegång på att köpa tillbaka min gamla medryttarhäst. För drygt ett år sedan såldes han till en tjej som nu ska sälja honom igen - för det dubbla priset! Jag VET att tjej i fråga inte utbildat honom vidare i den mån att han är värd dubbelt vad han såldes till henne för. Han är grundriden och sparsamt hoppad, inte startklar i något, ren nöjeshäst om man kan säga så. I vilken mån tror ni man kan pruta i ett sådan läge?
 
Sv: Att pruta

På ett sätt tycker jag det är lite oförskämt att pruta, men det händer att jag gör det. Nu är jag spekulant på en pålle, har tagit upp det lite lätt, typ "Jag tänkte höra om det går att göra något på priset". Vi möttes med att säljaren står för besiktning. Jag tål verkligen inte folk som säger "Jag ger xxxx och inte ett öre mer, annars får det vara!". Då är man inte en seriös köpare tycker jag, varför ens åka och kolla på en häst om man inte är beredd att betala det begärda priset eller åtminstone i närheten av det begärda priset. Om vi snackar levande djur då. När det gäller prylar tycker jag gott man kan chansa och slänga skambud, man har ju inget att förlora :) Dock ska det givetvis ske med en trevlig ton!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 549
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan - Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta - Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: abc
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp